PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE Mgr. Petr Sucháček CO NÁS DNES (MOŽNÁ) ČEKÁ 1. BABYLONIE POJMŮ 2. OTÁZKY VE VÝUCE 1. Babylonie pojmů • komunikace • interakce • sociální komunikace • pedagogická komunikace • výuková komunikace • komunikace • interakce • sociální komunikace • pedagogická komunikace • výuková komunikace • komunikace • interakce • sociální komunikace • pedagogická komunikace • výuková komunikace • komunikace • interakce • sociální komunikace • pedagogická komunikace • výuková komunikace • komunikace • interakce • sociální komunikace • pedagogická komunikace • výuková komunikace • komunikace • interakce • sociální komunikace • pedagogická komunikace • výuková komunikace Dává to nyní větší smysl? • komunikace • interakce • sociální komunikace • pedagogická komunikace • výuková komunikace 2. Otázky ve výuce • Proč učitel klade otázky? • Typy otázek • K čemu jaké otázky jsou? Otázky ve výuce • Proč učitel klade otázky? • Typy otázek • K čemu jaké otázky jsou? Otázky ve výuce • Proč učitel klade otázky? • Typy otázek • K čemu jaké otázky jsou? Uzavřené (recitační) otázky - zkontrolování vědomostí - zjištění, zda studenti udělali za DÚ to, co měli - zjištění znalostí před započetím výkladu o určitém tématu - zjištění, zda studenti rozuměli určité pasáži - upozornění studentů na klíčové informace - drilování a cvičení Otevřené otázky - umožnění myšlení nahlas - povzbuzení studentů (vyučující dává najevo zájem a respekt) - pomáhají porozumět tématu v jazyce studentů - zlepšení schopnosti naslouchat - vedou k lepšímu zapamatování - umožňují přenášet naučené do jiných kontextů - umožňují vyšší kognitivní operace Nebezpečí otevřených otázek „Víte někdo, co asi po vás budu chtít, když jsem řekl malování a zeměpis? Zkuste vymyslet?“ Ž: „Nakreslit zeměkouli.“ U: “ No, nakreslit zeměkouli, to by byla práce dost složitá. Něco jednoduššího.“ Ž: „Globus.“ U: „No, globus by šlo nakreslit, ale zase ...“ (gestikulací naznačuje kouli a krčí rameny) Ž: „Planety.“ / Ž: „soustavu.“ U: „Sluneční? No, to by se kreslilo špatně. Něco jednoduššího.“ ... U “Vy teď děláte v zeměpise sluneční soustavu, já jsem myslel něco jednoduššího. Něco, co jste dělali ve vlastivědě ve čtvrté v páté třídě. Abyste namalovali? (ukazuje rukama obdélník)“ Ž neví. U: „Vlajku.“ Bloomova taxonomie Tvořit Hodnotit Analyzovat Aplikovat Porozumět Zapamatovat Anderson, Krathwohl, Bloom (2001) Otázky a školní realita Typ otázek Absolutní četnost Relativní četnost (%) A. Uzavřené otázky nižší kognitivní náročnosti 720 52 A. Uzavřené otázky vyšší kognitivní náročnosti 352 25 A. Otevřené otázky nižší kognitivní náročnosti 122 9 A. Otevřené otázky vyšší kognitivní náročnosti 201 14