NEW MEDIA ART_I TAXONOMY NEW MEDIA ART TAXONOMIE •Co je taxonomie? •„Obor biologie zabývající se teorií a praxí klasifikace organizmů a jejich uspořádáním do hierarchického systému. V zemědělství: způsob hodnocení půd podle různých znaků, vlastností a kritérií, zvl. Na základě geneze. V lingvistice: Srovnání shodných jevů v témže jazyce nebo v různých jazycích jako základ pro vědecké třídění jazykových faktů.“ (Akademický slovník cizích slov, s. 748) • NEW MEDIA ART TAXONOMIE •Bajka o slonovi • NEW MEDIA ART TAXONOMIE •Nová média /diachronní definice/ •Denisa Kera (Arlist, nedohledáno) •Nová média v umění označují spojování technologických inovací s novými formami uměleckého vyjádření. Retrospektivně zařazujeme mezi nová média také fotografii, film, rádio, televizi, satelity, video a další technologie, které výrazně ovlivnily a proměnily tradiční formy umělecké tvorby. •Nové technologie inspirovaly uměleckou praxi avantgardních hnutí první poloviny minulého století (konstruktivismus, futurismus, dadaismus), umožnily rozvoj kinetismu, zvukových básní a nové typografie, zároveň utvářely i podobu poválečné elektronické scény (radio art, musique concrète, videoperformance, experimenty s uzavřeným okruhem a videopáskami, satelitní a telekomunikační umění atd.). •Od 60. let mluvíme o počítačovém umění, původně zaměřeném na experimenty s algoritmicky generovaným obrazem a zvukem (John Whitney, Charles Csuri, Vera Molnar a další), později pak charakteristickým kybernetickou koncepcí uměleckého díla jako otevřeného systému (Roy Ascott). •Od 90. let se umění nových médií ztotožňuje především s tvůrčím využíváním digitálních a síťových technologií. Do umělecké praxe vstupuje internet (net art), nejrůznější softwary a aplikace pro kooperaci nebo pro real time efekty, pokročilé technologie virtuální a smíšené reality, počítačové hry a další produkty digitální kultury, nebo také databáze, vizualizace, bezdrátové a mobilní technologie, robotika a dokonce i nastupující biotechnologie a nanotechnologie. •Vznikají instalace, performance, ale i ryze konceptuální díla, která problematizují tradiční kategorie uměleckého díla, publika a tvůrce. Digitální umění charakterizují výrazně procesuální a nestabilní díla, která jsou často závislá na interakci s divákem nebo která dokonce ani nejsou dílem člověka. (…) • NEW MEDIA ART TAXONOMIE •Nová média /diachronní definice/ •Rama Hoetzlein •http://www.rchoetzlein.com/theory/2009/what-is-new-media-art/ • NEW MEDIA ART TAXONOMIE •Nová média /synchronní definice/ •TaTe Modern •https://www.tate.org.uk/art/art-terms/n/new-media • NEW MEDIA ART TAXONOMIE • UMĚNÍ NOVÝCH MÉDIÍ UMĚNÍ A TECHNIKA MEDIÁLNÍ UMĚNÍ Elektronické umění Robotické umění Genomické umění Video art Experimentální film Radio art •Nová média /synchronní definice/ NEW MEDIA ART TAXONOMIE •Nová média /synchronní definice/ •Nová média jako výzkum (Steven Wilson) • •Moderní umělec jako „průzkumník žité reality“ zajímající se o „neviditelné“ principy, které ji animují, ale i způsoby, jakými naše vnímání (smysly, jazyk, ovlivňují naše poznání…). • •Konceptuální ukotvení umělecké tvorby •Spolupráce umělců s vědci 3 základní strategie „umění jako výzkum“ •Pokračování v modernistické umělecké praxi přizpůsobené současné době; •Vytváření postmoderních uměleckých děl založených na metodě dekonstrukce; •Rozvíjení uměleckých aktivit zaměřených na zkoumání potenciálu nových technologií. • NEW MEDIA ART TAXONOMIE •GENEZE NOVÝCH MÉDIÍ •*JODI.ORG, 1993 •http://wwwwwwwww.jodi.org/ • NEW MEDIA ART TAXONOMIE •TAXONOMIE DLE •WOLF LIESER: DIGITAL ART • •Digitální umění se stalo akceptovaným pojmem označujícím umění, v němž byl počítač využit k vytvoření uměleckého díla. Jak vyplývá z definice, umělecké dílo muselo být generováno v digitální formě, která může být elektronicky popsána jako série jedniček a nul (v protikladu k analogovým médiím). •Při interpretaci tradičních uměleckých druhů nás nezajímá způsob, jak dílo vzniklo, ale jeho finální/konečná forma, koncept, ke kterému poukazuje a/nebo estetická hodnota, kterou nese. V případě digitálního umění je i proces jeho vzniku součástí interpretace prezentovaného díla. •Digitální umění je taková tvorba, která využívá potenciál počítače nebo internetu způsobem, jehož bychom nemohli dosáhnout jinými prostředky. •Digitální umělecké dílo může mít podobu obrazu zkoumajícího specifický jazyk média, ale také dílo, které reflektuje meta-charakteristiku daného média. • NEW MEDIA ART TAXONOMIE •TAXONOMIE DLE •WOLF LIESER: DIGITAL ART •Počítačová grafika •Animace •3D obrazy •Softwarové umění •Hackability (Net art) •Interaktivní objekty a umění ve veřejných prostorech • • NEW MEDIA ART TAXONOMIE Georg Nees Roman Verostko Margret Eicher: 2007 NEW MEDIA ART TAXONOMIE •Animace •Charles Csuri: Hummingbird • https://www.youtube.com/watch?v=awvQp1TdBqc • •Tony Pritchet: Flexipede •https://www.youtube.com/watch?v=aVQHYeUHBXM • •Tron, 1982 •Toy Story, 1995 NEW MEDIA ART TAXONOMIE •3D UMĚNÍ •David Em • • • • •Gero Gries http://www.gerogries.com/ • • • • •Gerhardt Mantz: http://www.gerhard-mantz.de/wordpress/ • • NEW MEDIA ART TAXONOMIE •Softwarové umění •John F. Simon: http://www.numeral.com/appletsoftware/eicon.html •Mark Napier (browser art): http://www.potatoland.org/shredder/shredder.html • • NEW MEDIA ART TAXONOMIE •Net Art •Olia Lialina: https://vimeo.com/10173310 •Cornelia Solfrank: http://archive.rhizome.org/anthology/female-extension.html • • • • NEW MEDIA ART TAXONOMIE •Interaktivní objekty a umění ve veřejném prostoru •Jeffrey Shaw: •http://www.medienkunstnetz.de/works/videoplace/ • •http://www.mediaartnet.org/works/the-legible-city/ • •http://www.youtube.com/watch?v=y0blJsgbcho • •Michael Bielický: •https://vimeo.com/bielicky • NEW MEDIA ART TAXONOMIE •STRATEGIE UMĚNÍ NOVÝCH MÉDIÍ •Spolupráce a spoluúčast •Apropriace /přivlastnění/ a open-source hnutí •Parodie •Hackerství a haktivismus •Intervence •Identita •Teleprezence a kontrola • •Umění nových médií není definováno zvoleným médiem, ale kritickým nebo experimentálním způsobem nakládání s novými médii. • • HOW IS NEW MEDIA ART? •George P. Landow •Virtualita, fluidita, adaptabilita, otevřenost, procesuálnost, nekonečná reprodukovatelnost, snadné přemístění, síťovatelnost. • •Lev Manovich •Číselná reprezentace, modularita, automatizace, variabilita, kulturní překódování. • •Martin Lister a kol.: •digitalita, interaktivita, hypertext, disperze, virtualita. •Témata UMNM: •umělý život, •umělá inteligence a inteligentní agenty, •telepresence, telematika a telerobotika, •tělo a identita, •databáze, vizualizace dat a mapování, •textové a narativní prostředí, •hry, taktická média, aktivismus, hactivismus, technologie budoucnosti, mobilní a lokativní média, sociální networking, příští generace virtuálních světů. • •Digitální umění •médium jako nástroj: fotografie, tisk, skulptura, film, video, animace, •médium jako prostředí: internetové umění, nomádské sítě, sw umění, vr a rozšířená realita… • •Christiane Paul: Digital Art. 2008. •Periodizace: • •60s-70s: počítačové umění (H. Franke, F. Nake, M. Noll…) • •70s-80s: rozšířený film, interaktivní instalace, VR art (M. Krueger, J. Shaw…) • •90s-2000: net art, software art (J. Simon, V. Kosic, O. Lialina…) •Příklady: •http://www.potatoland.org • •http://artport.whitney.org/collection/davis/Sentence/sentence1.html • •http://www.medienkunstnetz.de/works/third-hand/ • •http://www.medienkunstnetz.de/search/?qt=eduardo+kac • •Pierre Lévy: •aktivní účast interpretů, •kolektivní tvorba, •dílo-událost, dílo-proces, •vzájemné propojení a rozostření hranic, •dílo vystupující z oceánu digitálních znaků.