SOFTWARE & SOFTWARE STUDIES Software Information Technology: Its New Meaning for Art •Jack Burnham •The Jewish Museum_September 16 through November 8, 1970 •The Smithsonian Institution_December 16 through February 14, 1971 • s18865 Software Information Technology: Its New Meaning for Art •Jack Burnham: Notes on art and information processing •„Software není přímo ukázkou inženýrského umu, ale není proto ani výstavou umění. Spíše v omezené míře představuje důsledky současných řídících a komunikačních technik v rukou umělců. Zejména je však prostředkem umožňujícím veřejnosti, aby osobně reagovala na umělci strukturované programované situace. Software nerozlišuje mezi uměním a ne-uměním; tento typ rozhodování návštěvník nepotřebuje. Cílem Software je zaměřit naši senzibilitu na nejrychleji se rozvíjející oblast naší kultury: informace zpracovávající systémy a jejich přístroje.“ s18865 Software Information Technology: Its New Meaning for Art •Jack Burnham: Notes on art and information processing •„[…]Software není technickým uměním,poukazuje k informačním technologiím jako ke vše prostupujícímu prostředí nutně vyžadujícímu senzibilitu tradičně spojovanou s uměním.[…]Software se zaměřuje na způsoby kreativity a kreativní asistence,které jsou více či méně vlastní elektronickému věku.[…]Software nečiní obvyklé kvalitativní rozdíly mezi technickou a uměleckou subkulturou. Má v době,kdy se estetický vhled musí stát součástí technologického rozhodování, takové rozlišování ještě smysl?“ s18865 Software Information Technology: Its New Meaning for Art •Seek > Nicholas Negroponte & Architecture Machine Group, The M.I.T • s18865 Seek-ArtandFuture-p3-x640 Software Information Technology: Its New Meaning for Art •Seek > Nicholas Negroponte & Architecture Machine Group, The M.I.T • Seek-Negroponte-x640 “Seek metaforicky poukazuje k překonání situace v reálném světě, kde stroje neumí reagovat na nepředvídané chování lidí (pískomilů).” /Software, s. 23/. SEEK-ArtandTechBenthall-p2-x640 Software Information Technology: Its New Meaning for Art •Seek > Nicholas Negroponte & Architecture Machine Group, The M.I.T • seek-close-gerbils-x640 seek-blocks-gerbils-box72-x640 Obrat k softwaru… •„Software je často slepým bodem širších, obecně kulturních teorií a studií výpočetních a síťových digitálních médií. Tento stav není způsoben jednoduše tím, že porcovač koláče umění a humanitních věd nezná běžnou strukturu dnešních pracovních životů, která zahrnuje textové editory, webové stránky, vyhledávače, email, databáze, obrazové editory, zvukový software a tak dále; ale tím, že software je všeobecně považován za záležitost naplněné instrumentality. Z hlediska aplikované logiky existuje software jako něco, co vzniklo skrze ´intenzivní formalizaci´ a nyní existuje oddělen od jakýchkoli vazeb mimo sebe. Software je chápán jako nástroj, něco, s čím něco děláš. Je neutrálně šedý nebo optimisticky modrý.“ M. Fuller: Softwate Studies/A Lexicon,2008. Obrat k softwaru… •„Software je často slepým bodem širších, obecně kulturních teorií a studií výpočetních a síťových digitálních médií. Tento stav není způsoben jednoduše tím, že porcovač koláče umění a humanitních věd nezná běžnou strukturu dnešních pracovních životů, která zahrnuje textové editory, webové stránky, vyhledávače, email, databáze, obrazové editory, zvukový software a tak dále; ale tím, že software je všeobecně považován za záležitost naplněné instrumentality. Z hlediska aplikované logiky existuje software jako něco, co vzniklo skrze ´intenzivní formalizaci´ a nyní existuje oddělen od jakýchkoli vazeb mimo sebe. Software je chápán jako nástroj, něco, s čím něco děláš. Je neutrálně šedý nebo optimisticky modrý.“ M. Fuller: Softwate Studies/A Lexicon,2008. Softwarová studia: vznik disciplíny •2001_The Langugage of New Media •„Nová média potřebují novou etapu mediální teorie, jejíž počátky můžeme dohledat v revolučních dílech Roberta Innise z padesátých a Marshalla McLuhana ze šedesátých let. Abychom pochopili logiku nových médií, musíme se obrátit k počítačové vědě. Právě tam můžeme nalézt nové pojmy, kategorie a operace charakterizující média, jež se stala programovatelná. Od mediálních studií se přesouváme k něčemu, co lze označit jako softwarová studia – od teorie médií k teorii softwaru.“ L.Manovich • •2/2006 Software Studies Workshop, Institut Pieta Zwarta, Rotterdam, M. Fuller. • •2008 Software Studies/A Lexicon, MIT Press. • •2008 UCSD Software Studies Initiative: L.Manovich, B. Bratton, Noah Wardrip-Fruin. • •5/2008 SoftWhere 2008 workshop: »http://workshop.softwarestudies.com/ • •2008 Software Takes Command: L. Manovich. Soft- book. • •2008 MIT Press: Software studies, ed.řada: M.Fuller, L. Manovich, N. Wardrip-Fruin. • •2011 Computational Culture, on-line journal of software studies: M., Fuller a kol. »http://computationalculture.net/ • Softwarová studia: vznik disciplíny • •2008 Software Studies/A Lexicon, MIT Press. • •„(s)oftware je často slepým bodem teorie a výzkumu programovatelných a síťových digitálních médií. Je vlastním základem a materiálem designu médií. Jistým způsobem je dnes veškerá intelektuální činnost softwarovým studiem („software study“), neboť software poskytuje médium i kontext, ale je jen velmi málo míst, kde je zvláštní povaha, materialita, softwaru zkoumána, jinak než jako záležitost technických oborů.“ • M. Fuller • • • < http://www.amazon.co.uk/Software-Studies-Lexicon-Leonardo-Books/dp/0262062747/ref=zg_mw_13396291_7# reader_0262062747 > Softwarová studia: vznik disciplíny • •2008 The MIT Press: Software studies, ed.řada: M.Fuller, L. Manovich, N. Wardrip-Fruin. • • „Software je - ekonomicky, kulturně, kreativně, politicky - hluboce propojen se současným životem, způsobem, který je zřejmý i téměř neviditelný. Přesto, že o tom jak je software užíván, o aktivitách, které umožňuje a formuje bylo mnoho napsáno, myšlení o softwaru jako takovém se po většinu jeho historie omezovalo na technické hledisko. Postupně však umělci, vědci, technici a akademici působící v humanitních a společenských vědách zjišťují, že otázky, před které jsou postaveni, a předměty, které potřebují vytvořit, nutně vyžadují, aby prohloubili své znalosti softwaru. […] Softwarová studia využívají a rozvíjejí kulturní, teoretické, a praktické přístupy k tomu, aby vytvořila kriticky, historicky a experimentálně zaměřený soubor poznatků zaměřených (a vytvořených pomocí) objektů a procesů softwaru. Tento obor se zapojuje a přispívá k výzkumu počítačových věd, práce softwarových designérů a inženýrů a k tvorbě softwarových umělců. Mapuje způsoby jakými je software substanciálně integrován do procesů současné kultury a společnosti, nově formulujících procesy, myšlenky, instituce a kulturní objekty v jejich blízkosti, pomocí algoritmického a formálního popisu a akce. Softwarová studia předkládají historie programované kultury a děl založených na intelektuálním zpracování programování, aby rozvinula kritické myšlení o jejich vzájemném provázání a možnostech. Využívají při tom přístupy akademiků z humanitních a sociální věd a způsoby tvorby/výzkumu počítačové vědy, umění a designu.[…].“ Softwarová studia: vznik disciplíny •Matthew Fuller - Lev Manovich - Noah Wardrip-Fruin • • Softwarová studia: metodologie •Noah Wardrip-Fruin / komparace • •- Jorge Luis Borges - Garden of Forking Paths - 1941 •- Vannevar Bush - As We May Think - 1945 Softwarová studia: metodologie •Matthew Fuller / materialita softwaru / hackability / software art • • • • Softwarová studia: metodologie •Lev Manovich / hloubková remixovatelnost / kulturní analytika • •< http://lab.softwarestudies.com/2008/09/cultural-analytics.html > •Mark Rothko Softwarová studia: metodologie