Hlavní znaky barokní hudby - jednoduše q Počátek období: homofonie, hudba podřízena slovu q Později rozvoj kontrapunktu (tonální, horizontální) q Kromě fugy často používáno fugato a imitační princip (dialogizování, princip otázky a odpovědi) q Harmonie založená na akordech, akordy se podřizují tonalitě q Přechod od modality k dur-mollovému systému q Polarita krajních hlasů q Postupné rozlišování specifik jednotlivých nástrojů q Lidský hlas vzorem („Singen ist das Fundament zu allen Dingen“, Telemann) q Variabilnost při nástrojovém obsazení (různé možnosti realizace bassa continua, sólistické obsazení orchestrálních děl – závisí na konkrétních provozovacích podmínkách) q Vznik národních stylů (částečně v závislosti na jazycích; především rozdíly mezi stylem italským a francouzským) q Po r. 1720 vznik galantního slohu (prvky raného klasicismu, reakce na kontrapunkt, návrat k homofonii) q Po celé období: stěžejní je afekt, jimiž hudba působí na posluchače. Prostředky – hudební symbolika. Konkrétní podoba se v průběhu času mění. q Po celé období: důležité, pro co nebo pro koho je hudba určena: q určení: např. chrám, operní dům, šlechtický dvůr q místo (teritoriálně) q objednavatel (hudba se řídí jeho potřebám a přáním) q Vazba na prostor (podoba chrámu, velikost kůru, výměna kulis v operním představení apod.) q