POVINNÁ LITERATURA: q KAČIC, Ladislav: Dějiny hudby III. – Baroko, Praha 2009 q MICHELS Ulrich: Encyklopedický atlas hudby, Praha, 2000 q BOHADLO, Stanislav ed.: Materiály ke studiu dějin hudby, estetiky a sociologie III ., Hradec Králové 1988. CACCINI – Le nuove musiche MONTEVERDI – předmluvy ke dvěma knihám madrigalů VIADANA – předmluva k Cento concerti ecclesiastici SCHÜTZ – předmluva k Symphoniae sacrae LUDVÍK XIV. – operní privilegium pro Lullyho TOUISSANT – město a republika benátská RAGUENET – Paralelle BACH – převzetí tomášského kantorátu FUX – Gradus ad Parnassum q MARCELLO, Benedetto: Divadlo podle módy (Il Teatro alla moda. Venezia cca. 1720). Překlad Alena Hartmanová, předmluva a poznámky Josef Bachtík. Praha 1970. q DESCARTES, René: Vášně duše, přel. O. Švec, Praha 2002, druhá část – o počtu a uspořádání afektů, s výkladem šesti těch, které jsou prvotní q Slovenská hudba. Revue pre hudobnú kultúru. Ročník XX, č. 3-4. Antológia - renesancia a barok. Bratislava, 1994 MATTHESON, Johann: část spisu Der volkommene Kapellmeister KUHNAU, Johann: Musicalische Vorstellung einiger biblischen Historien ostatní z této antologie doporučené, ale nepovinné q Perutková & spol. – tabulka hudebně rétorických figur q Schüllerová, Silvie: Afektová teorie a hudebně rétorické figury, disertační práce, Brno 2007: Charakteristika tónin (tabulka), Lidské temperamenty (tabulka), Tance – charakteristika podle Matthesona (tabulka) q Tušl, Jiří a kol.: Nástin dějin evropského umění II, Praha 2011. q Perutková: Typy opery ve Francii Doporučená literatura: § BUKOFZER, Manfred: Hudba období baroka, Bratislava 1986 § CELLETTI, Rodolfo: Historie belcanta. Praha 2000 (k barokní opeře) § DYKAST, Roman: Hudba ve věku melancholie. Praha 2004 (estetické koncepty baroka) § POLÁK, Pavol: Hudobno estetické náhľady 18. storočia. Od baroka ku klasicizmu, Bratislava 1974 § HARNONCOURT, Nicolaus Hudobný dialóg: myšlienky k Monteverdimu, Bachovi a Mozartovi. Bratislava 2005 § Slovo a hudba, ako štrukturálno – architektonický celok hudobného myslenia 17.– 18. storočia. Zborník príspevkov z medzinárodnej muzikologickej konferencie 23. – 25. Novembra 2005 v Prešově, Prešov 2006. Spáčilová, Jana: Vztah hudby a slova v chrámové hudbě vídeňského baroka na příkladu kompozice Creda Antonia Caldary. Sýkora, Pavel: „Hai vista! hai conoscenza!“ Princip imitazione le parole a Monteverdiho Combattimento di Tancredi et Clorinda (1624). VESELÁ, Irena: Trompeta jako nástroj, slovo a znak v operách a serenátach vrcholného vídeňského baroka. § SCHÜLLEROVÁ, Silvie: Afektová teorie a hudebně rétorické figury, disertační práce, PdF MU, Brno 2007. § CELHOFFER, Martin: Zrod barokovej hudby, bakalářská práce, FF MU, Brno 2003 § MACEK, Ondřej: Obsazení, rozmístění a řízení operního orchestru italského typu v 18. století, bakalářská práce, FF MU, Brno 2007. § MUFFAT, Georg: První poznámky o hraní francouzských baletů podle metody zesnulého pana de Lully. Přel. V. Bělský. Brno 1992 § JACKOVÁ, Magdalena: Franciscus Lang a jezuitské divadlo. In: Disk. Časopis pro studium dramatického umění, roč. 5, č. 18, 2006, s. 95-98. LANG, Franciscus: Dissertatio de actione scenica. München 1727. Česky jako Pojednání o hereckém umění. Ed. Magdalena Jacková. Ibid., s. 99-116. § ROMAGNOLI, Angela: „Una musica grandiosa“. Italská chrámová hudba 17. a 18. století v českých fondech, in: Vilém Herold; Jaroslav Pánek (ed.): Baroko v Itálii, baroko v Čechách: Setkávání osobností, idejí a uměleckých forem, Praha 2003, s. 288–291 § KAPSA, Václav: Nový hudební druh v Čechách - sólový koncert v tvorbě pražských skladatelů vrcholného baroka. In: Barokní Praha - barokní Čechie 1620-1740. Praha 2004, s. 75-86. § NIUBÒ, Marc: Leopold I. a hudba císařského dvora v Praze v letech 1679-1680, in: Barokní Praha – Barokní Čechie, Praha 2004, s. 95 - 131. § VOLEK, Tomislav: Italská opera v kontextu českého baroka, in: Vilém Herold; Jaroslav Pánek (ed.): Baroko v Itálii, baroko v Čechách: Setkávání osobností, idejí a uměleckých forem, Praha 2003, s. 313-323. § Korunovace KARLA VI. (sylabus k přednášce)