COMÉDIE-BALLET tvoří jakýsi protipól k vážnému dvorskému baletu. Ironizující charakter, společenská kritika. Náměty jsou buffózní. Objevují se zde mluvené formy - tak je tento typ do určité míry předchůdcem pozdějšího francouzského melodramu (Rousseau). Dále se zde používají zejména árie a ansámbly. Tvůrci této formy byli Molière a Lully. Dílo Monsieur de Pourceaugnac (Pán z Prasátkova): jednoaktovka. Lully se tak stává tvůrcem krátké komické opery, jakési předchůdkyně opéry comique. Lully v této jednoaktovce nechává Monsigneura P. zpívat v italštině jako protipól k francouzsky mluvené Molièrově komedii (zpíval a hrál sám). Využil zde přitom známou zálibu Ludvíka XIV. v groteskně komických scénách. Le Bourgeois gentilhomme - Měšťák šlechticem, 1670 Ukázka: La Cérémonie Turque reakce na tureckého vyslance, který nedlouho předtím navštívil Paříž. Ve scéně vystupuje Mufti, 12 tureckých zpěváků a šest tureckých tanečníků a Jourdan - hlavní postava díla. Scéna začíná tureckým pochodem - pochod byl oblíbenou Lullyho formou. Pochod otvírá Mufti doprovázen derviši. Volá s nejrůznějšími grimasami Mohameda, Turci se položí na podlahu a volají Allah. Nejrůznější nesmyslná slova, hříčky se slabikami. Zde počíná obliba v turecké tematice, která později přešla i do střední Evropy a byla populární i v klasicismu, např. Mozart – Pochod Alla turca. https://www.youtube.com/watch?v=fBFigs-fjLs Liotard, Jean-Etienne (1702-1789) - Monsieur Levett Mademoiselle Glavany In Turkish Costumes Doklad obliby turecké tematiky v malířství portrét Jean-Etienne Liotarda (1702-1789) Monsieur Levett & Mademoiselle Glavany v tureckých kostýmech OPÉRA-BALLET Tvoří analogii k italskému opernímu intermezzu. Obsahuje balety, několik árií a sborů. Je hraničním žánrem. Náměty jsou spíše galantní imprese, jak je tomu například v díle A.Campry Galantní Evropa. Toto dílo je v dnešní době asi nejznámější operou-balletem z této doby. Také pastorální náměty. Nově potom obohatil tento typ Rameau (např. dílem Les Indes galantes - Galantní Indové). Campra, L'Europe galante, 1697, Prolog a 4 entrées Deuxième Entrée: La France https://www.youtube.com/watch?v=YFPDVf4O_1I Flétna (zobcová, případně příčná) jakožto topoi pro zobrazení spánku Především ve francouzské hudbě Sommeil qui chaque nuit (spi každou noc) - André Campra (1660 -1744), Galantní Evropa https://www.youtube.com/watch?v=9xHkdZUels8 K flétně se později přidává se hoboj Lully, Atys https://www.youtube.com/watch?v=ElwvwcXmzj4 Zobcové i příčné příčné flétny O tranquille sommeil Lully Persee https://www.youtube.com/watch?v=Esr-ZQsE7X0 V instrumentální hudbě v Itálii: flétnový koncert Vivaldiho, La notte: část V., Largo (Il sonno) https://www.youtube.com/watch?v=Clmbn0CQZz4 Francie - Airs de cour Lambert: Airs de cour 1689 Tout L'univers Obéit A L'amour - Air à 5 Voix (Celý vesmír poslouchá lásku, text: Jean de La Fontaine) https://www.youtube.com/watch?v=L6_tC28q6Dw Dubuisson - Ô mort, affreuse mort! (Plainte sur la mort de Monsieur Lambert) - IXème livre d'airs sérieux et à boire, 1696 https://www.youtube.com/watch?v=G8mbOsRoUPs&index=2&list=PL2pg-SBf-AI_akrD0Au99OnnVhqj9RD38 Lambert: Ma bergère est tendre et fidelle (Moje pastýřka je něžná a věrná) https://www.youtube.com/watch?v=8IEC7Jwp-Y0&index=4&list=PL2pg-SBf-AI_akrD0Au99OnnVhqj9RD38 Ballet de cour: Ballet Royal de la Nuit Jean-Baptiste LULLY 1632-1687 Jean de CAMBEFORT 1605–1676 Francesco CAVALLI 1602-1676 Luigi ROSSI 1597-1653 Michel LAMBERT 1610-1696 ballet de cour velkolepého rozsahu. Veršované libreto sepsal Isaac de Benserade a choreografii pro celý balet vytvořil Pierre Beauchamp. Premiéra 1653 v Louvru. 4 dějství, která obsahují celkem 43 entrées (scén), celková doba představení byla mnoho hodin. https://www.youtube.com/watch?v=4TxPhruLo4o&list=WL&index=10