Arcangelo Corelli Sonáta pro housle a continuo op. 5, č.4 F dur Bc. Lucie Kovářová Obsah obrázku interiér, fotka, muž, žena Popis byl vytvořen automaticky ŽIVOT •* 17. 2. 1653 (Fusignano) – † 8. 1. 1713 (Řím) •rodiče → Arcangelo Corelli a Santa Corelli (roz. Ruffini) •studium → Faenza, Lugo •1666 → Bologna •1670 → Accademia Filharmonica di Bologna •1675 → Řím •1676 → hráč druhých houslí u Carla Manneliho •1689 → Congregazione dei Virtuosi di S. Cecilia •1706 → Pontifia Accademia degli Arcadi ( Arcadian Academy in Rome) ØArcomelo Erimanteo • •Žáci → F. Geminiani, P. Locatelli, P. Castrucci, F. A. Bonporti, G. S. Carbonelli, F. Gasparini, a další. • •→ „Zakladatel moderní houslové techniky“ •→ „První velký houslista světa“ •→ „Otec Concerta grossa“ TVORBA •→ sólová sonáta, triová sonáta, concerto •→ obsazení: 2 housle, violone, continuo •OPUS 1 •12 - Sonate a tre •1681, Řím •Sonate da chiesa •Královna Kristýna I. Švédská •„první plody jeho studií“ •OPUS 2 •12 – Sonate a tre •1685, Řím •Sonate da camera •Kardinál Benedetto Pamphili • • •OPUS 3 •12 – Sonate a tre •1689, Řím •Sonate da chiesa •Francesco II., vévoda z Modeny •OPUS 4 •12 – Sonate a tre •1694, Řím •Sonata da camera •Kardinál Pietro Ottoboni •OPUS 5 •OPUS 6 •12 Concerti grossi •1714, Amsterdam •č. 1 – 8 → Concerti da chiesa •č. 8 – „Vánoční“ koncert •č. 9 – 12 →Concerti da camera • A.Berardi (1689): „Koncerty pro housle a další nástroje se nazývají sinfonie, a dnes jsou nejcennější a nejváženější ty, jež píše pan Arcangelo Corelli, nový Orfeus našich dnů.“ •(ODEHNAL, Karel. Hudební kinetika v canzonách a sonátách 17. století: Frescobaldi – Berardi – Corelli. Brno, 2008 Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. Vedoucí práce Mgr. MgA. Miloslav Študent, s. 52.) • • OPUS 5 •Věnované – Sophii Charlotte von Brandenburg •1. 1. 1700 •Vydal – Gaspar Pietro Santa •Přepracované na concerto grosso – F. Geminiani •Edice •→ E. Roger ( Amsterdam ) •→ J. Walsch ( Londýn) •→ H. J. Marx (Cologna, 1976) – Arcangelo Corelli: Historich – kritische Gesamtausgabe der musikalischen Werke •→ J. Joachim a F. Chrysander – Les oeuvres de Arcangelo Corelli •→ Benátky, Bologna •12 sonát pro housle a basso continuo •č. 1 – 6 →Sonata da chiesa •č. 7 – 11 → Sonata da camera •č. 12 → 23 variacích na téma La Follia • •Sonáta op. 5, č. 4 F – dur 1.Adagio – 17 t. 2.Allegro – 62 t. 3.Vivace – 61 t. 4.Adagio – 17 t. 5.Allegro – 42. t. 6. •Noty: http://ks4.imslp.net/files/imglnks/usimg/c/cb/IMSLP279005-PMLP28348-parte_prima_sonate_a_violino.pd f 1. •https://www.youtube.com/watch?v=M5ce15s4NYc – 34:25 • •BUKOVZER, Manfred F. Hudba období baroka. Bratislava: Opus, 1986. •DOLMETSCH, Arnold. Intepretace hudby 17. a 18. století. Praha, 1958. •ENGELKE, Ulrike. Musik und Sprache. Frankfurt: Zimmermann Musikverlag, 1990. •KAZÁROVÁ, Helena: Barokní taneční formy. Praha: Akademie múzických umění, 2005. •PAUMGARTNER, Bernard. Arcangelo Corelli. In BLUME, Friedrich (ed.) Die Music in Geschichte und Gegenwart: Allgemeine Enzyklopädieder Music. Bd. 2, Bärenreiter – Verlag Kassel – Basel, 1952, s. 1668–1679. •TALBOT, Michael. Arcangelo Corelli. In SADIE, Standley (ed.). The New Grove Dictionary of Music and Musicians. Vol 6, New York: Oxford Univerzity Press, 2001, s. 457–463. •ODEHNAL, Karel. Hudební kinetika v canzonách a sonátách 17. století: Frescobaldi – Berardi – Corelli. Brno, 2008 Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. Vedoucí práce Mgr. MgA. Miloslav Študent. •