Georg Philipp Telemann Oboe concerto in f minor (TWV 51:f1) Život n*14.3. 1681 Magdeburg, † 25.6. 1767 Hamburk nČtyři velká životní období: n1. Magdeburg, Zellerfeld, Hildesheim n2. Lipsko n3. Eisenach, Frankfurt n4. Hamburk n Magdeburg a Zellerfeld n1685 studium na gymnáziu Altstad v Magdeburgu nHodiny zpěvu u Benedikta Christianiho nUčil se hře na varhany, zobcovou flétnu, housle a citaru nVe dvanácti letech zkomponoval operu Sigismundus (libreto C. H. Postel) nZellerfeld – naučil se principu generálbasu a komponoval pro místní sbor a instrumentální tělesa n Hildesheim nStudoval na gymnáziu Andreanum v Hildesheimu nPsal hudbu pro latinská školní dramata nUváděl představení německých kantát v katolickém klášteře sv. Godeharda nU dvorů v Hannoveru a Brunswicku se učil hře na příčnou flétnu, chalumeau, hoboj, violu da gamba, kontrabas a basový pozoun Lipsko n1701 začal studium práv na univerzitě nPsal hudbu pro kostely Sv. Tomáše a Sv. Mikuláše nVedl Collegium musicum – veřejné koncerty i hudba pro Neukirche n1702 se stal hudebním ředitelem Operního domu v Lipsku n1704: varhaníkem a hudebním ředitelem v Neukirche (provedl Magnificat) n Eisenach, Frankfurt n1708 ve službách Johanna Wilhelma z Sax-Eisenachu nNejprve jmenován koncertním mistrem, později sekretářem a kapelním mistrem hudebního domu nPsal církevní kantáty, mše, žalmy, ale také velké množství instrumentální hudby n Hamburk n1721 kantorem a hudebním ředitelem pěti hlavních kostelů ve městě nHudebně nejproduktivnější období nNeustále psal nové kantáty, pašije, oratoria a serenády nUčil hudbě a historii nProváděl veřejné koncerty nCollegium musicum – týdenní koncerty Souhrn vokálního díla n20 ročních cyklů církevních kantát (dochovalo se pouze 12) nPřibližně 1700 kantát, z nichž v archivech existuje 1400 kusů nNecelých 100 oratorií nAsi 50 oper, z nichž se dochovalo pouze 9 (nejdůležitější skladatel německé opery v 18. stol.) n19 světských kantát pro sólový zpěv Souhrn instrumentálního díla nPřibližně 125 orchestrálních suit n125 koncertů (pro 1-4 sólové nástroje) nNěkolik sonát a dalších orchestrálních děl nSkoro 40 kvartet, 130 trií, 87 sólových děl, 80 sólových děl bez continua, 145 kusů pro klávesové nástroje Oboe concerto f minor (TWV 51:f1) Obsazení nHoboj n1. housle, 2. housle nViola nCembalo Věty n1. Allegro (celý takt) n2. Largo (6/8 takt) - nejkratší n3. Vivace (3/8 takt) - nejdelší Kontext nNapsáno mezi lety 1712 až 1721 (období působení ve Frankfurtu) nAnalogie k Vivaldiho třívětému koncertnímu typu nČas dle provedení: 8-10 minut nNahrávka: Theodora Schulze & The Telemann Society Orchestra (Richard Schulze dir.) 1961 schroeder Zdroje nLÜTTEKEN, Laurenz. Telemann, Georg, Philipp. In FINSCHER, Ludwig (ed.). Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Personenteil 16. Stuttgart: Bärenreiter, 2002, sl. 585-606. nZOHN, Steve. Telemann, Georg, Philipp. In SADIE, Stanley (ed). The New Grove Dictionary of Music and Musicians. Vol. 25, New York: Oxford University Press, 2001, s. 199-232. nFLEISCHHAUER, Günter – SIEGMUND-SCHULTZE, Walther – THOM, Eiteldiedrich. Georg Philipp Telemann: Autobiographien 1718 - 1729 - 1739. Blankenburg: [s.n., 1977]. Studien zur Aufführungspraxis und Interpretation von Instrumentalmusik des 18. Jahrhunderts. nSCHROEDER, Felix. G. Ph. Telemann: Oboenkonzert F – moll. London: Ernst Eluenburg, 1957.