Muzeologie pro archeology Mgr. Petr Vachůt, Muzeum města Brna Výsledek obrázku pro archaeology museum joke Muzeologie pro archeology - program 3 x přednáška X - návštěva brněnských muzeí ? Podmínky k úspěšnému ukončení předmětu: - Sledování přednášek - Odevzdání písemné recenze archeologického výstavního projektu (rozsah minimálně 2 A4, max. 3 A4) Archeolog v muzeu Sbírková činnost Výstavní činnost badatelská činnost Výsledek obrázku pro kancelářská krysa Výsledek obrázku pro archaeology museum Výsledek obrázku pro muzeum depozitář Výsledek obrázku pro spánek u pc Administrativní a manažerská činnost Badatelská činnost – archeolog v muzeu teoretická terénní - Výsledek obrázku pro badatel Výsledek obrázku pro archaeologist Badatelská činnost – archeolog v muzeu Odborné zpracování: - vlastní sbírky (vlastních archeologických výzkumů) (tzv. depozitářové vykopávky) - dějin archeologického bádání v regionu - pre/historie území v zájmovém území muzea (SAS ČR http://isad.npu.cz/) - vybraných témat regionální pre/historie dle specializace badatele - Výsledek obrázku pro vykopávky v depozitáři Badatelská činnost – archeolog v muzeu Terénní výzkumy: - - zajistit výzkumný team, který plně zvládne metodiku archeol. výzkumů (archeolog, technik, pravidelní brigádníci….) - zajistit zvýšenou administrativu (dohody o provedení práce, smlouvy, fakturace…..) - zajistit vybavení terénního pracoviště (nářadí, zaměřování výzkumů apod….) - zajistit laboratorní zpracování a uložení nálezů - Výsledek obrázku pro archaeologist team http://projectpast.org/jcbrandon/wordpress-content/uploads/2011/08/DSC_33751.jpg PC052974 Badatelská činnost – archeolog v muzeu Terénní výzkumy: zajistit analýzy získaného materiálu - - - - vedci.jpg 1.archeobotanik 2.kunsthistorik 3.numismatik 4.informatik 5.paleoekolog 6.historik 7.archivář 8.geolog 9.etnolog 10.petrolog 11.chemik 12.archeozoolog 13.geodet 14.antropolog 15.dendrolog 16.archeogenetik 17.geofyzik Srozumitelná forma sdělení!!! P6120034a Prezentace výsledků arch. výzkumů a teoretického bádání veřejnosti: přednášky, dny otevřených dveří v muzeu nebo na archeol. výzkumech, publikace v regionálním tisku, rozhlasu, TV….. http://img.ceskatelevize.cz/program/porady/10169631969/foto/zhradnich_03.jpg Výstupy na veřejnost (public relation) pečení chleba.JPG http://eshop.uhk.cz/fotky26419/fotos/_vyr_89img033.jpg Výsledek obrázku pro přednáška http://egyptologie.ff.cuni.cz/pictures/loga/obalka-archeologie-brezen-28.jpg Identifikace s regionem – trvalá práce s příznivci archeologie: Spolek přátel muzea, školy, univerzity třetího věku atd. – mimo jiné potencionální zdroj dotací a sponzoringu činnosti muzea Archeologické stezky Výstupy na veřejnost (public relation) Výsledek obrázku pro archeologie den otevřených dveří Výsledek obrázku pro archeologie den otevřených dveří Výsledek obrázku pro archeologie den otevřených dveří Nutno znát základní princip archeologie respektive archeologizace živé kultury http://www.sevt.cz/CMSPages/GetProductImage.aspx?productnumber=56150600&width=490&height=450&wm=dis abled http://program.autiste.cz/images/aplikace/prirodoveda/zvirata/uzitkova/350x350/prase.png http://www.beseda.org.au/beseda-2008-07/pics/01-jitrnice.jpg Archeologické expozice a výstavy Archeologie – komplexní poznání minulosti Archeologizace 60-08-613 Vojkovice_hr_111_kresba.tif holoce5.jpg http://www.sevt.cz/CMSPages/GetProductImage.aspx?productnumber=56150600&width=490&height=450&wm=dis abled Výsledek obrázku pro archaeology exhibitions ? Redukce archeologických informací Výsledek obrázku pro Archaeological depository Výsledek obrázku pro lebka srnce Výsledek obrázku pro lebka Výsledek obrázku pro kanec zuby Výsledek obrázku pro zuby Redukce archeologických informací anticke sochy (3) anticke sochy (5) anticke sochy (8) antické sochy(10) Archeologické expozice a výstavy Tvorba archeologické muzejní expozice či výstavy je rovnocenná s jakoukoli jinou formou vědecké práce a klade stejné nároky na pracovní nasazení a badatelskou erudici archeologa. Od vědecké práce se jakákoliv muzejní prezentace pro veřejnost musí odlišovat formou (důraz na srozumitelnost pro co možná nejširší okruh lidí), obsahem (výběr relevantních informací) a metodou (emoce - příběhy). Výsledek obrázku pro vykřičník http://nd05.jxs.cz/228/098/e65b20987a_85431619_o2.jpg Hierarchie archeologických exponátů 1.Samostatný předmět vysoké umělecké úrovně, který sám o sobě svoji estetikou zasáhne pozorovatele. 2. Jde zejména o šperky z drahých kovů či předměty prehistorického umění. Tyto artefakty nemusí být při prezentaci opatřeny rozsáhlejším slovním (nebo jiným) popisem, předmět působí sám za sebe. 1. Výsledek obrázku pro archaeology gold Výsledek obrázku pro prehistory kunst Výsledek obrázku pro největší pěstní klín Hierarchie archeologických exponátů 2. Předměty, které nejsou obdařeny špičkovou uměleckou úrovní, ale má svoji jedinečnost v původní kultuře nebo vzhledem ke vztahu k dnešku. Jde často o předměty s přívlastkem nej- (nejstarší, největší) či unikátní, jedinečný atd. Častým zástupcem této kategorie jsou též různé symbolické artefakty. Tyto nálezy musí být na výstavě doplněny o popis jejich výjimečnosti či vysvětlení jejich symboliky. Výsledek obrázku pro stránská skála obratel slona Výsledek obrázku pro biggest prehistoric stone Hierarchie archeologických exponátů 3. Předměty běžné produkce zaniklé kultury, které nás seznamují se životem všedního dne (pre)historické komunity. Tuto nejširší masu archeologických nálezů je nutné podat v příslušném kontextu a doprovodit textem (slovem, grafikou), aby se co nejvíce přiblížila návštěvníkovi jejich funkci v původní živé kultuře. Výsledek obrázku pro prehistoric axes Výsledek obrázku pro prehistoric ceramics Výsledek obrázku pro prehistoric axes Vznik archeologické expozice/výstavy 1. Námět Vybrat téma, časové a prostorové vymezení problematiky, výstavní prostor, dobu trvání výstavy a dobu její přípravy Vybrat realizační tým, zvolit hlavního kurátora, případně komisaře (produkčního) výstavy Určit cílovou skupinu – všeobecná, dospělé publikum, teenageři, děti – ženy/dívky x chlapce/muže Vybrat zásadní exponáty, které budou atraktivními tahouny výstavy (sbírkové předměty nebo vizualizace/příběhy) a zjistit, jestli je reálné je získat Vybrat vystihující a marketingově atraktivní název výstavy Zvolit míru konzervativnosti či interaktivity výstavy Vznik archeologické expozice/výstavy 2. Libreto Důkladné zpracování tématu Vybrat a domluvit případné zápůjčky sbírkových předmětů Ve spolupráci s architektem navrhnout základní fundus výstavy, vybrat počítačovou a audiovizuální techniku Vytvořit pevný harmonogram prací (dovoz exponátů, instalace výstavy) Vytvořit plán doprovodných akcí, propagace výstavy a naplánovat vydání tiskovin (katalog, publikace) Vyřešit bezpečnost a pojištění výstavy Vyřešit finanční otázku výstavy Vznik archeologické expozice/výstavy 3. Scénář Scénář obsahuje odbornou i výstavní část rozepsanou a rozkreslenou tak, jak by to mělo vypadat v reále. Scénář obsahuje podrobnou: a)plánovou část – architektonicko-výtvarnou a technickou (rozkreslení fundusu v místnostech výstavy, kabely atd.) b)textovou část (veškeré texty, popisky a jejich umístění) c)obrazovou část (foto exponátů s rozměry a obrazové dokumenty použité ve výstavě) I. signální - emoce Více vrstevnatost výstavy/expozice Poučení – zájem návštěvníka Odbornost Výsledek obrázku pro mykénské umění Výsledek obrázku pro mykénské umění Výsledek obrázku pro mycenae culture ceramic Emoční křivka Působení výstavní prezentace na diváka Výsledek obrázku pro plan of exposition Výsledek obrázku pro archaeological exhibition Architektonické řešení a scénografie Architektonické řešení a scénografie Exponáty součástí samostatné vitríny nebo scény Výsledek obrázku pro archaeology exhibitions Výsledek obrázku pro archeologická výstava interaktivita Nenechat zvítězit architektonickou formu nad obsah Audiovizuální technologie, interaktivita Hudba a zvuky Většina lidí si pamatuje: 10 % z toho, co čtou 20 % z toho, co slyší 30 % z toho, co vidí 50 % z toho, co slyší a vidí 70 % z toho, co řeknou 90 % z toho, co dělají Interaktivní prvky Výsledek obrázku pro old reproduktor Výsledek obrázku pro archeologická výstava interaktivita Světelný design - dobrá viditelnost na exponáty - navození atmosféry - exponáty nesmí být světlem poškozeny Obr. 1. Obr. 3. Obr. 4. Obr. 7. Audiovizuální technologie, interaktivita Počítačová technika, virtuální realita + atraktivita + vizualizace zaniklých civilizací + oslovení mladé generace + skrytá možnost podrobnějších informací - textů - poruchovost - složitost - Výsledek obrázku pro archaeology virtual reality Výsledek obrázku pro archaeology virtual reality Audiovizuální technologie, interaktivita Mechanická interaktivita - Figuríny – prezentace oblečení a šperků http://www.archeopark-chotebuz.cz/images/galery/009v.jpg IMG_20160430_140705.jpg 11.3.H49.03 Výsledek obrázku pro legionáři Texty v cizích jazycích -více jazyčné popisky - - audio průvodci Výsledek obrázku pro audio guide museum Archeoparky, archeoskanzeny a centra experimentální archeologie. (nejde o muzea se sbírkovými předměty, nemovité i movité exponáty jsou repliky) Muzea v přírodě - archeoskanzeny Velká schopnost popularizovat archeologii a sloužit didaktice pravěku. Tzv. experienciální archeologie - experiment v archeologii přináší lidem prožitky a zkušenosti (experience). Výsledek obrázku pro archeoskanzen havránok Výsledek obrázku pro archeologický experiment Muzea v přírodě - archeoskanzeny IMG_20160430_143403.jpg IMG_20160430_143700.jpg IMG_20160430_143508.jpg Kulturní památka ČR Umístění – mimo původní archeologickou lokalitu Výsledek obrázku pro haithabu Výsledek obrázku pro haithabu http://www.wikinger-in-daenemark.de/hai-h-09.JPG Haithabu – Hedeby Chotěbuz Muzeopedagogické aktivity Muzeopedagogika využívání muzeí a sbírek pro výchovně-vzdělávací činnost -přípravy zvláštních prohlídek pro školy, vyučovacích hodin a “dílen” probíhajících v muzeu aj. -vytváření specializovaných expozic (dětská muzea, muzea pro mládež), Výsledek obrázku pro archaeology children Výsledek obrázku pro edukační program muzeum Marketing – propagace výstav Prostředky Public relation: - sdělovací prostředky – tiskové konference, tiskové zprávy - - Internet, sociální sítě - image organizace – grafický manuál, logo, kultura designu, slogan - tiskoviny - pozvánky, letáky, katalogy k výstavě - - upomínkové předměty Výsledek obrázku pro kesner marketing muzeí Výsledek obrázku pro muzeum marketing propagace a na závěr: Muzeum Vás i návštěvníky musí bavit!!! Výsledek obrázku pro happy boy in museum Muzeologie pro archeology Mgr. Petr Vachůt, Muzeum města Brna Výsledek obrázku pro archaeology museum joke