Úvod do výuky češtiny jako druhého/cizího jazyka Linda Doleží ČEŠTINA JAKO DRUHÝ/CIZÍ JAZYK – DĚTI PŘEDŠKOLNÍ VĚK • •Seidlová Málková, Smolík (2014) • •Culture-fair testy? • •Úroveň mateřského jazyka? • •Diagnostika jazykových kompetencí u vícejazyčných mluvčích? • • ČEŠTINA JAKO DRUHÝ/CIZÍ JAZYK – ZŠ/SŠ •Projekt Integrace dětí-cizinců do systému českých základních škol (Kostelecká, Jančařík, 2013, Vodičková, Kostelecká, 2016) • •TEST 1 - Test pro žáky 1. stupně ZŠ (3. až 5. třída, 8–11 let) •Úrovně A1 a A2 • •TEST 2 - Test pro žáky 2. stupně (12–16 let) •Úrovně A1, A2 a B1 HODNOCENÍ ŽÁKŮ-CIZINCŮ NA ZŠ/SŠ •Žáci s nedostatečnou znalostí nebo bez dostatečné znalosti vyučovacího jazyka jsou od září 2016 díky novele školského zákona a prováděcího předpisu (vyhláška 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných) považováni za žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP). • •V nově nastaveném pětistupňovém systému podpůrných opatření se jazykové podpory žáků s OMJ týkají především opatření v druhém a třetím stupni podpory. V obou případech je nutné doporučení školského poradenského zařízení (ŠPZ). • •Více na www.inkluzivniskola.cz / www.msmt.cz • Přijímací zkoušky na SŠ – Jiroutová (2017) •ŽOMJ, kteří získali základní vzdělání na české ZŠ, nemají automaticky žádné úpravy podmínek přijímacích zkoušek • •ŽOMJ, kteří nezískali základní vzdělání na české ZŠ: • •"Osobám, které získaly předchozí vzdělání ve škole mimo území České republiky, se při přijímacím řízení ke vzdělávání ve středních a vyšších odborných školách promíjí na žádost přijímací zkouška z českého jazyka, pokud je součástí přijímací zkoušky. Znalost českého jazyka, která je nezbytná pro vzdělávání v daném oboru vzdělání, škola u těchto osob ověří rozhovorem." • (§ 20, odst. 4 školského zákona) • Maturita •Písemná část: • • slovníky (překladový, Slovník spisovné češtiny) • navýšení času (slohová práce – 30 minut) • •Didaktický test: • • navýšení času o 15 minut • •….pokud žáci-cizinci v ČR pobývají méně než 4 roky • •„Obsah státních maturitních zkoušek nezohledňuje jiné občanství či příslušnost žáků k jiné národnosti, neboť jsou posuzováni a celkově hodnoceni stejně jako jejich středoškolští spolužáci českého původu“ (Škodová, Šindelářová 2013, str. 19). • • • • Jiroutová (2017) •Od 1. 10. 2017 nově uzpůsobené podmínky pro: • •„Osoby, které se vzdělávaly alespoň 4 roky v přecházejících 8 letech před příslušnou zkouškou ve škole mimo území České republiky“ • (§ 20 odst. 4 školského zákona) • Z:\SEKCE SLUŽEB PRO PEDAGOGY\04 portál\01 - OBSAHY IŠ\Texty v booku\Organizace - růžová\SŠ\MZ ČJL obr..png Certifikovaná zkouška (CCE UJOP) •Certifikovaná zkouška z češtiny pro mládež (UJOP) •A1 a A2 •SERRJ, EJP •Užitečné vokabuláře (A1, A2) • • Certifikovaná zkouška (CCE UJOP) •Certifikovaná zkouška z češtiny jako cizího jazyka pro dospělé •od 16 let •úrovně A1, A2, B1, B2 a C1 • •může být podmínkou pro přijetí k vysokoškolskému studiu (úroveň A2–C1 podle konkrétní fakulty či ústavu, případně oboru) • Samostatná práce •http://katalogpo.upol.cz/metodika-identifikace-socialniho-znevyhodneni/3-vybrane-oblasti-pedagogic ke-diagnostiky/3-1-diagnostika-deti-a-zaku-s-odlisnym-materskym-jazykem/ • •Integrace žáků cizinců do základních škol •https://cizinci.npi.cz/webinare/ • •Specifika hodnocení a klasifikace žáků s odlišným mateřským jazykem (06/2020) •https://cizinci.npi.cz/webinare/ •23. 11. 2020 – přednáška nebude, místo ní v pátek 27. 11. 2020 od 13.00 Markéta SCHÜRZ POCHYLOVÁ (Čeština ve Vídni na každém kroku) • •https://www.novinky.cz/zena/styl/clanek/proc-se-cizinci-s-cestinou-tak-perou-40321388 • 30.11. 2020 – Monika Klučková • •7. 12. 2020 – Barbora Hrabalová • •