Pracovní list 1 Téma: osobnost Ludvíka Kundery a kontexty jeho doby Ludvík Kundera Úkol 1: Projděte si následující dva texty a zkuste ve zkratce odpovědět na následující otázky: https://www.idnes.cz/brno/zpravy/ludvik-kundera-vyroci-narozeni-100-let.A200321_540172_brno-zpravy_ krut https://brnensky.denik.cz/rozhovor/ludvik-kundera-jsem-sice-psavec-ale-bestselery-mam.html a) se kterými brněnskými divadly je spjatá jeho osoba a tvorba? b) které autory Ludvík Kundera překládal a z kterých jazyků? c) čemu se Ludvík Kundery profesně věnoval po sametové revoluci? Pokud budete chtít, pusťte si některý z dílů vzpomínkového pořadu rádia Vltava. K tomuto žádné úkoly nepřikládám a nechám na Vaší libovůli a časových možnostech, nakolik Vás pořady zaujmou. https://vltava.rozhlas.cz/zivotabeh-ludvika-kundery-spisovatele-a-neprehlednutelne-postavy-ceske-ku lturni-8163241 ____________ Tímto krátkým vhledem končí nás zájem o Kunderova životopisná data. V příštích pracovních listech se budeme věnovat skutečně již primárním textům, které Ludvík Kundera tvořil v podstatě nepřetržitě od konce třicátých let 20. stol. až do začátku 21. století. Pro uvědomění toho, o jak obrovský časový úsek se jedná, a v jakých historických vodách se tedy budeme pohybovat, jsem připravil úkol věnovaný dobovým kontextům – historickým, společenským i kulturním. Úkol 2: Vytvořte v powerpointu prezentaci o sedmi slidech (pokud by nevyhovoval powerpoint, použijte libovolný textový editor a nahraďte „slidy“ stránkami). Každý slide bude mít v nadpisu jedno desetiletí 20. století a Vaším úkolem je k tomuto desetiletí dohledat a doplnit další informace. Jedná se konkrétně o tato desetiletí: 1930-1940 /// 1940-1950 ///1950-1960 1960-1970 /// 1970-1980 /// 1980-1990 a nakonec 1990-2000 A dodat k nim máte konkrétně tyto informace: Ø uveďte jméno prezidenta (prezidentů), který v daném desetiletí nastoupil do funkce (v rámci území dnešní České republiky); u každého prezidenta pro zajímavost zkuste zjistit, čemu se profesně věnoval před tím, než vstoupil do prezidentského úřadu Ø uveďte alespoň jeden válečný konflikt, který se v daném desetiletí ve světě rozhořel Ø dodejte fotografii vynálezu běžné denní potřeby, který se v daném desetiletí začal hromadně šířit * pokud se Vám nepodaří dohledat najít a vymyslet vhodný příklad, najděte alespoň momentku z běžného života zachycující typický prvek módy či designu věcí (domy, auta, nábytek apod.) Ø uveďte názvy tří významných knižních titulů českých autorů a jednoho nečeského evropského autora (v závorce uvádějte i jméno tvůrce a rok vydání) Ø dodejte plakát k ikonickému filmu dané doby Ø dodejte fotografii dobového hudebního idolu (se jménem) Pokud byste měli s úkoly potíž, doporučuji pro dohledání informací (krom Vašeho vyhledávacího talentu) učebnici Moderní dějiny pro střední školy (od nakladatelství Didaktis) či Českou literaturu od počátku k dnešku (autorů Jana Lehára a kolektivu). Obě by měly být dostupné i online. Kdyby byl s něčím problém, zeptáte se na konzultacích __________________ + uvedu ještě na závěr konkrétní ukázku jednoho zhotoveného desetiletí 1920-1930 (které v nabídce není): 1920-1930 Tomáš Garrigue Masaryk (vysokoškolský profesor, obory filozofie a sociologie) Zavádění rozhlasu Čínská občanská válka (Kuomintang X Komunistická strana Číny) o Krakatit (Karel Čapek, 1924) o Na vlnách TSF (Jaroslav Seifert, 1925) o Vest pocket revue (Jiří Voskovec a Jan Werich, 1927) o Na západní frontě klid (Erich Maria Remarque, 1929) Paul Whiteman (americký jazzový kapelník) Křižník Potěmkin (1925)