SPARTSKÁ VÝCHOVA (AGÓGÉ) STAROVĚKA SPARTA “quod si iura fores pugnasque imitata Laconum, carior hoc esses tu mihi, Roma, bono.“ „Kdyby sis mravy spartské a zásady, Říme, vzal za vzor, pro tyto výhody vzácné měl bych tě mnohem víc rád“ (Prop. 3.14.34-35; př. R. Mertlík, 1945). narození dítěte • novorozeně otec odnesl na místo lesché • prohlídnuto stařešinami • síla a dobrá urostlost • slabost a nevzhlednost – Apothet – propast v blízkosti Taygétu • koupání ve víně • nepoužívání plen • výchova ke: • spokojenosti s málem potravin • nevybíravosti v jídle • nebojácnosti ve tmě a samotě • neznalosti mrzoutství a plačtivosti x Aristotelés výchova dětí • = cvičení poslušnosti • nepatřily rodičům • nemohly být vychovávány podle rodičů • muži vychovávali všechny syny S., kteří dosáhli 7. roku (zákaz žalování) • společná výchova, výcvik, hry, učení • velitelem nejsrdnatější a nejmodřejší z každé skupiny • umělá tvorba svárů od starších – snaha poznat povahy a chování v nebezpečí • vědy jen okrajově, hlavně poslušnost, disciplína, vytrvání ve strádání a výchova k vítězstvím • náročnost cvičení, stříhání dohola, chůze bez bot a hry v nahotě – nutnost ztvrdlých chodidel (praktičnost) výchova • systém agogé (= odchov) • stádo (agelé) – stejný věk • vůdcem nejlepší téhož věku (βουαγός) • Vliv jeho poslušnosti, vytrvalosti a dalších schopností • povinné • pro všechny plnoprávné chlapce • ne pro krále! • x Leonidás, Agésilaos II. • netolerantní systém • X Athená (škola Řecka, Periklés) cílem • Stupňování cvičení s růstem věku • Poslušnost • Snášení nepohodlí, bolesti a utrpení • Tělesná i duchovní tvrdost • Odvaha a tvrdost • Testem bičování u chrámu Artemis Orthie (diamastigósis) bičování • u chrámu Artemis Orthie • každý rok • soutěž mladíků, kdo vydží déle • mladíci z vysoce vážených rodin • zdržení se zkuhrání • prezentování se stoickou veselostí • nesnadné kvůli velké bolesti, krvi a bodavým ranám biče • častokrát spíše smrt než uronění slzí a projevení slabosti • vítěz – titul βωμονίκης, „dobyvatel oltáře“ / „oltářní vítěz“ • mohli jej užívat do konce života Nesparťané v agógé • málo • ne-spartské děti spartských přátel (výjimky) • Xenofón • děti cizinců žijících ve Spartě, které se zde narodily • př. těch, kdo ve Spartě trávili exil (např. syn Foiníka) • trofimoi (sg. τρόφιμος = spartský chráněnec) • někdy mothakes (μόθακες, sg. μόθαξ) • synové Sparťana a heilótky, nevlastní bratři • jen jako partneři (ne rovnoprávní) • možnost zisku svobody • odměny • nejspíše pouze pozdní doba do 7 let • pohřebiště Apothetai v rokli v pohoří Táygetos • do 7 let v rodině (tma, samota, víno, prosté jídlo) od 8 do 12 let paidion (chlapec) • zařazení do ilé (družstev) • několik ilé = agelé (stádo) • celkem 4 stáda, vůdci eiréni (20 let), nikdy nebyli sami bez nich či jiného staršího občana • rotřízení: • 8 let robidas = neznámý • 9 let promikizomenos = velmi malý chlapec • 10 let mikichizomenos = malý chlapec • agón s jinými družstvy • společné ubikace – zvyknutí na syskénii • vlasy, bosi, čtení, psaní, hudba, výroky z Homéra, zákony, písně z Tyrtaia • od 10 let gymnastická průprava, atletika, tanec, hudba i jako jedinci od 12 let do 17 let mladíci (meirakion) • od 12 let stupňování disciplíny • bez spodního oděvu • 1 oblečení na rok – lepší přivyknutí na horko i mráz • trhání rákosu holýma rukama na stelivo ve společných místnostech dle družin • v zimě pod sebe kladli byliny lykofony • nejlepší byli sledováni od mnoha starších • všichni jakoby otci všech • náčelníkem družin nejbojovnější a nejmoudřejší z eirénů • zpřísnění tělesných cvičení a výchovy, bosi, nazí • gymnasion • rychlostní a vytrvalostní běhy, skok do dálky, hody oštěpem a diskem, zápas, bojové tance • boj se zbraněmi a pochody • menší podíl jídla i topiva, aby nehladověli, mohli krást • „Je zřejmé, že kdo zamýšlí krást, musí v noci bdít, ve dne podvádět a strojit léčky, a kdo se chce něčeho zmocnit, musí mít také špehy.“ (Xenofón) • trestali „chycené jakožto špatné zloděje“ (Xenofón) • možné po krátké bolesti nabýt na dlouho dobrou pověst, x smrt • omezeno koupání v lázních (jen v dané době – několik dní v roce – v Eurótu) • zakázáno natírání těla mastmi a olejem v 17 letech do bué (volské stádo) • v čele 21letý chlapec (eirén) jako buarchos (vůdce stáda) • „dozíral na celý život svěřené jednotky, na její hry, gymnastiku a vojenskou přípravu i na úpravu jídla. Večer zkoušel chlapce ze znalosti veřejných záležitostí. Jestliže některý ze svěřenců neznal odpověď, potrestal ho kousnutím do prstu.“ (Sábl, 1960,18) • po bičování (diamastigósis) • zk. dosp. • zkoušku snášení bolesti a utrpení • kněžka, soška • smrt – posmrtný titul „oltářního vítěze“ • oltář Artemis Orthie (Limnaion) • rodiče – zostuzení • pozvání chlapce mezi dospělé (poučení, mluvit lakonicky) „Jejich hlas uslyšíš řídčeji než hlas kamenných soch, jejich pohled zachytíš řídčeji než pohled soch bronzových; připadá ti takřka, že jsou cudnější než nevěsta ve svatební ložnici. A i když přichází ke společnému stolu, odpovídají pouze na otázky.“ od 18. let dospívající (melleirén) eirén • 20 let, dospělý občan • povinnou vojenskou službu (do 60 let) • poté zařazení do některého z pěti bojových svazků – lochos • složen z enómotií (bojových jednotek) • společné obydlí a účast na společných feiditích/syssitiích • budit dojem, že jsou bratry; „stolování je sdílením, totožností bytí, téměř pokrevenstvím“ (Vernant, 1995, 53) • 15 mužů různého věku • i na válečné výpravě spali v jednom stanu • velel svým svěřencům v půtkách • dával jim otázky, které je vedli k zamyšlení nad krásnými činy mužů • večer uléhali ve společném obydlí (i po svatbě) • do 21 let vychovatel mládeže • používal je při přípravě jídla • museli krást dřevo, zeleninu, sýr, zvěř (lišky), … (bdění, strojení léček, výchova k větší bojovnosti) • ze zahrad i obědů mužů • bičování u Orthiina oltáře • oběd byl jinak velmi skromný… byli k tomu tedy nuceni • další důvod – půst těla: • mladší člověk musel vždy povstat před starším • WC – „Bůh chraň, abych si sedl tam, odkud nelze povstat před staršími.“ • od jinošského věku – dlouhé vlasy • i v době boje úprava vlasů, braní a oděvu • Lykúrgův výrok • červený plášť • s ostatními (dospělými muži) účast na expedicích na horu Taygétos • šplhání nahoru a dolu přes horské hřebeny (Sen., Med. 77ff) – S. Pressfield „Tělo se totiž vznáší do výšky, když ducha téměř nic nezadržuje, a není-li duch množstvím potravy stlačován dolů do šíře, nýbrž pro lehkost stoupá vzhůru, pak tělo uvolněně a snadno prospívá. A totéž prý činí lidi i krásnými, neboť hubené a štíhlé postavy se snadněji a pozvolněji ohýbají.“ Fobologie ? • spartská věda o strachu • 28 cvičení k jejímu překonání • nutná v rámci výchovy i v pozdějším věku • od 30 let • mohli volit (apella) • mohli s ostatními dospělými rozmlouvat na tržišti • právo založit si rodinu nebo žít u příbuzných • museli se stále účastnit gymnastické a vojenské přípravy; následně pak mohli trávit čas s rodinou • pokud se v dané době plnoprávný Sparťan neoženil, postihy a další povinnosti • od 60 let • konec vojenské povinnosti a platnosti nařízení o společném cvičení a žití • „znám i jistý Hippodámos, který padl v bitvě v r. 364 př. n. l. ve věku 80 let“ (Sekunda, 2008, 12). • Agésiláos II. – 84 let • v Řecku (mimo Spartu) chlapci k vychovateli-otrokovi • čtení, psaní, počítání, hudba a tělocvik + nadmíra jídla, plášť a sandály x • Sparta – paidonomos – vybrán z těch nejlepších a nejdůstojnějších občanů • „Lykúrgos namísto toho, aby si každý soukromě dělal z otroků vychovatele, ustanovil jednoho z mužů, jimž se svěřují nejvyšší úřady, aby na ně dohlížel: nazývá se paidonomos. Tomu dal pravomoc shromažďovat chlapce a dbát o přísné potrestání, kdyby si někdo počínal lehkomyslně. Poskytl mu také muže s biči, aby je trestali, kdykoli bude třeba; proto tam vedle sebe žije velká úcta a velká poslušnost. Aby jim nezchoulostivěly nohy obouváním sandálů, nařídil otužovat je chůzí bosky: když se v tom vycvičí, budou podle jeho názoru mnohem snáze vystupovat do kopce, bezpečněji sestupovat z kopce a bosý prý se zvedne, vyskočí i utíká rychleji než obutý, má-li ovšem ztvrdlá chodidla. Místo rozmazlování pláštěm přikázal oblékat se po celý rok jediným šatem, v domnění, že tak budou lépe připraveni i na mráz, i na horko. Nařídil, aby eirén jedl u společného stolu jen tolik jídla, aby ho nikdy nezmáhalo přesycení a nechyběla mu zkušenost se skromnějším živobytím; myslel totiž, že takto vychovaní lidé by byli v případě nutnosti schopnější snášet námahu o hladu, a kdyby to byl rozkaz, spíše by vydrželi s toutéž porcí delší dobu, potřebovali by méně masa, ochotněji by přijímali jakoukoli stravu a byli by zdravější. Usoudil také, že více prospívá strava, která žene štíhlá těla do výšky, než taková, po níž se roztahují do šířky“ (Xenofón). • nepřítomnost paidonoma – kterýkoliv dospělý občan • milovníci (dospělí poručníci) • 12-20 let • dle Xenofóna jen! milovníky duše • největší hanebností: nezájem o chlapcovu duši, ale o jeho tělo • Xen. – obdoba jako u sourozenců či rodičů a dětí • X • Platón (Symposion) – bisexualita a pederastie • Théby – „posvátná družina“ • Athény … Podněcování soupeření o dokonalost - jediná S. veřejně pěstovala dokonalost… všechny druhy zdatností - Xen.: • „Efoři vyberou tři muže na vrcholu sil, kteří se nazývají hippagretové. Každý z nich sestaví seznam sta mužů (elitní sbor, koroi), přičemž jasně uváží, kvůli čemu tuto poctu někomu prokazuje a jiné z ní vylučuje. Ti, kterým se nedostalo té pocty, soupeří jak s hippagrety, kteří je odmítli, tak i s těmi muži, kteří byli vybráni místo nich, a hlídají se navzájem, zda někdo nezlehčuje, co je uznáváno za správné. Tak vzniká nejvýš bohulibé a zároveň pro občany vrcholně vhodné soupeření, na kterém se jasně ukazuje, jak má jednat řádný muž: jedni i druzí se cvičí zvlášť, aby byli stále co nejsilnější, a kdyby bylo třeba, aby jeden vedle druhého pomohli všemi silami státu. Musí také pečovat o dobrý tělesný stav, protože se bijí ze soupeřivosti, kdekoliv na sebe narazí. Každý, kdo se k tomu natrefí, má ovšem právo odtrhnout je od sebe, a kdo by neuposlechl, toho odvede paidonomos k eforům, kteří ho tvrdě potrestají, protože chtějí docílit, aby nikdy nezvítězil hněv nad poslušností vůči zákonům.“ • koroi – mladící, cca do 30 let; hippagretové – na vrcholu sil (i OA vítězové) • pravděpodobně vždy nový výběr s nástupem nových eforů (každý rok) Pád systému • úpadek agógé = úpadek celé společnosti • postupně od doby po řecko-perských válkách • nárůst za války Peloponéské a spartské hegemonie • v úpadku Sparty padlo i agógé velmi nízko • pol. 3. stol. BC Agis IV. a Kleomenés III. • snaha o obnovu • vůdce achájské aliance Filopoimén – svržení Sparty a zbourání systému agógé • za 4 roky přišli Římané Literatura • Aristotelés, Politika. • Cornelios Nepos, životopisy. • Hérodotos, Dějiny. • Platón, Ústava. • Platón, Zákony. • Plútarchos, Životopisy slavných Řeků a Římanů. • Polybios, Dějiny. • Xenofón, Agésilaos. • Xenofón, Lakedaimonské zřízení. • Pausanias, Cesta po Řecku. • Forbes, C. A., Greek Physical Education. • Kennell, N. M., The Gymnasium of Virtue. • Oliva, P., Sparta a její sociální problémy.