Abstraktní a nezobrazivé tendence v umění I. poloviny 20.století •Futurismus •Orfismus •Neo-plasticismus (De Stijl) •Suprematismus •Konstruktivismus • Hilma Aft Klint 1862-1944 Obsah obrázku osoba, muž, držení, žena Popis byl vytvořen automaticky • Obsah obrázku exteriér, tráva, tkanina, stojící Popis byl vytvořen automaticky Staggering’: The Ten Largest, Youth, 1907. • • • • Obsah obrázku exteriér, budova, oranžová, zavřít Popis byl vytvořen automaticky • • • • • • • • • Svanen 1915 Wassily Kandinsky 1866-1944 Obsah obrázku graffiti, stůl Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku muž, oblek, osoba, oblečení Popis byl vytvořen automaticky Kozáci 1911 Obsah obrázku barevné, interiér, narozeniny, zakryté Popis byl vytvořen automaticky • • • • • • • • Všichni svatí I, 1911 Obsah obrázku interiér, zakryté, barevné, plněné Popis byl vytvořen automaticky • • • • • • • • •Kompozice V, 1911 Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky • •Internal necessity arises from three mystical sources. It is composed •of three mystical necessities: •1. Every artist, as creator, must express what is peculiar to himself (element of personality). •2. Every artist, as child of his time, must express what is peculiar to his own time (element of style, in its inner value, compounded of the language of the time and the language of the race, as long as the race exists as such). •3. Every artist, as servant of art, must express what is peculiar to art in general (element of the pure and eternally artistic, which pervades every individual, every people, every age, and which is to be seen in the works of every artist, of every nation, and of every period, and which, being the principal element of art, knows neither time nor space). •These three mystical necessities are the three necessary elements of •the work of art, which are closely bound up with one another, i.e., they interact upon each other, a phenomenon that in every age expresses the unity of the work of art. The first two elements, however, embrace the first two elements, however, embrace the Obsah obrázku hodiny, graffiti Popis byl vytvořen automaticky Černá a fialová 1923 Francis Picabia 1879-1953 Obsah obrázku budova, muž, velké, okno Popis byl vytvořen automaticky •Caoutchouc, (Guma) 1909. František Kupka, 1871-1957 Obsah obrázku modrá, nakreslené, slon, kůň Popis byl vytvořen automaticky • • • • • • • •Amorfa, dvoubarevná fuga 1912 Obsah obrázku barevné, objekt, vsedě, oranžová Popis byl vytvořen automaticky • • • • • • • • •Newtonovy kruhy 1911-12 Obsah obrázku oblečení, interiér, muž, fotka Popis byl vytvořen automaticky • • • • • • • • • • • •Teplá chromatika 1911 Luigi Russolo 1885-1947 Obsah obrázku barevné, malované Popis byl vytvořen automaticky • • • • • • • • •Revolta 1911 Umberto Boccioni 1882-1916 Obsah obrázku tetování, graffiti Popis byl vytvořen automaticky • • • • • • • • •Dynamika cyklisty 1913 Piet Mondrian Obsah obrázku budova, graffiti, okno Popis byl vytvořen automaticky • • • • • • • •Jabloň v květu 1912 Obsah obrázku budova Popis byl vytvořen automaticky • Kompozice č. VII, 1913 Molo a oceán 1915 Piet Mondrian, 1872-1944 Obsah obrázku obrazovka, budova, okno Popis byl vytvořen automaticky Kompozice 1921 • Theo van Doesburg 1883-1931 Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Konstrukce v prostoru Bart van der Leck • • • • • • • • •Kompozice 1916 Neoplasticismus •Postupně jsem dospěl k názoru, že kubismus logicky nedomyslel své vlastní objevy. Nedovedl proces abstrakce ke konečnému cíli, výrazu čisté reality….Je tedy třeba přírodní formy redukovat až na čisté neměnné poměry. • •Jeho vyjadřovacím prostředkem je čistá, přesně určená barevná plocha jako ekvivalent povrchu obrazů, to znamená: barva zůstává plochou v ploše…..Protikladem barvy je nebarva, totiž bílá, černá a šedá. •Všeobecné principy neoplasticismu: •1. The plastic means must be the rectangular plane or prism in primary colors (red, blue, and yellow) and in noncolor (white, black, and gray). In architecture, empty space can be counted as noncolor, denaturalized material as color. 2. Equivalence in the dimension and color of the plastic means is necessary. Although varying in dimension and color, the plastic means will nevertheless have an equal value. Generally, equilibrium implies a large area of noncolor or empty space opposed to a comparatively small area of color or material. 3. Just as dual opposition is required in the plastic means, it is also required in the composition. 4. Constant equilibrium is achieved by the relationship of position and is expressed by the straight line (boundary of the pure plastic means) in its principal, perpendicular opposition. 5. Equilibrium that neutralizes and annihilates the plastic means is achieved through the relationships of proportion in which they are placed and which create vital rhythm. 6. Naturalistic repetition, symmetry, must be excluded. Jean Arp Obsah obrázku budova, patro, kobereček, ulice Popis byl vytvořen automaticky Sophie Taeuber-Arp, Composition with Oblique Lines and a Small Transparent Circle, 1916-18 Jean Arp, Cucifixion, 1914 Kazimír Malevič 1879-1935 Obsah obrázku zelená, tkanina Popis byl vytvořen automaticky • • • • • • • • • • •Hlava venkovské dívky 1913 Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku monitor, televizor, fotka, obrazovka Popis byl vytvořen automaticky Bílá na bílé Černý obraz, 1915 , Obsah obrázku místnost, hrnek Popis byl vytvořen automaticky • • • • • • • • • • •Suprematistický obraz: 8 červených krychlí Obsah obrázku stůl, místnost Popis byl vytvořen automaticky Černý obdélník, modrý trojúhelník 1915 •Suprematismem rozumím nadvládu čirré senzibility ve výtvarném umění • • •Černý čtverec na bílém pozadí se stal první výrazovou formou pocitů nevázaných na předměty: čtverec= pocit, bílá plocha +“Nic“, to co je mimo pocit. •Suprematismus – v malířství či architektuře . Je prost jakékoliv sociální nebo jiné materialisticvké tendence. • • •Když jsem se přiklonil k bezpředmětnému malířství, chtěl jsem jen mimochodem dokázat, že suprematismus nemá nic společného s předměty, obrazhovými tématy atd., ale že –bez jakéhokoliv dalšího kvalifikování –je pouze všeobecně „abstraktní.“ • Obsah obrázku interiér, fotka, budova, scéna Popis byl vytvořen automaticky • • • • • • • • • • •Suprematistická výstava 0,10 Petrohrad 1915 Architektony Obsah obrázku vsedě, světlo, stůl, velké Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Alexandr Rodčenko 1891-1956 Obsah obrázku deštník, déšť, muž, vsedě Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku vsedě, pohled, zavřít, ulice Popis byl vytvořen automaticky Non-Objective Painting no. 80 (Black on Black) 1918 Ljubov Popova 1889-1924 Obsah obrázku oblečení, nošení, žena, košile Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku stůl Popis byl vytvořen automaticky • • • • • • • • • • • •Architektonická kompozice 1918 Katarzyna Kobro 1898-1951 a Wladyslaw Strzeminski 1893-1952 Obsah obrázku osoba, muž, fotka, stojící Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku interiér, stůl, zrcadlo, místnost Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, počítač, přenosný počítač Popis byl vytvořen automaticky Paul Klee Obsah obrázku barevné, vsedě, pták, velké Popis byl vytvořen automaticky • • • • • • • • • • Květnový obraz 1925 Otto Freundlich 1878-1943 Obsah obrázku budova, barevné, zastavit, déšť Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku budova, deštník, déšť, zastavit Popis byl vytvořen automaticky Galerie 291 (Photo Secession) 1905-1917 Obsah obrázku budova, silnice, exteriér, ulice Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku interiér, malé, vsedě, fotka Popis byl vytvořen automaticky Georgia O'Keeffe—Exhibition at 291 Armory show 1913 Obsah obrázku interiér, žena, fotka, místnost Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku budova, nákladní auto, exteriér, silnice Popis byl vytvořen automaticky Arthur Dove Obsah obrázku tráva, zelená, vsedě, hnědá Popis byl vytvořen automaticky • • • • • • • • • •Nature symbolized, No. 2, 1914 • Marsden Hartley, 1877-1943 • • • • • • • • • • • •Abstrahované formy 1913 Obsah obrázku tráva, staré, nákladní auto, barevné Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku interiér, barevné, vsedě, zakryté Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku budova Popis byl vytvořen automaticky Painting no. 5, 1914-15 Movement 2 Georgia O´Keefe 1887-1986 Obsah obrázku muž, osoba, fotka, hledání Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku muž, osoba, oblečení, vázanka Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku exteriér, osoba, fotka, tráva Popis byl vytvořen automaticky Alfred Stieglitz Obsah obrázku počítač, rostlina, místnost, zrcadlo Popis byl vytvořen automaticky • • • • • • • • • • • • Music Pink and Blue II, 1918 •Black spot no. 2, 1919 Obsah obrázku interiér, vsedě, ležící, přikrývka Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku jídlo, pták, vsedě, barevné Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku kočka, pes, vsedě, malé Popis byl vytvořen automaticky Untitled (Abstraction/Portrait of Paul Strand), 1917. https://whitney.org/Exhibitions/GeorgiaOKeeffe Lyonel Feininger 1871-1956 Obsah obrázku autobus, okno, vsedě, vlak Popis byl vytvořen automaticky Mellingen 1919 Obsah obrázku stopa, hora, exteriér, vlak Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku budova, muž, stůl, vsedě Popis byl vytvořen automaticky Charles Demuth, My Egypt 1929 Charles Scheeler, Classic Landscape 1931 Obsah obrázku podepsat, vsedě, velké, muž Popis byl vytvořen automaticky • • • • • • • • •Sheeler, Golden gate 1955 Výstava MoMA 1936 Obsah obrázku místnost, galerie, scéna, fotka Popis byl vytvořen automaticky American abstract artists • • • • • • • • • • •John Ferren, Lutte as Ciel, 1937 Emigranti z Evropy Obsah obrázku interiér, stůl, židle, pracovní stůl Popis byl vytvořen automaticky •Jean Helion 1904-87 •Josef Albers •Hans Hofmann Obsah obrázku osoba, tabule, muž, exteriér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku mapa Popis byl vytvořen automaticky Afterglow 1938 •Umělci spojení s Bauhausem • •Josef Albers •Lyonel Feininger •Laszlo Moholy-Nagy •Naum Gabo •Walter Gropius •Mies van der Rohe •----------------------------- •Piet Mondrian •Surrealisté • •Roberto Matta •Salvador Dalí •Max Ernst •André Mason •André Breton