Sebe/hodnotící nástroj pro pedagogickou praxi Základní údaje o studentovi/studentce (v IS MU automaticky): Jméno, učo Studijní program Forma studia Předmět, k němuž se dotazník vyplňuje Škola/zařízení, kde byla realizována praxe: V IS roletka (výběr ze seznamu) Jiná, prosím uveďte název:………………………………………………………………………………………………………………………………….. Jméno provázejícího učitele/provázející učitelky, který/á je hodnocen/a: I. Hodnocení spolupracující školy a provázejícího učitele/provázející učitelky studentem/studentkou V tomto oddílu prosím zhodnoťte Vaše působení na škole, kde se realizovala praxe, a kvalitu spolupráce s Vaším provázejícím učitelem/provázející učitelkou. 1) Zhodnoťte prosím následující aspekty Vašeho působení na škole: Naprosto souhlasím Spíše souhlasím Spíše nesouhlasím Naprosto nesouhlasím Ve škole mi bylo poskytnuto zázemí potřebné pro mou činnost (pracovní místo, materiály, pomůcky apod.). Praxe byla ze strany spolupracující školy celkově dobře zorganizovaná. Mezi mnou a pedagogickými pracovníky školy vznikl respektující, kolegiální vztah. 2) Pokud jste se při organizaci praxe ze strany spolupracující školy setkal/a s nějakými problémy, prosím upřesněte: 3) Zhodnoťte prosím následující aspekty Vaší spolupráce s provázejícím učitelem/provázející učitelkou: Naprosto souhlasím Spíše souhlasím Spíše nesouhlasím Naprosto nesouhlasím Provázející učitel/učitelka mi o škole a jednotlivých třídách poskytl/a informace potřebné pro mou praxi. Provázející učitel/učitelka mě seznámil/a se školní a třídní dokumentací. Provázející učitel/učitelka se mnou jednal/a vstřícně, když jsem o něco požádal/a. Provázející učitel/učitelka mi pomáhal/a formulovat cíle a opatření směřující k mému osobnímu rozvoji. Provázející učitel/učitelka se mnou plánoval/a výuku. Provázející učitel/učitelka mě postupně vedl/a k samostatnosti při plánování výuky. Provázející učitel/učitelka se mnou reflektoval/a svoji výuku, které jsem se účastnil/a v rámci náslechů. Provázející učitel/učitelka mi poskytl/a zpětnou vazbu k mé výuce. Svého provázejícího učitele/provázející učitelku bych doporučil/a dalším studentům 4) Co se mohou další studenti od Vašeho provázejícího učitele/provázející učitelky naučit?: II. Hodnocení přípravy a organizace praxe ze strany MU studentem/studentkou V následujícím oddíle se vyjádřete ke kvalitě zajištění praxe ze strany MU, a to jak co se týče organizace samotné, tak co se týče Vaší předchozí didaktické přípravy na praxi. 5) Zhodnoťte prosím organizaci praxe ze strany MU: Naprosto souhlasím Spíše souhlasím Spíše nesouhlasím Naprosto nesouhlasím Před započetím praxe jsem dostal/a všechny potřebné informace. Před započetím praxe jsem věděl/a, jak mám při organizaci praxe postupovat. Praxe byla ze strany MU celkově dobře zorganizovaná. 6) Pokud jste se při organizace praxe ze strany MU setkal/a s nějakými problémy, prosím upřesněte: 7) Zhodnoťte prosím Vaši přípravu na praxi ze strany MU: Dosavadní studium mě dostatečně připravilo: Naprosto souhlasím Spíše souhlasím Spíše nesouhlasím Naprosto nesouhlasím a) po stránce odborných vědomostí (tzn. oborového obsahu) b) na to, jak si připravit funkční přípravu výuky c) na práci s heterogenní třídou d) na to, jak ve třídě udržet klima, v němž lze vyučovat e) na využívání digitálních technologií ve výuce f) používání aktivizačních metod výuky. g) na to, jak získat evidenci o výsledcích žákovského učení 8) Pokud jste se setkal/a s nějakými problémy, co se týče Vaší odborné a didaktické přípravy pro výkon praxe, ze strany MU, prosím upřesněte: III. Sebehodnocení dosažené úrovně profesních kompetencí studentem/studentkou Sebehodnocení v této části dotazníku vychází ze Standardu kvality profesních kompetencí studenta, dostupného zde. 9) Vyberte prosím kritéria, kterým jste v tomto semestru věnoval/a zvýšenou pozornost (označte prosím nejvýše tři možnosti, které pro vás byly prioritní): V IS roletka (výběr ze seznamu, multiple choice) Plánování výuky 10) Zhodnoťte prosím úroveň Vašich kompetencí, co se týče plánování výuky: Chybějící kompetence Utvářející se kompetence Rozvíjející se kompetence Pokročilá kompetence Konzultuji s provázejícím učitelem/provázející učitelkou dle dohody přípravu na výuku (návaznost na ŠVP, tematický plán, předchozí práci učitele a žáků). Zohledňuji při plánování výuky možnosti konkrétních žáků – individualizuji a diferencuji plán výuky (i na základě znalosti IVP, PLPP, SVP). Formuluji výukové cíle (kognitivní a/nebo postojové a/nebo psychomotorické) a promýšlím jejich provázanost s učivem, metodami výuky, organizačními formami, tzn. s celkovou koncepcí výuky. Plánuji způsoby ověření naplnění cílů. Provádím didaktickou analýzu učiva (klíčové pojmy, učební úlohy) s přihlédnutím ke stanovenému cíli; plánuji adekvátní výukové metody, organizační formy. Zpracovávám časový plán svého postupu ve výuce. Podmínky pro učení 11) Zhodnoťte prosím úroveň Vašich kompetencí, co se týče podmínek pro učení: Chybějící kompetence Utvářející se kompetence Rozvíjející se kompetence Pokročilá kompetence Podporuji bezpečí ve třídě (pozitivní atmosféru). Řeším kázeňské problémy (pracuji dle potřeby se zavedenými pravidly nebo je společně se žáky vyjednávám; dbám na jejich dodržování, oceňuji pozitivní projevy chování žáků. Udržuji „živý kontakt“ se žáky (skrze hlasový projev, neverbální komunikaci, oslovování žáků jejich křestním jménem…). Reaguji s respektem na potřeby (sociální, fyziologické) žáků ve třídě. Vytvářím prostor pro „odlehčení“ (pracuji s proměnami atmosféry, reaguji na projevy únavy, kolísání pozornosti, projevuji smysl pro humor, zpestřuji výklad zajímavostmi s vlastní zkušeností…). Vytvářím všem žákům příležitost prožít úspěch. Využívám efektivně čas ve výuce (ve vztahu ke svému plánu, situaci ve třídě a porozumění učivu). Podpora učení 12) Zhodnoťte prosím úroveň Vašich kompetencí, co se týče podpory učení: Chybějící kompetence Utvářející se kompetence Rozvíjející se kompetence Pokročilá kompetence Komunikuji (objevuji) s žáky význam učiva a jeho smysluplnost. Stanovuji a zprostředkovávám žákům (pokud je to vhodné vzhledem k metodě) adekvátní výukové cíle (společné, individuální). Ověřuji průběžně naplnění výukových cílů, vyhodnocuji jejich dosažení. Zprostředkovávám vzdělávací obsah a instrukce k výuce srozumitelně s ohledem na individuální vzdělávací potřeby a věk žáků. Zprostředkovávám učivo svého předmětu věcně správně. Vysvětluji učivo s využitím předchozích znalostí a zkušeností žáků. Využívám výukové metody a organizační formy, které podporují učení žáků a vedou k cíli. Podporuji spolupráci a vzájemné učení žáků. Pracuji smysluplně s chybou žáků jako s příležitostí k rozvoji. Využívám smysluplně informační technologie (ICT) na podporu učení žáků. Zpětná vazba a hodnocení výsledků žáků 13) Zhodnoťte prosím úroveň Vašich kompetencí, co se týče poskytování zpětné vazby a hodnocení výsledků: Chybějící kompetence Utvářející se kompetence Rozvíjející se kompetence Pokročilá kompetence Poskytuji žákům zejména průběžnou zpětnou vazbu s využitím popisného jazyka a kritérií s ohledem na jejich individuální potřeby. Vedu žáky k reflexi jejich vlastních výsledků a pokroku v učení (sebehodnocení a k poskytování zpětné vazby druhým (spolužákům a učiteli/učitelce). Využívám rozmanitých forem hodnocení a různorodých ukazatelů výsledků učení a pokroku žáků. Reflexe výuky 14) Zhodnoťte prosím úroveň Vašich kompetencí, co se týče reflexe své výuky: Chybějící kompetence Utvářející se kompetence Rozvíjející se kompetence Pokročilá kompetence Reflektuji průběh výuky (případně také přípravu na výuku). Stanovuji adekvátní cíle svého profesního rozvoje, uvádím v praxi kroky k jejich dosažení a vyhodnocuji je (v rámci stávajícího či následujícího semestru). IV. Hodnocení studenta/studentky oborovým didaktikem V tomto oddílu prosím zhodnoťte úroveň a rozvoj kompetencí studenta/studentky v jednotlivých oblastech vymezených Standardem kvality profesních kompetencí studenta. Prosím zaměřte se ve své zpětné vazbě na ty kompetence, jež si student/ka vybral/a jako ty, jimž chce věnovat zvýšenou pozornost. 15) Zhodnoťte prosím úroveň a rozvoj kompetencí studenta/studentky, co se týče plánování výuky. 16) Zhodnoťte prosím úroveň a rozvoj kompetencí studenta/studentky, co se týče vytváření podmínek pro učení. 17) Zhodnoťte prosím úroveň a rozvoj kompetencí studenta/studentky, co se týče podpory učení. 18) Zhodnoťte prosím úroveň a rozvoj kompetencí studenta/studentky, co se týče poskytování zpětné vazby a hodnocení. 19) Zhodnoťte prosím úroveň a rozvoj kompetencí studenta/studentky, co se týče reflexe výuky. V. Hodnocení studenta/studentky provázejícím učitelem/učitelkou 20) Prosím zde vyplňte závěrečné hodnocení studentova/studentčina působení na škole: Student/ka: Naprosto souhlasím Spíše souhlasím Spíše nesouhlasím Naprosto nesouhlasím Jednal/a se mnou a s dalšími pracovníky školy s respektem. Přistupoval/a k praxi a k úkolům z ní vyplývajících odpovědně. Diskutoval/a se mnou, v čem konkrétně se chce profesně rozvíjet, a systematicky na tom pracoval/a. Vykonávané činnosti na praxi realisticky zpětně reflektoval/a). Jevil/a zájem o celkové dění na škole. 21) Pokud jste se při spolupráci se studentem/studentkou při realizaci praxe setkal/a s nějakými problémy, prosím upřesněte: 22) Nejvíce oceňuji, že student/studentka: 23) Příležitost k dalšímu profesnímu rozvoji studenta/studentky vidím zejména v: 24) Další případné komentáře