1. Vysvětlete rozdíl mezi archeologií a paleontologií, co studují a uveďte dva příklady specializace v archeologii. 2. Archeologický terénní výzkum a dokumentace: co je to terénní výzkum, kdo ho smí provádět, co je nutné dodržet při dokumentaci? 3. Jak se chováme k artefaktům, které nalezneme při výzkumu? Proč je důležitá konzervace nálezů? Proč v dnešní době při ošetření artefaktů přistupujeme k nálezům opatrněji? (proč nepoužíváme tak často vodu a kartáček?). 4. Které dvě populace (rodu homo) se setkávali v Evropě na počátku a v průběhu mladého paleolitu (kolem 40 000 před dneškem). Ovlivnily se vzájemně tyto dvě populace, případně jak? 5. Ve kterém období mladého paleolitu se setkáváme s prvními regulérními pohřby? Proč je v témže období fenomenální používání keramiky? 6. Z jakých nalezišť (není nutné jméno) pocházejí nálezy z magdalenienu, respektive které prostory používali tito lidé k sídlení především (na Moravě)? Která vzácná surovina pocházející od Baltského moře se zde poprvé objevuje? 7. Známe z paleolitu a mezolitu nějaké výtvarné památky? Případně jaké? (není nutné uvádět konkrétní příklady stačí říct, o jakou památku obecně se jedná nebo co zobrazuje). 8. Popište alespoň 3 hlavní změny, které nastaly v období neolitu. Čím se toto období liší od paleolitu? 9. Jak se nazývá Lenygelská kultura na Moravě? Co je specifické pro keramiku tohoto období? Jaké nemovité památky se z této kultury také zachovaly? 10. Který nový materiál, jenž ovlivnil materiální kulturu i formování následující doby bronzové, se v průběhu eneolitu objevuje? 11. Uveďte alespoň 4 charakteristiky doby bronzové. Čím se tyto charakteristiky (změny oproti eneolitu) projevují archeologicky? 12. Jaký nový materiál, který silně ovlivnil materiální kulturu doby bronzové, se na jejím počátku objevuje? Jakým způsobem lze tento materiál získat a zpracovat? 13. Do kterého období doby bronzové (starší, střední, mladší, pozdní) řadíme Únětickou kulturu? Jaké jsou charakteristiky pohřbívání této kultury? 14. Ve střední době bronzové přichází kultury s velmi specifickým způsobem pohřbívání, podle kterého jsou i pojmenované. O jakých kulturách mluvíme? Popište také podobu a způsob tohoto pohřbívání. 15. Které dvě významné lokality dokládají násilné chování, příp. obětiny, v době bronzové na našem území? 16. Který nový materiál, jenž změnil podstatně materiální kulturu tehdejších společností se počátkem halštatu objevuje? Jak bylo možné tento materiál získat, z jakých zdrojů? 17. Která lokalita z období pozdního halštatu na našem území (na Moravě) dosahuje celoevropského významu? 18. Se kterým „etnikem“ tradičně spojujeme první ražbu mincí na našem území a o kterém období pravěku či protohistorie mluvíme? 19. V období laténu bylo osídlení tvořeno samozřejmě menšími usedlostmi nebo vesnicemi. Vznikly ale také dvě unikátní a lze říct nové struktury, kde se soustředila buď vojenská, nebo řemeslná a ekonomická moc. O které dva typy sídlišť, kde se koncentrovaly až tisíce lidí, se jedná? 20. Jak nazýváme konflikt, který vypukl ve druhé polovině 2. století n. l. mezi Římskou říší, jíž v té době vládl Marcus Aurelius a Germány a Sarmaty ze střední Evropy? 21. Jaký je základní rozdíl mezi destruktivním a nedestruktivním výzkumem? 22. Vyberte si jednu libovolnou nedestruktivní metodu archeologického výzkumu/průzkumu a popište, jak funguje případně k čemu je možné ji využít? 23. Co je, případně k čemu slouží, experimentální archeologie?