NEW MEDIA ART OBSESSIONS MEDIA ARCHEOLOGY •Erkki Huhtamo •Mediální archeologie má podle Huhtama dva hlavní cíle: •1. Studium cyklicky se objevujících prvků a motivů ovlivňujících vývoj mediální kultury. •2. Odkrývání způsobů, jakými tyto diskursivní tradice a formace byly imprintovány do konkrétních médií a systémů v různých kulturních kontextech. • MEDIA ARCHEOLOGY •Erkki Huhtamo •Mediální archeologie se věnuje studiu TOPOI (locus communes, formule) •Hodrová, s. 737: •Toposem (…) [je] motiv (…) pouze motiv svou podstatou intertextový. Ernst Robert Curtius v knize Evropská literatura a latinský středověk (1948) užívá termínu topos jednak pro opakované formule (např. hledaná skromnost v úvodu řečnického projevu), pro určitý způsob pojetí světa a místa („svět naruby“, svět jako divadlo, svět jako kniha, locus amoneus (šťastné místo)), dále pak pro tradiční dvojice postav (chlapec a střelec), pro metafory spjaté s plavbou, jídlem, částmi těla, tedy, …, pro značně různé motivy – od motivů-řečnických formulí po motivy-koncepty světa. •TOPOI je čímsi před dílem. •Typickým rysem topoi je opakovanost.(Hodrová, s. 740) MEDIA ARCHEOLOGY •Jussi Parikka •Media archaeology exists somewhere between materialist media theories and the insistence on the value of the obsolete and forgotten through new cultural histories that have emerged since the 1980s. •I see media archaeology as a theoretically refined analysis of the historical layers of media in their singularity—a conceptual and practical exercise in carving out the aesthetic, cultural, and political singularities of media. •And it's much more than paying theoretical attention to the intensive relations between new and old media mediated through concrete and conceptual archives; increasingly, media archaeology is a method for doing media design and art. MEDIA ARCHEOLOGY •Mediální archeologie = Revize „velkého příběhu“ o technickém pokroku. •Mediální archeologie = Materiální historie techniky. •Mediální archeologie = Studium „konceptů“ spojených s technickými aparáty. • •Erkki Huhtamo: On Media Archeology, 2015 (60 min.) https://vimeo.com/217718744 • BACHELOR MACHINE BACHELOR MACHINE •1913 Marcel Duchamp: první užití slovního spojení „Mládenecký stroj“ ve vztahu k spodní části jeho díla Nevěsta svlékaná svými mládenci, dokonce (také zvané Velké sklo), 1915–1923. • BACHELOR MACHINE •1954 Michel Carrouges: Mládenecké stroje •Užití pojmu „mládenecký stroj“ v teorii umění jako označení pro fiktivní mechanismy s podobnou strukturou. • Literární díla •Franz Kafka: V kárném táboře (1919) •Raymond Roussel: Dojmy z Afriky (1915) •Alfred Jarry: Nadčlověk, 1915 • • Výtvarné dílo •Marcel Duchamp: Velké sklo, 1915–1923 BACHELOR MACHINE •Anatomie mládeneckého stroje: •Všechny mládenecké stroje sdílejí stejné strukturální vlastnosti. -Fungují jako uzavřený obvod mezi horní a dolní částí, v rámci kterého je přenášena zpráva z horní zóny do dolní zóny. -Každý mládenecký stroj je tvořen vzájemně se překrývajícími mechanismy: toužícím strojem a trpícím strojem. -Mládenecký stroj je diagram (technický výkres) reprezentující neviditelné síly marné touhy po transgresi směrem k lásce a k smrti, jež charakterizují moderního člověka. = Mládenecký stroj je mýtus / archetyp člověka moderní doby. -Carrouges uvádí jako příklad trpícího stroje aparát z Kafkovy povídky V kárném táboře a jako příklad toužícího stroje aparát Duchampova Velkého skla. • BACHELOR MACHINE •Anatomie mládeneckého stroje: • Velké sklo = Toužící stroj Popravčí aparát = Trpící stroj Turingův stroj = Mládenecký stroj BACHELOR MACHINE •Anatomie mládeneckého stroje: •Harald Szeemann: Le Machine Celibi / The Bachelor Machines, 1975 (výstava) • •„In 1975, Harald Szeemann curated Le Macchine Celibi / The Bachelor Machines a traveling exhibition that placed Duchamp at its center while discussing sources as diverse as Franz Kafka, Raymond Roussel and Alfred Jarry, in whose work Szeemann wrote that machines stand for “the omnipotence of eroticism and its negation, for death and immortality, for torture and Disneyland, for fall and resurrection.“ BACHELOR MACHINE •Harald Szeemann: Le Macchine Celibi / The Bachelor Machines, 1975 (výstava) • Raymond Russel: Locus Solus / Jacques Carelman: Le Diamant Franz Kafka: V kárném táboře Marcel Duchamp: Velké sklo Alfred Jarry: Nadčlověk VELKÉ SKLO •Popis Velkého skla •https://www.youtube.com/watch?v=hBbbrSydH90 • •Animace Velkého skla •http://www.understandingduchamp.com/ • VELKÉ SKLO •Fyziologie mládeneckého stroje: •http://www.understandingduchamp.com/ • • Velké sklo jako FOTOGRAFIE / INDEX. Velké sklo jako zobrazení CESTY PLYNU. Velké sklo jako VITRÍNOVÁ REALITA VELKÉ SKLO •Fyziologie mládeneckého stroje: •http://www.understandingduchamp.com/ • • Velké sklo jako FOTOGRAFIE / INDEX (R. Kraus). Tzn.: Velké sklo jako obraz-index. Inspirace: Roland Barthes: Světlá komora BACHELOR MACHINE •Fyziologie mládeneckého stroje: •http://www.understandingduchamp.com/ • • Velké sklo jako FOTOGRAFIE / INDEX. Velké sklo jako zobrazení CESTY PLYNU. Velké sklo jako VITRÍNOVÁ REALITA Marcel Duchamp •Marcel Duchamp (1887-1968) •a) dadaismus, surrealismus… •b) přesunul pozornost od předmětu ke konceptu (mimo retinální) •c) přišel s readymades – mírně modifikovanými předměty všedního života jako um. díly: https://www.youtube.com/watch?v=tqySnbbyB2U •d) pracoval s mixed media (Velké sklo: Fermež, Drát, Olejová barva, Fólie) •e) jeho rotoreliéfy jsou uváděny jako první mediální, interaktivní díla •https://www.youtube.com/watch?v=Q0Be1zadTC8 • New Media Duchampiana • Shigeko Kubota: Duchampiana: Nude Descending a Staircase, 1976-1991 https://vimeo.com/269006950 New Media Duchampiana Vuc Cosic: history of art for airports, 1997 http://archive.rhizome.org/artbase/1725/ New Media Duchampiana Roy Ascott: Is There Love in the Telematic Embrace? (1990) Love-Code (1962) New Media Duchampiana Jack Burnham: Software. Information Technology: Its New Meaning for Art, 1970-1971 http://www.fondation-langlois.org/html/e/page.php?NumPage=541 New Media Duchampiana Jack Burnham: Software. Information Technology: Its New Meaning for Art, 1970-1971 „Interactive Paper Systems“ Sonia Sheridan New Media Duchampiana Jack Burnham: Software. Information Technology: Its New Meaning for Art, 1970-1971 SEEK, Nicholas Negroponte with Architecture Machine Group Bachelor machine gilbert05 Bachelor machine C_71_article_1136418_image_list_image_list_item_0_image Bachelor machine C_71_article_1136418_image_list_image_list_item_0_image gilbert05