JSB_SLAV55 #10 ●též tartusko-moskevská škola ●strukturálně-sémiotická metodologie ●nejen “literárněvědná” = kultura jako organický komplex ●sémiosféra = sémiotické univerzum ●kromě literatury též film, divadlo, výtvarné umění, filozofie, religionistika a východní myšlení ●žák V. J. Proppa ●zakladatel tartuské sémiotické školy ●vydavatel časopisu Труды по знаковым системам ●Struktura uměleckého textu (1970) ●umění = prostředek komunikace = jazyk ●struktura znaků a pravidla kombinací ●struktura jazyka “umění” je složitější = nese více informací ●odmítnutí dualismu FORMA x OBSAH => IDEA (mimo strukturu díla neexistuje) ●Všechny prvky um. díla jsou významotvorné = dílo je složitou významovou strukturou = vše je zároveň langue i parole ●umění mluví mnoha jazyky, komunikace A vs Č je mnohem složitější než v běžné řeči ●jazyk umění nelze atomizovat na jednotlivé znaky ●spíš než sám o sobě (označující a označované) existuje znak ve struktuře ●znak spojuje (jako uzel) odlišné systémy (např. znak um. díla a společenské otázky), které jsou vzájemně ekvivalentní (nejsou nad/podřízené) ●zapojení textu do mimotextového kontextu = nutnost k porozumění textu ●prvky textu vztahuje k množině výběru (např. poetické prostředky konkrétního textu k množině všech poetických prostředků) ●minus-prijom = neužití prvku tam, kde je očekáván Základní rysy textu: ●vyjádřenost ●ohraničenost ●strukturnost ●text není “věc”, ale “vztahy mezi věcmi” ●text není jen literární ○hudba ○balet ○výtvarné umění Vnímání textu přináší rozkoš ●intelektuální ●fyzickou (citovou) Umělecký text je několikanásobným kódem (=> množství interpretací). ●v každé komunikaci vzniká šum = zastírá předávanou informaci ●šum v uměleckém textu JE informací ●=> umělecký text je vždy “úplný” (ve smyslu plně informativní) ●Lotmanův neologismus (porovnání+protiklad) ●vznik “nové sémantiky” odlišné od přirozeného jazyka (sekundární sémantika) ●um. text spojuje nespojitelné (paradigmaticky i syntagmaticky) ○parad. (vertikálně) = různé roviny textu ○synt. (horizontálně) = ekvivalentní prvky (synstax / lexikum apod.) ● ●eufonie = způsob předávání informace ●napětí mezi zvukem a významem = vznik nových významů, jež neexistují mimo text (archisémy) Vnímání poezie ●1. fáze: poezie je poezií, protože vnímatel to předpokládá (na základě veršové struktury) ●2. fáze: hledání izometrie (např. opakování počtu slabik, přízvuků apod.) Zájem o mimotextovou “veršovost” (typografie, přednes, knižní edice apod.). ●um. text je v neustálém konfliktu s přirozeným jazykem (jeho sémantikou) ●um. text je v konfliktu k “systému zákazů” (historická podmínka) ○povaha překážek ovlivňuje originalitu a intenzitu novátorství um. textu Např. politické prostředí podmiňuje vyšší či nižší míru produkce politických um. textů. ●um. dílo je OHRANIČENÉ, ale nekonečné ●text vytváří “vesmír” (časoprostor), je strukturou vesmíru díla ●prostorová struktura definuje i neprostorové prvky ●uvnitř struktury probíhají hranice podstruktur (např. království a dračí jeskyně apod.) NESYŽETOVÉ TEXTY (typicky lyrika) = potvrzují, klasifikují svět SYŽETOVÉ TEXTY (typicky epika) = odmítnutí nesyžetovosti ●nastává, když postava opouští své sémantické pole ●pokud není se svým polem v konfliktu = syžet se nerozvíjí paradox uměleckého textu = se složitější strukturou neroste předvídatelnost, ale míra informace = předvídatelnost se snižuje A)um. díla naplňující očekávání vnímatele (folklorní umění) B)um. díla porušující očekávání vnímatele Umělecké dílo je model výkladu světa. ●Vladimír Macura ●Nitranská škola ●Katedra elektronické kultury a sémiotiky (FHS UK)