1 JOAQUIM MARIO MACHADO DE ASSIS (1839 – 1908) Mnohými literárními kritiky je považován za největšího brazilského spisovatele všech dob, jinými zase za autora nejméně brazilského, svou uměřeností a univerzalismem. Narodil se 21. června 1839 v Rio de Janeiru v rodině malíře pokojů tmavé pleti a bělošky z ostrova São Miguel (Azorské ostrovy) – rodina se usadila na statku dony Barrosové, která se stala kmotru a první ochránkyní budoucího spisovatele. Často se uvažuje o vlivu jeho barvy pleti a skromného původu na jeho život a literaturu, stejně jako o vlivu epilepsie a zadrhávání se v řeči. Jisté je, že například problému rasismu se ve svých dílech téměř programově vyhýbal. Témata jeho knih se točí kolem brazilské elity. On sám se stýkal s vybranými literáty své doby a za ženu si vzal Portugalsku rodem i výchovou – tím vším se určitým způsobem „pobělošťoval“. Přispěl k tomu i obraz, který si pečlivě budoval: vážný, vlídný bílý pán se skřipcem na řetízku, plnovousem, uhlazenými pečlivě upravenými vlasy a perfektně padnoucím oblekem vzdělance. V 16-ti letech se odstěhoval z domu a publikoval svou první báseň („Palma“) v revue Marmota Fluminense. V 19-ti letech publikuje první povídku („Tři ztracené poklady“) ve stejné revue a především vychází jeho literární úvaha „Minulost, přítomnost a budoucnost literatury“, v níž jsou již v zárodku obsaženy pohnutky jeho budoucí literární činnosti. Stává se novinářem z povolání a vstupuje do světa literatury. Píše divadelní kritiky pro časopis O Espelho. Díky každodennímu psaní jako novinář brzy vznikne a vyzraje jeho velice individuální styl – projevuje se v něm vliv francouzské literatury (těkání, zjednodušená syntaxe, volba strhujících stylistických prostředků), využívá zvolání a otázek, kterými se obrací přímo na čtenáře a zároveň vtahuje na scénu samotného autora. Tím se vymezuje proti ztěžklé akademičnosti brazilské prózy a jejími řečnickými manýrami, spletitou syntaxí a hyperkorektním výběrem slov, který jen dokládá puristické úsilí periferie o maximální jazykovou správnost. Svým neutrálním výrazem a sdělností bude stát Machadův styl i v protikladu k próze pozdější, která bude hledat osobitý brazilský ráz ve směru regionálním a literárně denotativním. V brazilském prostředí vybrušuje žánr literárního fejetonu, „crônica“ – ustálí v něm neambiciózní rejstřík, který na jedné straně dovoluje komentovat fakta každodenního života, na straně druhé dává průchod mravokárným, popřípadě škodolibým úvahám – v tomto stylu se mísí výpravná próza s ležérní prózou novinářskou - Machadův sklon členit obsah do nezávislých krátkých kapitol, které přestože jsou číslované, si zachovávají jistou nezávislost, je spjat právě s fejetonistikou. V roce 1864 vychází jeho první sbírka veršů Chrysalidy. V této době je na vrcholu své kariéry – když se José de Alencar rozhodne uvést na veřejnost mladičkého básníka Castra Alvese, obrací se na Machada jako na předního brazilského kritika. 2 Své společenské postavení si upevňuje jako zakládající člen Arcádie Fluminense (1865) a v roce 1869 sňatkem se vzdělanou Portugalkou, Carolinou Augustou Xavier de Novaes, ve kterém Machado setrvá šťastně až do smrti. V roce 1873 získává místo na Ministerstvu zemědělství a v 35 letech se stává vyrovnaným a zodpovědným úředníkem. Literární kritika dělí obecně Machadovu tvorbu na dvě období: období přípravné, které končí rokem 1879 a období svrchovaně tvůrčí – tato období od sebe odděluje nemoc, z níž se zotavuje na samotě sdílené se svou ženou ve městě Nova Friburgo. Machadův první velký román, Posmrtné paměti Bráse Cubase, vychází nejprve na pokračování v revue Revista Brasileira, jak bylo tehdy zvykem a knižně v roku 1881. V roce 1882 publikuje své přepracované povídky v Roztroušených listech – sbírku uvádí jedna z jeho nejproslulejších povídek „Alienista/Lékař duší“. 1884 – další sbírka povídek, Příběhy bez data. Deset let po Brási Cubasovi, 1891, vydává druhý velký román, Quincas Borba. Dále stoupá na společenském žebříčku, což vyvrcholí v lednu 1897 předsednictvím v Brazilské literární akademii, založené rok předtím po vzoru akademie francouzské. 1899 – třetí a poslední velký román Dom Casmurro / Don Morous – řada literárních kritiků v něm spatřovala nejen vrchol Machadovy tvorby, ale i celé brazilské literatury. Později vydává další sbírku básní, Sebrané básně (1901), tři významné prózy: Ezau a Jákob (1904), Co zbylo ze starého domu (1906) a Airesův zápisník (1908). PRÓZA Machado se věnoval poezii, žurnalistice, literární a divadelní kritice, dramatické tvorbě, próze i překladům. Jeho prozaická tvorba je ale v historickém literárním kontextu tou nejdůležitější. - Ve svých povídkách a románech se zaměřuje na městskou společnost doby, v níž žije. V obecné rovině tehdy brazilská literatura přecházela od romantismu, který se pokoušel vnějškově předvést národní skutečnost, k naturalismu, ve kterém se budou zračit venkovské i městské vazby na minulost. Machado se bude v určitém smyslu osaměle snažit zachytit brazilství, jehož nositeli jsou městské postavy z vybraných rodin – postihuje tichý a seberozkladný úsměšek, který je zároveň sebeobranou, do něhož se soustředí kultura bývalé kolonie. Jeho postavy pocházejí z lepší společnosti z doby Druhého císařství. Jedná se tak o období, které o dvacet let předchází to, v němž je jejich příběh reálně vyprávěn. Čas postav strávený v Riu (tehdy označovaný jako „corte“, královský dvůr) se střídá s rozjímáním na venkově, roça. Popisovaní muži jsou většinou mladí, směřují k nějaké společenské kariéře (poslance či ministra), ale v dané době nemají co na práci a tak se věnují lásce. Rozprávějí s dalšími mladíky stejného typu, obcházejí kavárny 3 a divadla, vedou řeči o ženách, romanticky zamilovaných mladých dívkách, dcerách plukovníků a notářů, zámožných vdovách… Kolem se točí bratři, příživníci a elegáni, je vidět otroky a ovdovělé matky, staré strýčky a tetičky; jsou tu též plantážníci, kteří posílají svého jediného mužského potomka na studia a na zkušenou do Evropy (zde se vyjímá především Paříž). Jeho smyslnost je velice duševní a ironická, oproti naturalistické smyslnosti patrné např. v Bratranci Basíliovi Eçy de Queiros, kterého Machado vystavil ostré kritice. Jeho přímé a decentní vyjadřování, zdánlivě jednoduché a prosté, za sebou skrývá temnotu stínů. Zásadní je pro jeho díla dialektika muž-žena, a to ne jako romantický vztah, ale především jako klíčový vztah společenského soužití. Z této dialektiky vychází vítězně vždy žena – za to ovšem vděčí své téměř živočišné amorálnosti, z níž vycházejí všechny její činy, které jsou podbarvené jakousi archetypickou zneklidňující bezelstností. Poražený, nečinný a užírající se muž je naopak jediným společenským nositelem mravnosti, a to i přesto, že se může zdát cynický a nemravný – v hloubi svědomí je to právě on, kdo je citlivý k mravním otázkám. A nad tím se vždy vznáší představa smrti, neúprosná a výsměšní zároveň. ROMÁNY Machado napsal celkem 9 románů – z nich první 4 spadají do přípravného období „růstu“, další 3 do období zralosti a poslední 2 jsou ve znamení ústupu. Fáze růstu (1872-1879): Vzkříšení Ruka v rukávě Helena Slečna Garciová Období zralosti – vrchol Machadovy tvorby: (1880-1900) Posmrtné paměti Bráse Cubase (1881) smyšlená autobiografie melancholického a hypochondrického Cubase, který v životě prošel několika milostnými romány - je vyprávěná ze záhrobí. Quincas Borba (1891) popisuje stále se prohlubující šílenství titulního hrdiny, Rubia, který zdědil od bláznivého filosofa Borby, vynálezce teorie „humanitismu“ (aluze na darwinismus a pozitivismus) celé jeho jmění včetně psa stejného jména, Quincas Borba, který jej všude doprovází. Rubio propadá čím dál hlubšímu zoufalství kvůli neopětované lásce Sofie, ženy jeho přítele. Don Morous (1899) 4 hledání ztraceného času, „přemílavý“ styl; hlavním hrdinou je Bentinho-Don Morous, který byl kritikou nazván „brazilským Othellem“ – jednoho dne si uvědomí, že byl podveden jako manžel, přítel i otec. Díky svému trpnému přístupu k životu, odevzdanosti, bloudění uprostřed myšlenek, se postupně rozkládá a umírá za živa dřív než přijde smrt. Všechny tři romány, které bývají nazývány trilogií, propojuje představa smrti. Závěrečné období ústupu (od počátku nového století): Ezau a Jákob (1904) parnasistní román (Machadova tvorba bývá charakterizována jako stojící na pomezí romantismu a naturalismu); vyprávění založené na zrcadlovém protikladu ztělesněném dvojčaty Pedrem a Paulem – věčné téma lidských dvojníků, jejichž životní dráhy se stýkají v klíčových životních momentech. Airesův zápisník vydaný krátce před Machadovou smrtí; bezútěšné a zoufalé poselství nihilistického zestárlého Machada – fragmentární deníkovou formou stvrzuje svůj postoj tváří v tvář necitelné Přírodě-Pandoře, ve kterém nad nepřátelstvím převažuje netečnost. POVÍDKA José Veríssimo jej v roce 1916, v závěru svých Dějin brazilské literatury označil za mistra povídky v portugalském jazyce – dokázal vyprávět s lehkostí, půvabem, vytříbenou duchaplností, s velkou přirozeností, obrazotvorností a pronikavou psychologií… „Beze stopy námahy, přirozeně, stylem, který ohromuje hovorovým laděním, přesností a elegancí.“ Během své literární dráhy napsal Machado téměř dvě stě povídek – sám výběr z nich zařadil do 7 sbírek, po jeho smrti pak vydavatelé ve sbírkách publikovali další Riodejaneirské povídky (1869) Půlnoční příběhy (1873) Roztroušené listy (1877-1882) Příběhy bez data (1884) Rozličné příběhy (1896) Sebrané stránky (1899) Co zbylo ze starého domu (1906) 5 Jedná se o monology, dialogy, mravoučné bajky, vyprávění, fejetony. Témata jsou městská a často se v nich rozebírá ženská psychologie a tragikomika života. Těmi nejvýznamnějšími jsou: „Svatební píseň“, „Zrcadlo“, „Půlnoční mše“, „Lékař duší“, „Paže“, „Paní Benedita“, „Trio v a moll“, „Proslulý muž“, „Slovník“. Machadovy vypravěčské postupy: Nelíčí své postavy epicky, ale neustále se do nich vměšuje a svou dotěrnou a demystifikační přítomností člení vyprávění na tisíce řezů. Jakoby vyprávěl před zrcadlem; vede čtenáře až ke kořenům psaní – veřejně předvádí dynamiku své tvorby, kritizuje ji zevnitř, upozorňuje na různé cesty, kudy se může ubírat, prodlévá u podrobností, zachycuje anekdoty, maximy a přísloví… Zároveň ale nepodléhá žádnému „receptu na psaní“ a každá povídka je jiná. Sám Machado charakterizuje svou tvorbu slovy: „…nejlepší je popustit peru uzdu a nechat je, ať si samo najde vchod. Někde přece musí být. Vše závisí na okolnostech, toto pravidlo ostatně platí pro styl stejně jako pro život; slovo dá slovo, myšlenka myšlenku, a tak se rodí kniha, vláda i revoluce; jsou dokonce tací, kteří mají za to, že tak příroda stvořila své druhy…“. BÁSNICKÉ DÍLO První část Machadovy básnické tvorby jej řadí ještě k romantickým básníkům, zatímco částí druhou, pozdější, se řadí mezi básníky parnasistní. Tato změna se projevuje především v rovině formy. Všechny Machadovy poetické texty stylisticky spojuje jeden prvek a sice obliba hiátu (přeryv ve výslovnosti dvou sousedních a slabikotvorných samohlásek – v češtině např. „kakao“, „u auta“) - Hiát větu rozbíjí a zpomaluje, dává mu meditativní a záměrný ráz, kterému je cizí veškerá improvizace – Machado básník tak pracuje stejným způsobem jako Machado prozaik. Podívejme se na krátkou ukázku z básně „Tvor“, která je doplňkem k Brási Cubasovi: Sei de uma criatura antiga e formidável, Que a si mesma devora os membros e as entranhas, Com a sofregidão da fome insaciável. Habita juntamente os vales e as montanhas; E no mar, que se rasga, à maneira de abismo, Espreguiça-se toda em convulsões estranhas. 6 Traz impresso na fronte o obscuro despotismo; Cada olhar que despede, acerbo e mavioso, Parece uma expansão de amor e de egoísmo. MACHADO A KRITIKA Kritika Machadova díla se vyvíjí spolu s dějinami brazilské literární kritiky. Sílvio Romero, který patřil k sociologizujícím pozitivistům mu vytýká odcizenost od skutečných historických problémů Brazílie a obviňuje jej z toho, že se věnuje pouze problémům psychologickým. José Veríssimo, zastánce autonomie literární skutečnosti (literární dílo má hodnotu samo v sobě) a noetické hodnoty literatury (lze z ní čerpat poznání), jej zcela rehabilituje a uznává jeho výjimečnost. August Meyer vydává v roce 1935 první studie o Machadovi a objevuje v něm autora díla temného a skrytého obsahu. Lúcia Miguel-Pereira dokázala podat úplný rozměr jeho díla, lokální a univerzální; ukázala jej jako autora, kterého zajímá napětí mezi společenskou hierarchií a právy jednotlivce. Zároveň nelze ztrácet ze zřetele, že se jedná o romanopisce období Druhého císařství. Pozdější kritické zhodnocení pramenů a vlivů pak ukazuje, že se inspiroval mnohem více zahraniční literaturou (Shakespeare, Swift, Dickens, Montaigne, Pascal, Flaubert, Victor Hugo, Stendhal, Almeida Garrett), než domácími vlivy (např. Alencar nebo Gonçalves Dias). V dnešní době je oceňována především hravá kompozice Machadových textů, z níž je patrné, že psal především pro čirou radost z psaní. Po jazykové stránce se nedal strhnou snahami romantiků o zavedení „brazilského jazyka“ a vyjadřoval se průzračnou čistou prózou, která nachází svou evropskou obdobu ve francouzské literární tendenci clarté.