Funkční styly • •Stylistika – část lingvistiky, která se zabývá řečovou praxí, tedy samotnou komunikací • Jazyk – systém znaků • Řeč – schopnost člověka využívat jazyka – projevuje se za určitých komunikačních situací •Jazykový styl – způsob cílevědomého výběru a uspořádání jazykových prostředků, který sleduje komunikační • záměr autora •Stylistika je tedy jazykovědná disciplína, která styl studuje a zobecňuje zákonitosti stylizace • jednotlivých projevů – vychází ze zkoumání konkrétních textů • • Funkční styly - vymezení •Výběr a uspořádání výrazových prostředků, které vyhovují určité • komunikační funkci. •Zobecníme-li okruh výrazových prostředků, které plní stejnou či podobnou funkci, a opomineme-li individualitu, kterou do textu vnáší autor, dostaneme se k vymezení funkčního stylu. •Funkční styl – je objektivní a interindividuální, představuje určitou abstrakci při sledování funkce projevu • - tím se liší od stylů jednotlivců, tedy stylů subjektivních. • •Současná stylistika češtiny vychází z kritéria základní funkce projevu, která styl • konstituuje. •Klasifikace: • Styly sdělovací (věcné) – zahrnují styly prostě sdělovací, odborné, • administrativní, publicistické a řečnické • Styl esteticky sdělný, tzn. styl umělecké literatury – próza, poezie, drama • ODBORNÝ STYL •Jeho sdělení slouží k vyjádření poznatků. •Cílem je podání přesné, jasné a relativně úplné informace zaměřené na pojmovou stránku sdělení. • •Dělení: styl vědecký (teoretický) • styl prakticky odborný (odborný v užším slova smyslu) - např. oblast hospodářská, vojenská • styl populárně naučný • styl esejistický •Jedná se o styl veřejné jazykové komunikace. • ADMINISTRATIVNÍ STYL •Týká se veřejné správy, dělí se na: • - styl normativní (zákony, vyhlášky, předpisy, směrnice) • - styl jednací (např vnitropodniková agenda – souhrn toho, co se má udělat nebo témata ke schůzi) • - styl hospodářský. •Nejvyužívanější administrativní útvary - zpráva, oznámení, pozvánka, referát • - zápisy ze schůzí, jednání a konferencí, dále protokoly (dokumentární funkce) • - z administrativně-právní oblasti jde o rozsudky a protokoly. •Pro širokou veřejnost: vyhlášky, inzeráty, oběžníky. •Patří sem také žádosti, životopisy, dopisy institucím. • STYL PUBLICISTICKÝ •Kromě funkce sdělné plní funkci přesvědčovací a získávací • – patří sem různé novinářské styly, ale i reklama či politická agitace. • •Různé žánry a útvary: • zpravodajský - zpráva, oznámení, reklama, interview • analytický - úvodník, komentář, recenze, literární a umělecká kritika obecně • beletristický - sloupek, fejeton. • • STYL RÉTORICKÝ (ŘEČNICKÝ) •Přesvědčovací funkce. Adresát je bezprostředně přítomen a stává se tak závažným objektivním slohotvorným činitelem. •Tradiční dělení řečnických projevů (od starověku): • deliberativní – politické, vyslovují se k otázkám obecného prospěchu • soudní – vyslovuje se k otázkám dobra a zla (spravedlnosti) • epidektické – slavnostní •Žánry řečnické komunikace: • politické řeči, soudní řeči, duchovní řeči (bývají součástí obřadu, mají vést posluchače k jistému etickému postoji), • oborné řečnictví (potlačena přesvědčovací funkce – jde hlavně o prezentaci tématu samotného) • příležitostné řeči - např. slavnostní proslovy tvořící součást obřadu – řeči svatební, jubilejní, smuteční – model často • ustálen společenskou praxí.