IVA BUREŠOVÁ, PSYCHOLOGICKÝ ÚSTAV FFMU PORUCHY CHOVÁNÍ PORUCHY CHOVÁNÍ —Jedinec porušuje společenské normy — —Speciální pedagogická disciplína etopedie — —Systém péče: specializovaná středisková pracoviště výchovné péče, diagnostické ústavy pro děti a mládež (do 15 a od 15 let), dětské domovy, zařízení ústavní výchovy (školního typu, pracovní zařazení) SPECIFIKA DIAGNOSTIKY PORUCH CHOVÁNÍ —Podstatná je intenzita a závažnost problému, nebo variabilita problémového chování — —Osobní historie jedince, vývoj problematického chování, okolnosti jeho realizace (promyšlenost, impulzivnost, zda dítě jedná ve skupině nebo samostatně)... — CHARAKTERISTICKÉ OSOBNOSTNÍ RYSY —snížená schopnost empatie —neobjevují se pocity viny, výčitky svědomí —příčiny svých obtíží spatřují v okolí —zvýšená míra egoismu —snížená úroveň prosociálního cítění —zaměření na okamžité uspokojování potřeb (impulzivní jednání) —potíže s autoregulací —snížená frustrační tolerance —mívají více konfliktů s ostatními, jejich vztahy jsou povrchní, druhým nedůvěřují, nebo se na ně naopak nezdravě fixují PŘÍČINY PORUCH CHOVÁNÍ —vnitřní — —vnější — VNITŘNÍ PŘÍČINY PORUCH CHOVÁNÍ —nervová a psychická onemocnění - porucha chování je průvodním jevem —epileptici, kteří jsou agresivní, když mají nepoznané a neléčené vady (nedoslýchavost, špatný zrak, poruchy hybnosti, poruchy v citové oblasti - vrozená anomálie) —snížená inteligence, žák nedokáže domyslet důsledky, je sugestivní (snadno zneužitelný). —vrozené dispozice —citová deprivace VNĚJŠÍ PŘÍČINY PORUCH CHOVÁNÍ —rodina, když je neúplná, rozvrácená s konflikty, nebo rozvedená —nesprávné styly výchovy – rodina + škola, kdy se dítě hodně trestá, nebo moc rozmazluje (nízká frustrační tolerance). Dále, že je výchova příliš tvrdá, liberální, rodiče nemají na dítě čas, nedostatek materiálních prostředků v rodině, nebo naopak příliš opečovávající matka, nedůsledná, nejednotná výchova(matka řekne ano, ale otec řekne ne), nedostatek lásky —patologické vlivy - drogy, alkohol, závislost, kriminalita —vrstevníci a kamarádi, kdy mají na dítě vliv hlavně v době dospívání, snižují autoritu dospělých —společnost jako celek, hlavně možnost zajímavého vyžití, vliv médií-internet, televize, právní systém, jak moc času je zvykem věnovat dětem… — KLASIFIKACE PORUCH CHOVÁNÍ —třídění dle závažnosti a společenské nebezpečnosti. —poruchy disociální (dificilní), například drobné přestupky proti školnímu řádu, proti normám(pozdní příchod, lhaní), afektivní výbuchy. Tyto poruchy se zlepší drobnými výchovnými prostředky —poruchy asociální, kdy chování neodpovídá společenským normám, ale ještě nevystupuje proti ostatním, nechce nikomu ublížit. Jsou sice nebezpečnější, ale nejsou namířeny proti ostatním. Hlavním př. jsou: dětské úniky, sebepoškozování, toxikománie, sebevražedné pokusy, negativismus-aktivně odmítá plnit požadavky —poruchy antisociální, kdy je chování namířeno proti ostatním a chtějí jim ublížit. V této poruše je častá delikvence, kdy se může jednat o přestupek, příčinu, nebo soudní čin. Delikventi jsou stejně trestaní, jako dospělý-za závažné krádeže, fyzické ubližování, závažné falšování podpisů —Další třídění dle přítomnosti agresivity: agresivní formy poruch chování (násilné porušování a omezování práva ostatních-přepadení, týrání, vandalismus) , neagresivní formy poruch chování (porušování norem bez agresivity-útěky, záškoláctví) — FORMY A VARIANTY AGRESIVNÍHO CHOVÁNÍ —extrapunitivní, kdy je agresivita zaměřená navenek proti ostatním lidem, nebo věcem —intrapunitivní, kdy je agresivita zaměřená vůči vlastní osobě-nadávky k sobě —fyzická, například různé fyzické napadení, nebo ničení věcí —psychická, jako jsou nadávky, nebo výhrůžky. — —Varianty agresivního chování: agresivním dětem toto chování přináší radost a uspokojení, nebo může být agresivita jakýmsi prostředkem uspokojování nějaké potřeby, ne pro radost, ale jen pro peníze či pozornost. — PŘÍČINY AGRESIVNÍHO CHOVÁNÍ —vlivy prostředí (obranný postoj, reakce na tlak prostředí, sociální model, psychická deprivace) —dědičné dispozice —poškození mozku (například po úrazech hlavy, EPI, ADHD, aj.)) —forma psychózy, která je častá u schizofreniků —disharmonický vývoj osobnosti — JAK ZACHÁZET S AGRESIVNÍM ŽÁKEM? —vybitím jiným způsobem, pokud je možno respektovat pravidla (sport) —trest, kdy převahu musí mít dospělý, dítě se musí naučit, co se dělá a nedělá —způsob, kdy vytyčujeme mantinely - musíme říci, co budeme dělat a důsledně kontrolovat – logické důsledky —základní podmínka: pozitivní a nehodnotící vztah, poskytnout oporu, u mladších žáků udržovat fyzický kontakt — ZÁŠKOLÁCTVÍ A ODPOR KE ŠKOLE —Záškoláctví je velmi časté únikové chování obranného mechanismu, kdy jsou příčiny v rodině, škole, osobnosti dítěte. Dítě s touto poruchou odolává zátěžových situacím hůře. Na začátku bývá jeho chování impulzivní, vede k dalším prohřeškům-lži, podvody,... Zde je nutné odhalit a postihovat, protože čím dříve se projeví a čím je častější a plánovitější, tím je náprava obtížnější - ostatní žáci často chtějí napodobovat – lákavý sociální model. — —Nejčastější forma je tzv. skryté záškoláctví, kdy žák předstírá nemoc, schválně se vyhne škole, i když tam míří, často bývá přítomno v souvislosti s problémy ve škole. — —Méně časté je tzv. plánované záškoláctví, které se vyskytuje většinou u starších žáků. Tento typ může být realizován i ve skupině, kdy je dítě pod tlakem party. — ÚTĚKY A TOULÁNÍ —Tato porucha chování je závažná varianta únikového chování. — —Hlavními druhy útěků a toulání jsou reaktivní a impulsivní útěky, což je zkratkovitá reakce na nějaké nepříjemnosti doma či ve škole s cílem pomstít se rodičům. Větší výskyt je v pubertě v souvislosti s pomstou a strachem. Tyto útěky jsou nepromyšlené, žák nemá cíl kam jít a strach mají rodiče. — —Další druh útěku a toulání jsou plánované a připravované útěky, kdy je výskyt v rodině s opakovanými problémy, většinou však v adolescenci. Dítě má přesný cíl kam jít, většinou se nechtějí vrátit, často v rozvedených rodinách —Dále to jsou opakované útěky, což je stereotypní reakce na chronický konflikt, většinou problém v chování rodičů, ale i v osobnosti dítěte, které se většinou po útěku změní, jako i rodiče- protože nechtějí o své dítě přijít. — —Dále to jsou chorobné útěky, které jsou výrazné při onemocnění-duševní (psychóza), epilepsie (choriomanický záchvat, kdy neví po záchvatu, co se v okolí děje ani nic neví po probrání), většinou impulzivní ráz bez důvodu. — —Toulání je dlouhotrvající opuštění domova, které navazuje na záškoláctví a útěky. Hlavní sklon mají děti: psychopatické, citově chladné, psychotici (duševně nemocní). Nemají citový vztah k lidem ani k určitému zázemí, hlavně nebezpečné se spojením s kriminalitou. — LHANÍ —Pravá lež se většinou objevuje ve školním věku, je to jakési podstatné vědomí nepravdivosti a sledování nějakého účelu. Významná je frekvence - jak často žák lže a situace, za jaké lže. Důležitý je také účel, za jakým lže. —Hlavním účelem je lež jako obranný mechanismus, objevuje se často při zátěžových situacích a je snadno odhalitelná. Častý je objev ve spojitosti se školními známkami. —Dalším účelem je dosažení osobního prospěchu bez ohledu na ostatní, kdy se tato porucha musí ihned řešit, protože může poškodit druhé. Tento účel je spojen s egoismem, agresivitou, sobectvím a dalšími negativními projevy. — KRÁDEŽE —Při posuzování krádeže bereme v úvahu místo, způsob, cíle a frekvenci. Ke krádežím se uchylují většinou děti ze slabšího sociálního prostředí, kdy kradou mimo domov, často nemají právní vědomí a trest často vidí jako nespravedlnost. —Závažná forma krádeže je plánovaná a předem promyšlená, která je častější u žáků staršího věku, vyskytuje se v partě či samostatně. Prognóza je o to horší, když se objeví časně. Bývá spojena s dalšími poruchami chování, jako je toulání, fetování, prostituce,... Krádež může být i organizovaná, která často přeroste v delikventní činnost. —Cíl krádeže: krade pro druhé, krade pro sebe — —tzv. kleptománie, zdánlivě impulzivní, nesmyslné a nevysvětlitelné krádeže věcí, a to vše bez výběru, či přísně výběrové (barva, květiny) - žák má silné nutkání ke krádeži, které nedokáže překonat — —příčinou krádeží mohou být i psychotická onemocnění, mentálního onemocnění, nebo může být toto nutkavé chování spojeno s neurózou. — ŠIKANA —Je násilné ponižující chování jedince či skupiny vůči slabšímu, který nemůže ze situace uniknout a není schopen se účinně bránit. Bezmocnost a slabost oběti stimuluje a posiluje šikanátora ještě k intenzivnějšímu šikanování. Šikanování má negativní dopad na žáka, který je její obětí i jejím vykonavatelem – nejčastěji ve smyslu snížené sebedůvěry, narušeného vztahu k ostatními lidmi kolem sebe. Šikanování zanechává výrazné stopy, často šikanují původně šikanovaní. — —Typy šikanování —šikanování tzv. skryté, tzv. sociální izolace —šikanování zjevné, jako fyzické násilí a ponižování či psychické ponižování a vydírání —destruktivní aktivita založena na majetek, jako je lámání tužek, vysypání penálu, braní svačiny a krádež peněz-vydírání. — —Šikanovaný je zpravidla odlišný jedinec, od pohledu slabší, bezbrannější, nechá sebou manipulovat a je úzkostlivý. — —Šikanovatel je většinou problémová osoba, která ukazuje svoji moc nad někým slabším. Mají málo rozvinutou empatii, jsou citově tupí, velmi agresivní, při aktu šikany zažívají uspokojení. — —Nejdůležitější je správná prevence — Význam vztahu mezi učitelem a žákem —tvoří základ ve výchovně vzdělávacích procesech - kvalita, kvantita, výsledky — —musí umět žáka motivovat, vést, respektovat, poradit, prosazovat pravidla.. — —vztahy jsou tzv. nositeli vyučování, které bez nich není možné — —kvalita vztahu je významná při formování postoje žáka k učení — Co ovlivňuje vztah žáka k učiteli? —zpočátku je postoj žáka k učiteli nekritickým obdivem —posléze se stává neutrálním —s postupem věku přibývá k učiteli kritika a vztah je diferencovaný —význam hraje sociální prostředí (klima školy), ve kterém se vyučuje a postavení učitele ve společnosti —dívky mívají k učiteli a ke škole obecně lepší vztah než chlapci. — Problémoví žáci —mají většinou problémy rázu zdravotního, sociálního či psychického —mohou mít disharmonický, či disociální vývoj —obtíže s koncentrací pozornosti —snížené nadání —poruchy učení —úzkosti, neurózy, hraniční poruchy osobnosti —zanedbávání, týrání, nebo zneužívání —sociokulturní prostředí rodiny, vliv vrstevnické skupiny.. — Problémoví učitelé —Konfliktní osobnosti —Neurózy —Snížená frustrační tolerance —Syndrom vyhoření —Alkoholismus —Obtížná životní situace —Vysoké nároky na žáky —…