Aktuální přehled využívaných diagnostických nástrojů a dalších materiálů v SPC v roce 2010 Následující tabulky představují přehled využívaných diagnostických nástrojů v SPC i se zaměřením na vydavatele nástrojů. Přehled obsahuje sedm tabulek tematicky rozdělených dle jednotlivých skupin zdravotního postižení: mentální postižení (MP), kombinované vady (KV), narušená komunikační schopnost (NKS), poruchy autistického spektra (PAS), tělesné postižení (TP), sluchové postižení (SP), zrakové postižení (ZP). V tabulkách je u diagnostického nástroje uveden vydavatel, rok vydání, autor nástroje a věková skupina, pro kterou je nástroj určen. SPC pro žáky s mentálním postižením Vydavatel Název diagnostického nástroje Rok vydání Autor testu Pro který věk Psychodiagnostika s.r.o, Brno Stanford-Binetův test - IV. revize 1995 L.Thorndike, úpr. Smékal 2 – dospělost WISC – III 1996 David Wechsler 6-16,11 Mannheimský inteligenční test 1993 W.Konrad 12 – 45 Kohsovy kostky 1994 L.Košč 6 – dospělost Luscherova klinická diagnostika – Test barev 1994 Lüscher, úprava J. Dan 10 – dospělost Diagnostika vývojových poruch učení 1994 Matějíček. Šturma, Vágnerová, Žlab Školní věk Zkouška čtení 1987 Matějček a kol. Od 1. roč. Diagnostika vývojových poruch učení 1994 Novák, Krejbichová 8-13 Škála zjevné úzkosti pro děti CMAS Castaneda, úprava: J. Fischer, Š. Gjuričová 9-14 Psychodiagnostika, a.s. Bratislava Farebné progresívné matice 1991 J.C.Raven 5,5 – 12 let Orientační test školní zralosti 1992 Jaroslav Jirásek 6 let Test kresby lidské postavy 1982 Šturma, Vágnerová 3,5 – 11 let IST – 70 1993 Amthauer, úpr. J.Dan 12 – 60 Standardní progresivní matice 1991 J.C.Raven Starší škol.věk Torranceho figurální test tvořivého myšlení 1984 M.Jurčová 10 - 13 Číselný čtverec 1992 J. Jirásek 8,6 – 15 Stanford-Binetova zkouška - III. revize 1972 Terman, Merrill, úpr. Adamovič 2 - dospělost Eysenckovy soubory: B-JEPI 1987 Eyseneck 9-14 let Projektivní interview 1974 Michal 7-13 let Škála rodinného prostření 1992 Hargašová, Kollárik Od 9 let KSAT 1973 Kondáš 12-18 Test obkreslování 1984 Matějček, Vágnerová 5-11 let Reverzní test 1992 Edfeldt Od 5 let CATO Vágnerová 6-12 Zkouška znalostí předškolních dětí 1976 Matějček, Vágnerová 4-7 Obrázkovo-slovníková skúška 1992 Kondáš 5-7 Orientační test školní zralosti Test kresby lidské postavy 1970 1982 Jirásek Šturma, Vágnerová Předškolní 3,5-11 let Vinelandská škála sociální zralosti 1965 Kožený Osobnostní inventář (KUD) 1986 Miglierini, Vonkomer Od 14 let Testcentrum I – S – T 2000R 2005 R. Amthauer a spol. 15 – 18 let SON – R 2 ½ - 7 2008 P.J.Tellegen, Laros 2,5 – 7 let WISC – III 2002 Wechsler 6 -17 let IPPP ČR Prediktivní baterie čtení 1999 André Insian 5 – 7 let Baterie diagnostických testů gramotnostních dovedností 2005 Caravolas, Valín 2.-5.r. ZŠ Computer Press, a.s. Diagnostika dítěte předškolního věku 2008 Bednářová, Šmardová 3 – 6 let Klett Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky 2001 Švancarová, Kucharská 6 – 10 let Portál 260 cvičení pro děti raného věku 1996 Strassmeier 0 – 7 let Scientia Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky 2001 Švancarová, Kucharská Předškolní věk MC nakladatelství Brno Diagnostika předškoláka (správný vývoj řeči dítěte) 2003 Klenková, Kolbábková 3 – 7 let PdF, Liberec Orientační logopedické vyšetření 2004 Tomická 4 – 10 let Modrý klíč Psychoedukační profil – revidovaný PEP-R 2002 Schopler, Reichler a kol. Tab. 8: SPC pro žáky s mentálním postižením Komentář k SPC pro mentálně postižené: SPC se zaměřením na jedince s mentálním postižením používají vlastní systém metod a pomůcek pro orientační posouzení schopností dítěte. SPC pro žáky s kombinovanými vadami Vydavatel Název diagnostického nástroje Rok vydání Autor testu Pro který věk Psychodiagnostika s.r.o., Brno Vyšetření matematických schopností u dětí 1997 Novák školní věk Barevné progresivní matice 1991 Raven 5-11 Standardní progresivní matice 1991 Raven 10-18 Grassiho test organicity 1992 Grassi dospělí Zkouška znalostí předškolních dětí 1992 Matějček, Strnadová 4-7 Orientační test školní zralosti 1992 Jirásek 5-7 B-JEPI 1994 Eysenck 9-14 Rey-Osterrienthova komplexní figura 1997 Rey, Osterrieh Od 5,5 let Diagnostika vývojových poruch učení 2002 Novák 7-15 Test obkreslování 1992 Vágnerová, Matějček 5-12 Reverzní test 1992 Edfeldt Od 5 let Zkouška laterality 1992 Matějček, Žlab různé věkové kategorie Číselný čtverec 1992 Jirásek 8-15 Vyšetření matematických schopností u dětí 1997 Josef Novák Školní věk Rey – Osterriethova komplexní figura 1997 Rey, Osterrieth od 6 let Heidelberský test řečového vývoje 1997 Grimmová, Scholer 4-9 let Kaufmanova hodnotící baterie pro děti 2000 Kaufman 2,6-12,6 let Stanford-Binetův test - IV. revize 1995 Thorndike a kol., úpr. Smékal 2- dospělost Psychodiagnostika, a.s. Bratislava Barevné progresivní matice 1984 Raven 5-11 let Test obkreslování 1992 Matějček, Vágnerová 5-12 Projektivní interview 1974 Michal 7-13 CATO 1975 Boš, Strnadová 6-12 Kohsovy kostky 1994 Košč 5,7 – dospělost Reverzní test 1992 Edfeldt Předškolní a školní Zkouška znalostí předškolních dětí 1992 Matějček, Strnadová 4–7 let Test kresby lidské postavy 1970 Šturma, Vágnerová Předškolní věk Obrázkovo-slovníková skúška 1972 Kondáš 5-7 let Orientační test školní zralosti 1970 Jirásek Předškolní věk ROR (Úvod do Rorschachovy metody) 1981 Říčan, Šebek, Ženatý, Morávek ADOR 1983 Říčan, Matějček 13-18 Testcentrum WISC-III 2002 Dan, Boschek, Krejčířová 6-17 SON-R 2008 Tellegen, Laros, Heider 2,5-7 WISC-III 2008 Nicholson, Alcorn 6-16, 11 let IPPP ČR Diagnostika SPU u adolescentů a dospělých 2007 Cimlerová, Pokorná, Chalupová Adolescenti a dospělí Dotazník stylů výchovy pro děti 2000 Čáp, Čechová, 8-12 Dotazník stylů učení 2004 Dunn, Dunnová, Price 3. - 12. ročník Test hvězd a vln 1997 Kucharská, Šturma 3-4 Diagnostika a edukace dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením 2005 Hanák Edukačně-hodnotící profil dítěte s PAS (do 7 let) 2007 Čadilová, Žampachová do 7 let Edukačně-hodnotící profil žáka s PAS (8-15) 2005 Čadilová, Žampachová 8-15 Prediktivní baterie čtení 1999 Inizan Od 5,5 Modrý klíč Zjištění úrovně sebeobslužných dovedností u dětí s postižením 2003 Psychoedukační profil revidované vydání (PEP-R) 2000 Schopler, Reichler MPSV Psychoedukační profil pro adolescenty a dospělé 2006 Mesibov, Schopler Adolescenti, dospělí Dětské centrum Paprsek Projekt PORTAGE 2007 Pro MP Computer Press Diagnostika dítěte předškolního věku 2007 Bednářová, Šmardová 3-6 Portál Předcházíme poruchám učení 2007 Brigita Sindelárová Předškolní, 1. roč. Scientia Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky 2001 Švancarová, Kucharská Okolo nástupu do 1. třídy Tab. 9: SPC pro žáky s kombinovanými vadami SPC pro žáky s narušenou komunikační schopností Vydavatel Název diagnostického nástroje Rok vydání Autor testu Pro který věk Psychodiagnostika s.r.o, Brno Stanford-Binetův test - IV. revize 1995 Thordike a kol., úpr. Smékal 2 – dospělý Barevné progresivní matice 1984 Raven 5-11 let Zkouška znalostí předškolních dětí 1976 Matějček, Vágnerová 4-7 let Heidelberský test řečového vývoje 1997 Grimmová, Shoeler, Mikulajová 3-9 let Obrázkově-slovníková zkouška 1972 Kondáš 5-7 Diagnostika vývojových poruch učení 1994 Novák 6-15,7 Diagnostika vývojových poruch učení II. 1997 Novák 8-13 let Kaufmanova hodnotící baterie pro děti 2000 Kaufman 2,5-12,5 Deficity dílčích funkcí 1998 Sindelar od 4 let Ravenova progresivní matice 1991 Raven, Court 6,0-13,5 Test obkreslování 1992 Matějček, Vágnerová 5,0-10,11 Kresba postavy 1982, 1992 Šturma, Vágnerová 3,6-11,0 Reverzní test 1992 Edfeld 5,0-6,11 Test laterality 1972 Matějček, Žlab předškolní Psychodiagnostika, a.s. Bratislava Orientační test školní zralosti 1970 Jirásek od 5 let Reverzní test 1968 Edfeldt od 6 let Test kresby lidské postavy 1982 Šturma, Vágnerová Zkouška jazykového citu 1992 Žlab 5-11 let Zkouška sluchové diferenciace WM 1993 Wepman, Matějček Rey-Osterriethova komplexní figura 1997 Košč, Novák 5,6-17,5 Test obkreslování 1974 Matějček, Vágnerová 5-10 let Zkouška čtení 1987 Matějček, Šturma školní Deficity dílčích funkcí 2007 Sindelarová (Pokorná) od 4 let Standford-Binetova zkouška – III. revize 1972 Terman, Merrill od 2 let Testcentrum WISC-III 2002 Wechsler, Krejčířová, Boschek, Dan od 6 let SON-R 2008 Tellegen, Laros, Heider 2,5 – 7 let IPPP ČR Diagnostika specifických poruch učení u adolescentů a dospělých osob 2007 Cimlerová, Pokorná, Chalupová adolescenti a výše Prediktivní baterie čtení 1999 Lazarová předškolní Portál Předcházíme poruchám učení 1996, 2007 Sindelarová od 5 let Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení 1998 Pokorná školní Obrázkově-slovníková zkouška 1972 Kondáš Orientační test školní zralosti 1970 Jirásek předškolní Reverzní test 1968 Edfeld Vývojový test zrakového vnímání 1972 Matějček, Žlab Zkouška laterality 1972 Matějček, Žlab Předškolní, škol. Kresba postavy 1982 Šturma, Vágnerová Hodnocení fonematického sluchu u předškolních dětí 1995 Škodová, Michek, Moravcová předškolní Zkouška jazykového citu 1992 Žlab do 11 let Zkouška sluchové diferenciace 1993 Matějček, Wepman Zkouška sluchové analýzy a syntézy 1993 Matějček Rey-Osterriethova komplexní figura 1987 Košč, Novák Zkouška stupně motorického vývoje 1977 Oseretzký Zkouška čtení 1987 Matějček 4-11let Test aktivní psychomotoriky Kwint 260 cvičení pro děti raného věku 1996 Strassmeier předškolní Scientia Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky 2001 Švancarová, Kucharská od 6 let Realia Hodnocení fonematického sluchu u předškolních dětí 1995 Škodová, Michek, Moravcová předškolní Microdata Zkouška sluchové analýzy a syntézy 1993 Matějček 5 – 7 Zkouška jazykového citu 1992 Žlab Předškolní,školní Eteria Orientační test dynamické praxe 1982 Míka 3 – 8 let Computer Press Diagnostika dítěte předškolního věku 2007 Bednářová, Šmardová 3 – 6 let Školní zralost 2010 Bednářová, Šmardová předškolní MC nakladatelství Brno Diagnostika předškoláka 2002 Kolbábková, Klenková předškolní AKL ČR Diagnostika a terapie koktavosti 2004 Lechta Jiné: Orientační logopedické vyšetření (TU Liberec) 2004 Tomická Verbální dyspraxie 2003 Dvořák Zkouška znalostí předškolních dětí 1976 Matějček, Vágnerová předškolní Heidelberský inteligenční test HIT 1994 Kratzmeier, úpr. Dan 6-11,11 Tab. 10: SPC pro žáky s narušenou komunikační schopností SPC pro žáky s poruchou autistického spektra Vydavatel Název diagnostického nástroje Rok vydání Autor testu Pro který věk IPPP ČR Edukačně-hodnotící profil dítěte s poruchou autistického spektra – do 7let 2004 Čadilová, Žampachová a kol. 0–7 let Edukačně-hodnotící profil žáka s poruchou autistického spektra - 8 – 15 2005 Čadilová, Žampachová a kol. 8–15 let MPSV, Praha Psychoedukační profil pro adolescenty a dospělé (AAPEP) 2006 Mesibov, Schopler, Schaffer, Landrus Překl. M. Jelínková adolescenti a dospělí Modrý klíč, Praha Psychoedukační profil (PEP – R) 2000 E. Schopler, Překl. M. Jelínková úroveň 6 měs. – 7 let (12 let) Dětské centrum Paprsek Portage Boyd, Blum do 4 let Portál 260 cvičení pro děti raného věku DACH, Dětské autistické chování in Diagnostika poruch autistického spektra 1996 2006 Strassmeier Překl. Petr Kuba Thorová 0 – 3 roky 18 měs. – 5 let Jiné: ADI-R, Autism Diagnostic Interview-Revised (rozhovor s rodiči) CARS, Childhood Autism Rating Scale, Škála dětského autistického chování (screening) CHAT, Checklist foe Autism in Toddles (screening) ADOS Autism Diagnostik Observation Schedule A.S.A.S. The Australan Scale for Asperger´s syndrom A.Q. test (Autism Spektrum Quotient 1994 1988 1992 1989 1995 2001 Lord, Rutter et al. Schopler, Reichler Baron-Cohen et al. Lord et al. Garnett, Attwood Baron-Cohen Tab. 11: SPC pro žáky s poruchou autistického spektra Komentář k SPC se zaměřením na poruchy autistického spektra: Centra zaměřená na žáky s PAS neuvádí žádné diagnostické nástroje od hlavních vydavatelů: Psychodiagnostika, s.r.o. Brno, Psychodiagnostika, a.s. Bratislava a Testcentrum Hogrefe, proto nejsou zmíněny v tabulce. SPC pro žáky s tělesným postižením Vydavatel Název diagnostického nástroje Rok vydání Autor testu Pro který věk Psychodiagnostika s.r.o. Brno Test Cesty-Trail making test 1997 Reitan, Wolfsonová 9-14, dospělí Rey-Osterriethova komplexní figura - TKF 1997 Rey, Osterrieth 5,6-17,5, dospělí Diagnostika specifických poruch učení 2002 Novák Školní věk Dotazník chování předškolních dětí 1997 McGuire, Richman Předškolní věk CDI-Sebeposuzovací škála depresivity 1998 Kovací 7-17 Kalkulie IV. 2003 Novák 10-15,11 Barevná kalkulie 2001 Novák 7-10,11 Paměťový test učení 1999 Preiss Děti a dospělí Orientační test školní zralosti 1970 Jirásek 5-7 let Zkouška znalostí předškolních dětí 1976 Matějček, Vágnerová 4-7 let Reverzní test 1992 Edfeldt Školní Test obkreslování 1974 Matějček, Vágnerová Školní Zkouška laterality 1972 Matějček, Žlab Školní Deficity dílčích funkcí 2007 Sindelar Školní Diagnostika vývojových poruch učení 1994 Novák Školní Vyšetření matematických schopností u dětí 1997 Novák Školní Zkouška čtení 1987 Matějček a kol. Školní Stanford-Binetův test - IV. revize 1995 Thorndike, úpr.Smékal 2-23 let Test kresby lidské postavy 1992 Šturma, Vágnerová Standardní progresivní matice 1991 Barevné progresivní matice 1991 5-11 Psychodiagnostika a.s. Bratislava Zkouška čtení 1992 Matějček, Šturma… Školní věk Test obkreslování 1992 Matějček, Vágnerová Školní věk Dotazník sebepojetí školní úspěšnosti SPAS 1992 Matějček, Vágnerová 10-15 let Orientační test školní zralosti 1992 Jirásek Předškolní věk Zkouška znalostí předškolních dětí 1992 Matějček, Vágnerová Předškolní věk Test struktury inteligence ISR 1973 Amthauer, upr. Hrabal 13 až dospělí Standardní progresivní matice 1991 Raven Dospělí Zkouška laterality 1972 Matějček, Žlab Předšk., školní věk Bender-Gestalt test 1994 Bender 5-11 Číselný čtverec 1992 Jirásek 8,0-15,6 Test rodinných vztahů 1992 Mádrová 5-14 Test koncentrace pozornosti 1992 Kučera Středošk.,dosp. Kohsovy kostky 1994 Košč 5 až dospělí Krátký test všeobecné inteligence KAI 1995 Lehrl od 17 let Obrázkovo-slovníková skúška 1972 Kondáš školní Wechslerův inteligenční test pro dospělé (WAIS-R) 1983 Říčan, Šebek, Vágnerová Od 16 let výše Testcentrum WISC–III 2002 Krejčířová, Boschek, Dan 6-17 Test pozornosti d2 2000 Brickenkamp, Zillmer 9-dospělí IPPP ČR Baterie diagnostických testů gramotnostních dovedností 2005 Caravolas, Volín 7-11 Scientia Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky 2001 Švancarová, Kucharská 6-7 DYS – centrum Praha Zrakové vnímání Jiřina Bednářová Předškolní Portál Šimonovy pracovní listy různí Předškolní Grafie, spol. s.r.o. Demonstrační obrázky pro MŠ předškolní Komenium Nakupujeme; Kdo-Co-Čím; / obrázky předškolní Jiné Gesellovy vývojové škály 1980 Revize Knoblochová a kol. 4 týdny – 36 měsíců Tab. 12: SPC pro žáky s tělesným postižením SPC pro žáky se sluchovým postižením Vydavatel Název diagnostického nástroje Rok vydání Autor testu Pro který věk Psychodiagnostika, a.s. Bratislava Zkouška laterality 1987 Žlab Školní Farebné progresívne matice 1985 Raven 5-11 Standford-Binetova zkouška – III. revize 1972 Terman-Merrillová 2 – dospělost Testcentrum WISC III 2002 Krejčířová, Boschek, Dan 6-17 WIDEX Line, s.r.o Dětský percepční test Novák Portál Hodnocení fonematického sluchu u předškolních dětí 1995 Škodová, Michek, Moravcová předškolní Jiné: Škála Oseretzkého 2005 BRUININKS 4,5-14,5 let Tab. 13: SPC pro žáky se sluchovým postižením Komentář k SPC pro sluchově postižené: Centra zaměřená na žáky se sluchovým postižením uvedla dále jen Vydavatele diagnostických nástrojů, neuvedla však ostatní informace, např. název dg. nástroje, rok vydání, autora a pro který věk je určen. Seznam uvádíme níže. Vydavatelé diagnostických nástrojů, které využívají speciální pedagogové v SPC pro SP: Psychodiagnostika, a.s. Bratislava Psychodiagnostika, s.r.o. Brno WIDEX Line, s.r.o. Microdata Metodické materiály PPP Pardubice IPPP ČR Nakladatelství Tobiáš Computer Press, a.s. Pražská pedagogicko–psychologická poradna s.r.o. Pedagogicko-psychologická poradna, Brno, Zachova 1 Nakladatelství D+H Scientia, s.r.o., pedagogické nakladatelství Praha Metodické centrum Společnosti pro ranou péči, Praha Vydavatelé diagnostických nástrojů, které využívají psychologové v SPC pro SP: Psychodiagnostika, s.r.o. Brno Psychodiagnostika, a.s. Bratislava Testcentrum Praha Microdata Metodické materiály PPP Pardubice Swets and Zeitlinger Lisse, Netherlands SPC pro žáky se zrakovým postižením Vydavatel Název diagnostického nástroje Rok vydání Autor testu Pro který věk Psychodiagnostika s.r.o, Brno Standardní progresivní matice Raven Diagnostika vývojových poruch učení 1994 Novák Vyšetření matematických schopností u dětí 1997 Novák Zkouška laterality 1992 Matějček, Žlab Předškolní Stanford-Binetův test - IV. revize 1995 Thorndike a kol. 2-23 let Psychodiagnostika, a.s. Bratislava Zkouška čtení 1987 Matějček Od 1. roč. PDW 1973 Kubička, Bursík, Jirásek 5-16 Wechslerův inteligenční test pro dospělé (WAIS-R) 1983 Říčan, Šebek, Vágnerová Od 16 let výše Standford-Binetova zkouška – III. revize 1972 Terman-Merrillová 2 – dospělost Testcentrum WISC-III 2002 Dan, Boschek, Krejčířová 6-16 Vývojová škála Bayleyové pro slabozraké děti (BSID-I) 2-30 měsíců IPPP ČR Diagnostika SPU u adolescentů a dospělých osob 2007 Cimlerová, a kol. 9. roč., adolescenti, dospělí OFTIS-OPTA, s.r.o. Barvocitové tabulky Medical Vision Optotypy Jiné: Big Five Urbánek, Hřebíčková LEA Test System Lea Hyvärinen Tab. 14: SPC pro žáky se zrakovým postižením Komentář k SPC pro zrakově postižené: SPC pro žáky se zrakovým postižením vycházejí ze zprávy od očního lékaře. Předmětem speciálně pedagogické diagnostiky u zrakově postižených žáků jsou následující oblasti: - zrakové funkce (vizus) do blízka, vizus do dálky, světlocit, barvocit, úroveň fixace, lokalizace, orientačně zrakové pole, skenování plochy, rozlišování tvarů, barev, zrakové představy, vyzkoušení dostupných optických pomůcek, vhodná velikost písma, / - úroveň motoriky / jemná, hrubá/ lateralita, - úroveň komunikace - sebeobsluha, orientace v prostoru, míra samostatnosti - sociální úroveň SPC pro zrakově postižené využívají zejména nástroje, které si sama připravují, jedná se o různé testy barev, tvarů, vztahů, orientace v mikro a makroprostoru apod. Používají zdravotnickou techniku: optotypy do blízka a do dálky, světelný box pro fixaci, lokalizaci, barvy, tvary, skenování plochy, dále využívají Tabulky rozvoje dítěte (Dr. Francová, Kuncová) U dětí školního věku používají tyto diagnostické nástroje: zkouška čtení - při vyšetření sledují základní charakteristiky čtenářského výkonu - rychlost, správnost, techniku čtení a porozumění, používají vlastní texty upravené do různých velikostí písma a sledují míru ovlivnění zrakovou vadou. zkouška psaní - úroveň psaní hodnotí z hlediska grafické, pravopisné a obsahové stránky, diagnostickými nástroji je opis, přepis a diktát - při psaní sledují způsob sezení, držení psacího náčiní, způsob psaní, úroveň grafomotoriky a vizuomotorické koordinace, znalost Braillova písma, úroveň hmatu a vliv zrakové vady na školní výkony. Na zkoušky zaměřené na úroveň percepčně - kognitivních oblastí opět využívají vlastní a upravené nástroje. Sledují úroveň sluchového a zrakového vnímání, úroveň prostorové a pravolevé orientace, lateralitu, řeč (výslovnost, vyjadřovací schopnosti, slovní zásoba). Provádí orientačně i zkoušku motoriky, popř. vizuomotorické koordinace a vyšetření pozornosti.