• • •PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE • • • • > • • • • •Poradenství funguje od nepaměti (rady starších, atp.) – jen dříve nebylo institucionalizováno. • • •PPS začala vznikat na přelomu století – kliničtí psychologové nejdříve v USA (Witmer) a posléze i v Evropě (Adler) začali zakládat první poradny. • • • • > • •1910 byl zřízen Pedologický ústav Hl. města Prahy. • • • •Na jeho vzniku se podílel významný představitel české psychologie počátku 20. století – František Čáda, který založil Sdružení pro studium dítěte. Čáda, F. > •Zkoumal problematiku řeči, dětských her, kreseb, rozumové, mravního a estetického vývoje. • •Dobro je podle něho tam, kde se obohacuje, rozvíjí a prohlubuje život. Největší význam mají jeho díla "Studium řeči dětské" a "Rozpravy z psychologie dítěte". > • •Po 1. Sv. válce byla činnost této instituce obnovena pod názvem Ústav pro výzkum dítěte a dorůstající mládeže. • •V roce 1930 do něj byla včleněna Poradna pro mládež úchylnou, která byla zřízena v rámci činnosti spolku po péči o slabomyslné. > • • Jedno ze 4 oddělení bylo pedopsychologické, později jej vedl prof. Stejskal, který formuloval koncepci poradenství a kladl důraz na týmovou práci. • > •1935 zřídilo zemské ústředí péče o mládež v Čechách Zemský pedologický ústav – jako sběrnou, diagnostickou a třídící stanici. > • • •Tento ústav byl obnoven po válce v r. 1946 jako Zemská třídící stanice, která byla později přejmenována na Sociodiagnostický ústav. • • > • • Toto pracoviště se stalo kolébkou Z. Matějčka a J. Langmaiera. • • V roce 1953 bylo po sjednocení zdravotnictví přeměněno na Krajskou pedopsychiatrickou poradnu. • > • • • V Brně se dětskému poradenství věnovali prof. Švancara a prof. Konečný. • >