ČÁSTKA 10 G VĚSTNÍK MZ ČR 17 VzdČlávací program specializaþního vzdČlávání v oboru DċTSKÁ KLINICKÁ PSYCHOLOGIE 1 Cíl specializaþního vzdČlávání.........................................................................................2 2 Vstupní podmínky a prĤbČh specializaþního vzdČlávání..............................................2 2.1 Požadavky na povinnou praxi v oboru a doporuþenou praxi ...................................2 2.2 Úþast na vzdČlávacích aktivitách (povinné a doporuþené).......................................3 3 Rozsah požadovaných teoretických znalostí, praktických dovedností a seznam výkonĤ ...............................................................................................................................4 4 Hodnocení specializaþního vzdČlávání............................................................................9 5 Profil absolventa ...............................................................................................................9 5.1 Charakteristika þinností, pro které absolvent specializaþního vzdČlávání získal zpĤsobilost.........................................................................................................................9 6 Charakteristika akreditovaných zaĜízení.....................................................................10 6.1 Požadavky pro udČlování akreditace k uskuteþĖování praktické þásti vzdČlávacího programu..........................................................................................................................11 6.2 Požadavky pro udČlení akreditace k uskuteþĖování teoreticko-praktické þásti vzdČlávacího programu ...................................................................................................11 6.3 Požadavky pro udČlování akreditace k uskuteþĖování teoretické þásti vzdČlávacího programu..........................................................................................................................12 7 Programy povinných kurzĤ a semináĜĤ.......................................................................13 7.1 Charakteristika vzdČlávacích aktivit.......................................................................13 8 Seznam doporuþené literatury ......................................................................................15 18 18 18 19 20 25 25 25 26 27 27 28 29 29 31 18 VĚSTNÍK MZ ČR G ČÁSTKA 10 1 Cíl specializaþního vzdČlávání Specializaþní vzdČlávání v oboru DČtská klinická psychologie je urþeno pro klinické psychology. Jeho cílem je získání specializované zpĤsobilosti osvojením specifických teoretických znalostí a praktických dovedností v oblasti prevence, diagnostiky a terapie dČtí, umožĖující samostatnou þinnost specialisty – DČtského klinického psychologa v ambulantní a lĤžkové péþi. Za výkon povolání se považuje psychologická diagnostika, psychoterapie, rehabilitace psychických funkcí a systematická psychologická péþe o dČti všech vČkových skupin se zdravotními nebo psychickými poruchami a riziky, školení ostatních zdravotnických pracovníkĤ v oblasti klinické psychologie dČtí a metodické Ĝízení a organizace psychologické péþe o dČti. 2 Vstupní podmínky a prĤbČh specializaþního vzdČlávání Podmínkou pro zaĜazení do specializaþního vzdČlávání v oboru je získání specializované zpĤsobilosti v oboru klinická psychologie. Specializaþní vzdČlávání se uskuteþĖuje pĜi výkonu povolání: a) formou celodenní prĤpravy v rozsahu odpovídajícímu stanovené týdenní pracovní doby podle ustanovení vyplývajícího ze zákona þ. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání zpĤsobilosti k výkonu nelékaĜských zdravotnických povolání a k výkonu þinnosti souvisejících s poskytováním zdravotní péþe a o zmČnČ nČkterých souvisejících zákonĤ (zákon o nelékaĜských zdravotnických povoláních), ve znČní pozdČjších pĜedpisĤ (dále jen „zákon þ. 96/2004 Sb.) pod odborným dohledem klinického psychologa, školitele, formou celodenní prĤpravy. b) nebo formou externí prĤpravy, která se liší od celodenní prĤpravy, že doba urþená na praktické zdravotnické þinnosti mĤže být zkrácena nejvýše na polovinu doby stanovené pro celodenní prĤpravu. ÚroveĖ této prĤpravy nesmí být nižší než u celodenní prĤpravy. Za kvalitu a dodržení celkové délky externí prĤpravy, která nemĤže být kratší než u celodenní prĤpravy, odpovídá akreditované zaĜízení. 2.1 Požadavky na povinnou praxi v oboru a doporuþenou praxi a) povinná praxe v oboru Celková doba Poþet mČsícĤ DČtská klinická psychologie – 24 mČsícĤ na specializovaném dČtském klinickopsychologickém pracovišti, z toho nejménČ 2 mČsíce na akreditovaném pracovišti. 24 mČsícĤ ČÁSTKA 10 G VĚSTNÍK MZ ČR 19 na dČtském lĤžkovém oddČlení, event. jiném lĤžkovém nebo stacionárním oddČlení poskytujícím péþi o dČti min.3 mČsíce z toho na psychologickém pracovišti pro péþi o dČti v ambulantní praxi min.3 mČsíce Povinnou praxi na akreditovaném pracovišti lze vykonat ve kterékoli fázi specializaþního vzdČlávání též formou odborných stáží. b) doporuþenou doplĖkovou praxi PracovištČ Délka trvání na psychologickém pracovišti pro dČti, které poskytuje své služby pacientĤm dČtské psychiatrie (v rámci lĤžkových pedopsychiatrických oddČlení nebo ambulancí dČtské psychiatrie) 3 mČsíce na psychologickém pracovišti pro dČti, které poskytuje své služby pacientĤm jiných lékaĜských oborĤ (pediatrie, praktiþtí lékaĜi pro dČti a dorost, dČtská neurologie) 3 mČsíce DoplĖkovou praxi lze vykonat ve kterékoli fázi specializaþního vzdČlávání též formou odborných stáží, praxe se zapoþítává do doby celkové praxe. 2.2 Úþast na vzdČlávacích aktivitách (povinné a doporuþené) Úþast na vzdČlávacích aktivitách Kurzy, semináĜe Poþet dní povinný specializaþní kurz pĜed atestaþní zkouškou 3 dny (6 kreditĤ) minimálnČ 1x za semestr povinná úþast na teoretickém kasuisticky orientovaném semináĜi poĜádaném akreditovaným pracovištČm 1 den (2 kredity za každou úþast) minimálnČ 6x roþnČ povinná úþast na supervizním semináĜi poĜádaném akreditovaným pracovištČm – skupinová forma práce (otevĜená skupina s minim. poþtem míst 10 osob) min. 6 semináĜĤ za 1 rok studia (celkem 12 hodin - 12 kreditĤ) certifikovaný kurz v psychologické vývojové diagnostice dle vzdČlávacího programu certifikované kurzy v psychologických diagnostických metodách (napĜ. užití Rorschachovy metody, Wechslerovy soubory) a další certifikované kurzy v dílþích oblastech klinické psychologie dle vyhlášky 20 VĚSTNÍK MZ ČR G ČÁSTKA 10 zaĜazení do psychoterapeutického vzdČlávacího programu akreditovaného pro zdravotnictví další odborné akce poĜádané IPVZ, AKP, ýeskomoravskou psychologickou spoleþností, ýSL JEP a jiných odborných spoleþností. dle vyhlášky Úþastník specializaþního vzdČlávání musí získat celkem minimálnČ 25 kreditĤ, které mu umožní pĜistoupit k atestaþní zkoušce. 3 Rozsah požadovaných teoretických znalostí, praktických dovedností a seznam výkonĤ Nedílnou souþástí vzdČlávacího programu je vedení záznamu o provedených výkonech (logbook) v rámci celé odborné praxe. Seznam výkonĤ a jejich þetnost je stanoven jako minimální, aby úþastník specializaþního vzdČlávání zvládl danou problematiku nejen po teoretické, ale i po praktické stránce. Specializaþní vzdČlávání v dČtské klinické psychologii navazuje na základní vzdČlávání v klinické psychologii, úþastník má tedy již osvojeny znalosti a dovednosti klinického psychologa, opravĖující k samostatné práci ve zdravotnictví. Základní kmen proto není ve specializaþním vzdČlávání obsažen. a) Teoretické znalosti: Vedle znalostí a dovedností, získaných bČhem základního specializaþního vzdČlávání v klinické psychologii, musí klinický psycholog rozšíĜit a prohloubit, pĜípadnČ novČ získat, tyto teoretické znalosti: Z oboru dČtské klinické psychologie ˆ Psychologická diagnostika - Detailní znalost konstrukce a interpretace vývojových škál N. Bayleyové a A.Gesella a dalších speciálních testĤ pro novorozenecký a kojenecký vČk (NBAS; Faganovy testy; Piagetovské škály). - Podrobná znalost konstrukce, psychometrických charakteristik a interpretaþních možností hlavních výkonových testĤ urþených pro dČtský vČk (rĤzné verze SB testu, WISC-III, SON a další komplexní inteligenþní soubory; testy specifických schopností a didaktické testy). - Neuropsychologické metody a soubory pro dČtský vČk; pojetí souþasné vývojové neuropsychologie, aplikace neuropsychologických postupĤ v rané vývojové diagnostice; specifika diagnostiky dČtí s kombinovaným postižením. - Podrobná znalost klinických dotazníkĤ a projektivních metod pro dČti všech vČkových skupin – principy konstrukce, psychometrické parametry a specifika interpretace tČchto metod u dČtí v závislosti na vČku (zejména RorschachĤv test, varianty TAT urþené pro dČtský vČk, kresebné projektivní zkoušky, scénotest a test svČta). Vývojová a projektivní interpretace dČtské hry, kresby a scénických technik. ČÁSTKA 10 G VĚSTNÍK MZ ČR 21 - Rodinná diagnostika – klinické a testové metody, analýza interakce, vedení rodinného rozhovoru. Metodologické aspekty rodinné diagnostiky. ˆ Klinická vývojová psychologie: - Podrobná znalost vývojových teorií a jejich pojetí vývojové psychopatologie. - Vývojové odchylky a poruchy – etiologické hypotézy, vztah normálního a patologického vývoje; specifika kognitivního, emoþního a sociálního vývoje dČtí s rĤznými zdravotními problémy nebo tČlesným a smyslovým postižením. - Agresivita a násilí v dČtství. - Vývoj pojetí nemoci a smrti u dČtí, dČtská suicidalita. ˆ Psychopatologie: - Symptomatologie, syndromologie a nosologie psychických poruch u dČtí, se zvláštním zĜetelem k pojetí vývojové psychopatologie v rĤzných teoretických smČrech. - Klinický obraz duševních poruch u dČtí v závislosti na vČku a vývojové úrovni, diferenciální diagnostika (pervazivní vývojové poruchy, specifické vývojové poruchy Ĝeþi, uþení, motoriky a chování, úzkostné a emoþní poruchy, poruchy chování; dČtské psychózy; disharmonický vývoj osobnosti). - Rodinná interakce a duševní zdraví, následky dysfunkþní rodinné interakce, dČtských traumat a zátČží. ˆ Psychoterapie: - Teoretická znalost hlavních psychoterapeutických smČrĤ - specifika uplatnČní u dČtí a dospívajících. - Individuální psychoterapie dČtí v kojeneckém, batolecím, školním vČku a v období dospívání (v rámci psychodynamických, behaviorálních, kognitivnČ behaviorálních a humanistických smČrĤ). Techniky individuální psychoterapie dČtí. - Skupinová psychoterapie dČtí (vČková omezení, indikace a limity; teoretické pĜístupy, techniky). - Rodinná terapie dČtí a dospívajících (historický vývoj teorií rodinné terapie, souþasné smČry; indikace a omezení). - Metody krizové intervence pĜi práci s dČtmi a jejich rodinami. ˆ Psychologická problematika somatických onemocnČní: - Psychické následky somatických onemocnČní u dČtí – zvláštČ onemocnČní chronických a infaustních, vlivy individuální – vývojové, rodinné. Psychologické aspekty tČlesných a smyslových defektĤ, charakteristiky vývoje dČtí s tČlesným nebo smyslovým postižením. Vnímání a diagnostika bolesti u dČtí od kojeneckého vČku, psychologie bolesti. Psychologické aspekty medicínských výkonĤ, možnosti psychologické pĜípravy na bolestivé zákroky a nároþné lékaĜské výkony. Psychosomaticky založená onemocnČní. 22 VĚSTNÍK MZ ČR G ČÁSTKA 10 ˆ Etické otázky klinické psychologie: - Etické otázky psychodiagnostiky, psychoterapie a psychologického poradenství u dČtí; problematika rodinného práva. Mlþenlivost v dČtské klinické psychologické praxi, specifické problémy práv dČtí a dospívajících, informovaný souhlas rodiny a dítČte. ˆ Pedagogika a duševní hygiena: - Výchova dČtí v rodinČ a mimo ní; náhradní rodinná péþe a ústavní výchova, souþasná právní úprava. DČti ohrožené prostĜedím: týrané, zneužívané a deprivované dítČ – diagnostické pĜístupy, možnosti prevence a terapie následkĤ špatného zacházení s dítČtem. MünchhausenĤv syndrom v zastoupení. Problematika posttraumatických stavĤ a následkĤ katastrof v podmínkách rodiny a ústavní péþe. Krizová centra, linky dĤvČry. - Výchova a vzdČlávání dČtí nemocných a dČtí s postižením. Problematika integrace dČtí s postižením do škol a spoleþnosti; pĜíprava na pĜechod do dospČlosti. - Psychologické a pedagogické problémy hospitalizovaných dČtí a dospívajících. - Negativní sociální jevy v populaci dČtí a dospívajících (závislosti na psychoaktivních látkách, patologické hráþství; delinkvence mládeže – možnosti primární prevence, práce s rizikovými skupinami). Z ostatních oborĤ ˆ Základní znalost dČtské psychofarmakologie ˆ Somatologie: - Znalost základních fyziologických hodnot, norem tČlesného rĤstu a pohlavního zrání. Podrobná znalost vývoje fyziologie a patofyziologie CNS a smyslových orgánĤ. ˆ Orientace v klinických oborech medicíny: - Znalost základních koncepcí klinických oborĤ, pediatrie, dČtské neurologie a dČtské psychiatrie. b) Odborné praktické znalosti a dovednosti: ˆ Psychodiagnostika: - Schopnost samostatné volby specifických diagnostických nástrojĤ a urþení strategie vyšetĜení, dovednost administrace a interpretace psychodiagnostických technik urþených pro dČti a dospívající. Dovednost vedení diagnostického rozhovoru a pozorování s dČtmi rĤzných vČkových skupin a jejich rodinami. Schopnost analyzovat diagnostický problém; Ĝešit nároþné diferenciálnČ diagnostické problémy, formulovat psychologický nález a navrhnout terapeutický a rehabilitaþní plán. ˆ Vývojová diagnostika: ČÁSTKA 10 G VĚSTNÍK MZ ČR 23 - Diagnostika dČtí s vývojovým postižením a kombinovanými vadami, s tČžkými poruchami Ĝeþi, s autismem a poruchami psychotického okruhu; u dČtí s vývojovou úrovní do 3 let vČku. Diferenciální diagnostika dČtí s vážnými vývojovými nebo psychickými poruchami ˆ Neuropsychologická diagnostika dČtí a dospívajících: - Použití speciálních neuropsychologických metod a baterií; neuropsychologický rozbor výsledkĤ vývojových škál a dalších klinických diagnostických metod. ˆ Psychoterapie: - Praktická znalost psychoterapeutického vedení dČtí všech vČkových skupin. Schopnost navázat kontakt s dČtmi a jejich rodiþi v krizových situacích, poskytnout jim oporu a nabídnout možnosti další odborné péþe. Schopnost provádČt systematickou léþebnou péþi a dlouhodobé psychologické vedení dČtských pacientĤ, vþetnČ individuální a skupinové psychoterapie, pro níž získal kvalifikaci speciálním vzdČláváním. ˆ Klinicko-psychologické poradenství: - Schopnost posoudit z psychologického hlediska sociální, školní a výchovnou problematiku a poskytnout poradenskou péþi v návaznosti na þinnost dalších pracovníkĤ ve zdravotnictví. ˆ Rehabilitace: - Schopnost realizovat metody rehabilitace psychických funkcí u dČtí, resp. celkové psychologické rehabilitace nemocných dČtí a dČtí s rĤznými typy postižení. Schopnost zvolit optimální strategii, vytvoĜit komplexní plán a realizovat neuropsychologickou rehabilitaci dČtí a dospívajících. ˆ Reedukace: - Schopnost podílet se, pĜípadnČ vést reedukaþní þinnost dČtí od ranného vČku až do dospívání. c) všeobecné požadavky: ˆ Právní problematika ve zdravotnictví: - Správní problematika, organizace systému zdravotní péþe. Zdravotnická legislativa, základní právní pĜedpisy vztahující se k posudkové þinnosti. ˆ Základní sociálnČ-právní normy a školská legislativa: - Znalost organizace základního i speciálního školství. Sociální péþe o dČti v ýR, zákon o rodinČ. Ochrana práv dítČte. ˆ Organizace a Ĝízení: - Je schopen organizaþnČ vést a plánovat provoz nČkterého typu klinickopsychologického zaĜízení pro dČti nebo dČtského centra a koordinovat jeho práci s ostatními zdravotnickými pracovišti a poskytovat jim konsiliární služby. Zvládá spolupráci se školami, pedopsychologickými poradnami, orgány sociální péþe a veĜejnými institucemi. Má osvojeny základní pedagogické dovednosti a dokáže se aktivnČ podílet na výuce klinických 24 VĚSTNÍK MZ ČR G ČÁSTKA 10 psychologĤ, lékaĜĤ a ošetĜovatelského personálu a školit klinické psychology v oboru dČtská klinická psychologie. d) seznam požadovaných výkonĤ (logbook): Uchazeþ o atestaþní zkoušku z oboru dČtská klinická psychologie musí pĜedložit seznam pacientĤ, u nichž byly provedeny tyto výkony: Výkony Poþet vyšetĜení Psychopatologický nález - popis pacienta ve vČku 0-18 let: jeho vzezĜení a chování, popis jeho rozumových funkcí, emotivity, motoriky, vĤle apod., terminologií obecné psychopatologie 5 Klinické þi výzkumné posouzení spontánní nebo strukturované hry dítČte nebo posouzení kvality rodinné interakce 5 Komplexní vyšetĜení dítČte od 0 do 3 let vČku, obsaženo musí být posouzení vývojové úrovnČ a hodnocení vývojového profilu (Gesell, Bayleyová); hodnocení rodinných vztahĤ na základČ pĜímého pozorování interakce; hodnocení osobnostních / temperamentových charakteristik dítČte 5 (alespoĖ 1 vyšetĜení musí být prezentováno a obhájeno na supervizním semináĜi) Komplexní vyšetĜení dítČte od 3 do 6 let vČku, obsaženo musí být posouzení vývojové úrovnČ nebo vyšetĜení inteligence u dČtí do 6 let vČku s využitím globální vývojové škály (Gesell, Bayleyová, Mnichovská vývojová diagnostika) nebo globálního inteligenþního souboru pro pĜedškolní vČk (SB-IV, TM-SB, K-ABC, McCarthy, SON-R ap.); hodnocení rodinných vztahĤ na základČ pĜímého pozorování interakce a/nebo alespoĖ 2 klinických metod (kresebné metody, scénotest, projektivní rozhovor, varianty TAT, event. BeneAnthony); hodnocení osobnostních charakteristik dítČte 5 (alespoĖ 1 vyšetĜení musí být prezentováno a obhájeno na supervizním semináĜi) Komplexní vyšetĜení dČtí školního vČku (7-13 let) obsahující hodnocení schopností (s využitím globální individuální intelektové baterie a testĤ þi škál speciálních schopností), osobnosti a rodinných vztahĤ (vþetnČ diagnostického rozhovoru/hry s dítČtem a rozhovoru s rodiþi), k diagnostice osobnosti musí být použit ROR, scénotest nebo varianta TAT a projektivní rozhovor 5 (alespoĖ 1 vyšetĜení musí být prezentováno a obhájeno na supervizním semináĜi) Komplexní vyšetĜení dospívajících (13-18 let) obsahující kompletní vyšetĜení kognitivních schopností (s využitím Wechslerových souborĤ a testĤ speciálních schopností) a osobnosti (vþetnČ diagnostického rozhovoru, projektivních metod a alespoĖ jedné metody dotazníkové) 5 (alespoĖ 1 vyšetĜení musí být prezentováno a obhájeno na supervizním semináĜi) Komplexní vyšetĜení (psychické funkce, intelekt. pamČĢ, pozornost, osobnost, rodinné vztahy atd.) v rámci diferenciální diagnostiky. VČk 0-18 let 20 Psychoterapie individuální, event. krizová intervence nebo individuální klinické poradenství (vČk 0-18 let) nejménČ v rozsahu 5 hodin v rozmezí minimálnČ 3 mČsícĤ 20 pacientĤ Návrh komplexního léþebného nebo rehabilitaþního programu, vþetnČ návrhu školního zaĜazení þi speciálnČ pedagogické péþe 20 pacientĤ ČÁSTKA 10 G VĚSTNÍK MZ ČR 25 Rodinné klinicko-psychologické poradenské vedení nebo rodinná terapie 20 sezení 4 Hodnocení specializaþního vzdČlávání a) prĤbČžné hodnocení školitelem: ˆ do prĤkazu odbornosti prĤbČžné dokumentování praxe bČhem pĜípravy a záznam všech absolvovaných školicích akcí, zejména povinných; záznamy a hodnocení školitelem jsou provádČny pravidelnČ v šestimČsíþních intervalech b) pĜedpoklad pĜístupu k atestaþní zkoušce: ˆ absolvování povinných školicích akcí – záznam v prĤkazu odbornosti, ˆ splnČní požadovaných výkonĤ (logbook potvrzený školitelem), obhájení pĜedepsaných diagnostických pĜípadĤ, ˆ vypracování kazuistiky ˆ získání minimálnČ 25 kreditĤ za celou dobu specializaþního vzdČlávání c) vlastní atestaþní zkouška - probíhá dle § 6-7 vyhlášky þ. 189/2009 Sb. ˆ þást teoretická – 3 odborné otázky: - speciální metody psychodiagnostiky dČtí a dospívajících - psychopatologie a psychodiagnostika dČtí a dospívajících - psychoterapie ˆ þást praktická – obhajoba písemnČ vypracované kazuistiky. 5 Profil absolventa DČtský klinický psycholog po absolvování specializaþního vzdČlávání má odborné schopnosti, znalosti a dovednosti, které jej opravĖují poskytovat specializovanou psychologickou péþi dČtem všech vČkových kategorií ve všech typech zdravotnických zaĜízení, ve státním i nestátním sektoru. Pracuje na samostatném pracovišti klinické psychologie nebo ve zdravotnickém týmu urþitého lékaĜského oboru, je pĜipraven organizaþnČ Ĝídit a plánovat provoz klinicko-psychologického zaĜízení. Je seznámen se zásadami poskytování zdravotní péþe. Ve své þinnosti vychází ze svých odborných znalostí a dovedností a z etických zásad psychologické péþe. 3.1 Charakteristika þinností, pro které absolvent specializaþního vzdČlávání získal zpĤsobilost KromČ odborných þinností klinického psychologa s dČtmi i dospČlými (podle § 22 zákona þ. 96/2004 Sb, resp. § 109 vyhlášky þ. 424/2004 Sb.) je zpĤsobilý samostatnČ poskytovat i specializované klinicko-psychologické výkony ve zdravotní péþi o dČti, zejména: ˆ specializovanou klinickou psychologickou diagnostiku dČtí a dospívajících, vþetnČ dČtí do 3 let vČku a dČtí s tČžkým vývojovým nebo kombinovaným postižením 5.1 26 VĚSTNÍK MZ ČR G ČÁSTKA 10 a dČtí s vážnými psychickými poruchami (infantilní autismus, pervazivní vývojové poruchy a poruchy psychotického okruhu); ˆ diferenciální diagnostiku dČtí s vážnými psychickými nebo vývojovými poruchami v rámci klinické praxe a þinnosti posudkové; ˆ specializované psychoterapeutické vedení a základní psychoterapeutickou péþi o dČti všech vČkových skupin; pĜípadnČ systematickou psychoterapii na základČ získané specifické psychoterapeutické kvalifikace; ˆ systematické dlouhodobé psychologické vedení dČtí a dospívajících se zdravotním ohrožením, vývojovými poruchami, poruchami adaptace i dalšími psychopatologickými syndromy; ˆ neodkladnou specializovanou péþi v pĜípadČ psychických krizí a traumat u dČtí a dospívajících; ˆ specializované dČtské klinické poradenství, popĜípadČ rehabilitaþní þi reedukaþní psychologické postupy v rámci zdravotní péþe o dČti a dospívající; ˆ konsiliární, dispenzární a posudkovou þinnost (zejména v oborech pediatrie, dČtské neurologie, rehabilitace, dČtské psychiatrie; logopedie); ˆ prevenci, zejména v rámci výchovy a osvČty, vþetnČ prevence psychologických problémĤ zdravotnických pracovníkĤ a prevence negativních sociálních jevĤ ohrožujících zdravý vývoj dítČte; ˆ metodické Ĝízení a organizace psychologické péþe o dČti, samostatné vedení a organizace práce specializovaných klinicko-psychologických pracovišĢ pro dČti a dČtských center; ˆ vzdČlávání ostatních zdravotnických pracovníkĤ v oboru dČtské klinické psychologie. Do doby získání specializované zpĤsobilosti (atestaþní zkoušky) vykonává klinický psycholog uvedené specializované þinnosti pouze pod odborným dohledem školitele. Dále je oprávnČn k provádČní þinností zdravotnického pracovníka v souladu s § 3, odst. 1, 2 a § 22 zákona þ. 96/2004 Sb, ve znČní pozdČjších pĜedpisĤ. 4 Charakteristika akreditovaných zaĜízení VzdČlávací instituce a zdravotnická zaĜízení zajišĢující výuku úþastníkĤ specializaþního vzdČlávání musí být akreditováno dle ustanovení § 45 zákona þ. 96/2004 Sb. ve znČní pozdČjších pĜedpisĤ. Tato zaĜízení musí úþastníkovi zajistit absolvování specializaþního vzdČlávání dle pĜíslušného vzdČlávacího programu. Minimální kritéria akreditovaných zaĜízení jsou dána splnČním odborných, provozních, technických a personálních pĜedpokladĤ. 6 ČÁSTKA 10 G VĚSTNÍK MZ ČR 27 4.1 Požadavky pro udČlování akreditace k uskuteþĖování praktické þásti vzdČlávacího programu Personální požadavky Odborná kvalifikace školitele: x Specializace v oboru dČtská klinická psychologie x Registrace (osvČdþení k výkonu nelékaĜského zdravotnického povolání bez odborného dohledu) x (doklady o odborné a specializované zpĤsobilosti) x Minimální pracovní úvazek školitele na pracovišti, kde bude poskytována praktická výuka þiní 0,2 Personální zajištČní: x Pokud je na pracovišti zamČstnán pouze 1 psycholog ve funkci školitele, uvede pracovištČ v žádosti jméno osoby, která pĜebírá funkci školitele a vykonává odborný dohled po dobu nepĜítomnosti školitele na pracovišti, pĜesáhne–li tato doba 1 mČsíc. Materiální a technické vybavení x Vybavení základními diagnostickými metodami a dalšími pomĤckami, které umožĖují kvalifikované a souþasným požadavkĤm odpovídající provádČní zdravotnické þinnosti dČtského klinického psychologa. x Prostorové podmínky splĖují bČžné požadavky na psychologickou ambulanci Organizaþní a provozní požadavky Charakter pracovištČ: x Klinicko-psychologické pracovištČ pro péþi o dČti (samostatné ZZ nebo jako souþást vČtšího lĤžkového nebo ambulantního zdravotnického zaĜízení). -Poskytování zdravotní péþe v oboru dČtská klinická psychologie. Bezpeþnost a ochrana zdraví x Souþástí teoretické i praktické výuky je problematika bezpeþnosti a ochrany zdraví pĜi práci, hygieny práce a požární ochrany vþetnČ ochrany pĜed ionizujícím záĜením. x Výuka k bezpeþné a zdraví neohrožující práci vychází z požadavkĤ platných právních a ostatních pĜedpisĤ k zajištČní bezpeþnosti a ochrany zdraví pĜi práci. Požadavky jsou doplnČny informacemi o rizicích možných ohrožení v souvislosti s vykonáváním praktické výuky, vþetnČ informací vztahujících se k opatĜením na ochranu pĜed pĤsobením zdrojĤ rizik. 4.2 Požadavky pro udČlení akreditace k uskuteþĖování teoretickopraktické þásti vzdČlávacího programu Personální požadavky Odborná kvalifikace školitele: x Specializace v oboru dČtská klinická psychologie – specializovaná zpĤsobilost v pĜíslušném oboru x NejménČ 5 let praxe na klinicko-psychologickém pracovišti pro dČti x Registrace – osvČdþení k výkonu nelékaĜského zdravotnického povolání bez odborného dohledu Personální zajištČní: 6.1 6.2 28 VĚSTNÍK MZ ČR G ČÁSTKA 10 x Na pracovišti musí být zamČstnáni aspoĖ 2 dČtští kliniþtí psychologové s registrací a nejménČ pČtiletou klinickou praxí. AlespoĖ jeden z nich musí být zamČstnán na akreditovaném pracovišti na plný úvazek. -Doklady o odborné a specializované zpĤsobilosti. Materiální a technické vybavení x Vybavení základními diagnostickými metodami a dalšími pomĤckami, které umožĖují kvalifikované a souþasným požadavkĤm odpovídající provádČní zdravotnické þinnosti dČtského klinického psychologa. x K dispozici je uþebna nebo prostor, který mĤže být využit jako seminární místnost s kapacitou nejménČ 10 osob. x Na pracovišti je dostupná základní souþasná odborná literatura (povinná literatura uvedená ve vzdČlávacím programu). x Vybavení poþítaþovou technikou (s možností komunikace pĜes Internet). Organizaþní a provozní požadavky x Poskytování zdravotní péþe (dle pĜíslušného oboru) Bezpeþnost a ochrana zdraví x Souþástí teoretické i praktické výuky je problematika bezpeþnosti a ochrany zdraví pĜi práci, hygieny práce a požární ochrany vþetnČ ochrany pĜed ionizujícím záĜením. x Výuka k bezpeþné a zdraví neohrožující práci vychází z požadavkĤ platných právních a ostatních pĜedpisĤ k zajištČní bezpeþnosti a ochrany zdraví pĜi práci. x Požadavky jsou doplnČny informacemi o rizicích možných ohrožení v souvislosti s vykonáváním praktické výuky, vþetnČ informací vztahujících se k opatĜením na ochranu pĜed pĤsobením zdrojĤ rizik. 4.3 Požadavky pro udČlování akreditace k uskuteþĖování teoretické þásti vzdČlávacího programu Personální požadavky Odborná kvalifikace školitele: x Specializace v oboru dČtská klinická psychologie x NejménČ 10 let praxe na dČtském klinicko-psychologickém pracovišti x Publikaþní a pedagogická þinnost v oboru x ZajištČná spolupráce s dalšími odborníky v oboru (v rámci pracovištČ nebo smluvnČ zajištČná dohoda o spolupráci s dalšími dČtskými klinickými psychology, kteĜí splĖují požadavky na odbornost školitele). - OsvČdþení k výkonu nelékaĜského zdravotnického povolání bez odborného dohledu. -Doklady o odborné a specializované zpĤsobilosti. Materiální a technické vybavení x PracovištČ disponuje prostorovým i organizaþním zázemím pro poĜádání kurzĤ, má k dispozici uþebny a seminární místnosti. Musí být vybaveno poþítaþem, výukovými pomĤckami (dataprojektor apod.) a musí mít pĜístup na internet. x K dispozici je základní souþasná odborná literatura. 6.3 ČÁSTKA 10 G VĚSTNÍK MZ ČR 29 Bezpeþnost a ochrana zdraví x Souþástí teoretické i praktické výuky je problematika bezpeþnosti a ochrany zdraví pĜi práci, hygieny práce a požární ochrany vþetnČ ochrany pĜed ionizujícím záĜením. x Výuka k bezpeþné a zdraví neohrožující práci vychází z požadavkĤ platných právních a ostatních pĜedpisĤ k zajištČní bezpeþnosti a ochrany zdraví pĜi práci. x Požadavky jsou doplnČny informacemi o rizicích možných ohrožení v souvislosti s vykonáváním praktické výuky, vþetnČ informací vztahujících se k opatĜením na ochranu pĜed pĤsobením zdrojĤ rizik. 5 Programy povinných kurzĤ a semináĜĤ 5.1 Charakteristika vzdČlávacích aktivit 5.1.1 Program specializaþního kurzu dČtské v klinické psychologii PĜedmČt Minimální poþet hodin Teoretická východiska, principy administrace a interpretace vývojových škál 2 Teoretická východiska, principy administrace a interpretace výkonových a projektivních testĤ urþených pro dČtský vČk 2 Diferenciální diagnostika pervazivních vývojových poruch (autistické spektrum) a psychotické poruchy u dČtí (klinický obraz, možnosti psychoterapeutické intervence) 2 DČtská neuropsychologie, diagnostika a psychologická péþe o dČti s vývojovými poruchami 2 DítČ ohrožené prostĜedím – problematika dČtí týraných, zanedbávaných a zneužívaných v klinicko psychologické praxi 2 Agrese a násilí v dČtství, posttraumatická stresová porucha u dČtí, disociativní projevy 2 Psychosomatické poruchy u dČtí 2 Pojetí nemoci a smrti u dČtí, psychologická péþe o dČti s vážným somatickým onemocnČním. 2 Psychoterapeutické postupy a metody; specifické problémy psychoterapie dČtí a dospívajících 1 Vývojová psychopatologie (klinický obraz duševních poruch u dČtí v závislosti na vČku a vývojové úrovni, možnosti terapie) 2 Rodinná diagnostika a terapie 2 Celkem 21 7.1 7.1.1 7 30 VĚSTNÍK MZ ČR G ČÁSTKA 10 5.1.2 Personální a technické zabezpeþení kurzu Personální zabezpeþení x LektoĜi – zkušení odborníci v oblasti dČtské klinické psychologie, s minimálnČ 5 lety praxe v oboru Technické zabezpeþení x Uþebna pro teoretickou výuku s pĜíslušným vybavením; poskytnutí studijních textĤ Program specializaþních semináĜĤ v dČtské klinické psychologii PĜedmČt Minimální poþet hodin Rozbor kasuistických pĜíkladĤ s dĤrazem na diferenciální diagnostiku, pĜehled souvisejících teoretických aspektĤ 3 Aktuální téma z oblasti dČtské klinické psychologie 3 Celkem 6 5.1.3 Personální a technické zabezpeþení kurzu Personální zabezpeþení x LektoĜi – zkušení odborníci v oblasti dČtské klinické psychologie, s minimálnČ 5 lety praxe v oboru Technické zabezpeþení x Uþebna pro teoretickou výuku s pĜíslušným vybavením; poskytnutí studijních textĤ 7.1.2 7.1.3 ČÁSTKA 10 G VĚSTNÍK MZ ČR 31 6 Seznam doporuþené literatury Doporuþená literatura BAŠTECKÁ, B., GOLDMANN,P.: Základy klinické psychologie. Portál, Praha, 2003. DUNOVSKÝ, J., DYTRICH, Z., MATċJýEK, Z.: Týrané, zneužívané a zanedbávané dítČ. Grada, Praha, 1995. Duševní poruchy a poruchy chování: diagnostická kritéria pro výzkum: mezinárodní klasifikace nemocí - 10. revize (MKN-10). PCP Praha, 1996. HORT, V., HRDLIýKA, M., KOCOURKOVÁ, J., MALÁ, E.: DČtská a adolescentní psychiatrie. Portál, Praha, 2008. HėSCHL, C., LIBIGER, J., ŠVESTKA, J.: Psychiatrie, Tigis, Praha, 2004 KRATOCHVÍL, S.: Základy psychoterapie. Portál, Praha, 2006. LANGMEIER, J., BALCAR K., ŠPITZ J.: DČtská psychoterapie. Portál, Praha, 2000. LANGMEIER, J., KREJýÍěOVÁ, D.: Vývojová psychologie. Grada, Praha, 2.ed., 2006. Manuály psychodiagnostických metod MATċJýEK, Z.: Praxe dČtského psychologického poradenství. SPN, Praha, 1991. MKN 10 Duševní poruchy a poruchy chování. SZO Ženeva, Psychiatrické centrum Praha, 1992. PIAGET., J., INHELDEROVÁ, B.: Psychologie dítČte. Portál, Praha, 2000. PREISS, M.: Klinická neuropsychologie. Portál, Praha, 1998. ěÍýAN, P., KREJýÍěOVÁ, D.: DČtská klinická psychologie. 4. vyd. Grada, Praha, 2006. ěÍýAN, P., ŽENATÝ, J.: K teorii a praxi projektivních technik. Bratislava, 1987. SMOLÍK, P.: Duševní a behaviorální poruchy: PrĤvodce klasifikací, nástin nozologie, diagnostika. Max Maxdorf, Praha, 2002. SVOBODA, M., ýEŠKOVÁ, E., KUýEROVÁ, H.: Psychopatologie a psychiatrie. Portál, Praha, 2006. SVOBODA, M., KREJýÍěOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M.: Psychodiagnostika dČtí a dospívajících. Portál, Praha, 2001. VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie. Portál, Praha, 2000. VANÍýKOVÁ, E., PROVAZNÍK, K., HADJ-MOUSSOVÁ, Z., SPILKOVÁ, J.: Sexuální násilí na dČtech. Portál, Praha, 2000. VODÁýKOVÁ, D.: Krizová intervence. Portál, Praha, 2008. Testové psychodiagnostické metody Za základní jsou považovány originální manuály, resp. další relevantní prameny k jednotlivým metodám. Rorschachova metoda TAT a odvozené techniky SON-R 8 32 VĚSTNÍK MZ ČR G ČÁSTKA 10 WISC-III (2002) SB – test (varianty) ýasopisy ýeskoslovenská psychologie Psychologia a patopsychologia dieĢaĢa ýeská a slovenská psychiatrie