DÍTĚ OHROŽENÉ PROSTŘEDÍM Mgr. Kateřina Jičínská, Ph.D.  Literatura:  Říčan, Krejčířová: Dětská klinická psychologie  Svoboda, Krejčířová,Vágnerová: Psychodiagnostika dětí a dospívajících  Hort, Hrdlička, Kocourková, Malá: Dětská a adolescentní psychiatrie  K. Malá, semináře IPVZ Praha DÍTĚ OHROŽENÉ PROSTŘEDÍM týrání /child maltreatment/ – CM zneužívání dětí /child abuse/ - CA  sexuální (CAS)  k práci, žebrání.... zanedbávání dětí /child neglect/ - CN psychická deprivace a psychická subdeprivace VZTAHOVÁ PATOLOGIE  Rizika na straně rodičů  Rizika na straně dítěte  Rizika na straně prostředí IDENTIFIKACE RIZIK – ČASNÝ SCREENING  screening pro pediatry - identifikace potenciálních týrajících rodičů – Hodnocení podle Kempeho (1962)  HOME (Caldwel, 1984)  CAP (Child Abuse Potential Inventory) – kojenci, batolata, dotazník pro rodiče  Prevalence – obtížně zjistitelná  problém dg hranic – kde vlastně začíná  málo prokázaných a odsouzených případů  z anamnézy dospělých - CAS v dětství až 1/3 žen a 1/6 mužů má zkušenost DIAGNOSTIKA  Na 1. místě vždy ochrana dítěte!  CAN jako dg. jednotka od r. 1962. složitý komplexní systém zahrnující  problém medicínsko- psycho- sociální, kriminální, terapeutický  komplexní rozbor  symptomy: náhlá změna chování, psychosomatické poruchy, noční děsy,… sexualizované chování  Podezření na trestný čin (menší zlo ohlášení i v případě, kdy tomu tak není, než neoznámit případ dítěte skutečně týraného, zneužívaného…)  Znalecké posuzování  Úloha psychologa – postihnout vývojovou úroveň dítěte, osobnostní rysy a sociální vztahy dítěte + zachycení možných následků špatného zacházení, navržení optimálního opatření, KI, podpůrná PST péče…  Dg. rozhovor s dítětem – u menších dětí – hra s panenkami, pozorování, projektivní metody, výpovědi často nekonsistentní, sklon zpětně popírat, měnit fakta PSYCHICKÁ DEPRIVACE  Dlouhodobá absence příležitosti k uspokojování některé ze základních potřeb (potřeby vřelého citového vztahu a potřeby stimulace).  Nejčastější typy: psychická, podnětová deprivace.  Ústavní děti, přespočetné děti v rodinách… NÁSLEDKY PSYCHICKÉ DEPRIVACE  narušení kognitivního a motorického vývoje  narušení vývoje osobnosti PROJEVY PSYCHICKÉ DEPRIVACE  sociální hyperaktivita  sociální provokace  útlumový typ POZDĚJŠÍ OBTÍŽE  poruchy sebehodnocení  potíže v navazování/udržování vztahů  od školního věku – častěji poruchy chování  v dospívání – vyšší míra identifikace s vrstevnickou skupinou (často sociálně deviantní  časná sexualita, časné rodičovství  drogy  nižší akademický výkon, i nižší dlouhodobá socioekonomická prosperita DIAGNOSTIKA  Neexistuje jednotný klinický obraz;  Komplexní vyšetření, podrobná anamnéza, zhodnocení rodinného systému;  Dif. dg.: MR. SYNDROM TÝRANÉHO DÍTĚTE  Syndrom CAN zn. popis následků týrání, zneužívání a zanedbávání dítěte, úmyslné ubližování nejbližšími pečovateli, které má závažný dopad na život a vývoj dítěte.  Tělesné týrání;  Emoční týrání;  Münchhaussenův syndrom v zastoupení. TĚLESNÉ TÝRÁNÍ  Od nepřiměřených trestů až po zabití  Zběžná prohlídka: modřiny, opařeniny, vytrhávání vlasů, trhlinky za ušními boltci, poranění uzdičky horního rtu (násilné krmení)  Modřiny  Poranění kostí:  Poranění hlavy  Poranění nitrobřišních orgánů  Rány  Nitrooční krvácení  Popáleniny  Popáleniny vzniklé třením  Popáleniny vzniklé nucením k polknutí horkého jídla RIZIKOVÉ DĚTI - TÝRÁNÍ  děti s ADHD  děti z jiných důvodů dráždivé, neklidné, zlostné  úzkostné, ustrašené dítě, s „neodůvodněnými strachy“  děti mentálně retardované, děti s drobnými deficity  děti tělesně neobratné, nešikovné NEJČASTĚJŠÍ KONSTELACE  explozivní rodič (více než 50% případů nevlastní otec dítěte)  týrající vychovatel – většinou vlastní otec  dítě, které se vymyká kontrole  dále: hostilní vztah k dítěti/odmítání EMOČNÍ TÝRÁNÍ  nadměrná a často hrubá kritika  znehodnocování dítěte  posměch MÜNCHHAUSENŮV SYNDROMV ZASTOUPENÍ  Meadow 1977 - forma zneužívání 1. Rodiče předstírají nebo vyvolávají u dítěte nejrůznější somatické obtíže a příznaky a dožadují se opakovaných často invazivních vyšetření a léčby dítěte 2. Cílem je komunikace se zdravot. personálem a získání „zástupné“ role nemocného 3. Předstírání poruchy- spektrum od referování, manipulace s nálezy až po poškozování dítěte (dušení, podávání léků) NÁSLEDKY TÝRÁNÍ – PSYCHICKÉ kojenci batolata starší děti, dospělost ZANEDBÁVÁNÍ  Pemová, 2001 – 10 forem:  nutriční zanedbávání  zanedbávání oblékání  zanedbání základních podmínek bydlení  nedostatečný rodičovský dohled nebo opuštění dítěte  zanedbání zdravotní péče  zanedbání kognitivní stimulace a vzdělání dítěte  nedostatek citové saturace dítěte  zanedbání ochrany před rizikovým prostředím  zanedbání hygieny dítěte  zanedbání procesu socializace  bývá multigenerační MORFOLOGICKÉ ZMĚNY MOZKU ZANEDBÁVANÉHO DÍTĚTE  mozek je výrazně menší  redukovaná šedá kůra mozková  větší rozsah mozkových komor  redukce gyrů (závitů na povrchu mozkové kůry) OBRÁZEK MOZKU ZANEDBÁVANÉHO DÍTĚTE SEXUÁLNÍ ZNEUŽÍVÁNÍ  Pohlavní zneužívání  Následky záleží na charakteru traumatizace, na vnitřním prožívání, na věku dítěte  Poruchy přizpůsobení, PTSD  Psychopatologická symptomatika  Patologie osobnostního vývoje, poškození vývoje  Destruktivnější čím: dříve začíná, déle trvá, intenzivnější, těsnější vztah k pachateli SEXUÁLNÍ ZNEUŽÍVÁNÍ - DIAGNOSTIKA  Vyžaduje velkou zkušenost!  Základem je pozorování a rozhovor + specifické techniky (kreslení, panenky, projektivní techniky) + vyšetření intelektu, vývojové úrovně + vyšetření rodinných vztahů.  Falešné popření x falešné obvinění (dle lit. 8%)  Posouzení spolehlivosti výpovědi NÁPRAVNÉ OPATŘENÍ A TERAPIE  Komplexní rozbor případu a spolupráce s lékaři, sociální službou, policií  Primární je zajištění bezpečí dítěte – je-li podezření na týrání nebo zneužívání, je nutný okamžitý zásah – ochrana dítěte.  Ponechání dítěte ve vlastní rodině je vždy opatřením 1. volby – SANACE rodiny  Změna výchovného prostředí (závažná individuální psychopatologie u rodičů) – přednost NRP (PP, PPPD, ZDVOP, ÚV)  Terapie: pomoc při zvládnutí traumatu, pomoc při rekonstrukci rodinného systému  PST – ? zda vůbec, pokud ano – direktivnější směr, zpracování traumatických zážitků a získání bezpečí a důvěry, práce se sebepojetím dítěte, zlepšení sociální kompetence  RT  Prevence