P4132330.JPG logo-300x60.png ÒJe zařízení pro ohrožené děti ÒNepřetržitý provoz ÒKomplexní týmová odborná péče (pediatr, klinický psycholog, speciální pedagog, fyzioterapeut, dětská sestra, výchovná sestra, sociální pracovník, neurolog, logoped) Ò ØKapacita dětí: •50 dětí (0-3 roky) v Dětském centru •28 dětí (0-18 let) v Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc Ò logo-300x60 Kdo jsou ohrožené děti, o které pečujeme? ÒDěti určené do osvojení ÒDěti se zdravotní indikací (handicapované, kdy rodiče nezvládnou péči) ÒDěti z patologického prostředí (nefunkční, destruktivní - nestabilní domov, ztráta bydlení, osobnostní a sociální patologie na straně rodičů – závislost, bezdomovci) ÒDěti zanedbávané, týrané, zneužívané logo-300x60.png ØCílem naší práce je co nejlépe se o děti postarat do té doby, než opět mohou žít ve funkční rodině. Ø ØChovánek je nové moderní zařízení zcela uzpůsobené pro účely dětského centra. Ø ØSnažíme se, aby u nás děti žily podobně, jako v rodině. ØDěti docházejí do běžných škol a školek. ØPro děti pořádáme mnoho zajímavých akcí v rámci našeho zařízení i mimo něj. Ø É É logo-300x60.png É ØOddělení pro novorozence a děti se zdravotním postižením ØRodinné buňky – byty ØZařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc ØKrátkodobé pobyty kojících matek s dětmi v sociální tísni ØKrátkodobé pobyty matek na zaučení v péči o dítě ØKrátkodobé pobyty adoptivních rodičů či pěstounů v rámci navazování kontaktů s dítětem ØKrátkodobé pobyty těhotných žen před porodem ØRespitní pobyty dětí ØInformační a poradenské centrum pro rodiče v tísni ØDětská skupina logo-300x60.png ØPrimární snahou je, aby co nejvíce dětí mohlo vyrůstat v rodině. ØDosud však bohužel nelze zajistit, aby v rodinách vyrůstaly všechny děti. Těmto dětem nahrazuje jejich rodinu výchova v zařízeních. ØProto je důležité, aby režim v těchto zařízeních, co nejvíce napodoboval život v běžné rodině. Díky tomu se zvyšují šance, že tyto děti v budoucnu založí vlastní fungující rodinu. logo-300x60.png logo-300x60.png Psychologická péče o ohrožené děti ÒPoskytování psychologické a psychoterapeutické péče dětem, popř. i rodinám, ohrožené sociální patologií (domácím násilím, týráním či zneužíváním, zanedbáváním) a rizikovým novorozencům (nezralí, s komplikacemi v období prenatálním, perinatálním a postnatálním, traumatizovaní, drogově závislých matek atp.) Ò Ò ÒPsychologické sledování – vývojová diagnostika ÒPsychoterapeutická péče a krizová intervence ÒOblast NRP (náhradní rodinné péče) Psychologické sledování Ò Ò Ò ÒVychází z poznatků vývojové psychologie – z teorií duševního jedince (Erickson, Bowlby) a z vývojových období dětství a dospívání (prenatální, novorozenecké, kojenecké, batolecí, předškolní, školní, pubescence, adolescence) Psychologické sledování - cíle ÒPrůběžné sledování a kontrolování úrovně PMV dětí, zachycení a zjišťování vývojových odchylek a poruch PMV. ÒNavrhování stimulačních intervencí ve spolupráci s výchovnou sestrou, speciální pedagogem, klinickým logopedem, atp. ÒŘešení aktuálních vývojových a výchovných problémů podle individuálních potřeb dítěte ÒPodle potřeby doporučit další specializovaná pracoviště (SPC, PPP, psychiatrická, neurologická pracoviště) Ò Psychologické sledování ÒDiagnostickou část ÒSledování PMV, stanovení aktuální úrovně a případných abnormit Ò(klinickými metodami jsou: rozhovor s pečující osobou, spontánní pozorování chování dítěte, testovou metodou je vývojová škála dle Bayleyové – BSDI II) Ò ÒTerapeutickou část ÒOptimální řešení aktuálních potíží s ohledem na individualitu a historii dítěte ÒPodpora PMV dítěte ÒPodpůrná psychoterapeutická péče Diagnostická část ÒVývojová škála dle Bayleyové BSID II Òkognitivní vývoj (zájem o nové věci, pozornost k objektům, úroveň hry, senzoricko-percepční schopnosti, počátky paměti, učení apod.) Òvývoj řeči (vokalizace, expresivní, receptivní složka řeči) Òsociálně-emoční vývoj (sociální komunikace, sociální hry, uvědomování si sebe) Òadaptivní chování (schopnost přizpůsobovat se) Òmotorický vývoj (vývoj jemné a hrubé motoriky) Psychoterapeutická péče ÒDítě se neopírá o bezpečnou základnu, ale naopak žije na „nebezpečném, neznámém a nevypočitatelném místě“, kdy se může spolehnout jen samo na sebe… (svět je ohrožující, nebezpečný) ÒDítě nedůvěřuje, že rodič je dobrý a důvěryhodný, že je možné se na něj spolehnout, že ho ochrání. ÒDítě nedůvěřuje, že samo je dobré, cítí se jako špatné, zlé, nepovedené… Psychoterapeutická péče ÒPodpůrná terapeutická péče, krizová intervence ÒCíl: prožívání jistých a bezpečných vztahů Ò (možnost pozitivního sebeprožívání a vztahování se k druhým, vytváření pozitivních zkušeností) Ò ÒNavázání blízkého, důvěrného vztahu, ve kterém dítě může prožít ty základní osobnost utvářející životní zkušenosti, které mu jeho vlastní prostředí neposkytuje ÉBezpodmínečné přijetí jedinečnosti dítěte v jeho vlastnostech a problémech ÒBezprostřední ulehčení v těžkostech ÒVlastní terapeutická práce Ò Ò Psychoterapeutická péče ÒObnovování podmínek zdravého vývoje: poskytování dodatečné podnětové stimulace – navrátit a nahradit zdroje naplňování jeho podnětových potřeb (stimulace tělesným kontaktem, zvukem, zrakem, pohybem) Ònavozování pocitu jistoty a bezpečí, rozvoj vnější struktury, pravidel (rituály pro denní péči, řád, důslednost, jasnost a srozumitelnost v chování dospělého)… ÒVytváření pozitivních zkušeností na základě pozitivního prožitku – emocionální stabilita, možnost abreakce citových problémů, citová podpora, korektivní emoční zkušenost ÒOmezování nežádoucích jevů ÒPodněcování rozvoje osobnosti Ò Ò Psychoterapeutická péče ÒTerapie rozhovorem (verbální a neverbální komunikace s dítětem, mluvit, vysvětlovat, vracet se k historii.. ÒTerapie hrou (sebevyjádření, odreagování, vyrovnání se s traumatem, úzkostí, vytváření nových dovedností…) Ò Ò Snoezelen ÒHolandsko 70. léta – SNUFEELEN a DOEZLEN Ò (cítit a relaxovat) Ò ÒCíl: vytvoření prostředí naprosto odlišného – neočekávané, zážitkové Ò ÒMultismyslové prostředí – alternativní prostředí vytvořené pro osoby se speciálními potřebami. ÒProstředí, které vytváří pocit pohody, uvolnění, zklidnění, ale také aktivizuje, probouzí zájem, vyvolává vzpomínky, snižuje pocit strachu a úzkosti, vyvolává pocit jistoty a bezpečí, podporuje socializaci, přináší radost… ÒAlternativní prostředí, ve kterém dosáhneme lépe cíle díky intenzivnímu prožitku ÒTerapeutická metoda, podpůrná – výchovně vzdělávací, volnočasová. Psychologická péče v oblasti NRP ÒÚčast na Poradních sborech ÒPráce s osvojiteli a pěstouny – doprovázení při vzájemném seznamování s dítětem ÒPoradenská, psychologická péče v otázkách svěřených dětí logo-300x60.png Ò Kontakt: Ò Ò Chovánek – dětské centrum rodinného typu Ò Vejrostova 1361/8 Ò Brno 635 00 Ò Ò e-mail: info@chovanek.cz Ò Tel. recepce 543 210 409-11