Kurz KOUČ MU Brno Praktická psychologie Historie koučování ◼ Jedni ze zakladatelů (metody zvyšování osobní i profesní výkonnosti lidí) ◼ Timothy Gallwey – Američan  Přístup „Inner Game“ (vnitřní hra)  V = P – i Výkon = potenciál – interference  Po roce 1976 přivedl koučink z oblasti sportu do oblasti byznysu ◼ Sir John Whitmore - Angličan  GROW ▪ Goals-cíle; ▪ Reality-realita; ▪ Options-možnosti řešení; ▪ Will-vůle, akční plán Co je koučink ◼ Koučink je povzbudivá a profesionální spolupráce, která se zaměřuje na budoucnost, rozvoj a osobní růst koučovaného, je to specifický a velmi efektivní proces, ve kterém koučovaný aktivně pracuje a učí se používat efektivně „sám sebe a překlenout rozdíl mezi tím, kde „je dnes“ a tím, kde by chtěl být ve svém osobním nebo profesionálním životě = odstranění vnitřních barier a využití svého potenciálu. ◼ Definice ICF = koučování je partnerství s klientem v tvořivém procesu, který provokuje myšlení a inspiruje klienta k maximalizaci jeho osobního a profesního potenciálu. Co je koučink ◼ Koučink se dívá na to, „ jak”, ne „proč”! ◼ Koučink je povzbudivá a profesionální spolupráce ◼ Zaměřuje se na budoucnost, rozvoj a osobní růst – ”kde je dnes“ a tím, “kde by chtěl být”. ◼ Odstranění vnitřních barier a využití svého potenciálu. ◼ Je zaměřen na výsledek, napomáhá vzniku nové myšlenky („aha moment“) a na to, aby si koučovaný došel k závěrům sám. ◼ Vede k závazku podniknout akci Cíl koučinku ◼ odstranění vnitřních bariér koučovaného tak, aby využíval maximálně svůj potenciál a stal se spokojenějším a úspěšnějším, tzn.:  jasně si stanovit své cíle, způsoby jejich dosažení  dosahovat jich rychleji a s větší efektivitou  je založen na vytvoření důvěryhodného vztahu mezi koučovaným (klientem) a koučem a schopností kouče naslouchat, podporovat, poskytovat pozitivní zpětnou vazbu a ptát se Kdo je kouč ◼ Kouč je připravená, certifikovaná, vzdělaná a integrovaná osobnost, citlivý diplomat a empatický průvodce na cestě k cílům klienta ◼ Kouč pomáhají primárně dobře kladenými otázkami, nasloucháním a reflexí ◼ Koučovat neznamená radit, manipulovat nebo někoho do něčeho násilím nutit – NIKDY NERADÍ ◼ „Kouč pomáhá klientovi přemýšlet nahlas“ (Timothy Gallwey) ◼ „Lidé podávají výkon, protože chtějí, ne proto, že musí“ (John Whitmore) Využití koučinku Výkon = potenciál – bariéry (překážky, limity)  Potenciál – dovednosti, zkušenosti, motivace, …  Limity vnější  Limity vnitřní – „sebeomezení“…jaké máme ??? (strach z nového, sebehodnota, očekávání od druhých,…) Principy koučinku ◼ Důvěra  V sebe, v klienta (jsem OK, klient je OK) ◼ Vyrovnaný rovnocenný vztah – partnerský ◼ Pozitivní přístup – co chceme, NE co nechceme ◼ Orientace na budoucnost ◼ TEĎ CÍL (čas) ◼ Akce - akční kroky, dobře stanovený cíl, motivace Koučování dle modelu GROW Model - GROW ◼ Goal – cíl  Kam jdeš? = definovat cíl a definovat výsledek  SMART cíle ◼ Reality – realita  Jak to vypadá teď? NUTNÉ popis – NE hodnocení  ANO = Kde? Jak? Co? S Kým?  NE = Proč? ◼ Options – možnosti, způsoby dosažení cíle  Brainstorming - kreativita ◼ Will – vůle, akce, výběr nejlepší cesty Koučovací proces - cíl ◼ Parametry cíle:  Pozitivní  Motivovaný  SMARTER cíle: ◼ S - specifický/konkrétní ◼ M - měřitelný (Jak poznáš? Jak změříš?) ◼ A - ambiciózní ◼ R - reálný ◼ T - time – čas (Do kdy? Kdy začít?) ◼ E - exciting – vzrušující, zajímavý ◼ R - registered – zapsaný, zaznamenaný Koučovací otázky na cíl ◼ Čemu byste se během našeho dnešního setkání chtěl věnovat? ◼ Co od našeho dnešního setkání očekáváte? ◼ Jak detailně se chcete problémem zabývat? ◼ Jaký dlouhodobý cíl souvisí s problémem, jímž se zabýváme? ◼ Jaký má časový rámec realizace? ◼ Jak je to pro vás důležité? ◼ Jak moc to chcete? (škála 0 až 10) ◼ Jak poznáš, že jste dosáhl cíle? ◼ Jak můžeš udělat svůj cíl víc měřitelný a specifický? ◼ Jak se budete cítit až dosáhnete svého cíle? ◼ Jakého nejlepšího možného výsledku by jste chtěl dosáhnout? ◼ Jak by jste se cítil zdvojnásobením cíle? ◼ Když se podíváte „zpět“ jaké milníky jste musel překročit? ◼ Jak hodně máte cíl pod kontrolou? Jaký máte vliv? (0 až 10) ◼ Aby Váš život byl perfektní, co by se muselo změnit? Koučovací otázky na realitu ◼ Jaký je v detailnějším pohledu současný stav? ◼ Jak moc se vás současná situace dotýká? ◼ Jak moc vám na věci záleží? ◼ Koho, kromě vás, se cíl nějak týká? ◼ Kdo ví o tom, že chcete něco změnit? ◼ Jak dalece máte pod kontrolou výsledek? ◼ Kdo další částečně kontroluje výsledek a v jakém rozsahu? ◼ Jaké konkrétní kroky jste až dosud učinil? ◼ Co vám zabránilo pokračovat? ◼ Jaké překážky bude nutné překonat? ◼ Brání vám nějaké vnitřní bariéry nebo osobní problémy něco podniknout? ◼ Jaké zdroje máte k dispozici? Schopnosti, čas, nadšení pro věc, peníze, podpora atd.? ◼ Které další zdroje budete potřebovat? Kde je získáte? ◼ Čím se zabýváme? Podstatou problému nebo jeho klíčovým aspektem? Koučovací otázky na možnosti ◼ Co můžete dělat? Jaké možnosti řešení máte? Sestavte si seznam všech možností, více i méně závažných, kompletních i částečných řešení. ◼ Co dalšího můžete dělat? ◼ Co byste dělal, kdybyste měl více času, peněz kdybyste byl šéfem? ◼ Co byste dělal, kdybyste mohl začít znovu od začátku, s novým týmem? ◼ Co by udělal někdo, koho obdivujete pro jeho výsledky a rozhodnutí? Co by byl jeho či její velký krok? ◼ Co by udělal váš konkurent? ◼ Jaké další návrhy vás napadají? ◼ Jaké výhody a nevýhody mají jednotlivé možnosti? ◼ Která možnost přinese nejlepší výsledek? ◼ Která z těchto řešení se vám nejvíce zamlouvají nebo která se vám nejvíce líbí? Které řešení vás nejvíce uspokojuje? ◼ Co se stane, když neuděláte NIC z těchto kroků? Co budete muset dál ve svém životě snášet? Koučovací otázky na volbu - vůli ◼ Kterou možnost nebo možnosti si vyberete? Co je první nebo další krok? ◼ Jaká kritéria úspěchu jste si stanovil? Jak budete úspěch měřit? ◼ Kdy konkrétně začnete a dokončíte jednotlivé dílčí kroky? ◼ Co by vás mohlo zadržet nebo vám zabránit v jejich realizaci? ◼ Co by mohlo pozdržet nebo zabránit dosažení cíle? ◼ Co vám osobně brání realizovat jednotlivé kroky? ◼ Co uděláte, abyste eliminoval tyto vnější a vnitřní faktory? ◼ Kdo potřebuje znát vaše plány? Jakou podporu potřebujete získat a od koho? ◼ Co uděláte, aby jste ji získal? Kdy to uděláte? Co pro vás mohu udělat já? ◼ Jak dalece jste odhodlán to, na čem jsme se dohodli, opravdu udělat? (0 až 10) ◼ Co vám brání docílit hodnoty 10? ◼ Co byste mohl udělat nebo změnit, aby se vaše odhodlání přiblížilo stupni 10? Koučovací proces – schůzka ◼ RAPORT - vybudování vztahu s klientem ◼ GROW  G - Určení cíle – na čem se bude pracovat ◼ SMART cíle  R - Popis reality  O - Nacházení možností  W - Rozhodnutí a výběr možnosti, směru, cesty; ◼ Akční kroky ◼ ZÁVĚR - vyhodnocení, ocenění ◼ POZOR – orientovat se, kde se v hovoru nacházíme Koučovací proces - RAPORT ◼ Jak začít?  Neverbální komunikace – oční kontakt, úsměv, otevřená gesta, zrcadlení  Něco společného – něco o sobě  Slovník ◼ Co je koučink, jak bude probíhat. ◼ Zjistit co klient chce – očekávání ◼ Detekce cíle Koučovací proces - otázky ◼ Otevřené ◼ Pozitivní ◼ Stručné, krátké ◼ Jasné Techniky koučování ◼ Škály – ověřování cíle Lineární 0 10 Techniky - fáze rozhodování ◼ Kvadranty – dva a čtyři Co se stane když to uděláš? Co se stane když to neuděláš? + + + Co se nestane když to uděláš? Co se nestane, když to neuděláš? - + - - DOTAZY ?