jako „situaci interpersonálního ovlivňování" a hodnota hypnability spočívá v tom, že je měřítkem změn'inteipersonálního chování. Za velmi relevantní koreláty hypnability jsou považovány nejrůznější proměnné, které lze obecně označit jako ,,motivační". Barber a De Moor (1972) citují řadu výzkumů zjišťujících, že hy`ppaEi.1itah.p.9.zitúíyůB,ě. „k.Qt:eluj,e `s p®sto-ji subjektů k. h`yp.r}.Ó.rz`€Li`.,§ťjsj±C_huLrm9^t,i.ytas`Í.`„být JiypnQtizován, s jejich očekáváním o vlastní hypnabilitě. Jupp, Collins a Mc Gabe (1985) zjistili, že subjektivní preklinický odhad vlastní hypnability koreluje s výsledky v Harvardské skupinové škále hypnability. Osoby dobrovolně se zúčastňující pokusů s hypnózou projevují vyšší hypnabilitu v téže škále (Brodsky, MCNeil 1984). Korelaci hypnability s individuálním postojem subjektu k faktu` že bude hypnotizován, potvrdili i Yanchar a Johnson (1981). Hypnabilitu zvýší i příznivé předběžné informace o hypnóze (Cronin, Spanos, Barber 1971). Uvádějí se korelace mezi persuazibilitou v bdělém stavu, podléháním výzvám, mírou vyhovění a hypnabilitou (Graham, Greene 1981). Zkoumání vlivu etnické podobnosti hypnotizéra a hypnotizované osoby na hypnabilitu nepřineslo pozitivní výsledky (Hong et al. 1982). Souhrnný pQhled na tpr`9`Tb|.§m`atiku` motét7ač7tích.„#pméti#Úch přináší Shor (1971), který v experimentech se 164 naivními subjekty testovanými Harvardskou škálou zjistil, že se hypnabilita zvýšila, když: - experimentátor je přátelský, - sugesce jsou podávány permisivně, - situace je definována jako test představivosti, a ne jako test lehkověr- nosti, - situace je definována jako snadná, - tón hlasu je silný a důrazný, - subjekt vidí, Že jeho vrstevníci jsou responzibilní, - hypnotizér je definován jako expert, a ne jako novic, - existuje pokradmé vnější potvrzení sugerovaných efektů, - vztah k experimentátorovi je „podobný vztahu k třídnímu učiteli". Zjištěné korelace nebyly sice příliš vysoké, ale rozdíly v dosažených průměrech byly patrny. Autor pokládá všechny výše uvedené proměnné za formy motivace pokusných osob, zajišťující spolupráci a nastolující příjemný interpersonální kontakt. Pokud se dařilo a daří ověřovat relevanci různých situačních proměnných, zcela jiná je situace, pokoušíme-li se najít pozitivní kore]ocí mezé hgp#qb.é!éf.ott a osob7}ostní7pif fqk€9.?g.Á ,Systematicky v této oblasti pracuje J. R. Hilgardová (1.968, 197Ó). V hypnologické literatuře najdeme záplavu studií hledajících proměnné v osobnosti pokusných osob, které by se vztahovaly k jejich hypnotické responzivitě. Z našich autorů se výzkumu této problematiky věnoval podrobně Hájek (1972), jehož práce přináší kritický přehled výzkumů a shrnuje dosažené výsledky do následujících bodů : 1. Děti jsou` `hyp.n<Ébilnější`.,rm§Ž.dQ§pě.1í (nejvíce mezi s a 12 lety). S věkem se mění též kvalita chování v hypnóze a vzrůstá význam indukční procedury. 2. Pohlaví ani psychiatrická diagnóza nemají na hypnabilitu podstatnější vliv. 3. Z proměnných, zachycovaných psychologickými testy, koreluje s hypna- 42