ale dává vznik asociacím` rovněž p.Ůspbí` jako. sugesce. ._VfiLyjíiěi`P.,-.. sugesc`Í V b~d^ě|é,IPL stavu na jejich r.ealizac`i .zkoumal Rymeš (1967). Zjistil, že přednes sugesce a jeho změny se projevily ve větší míře než slovní Íormulace sugesce. Sugesce podávané v hypnotickém stavu dělí Orne (1966) do čtyř skupin: 1. ideomotorické sugesce, 2. nemožnost odporovat sugesci, tzv. challenge sugesce, 3. halucinace a distorze paměti (např. amnezie), 4. sugesce posthypnotického chování. Chemnitz a Feingold (1980) popisují proceduru sugesce v modelu komunihce, který pozůstává z vysílače, přijímače, z kanálu a informace. Sugesce jako podnět k chování a prožívání musí splňovat dva předpoklady: 1. sugesce je částí interakce (komunikace), 2. sugesce je efektivní jedjně tehdy, když „dosáhne" na sugestibilitu jedince. S.#g\ejÉ;ék2|lr€!,g|e definována např. jako schopnost individua reagovat na sugesce (Kratochvíl 1976) nebo jako speciální druh „schopnosti" neb`o ,','m-otivace" akceptovat, inkorpovat a provést přímé nebo implicitní propozice jiné osoby (Solovey a Milechnin in Hoskovec 1965). Wagstaff (1981) považuje sugestibilitu za globálni' pojem, vztahující se k tendenci nekriticky a.kceptovat rozhodnutí, názory; postoje nebo vzorce chování od jiných osob. Feingold et al. (1980) hovoří o sugestibilit`ě jako o sociálním procesu a současně jako o osobnostním rysu. Za rys osobnosti ji považuje také Schůrer (1967). V souvislosti s působením sugescí se hovoří o bc!élé st4gestóbélétě o 7it/p7}otícké sttgestébélétě. Bdělá sugestibilita je zjišťována v situaci bez předběžné indukční procedury a jak ukazuje Hilgard (1965), koreluje se sugestibilitou v hypnóze. Co se stane s bdělou sugestibilitou v hypnotickém stavu? Dlouhou dobu se uvažovalo o tom, že hypnotická indukce způsobuje vzrůst sugestibility (viz např. Berheimovu a Liebaultovu teorii hypnózy jako stavu hypersugestibility). Weitzenhotfer se Sjobergem (1961) zjistili, že formální uvedení do hypnózy vedlo značně ke změně v sugestibilitě a dodávají, že tento efekt má relativně nízkou korelaci s reakcemi na sugesce, u nichž uvedení do hypnózy chybí. Evans (1967) se domnívá, že bdělá a hypnotická sugestibilita jsou pravděpodobně odlišné. Barber (1965) zjistil, že po ip^qyp.k,Ě_n.Lp`rgc€g.tiřs.w.Sice, stg`upl S`kó,r t^suge,stibility, ale nikoli v takové míře, jak se očekávalo. Kolem padesáti procent subjektů nezískalo nic, čtvrtina měla zvýšené reakce v menší míře a čtvrtina ve větší míře. Průměrný zisk byl 25 procent. Hájek (1980) ilustruje význam rozdílu mezi bdělou a hypnotickou sugestibilitu: Představme si dva subjekty, jejichž hypnoti(cká sugestíbilita je označena skórem 3, přičemž jeden subjekt má stejné skóre i v bdělém stavu, kdežto druhý má nulové skóre. Na základě jejich testového výkonu v hypnóze jsou Éovažováni za rovnocenné, ačkoliv jeden z nich byl úplně refrakterní vůči indukční proceduře. Hájek gz.?_v_ír.á, ž.e měření rozdílu .mezi bdělou a hypnotickou sugestibilitou by mohlo být jednou z cest ke zjišťování vlivu hypnotické indukce. Eysenck a Furneaux (1945) a Furneaux (1956) po.iímají sugestibilitu jako normální rys osobnosti, který není jednotný, a rozlišili na základě několika faktorových analýz tři tvpg sttgestibi}ótt/.. 27