jící s motivací hypnotizované osoby a s interpersonální komunikací. Proti to, muto sociálně psychologickému přístupu stojí Spieglův názor, preferující neurofyziologický základ hypnability. Nonkonformní Barber existenci hypnability, stejně jako existenci hypnózy, zcela popírá a ve svých experimentech ji i8noruje. Hilgard (1965) považuje hďp7iobélé€% za schopmosť být hypnotizován, mít zážitky charakteristické pro hypnotizovanou osobu a provádět chování, které je s tím spojeno. Může být stabilním rysem osobnosti, a to i tehdy, když člověk dosud hypnotizován nebyl. Operacionálně ji definuje jako hloubku hypnózy dosaženou za standar.dních podmínek. K zastáncům „schopnostní" podstaty hypnability patří kromě Hilgarda dále např. Weitzenhoffer (1963), který považuje hypnabilitu za výslednic.i sugestibility a hypnotické schopnosti transu, K?ratochvíl (1972) zase vymezuje hypnabilitu jako schopnost ponořit se do hypnózy určité hloubky. Rovněž sovětští autoři se kloní k představě hypnability jako schopnosti jedince (Slobodjanik 1966). Poněkud odlišné pojetí než Hilgard zastávají ShorL Qrne, O'Conne|l (1966), kryž hovoří o tzv. „p`|ateau hypnabilitě`[. Autoři konstatují, Že ve většině studií je hypnabilita definována jako jediné skóre dosažené v omezené zkoušce hypnotického výkonu. Sami považují zy dosaženou v tolika za hypnabilitu maximální hloubku hypnósezeních, kom bylo potřeba, aby se experimentátor ujistil, Že byla dosažena maximální úroveň výkonu ______, --_-_--_ -J -`, r`,`,L`-.,`^, pokusné osoby. Hilgard (1978/79) ber.e výše uvedenou koncepci na vědomí a považuje ji za zajímavou. Orne a O'Connell (]967) konstruuji' na základě tohoto pojetí diagnostickou škálu pro posuzování hypnability, která na rozdíI od testovacích škál má charakter klinický. Pearson a Thgmpsonová (in Hájek 1974) se na základě úspěšných hypnotizaci' refrak`terních osob domnívaji', že hypnabi]ita je univerzální vlastnost, kterou může dobře z.vQlen_á `hypnotizač`ní technika vybavit u každého. Spiegel (1972) přiše] s hypnotizační technikou rotace očí, který pouŽívá i jako testu hypnability. Shledal, že schopnost rotovat oční bulvy nahoru a současně jakoby dovnitř čela predikuje hypnabilitu. Odvozuje odtud neurofyziologický základ hypnability. Identifikuje dva faktory klinické hypnability (Stei.n, Spiegel, Nee 1978/79), přičemž jeden spojuje právě § rotací bulbů, druhý s psychopatologickou symptomatologií. Pozici „hypnabilita jako schopnost" zastává Tellegen (1978/79), jeho pohled je však v jistém směru odlišný od předchozích. Domni'vá se totiž, Že hypnabil lita je schopnost předvést sugerované události a stavy s jistou mLi'ro-ů--.imaginacě á sehrát jě~:t.ak_ó`VýrÉ-.ťzp'ů.`sábjíň;:[žá`:isjóu.`,prQžívány jako skutečné. Tento způsob vyňezení znamená, Že je důležitější, jak ].e sugerované prožíváno, než co je prožíváno. i ` ` F Tellegenův názor tvoří přechod k m,o€éL`cič7Lém teoréíT J3ťffip~qbi}é€g, které zastává např. Aleksandrowicz (1973) či Greenwald (in Hájek 1974), který zjistil vyšší hy~p-ňáb.iTitú u osob vyzvaných ke spolupráci než u těch, které se pasivně podrobovaly autoritativni' proceduře. Hypnabilitu jako funkci přeT vzetí role uvádí Gibbons (1974) ve své „hyperempirické" metodě. Hájek (1972) má rovněž výhrady k chápání hypnability jako schopnosti individua a sám používá neutrálnějši' definice, že .je to ovlivni.telnost hypnotizací a hypnotickými sugescemi. 32 _1