subjekty k vyjádření maximální úrovně hypnability, coŽ má blízko k plateau hypnabilitě Shora a Orna. Springer, Sachs, Morrow (1977) zvyšovali hypnabilitu ve skupinově prováděném relaxačním a úkolovém tréninku. Konstatovali, že se hypnabilita v obou případech zvýšila, ať již byla měřena pomocí Stanfordské formy A nebo formy C. Přitom zvýšení bylo markantnější ve formě A. Výsledky Crouse a Kurtze (1984) svědčí pro pozit,i,yntí`,_yl,iyTjsociálního učení na zvyšování hypnability, zato zkušenost s hypnotickými odpověd'mi neměla efekt. Barábá5ž"`\~Q9sZ)".Í)r6kázal zvýšení hypnability svých pokusných osob po šestihodinové senzorické deprivaci. Tentýž autor poznamenává, Že studie uvádějící možnosti modifikace hypnability jsou obtížně kontrolovatelné, neboť jejich výsledky mohou být ovlivněny následným testováním, generalizacemi dat, plateau hypnabilitou, situačními faktory a požadavkovými charakteristikami experimentů. (|.ÓF##gž,*Šiás%%nÉiki#ť#n#9.ř:á|:iž.ahčyn-Eáaúbitliteyni:|:3is2u4jíst:l;g:g,hs:`:::.r|: ních subjektů za současného působení elektiomyQgrafického feedbacku.,i Hypnabilita se významně zvýšila. Stejnou metodu použil Wickramasekera (1973) u dvanácti mužů. Jejich hypnabilita měřená.Stanfordskou škálou formou 8 se zvýšila statisticky vysoce významně. Barberovu koncepci, že hypnabilita podléhá vlivu situačních a póstojových proměnných, ověřovali též London, Cooper, Engstrom (1974); úspěšným pro zvyšování hypnability se ukázal trénink a|fg. rytpt+^ ,SpgjÉpý, ,S,e. .zpětnou vazbou. Podobný výzkum provedli Gajancová, Stančák (1975), kteří dospěli k závěru, že verbálně-fixační' technika hypnotizace byla méně úspěšná néž technika využívající přístroje Brain Wave Synchronizer. Gur (1974) ovlivňoval hypnabilitu pomocí operačního podmiňování. Pokusné osoby měly zmáčknout klíč vždy, když uslyšely v hypnotizační proceduře slovo „relax"; jen tak se mohly vyhnout elektrošoku. U všech subjektů, kromě refrakterních, se hypnabilita zvý- šila. Zastáncem koncepce o ovlivnitelnosti hypnability je též Wallace (1979), podle něhož m_9.hpu hyppabilitu modifikovat senzorické změny, .změny v myšlení a v očekávání, trénink. ho`rihypnotickýéh Zážitků, trénink hypnotického choyé,n.í ~a p.9sthy'priotický tréní`hk. Reilley et al. (1980) experimentoval s ovlivňováním hypriability pomocí alf a f eedbacku, prehypnotickými senzorickými zážitky, modelováním, tréninkem hluboké svalové relaxace, opakováním hypnotizace a opakováním instrukcí o hypnóze. Na základě dosažených výsledků uzavírá, že hypnabilita se mírně, ale nevýznamně zvýší u málo hypnabilních osob, a tedy že hypnabilita je relativně stálá charakteristika osobnosti. Diamond (1977) považuje schopnQstí a postoje za kompo.nenty hypnability a má .zaú=žíLnkěu=±ísTQ±]_.__Qy.Iivr`_itp-lnér přičemž k modifikujícím faktorům počítá motivaci, pozornost, postupné přibližování pi`oblematiky, praxi, posilování, zpětnou vazbu. Používá ,trénink založený na poskytování informací. Hilgard (1965) dospěl k retestové korelaci hypnability r ± .0,&0, při rehypnotizaci po osmi až deseti letech byla korelace 0,65 (Hilgard 1971). Morgan, Johnson, Hilgard .(1974) hypnotizovali 85 bývalých studentů po os_rpi ,až..dvanácti letech a retestovali je pomocí Stanfordské škály A. Korelace .by`la r = .34 ii-