BRAVE NEW DIGITAL WORLD 7. PLATFORMY ZLATÁ DEVADESÁTÁ *očekává se nový svět, jeho konstitutivním prvkem se mají stát ITs * *Wired: „nová kultura“ a „nová ekonomika“, dokládaná výjevy ze života „nové elity“ * *Clintonova a Goreova administrativa v důsledku recese snižuje úrokové sazby, ITs sama velmi propaguje Obsah obrázku osoba, interiér, stůl, okno Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku strom, exteriér, obloha, budova Popis byl vytvořen automaticky ZLATÁ DEVADESÁTÁ *v USA stát buduje a následně privatizuje širokopásmovou infrastrukturu, pak odstraňuje antimonopolní opatření * *Netscape IPO (1995): z 14$ na 75$ * *rozšiřuje se mystifikace, že se počet internetových uživatelů zdvojnásobuje každých 100 dní – je přítomna v bulváru i ve vědeckých žurnálech ZLATÁ DEVADESÁTÁ Obsah obrázku text, kniha, osoba, muž Popis byl vytvořen automaticky *vzniká mnoho nových společností, především v oblasti e-commerce * *všechny chtějí na burzu zopakovat úspěch Netscape, makléři jim vycházejí vstříc * *pet.com, Webvan, Worldcom, Broadband sports, epidemic.com, Amazon, eBay … ZLATÁ DEVADESÁTÁ *obchodním modelem internetových firem je „go big or go home“, cílem je získat monopolní postavení * *mnoho z nich není schopno generovat zisk jinak než emisemi akcií * *peníze jsou investovány do dumpingu a brand awareness * *zájem zvyšuje cenu, zvyšování ceny zvyšuje zájem … ZLATÁ DEVADESÁTÁ *začátkem roku 2000 ve východní Asii kulminuje ekonomická recese, FED chce zvyšovat úrokové sazby, Microsoft je shledán vinným z nekalých praktik, ekonomové skloňují bublinu … * *V dubnu 2000 „dot-com bubble“ („internetová horečka“) splaskne a mnoho internetových firem se ocitá v likvidaci * *investoři přicházejí o miliardy, krize zasahuje i navázaná odvětví (doprava, média) ZLATÁ DEVADESÁTÁ PLATFORMY *proražení bubliny poškodilo všechny technologické společnosti, mnoho z nich ovšem přežilo (Amazon, eBay, Google, Yahoo!) * *tyto firmy se rázem se ocitli v prostředí s vysokou mírou adopce výchozí technologie, kde nebyla příliš velká konkurence * *vznikají „platformy“ – společnosti s obchodním modelem, obracejícím se k datům STRATEGIE PLATFOREM *jsou digitální infrastrukturou umožňující interakci * *těží ze sítového efektu * *využívají křížové subsidiace * *ustavují svou politiku • • • Obsah obrázku text, kniha Popis byl vytvořen automaticky REKLAMNÍ PLATFORMY *reklamní platformy se vynořují z potřeby generovat zisk standardními prostředky * *Google pomocí uživatelských dat vylepšoval vyhledávání, tuto praxi záhy nasadil i při vytvoření reklamního prostoru * *tato praxe se také přenesla do prostoru fyzického – „surveillance capitalism“ CLOUDOVÉ PLATVORMY *hospodářství je dnes laminováno digitální vrstvou * *Amazon svůj výpočetní fundament transformoval ve službu (AWS); úložiště, výpočetní čas, databázové systémy, vývojářské nástroje … * *prakticky se jedná o outsourcing IT oddělení * *Amazon (AWS), Microsoft (Azure), Alibaba … * * PRŮMYSLOVÉ PLATFORMY *„průmyslový internet věcí“ (IIOT), „průmysl 4.0“ * *každá součást výrobního procesu je měřena; cílem je optimalizace – redukce mzdových a energetických nákladů spolu s náklady údržby * *průmyslová platforma chce zajišťovat interoperabilitu měření výrobního procesu * *MindSphere (Siemens), Predix (GE) PRODUKTOVÉ PLATFORMY *transformace zboží ve službu za účelem zajištění vyšší marže či stabilnějšího přílivu financí * *Rolls Royce v 90‘s začíná své letecké motory pronajímat (platba za letovou hodinu) * *u Rolls Royce optimalizace údržby měřením slouží jako konkurenční výhoda na jejím trhu * *Rolls Roys, Zipcar a mnoho dalších … * * ŠTÍHLÉ PLATFORMY *platformy zprostředkování; kapitálem je téměř výlučně software * *outsourcováni pracovníci, údržba, kapitál, edukace … * *proliferace štíhlých platforem těží z existence cloudových nebo i jiných platforem * *strategie „zeštíhlování“ outsourcingem za reklamu (Instacart) PLATFORMOVÝ KAPITALISMUS *směřování k monopolu je díky vytěžování síťového efektu vetknuto v DNA platforem * *kapitalismus v podání platforem snižuje význam cenové konkurence; prostředky soutěže se stávají uzavírání ekosystému, gatekeeping a expanze v extrakci dat. * *dlouhodobá stabilita platforem je diskutabilní zvláště u platforem štíhlých a platforem reklamních. SIRÉNOVÉ SERVERY *bezplatné služby jsou zpěvem Sirény, extrakce informací zajišťující rozvoj platformy vedou ke smršťování objemu hospodářství * *toto schéma krátkodobých benefitů na obou stranách je důsledkem diskurzu svobodné informace * *informace není svobodná, je to autorské dílo a takto by se s ní mělo zacházet