Specifika výuky světové literatury na střední škole

Týden 4

1. Aurelius Augustinus (sv. Augustin): Vyznání

      a)  Vyhledejte na internetu, v čem byl osud sv. Augustina  a sv. Františka podobný.

      b)  O jakých dvou láskách je řeč v prvním odstavci, jak je sv. Augustin hodnotí?  Z jaké životní perspektivy  ( s jakou životní zkušeností) své soudy vyslovuje?

       c)  V jakém ohledu vidí sebe sama jako ješitného muže?

       d) Jak dal sv. Augustin najevo dojeté spojené s pravdou, již mu nabídlo Písmo?

       e) Proč je v textu využito citace? Přemýšlejte nad středověkým přístupem k pravdě.

       f) Jak dává pisatel najevo náboženskou úctu?

Vyznani
PDF to download

2. Korán, súry 2. mekkánského období

    a)  Jaký problém řešil Zachariáš, jaké mělo být jeho řešení? ( V SZ je Zachariáš jeden z 12 malých proroků, ohlásil příchod Mesiáše; je to také jméno kněze, který byl spolu s Alžbětou otcem Jana Křtitele, byl starý a neplodný, archanděl Gabriel mu oznámil narození syna, za to, že pochyboval, byl stižen němotou, jež pominula až s  obřízkou dítěte, staral se o Alžbětinu příbuznou Marii)

    b) Jak se s motivem neplodnosti němoty pracuje v naší ukázce z Koránu?

    c)  Ukažte, že dítě bylo charakterizováno jen pozitivními vlastnostmi.

    d) Je korán v souladu s tezí o Mariině neposkvrněném početí?

    e) Proč chce Marie zemřít?

    f) Jak se Marie symbolicky odměnila Bohu za narození syna?

    g) Jaký je rozdíl mezi tím, jak narození Mariina dítěte vnímá NZ a jak Korán?

    h) Je podle Koránu Ježíš Boží syn?

   ch) Co mají společného muži zmínění v poslední třetině ukázky?

   i) Dohledejte, jaký význam pro Araby má Ismael.

19. sura ukazka a
PDF to download
19. sura ukazka b
PDF to download

3. Byliny - ukázka Ilja Muromec a  Slavík loupežník

    a)  Jak se snaží tato bylina vytvářet dojem, že se jedná o reálnou historii?

    b)  Doložte, jak je idealizován hlavní hrdina.

    c)  Proč se Ilja Muromec obořil na svého koně?

    d)  Kdy jedná Ilja Muromec jako pohádkový hrdina?

    e) Čím se lišil úsudek nejmladší sestry od jejích starších sester?

    f) Proč je podle vás popisováno Iljovo zabíjení jako samozřejmé, bez známky váhání, odsudku?

Ilja Muromec Slavik loupeznik a
PDF to download
Ilja Muromec a Slavik loupeznik b
PDF to download


4.. František z Assisi: Píseň bratra slunce

      a)  Jak je vyjadřována úcta k Bohu?

      b)  O čem svědčí používání slov bratr, sestra v našem textu?

      c)  Jak autor pracuje s výčitkou vůči Bohu?

.     d) Jaké postavení má podle Františka smrt v našem životě? Jak je to vyjádřeno?

Frantisek z Assisi Pisen bratra slunce
PDF to download

5. Jacobus de Voragine. Legenda aurea, část o sv. Františkovi

     a)  Co bylo příčinou proměny Františkova způsobu života? Porovnejte motivaci Augustinovu a Františkovu.

     b)  Jak se měl František přiblížit Bohu?

     c) Jaký byl Františkův k malomocným. Vyhledejte v encyklopediích nebo na internetu, prč asi? Jak to může vysvětlovat odmítání současného papeže Františka k nošení roušek?

     d) Popište symboliku sporu Františka s otcem?

     e) Z čeho je patrné, že si  Františkův bratr svého zbožného sourozence vážil?

     f)  Vyhledejte v různých informačních zdrojích,  že s chválou Papeže Inocence to nebylo zas až tak horké.

     g) Jakými gesty dával František najevo svůj postoj k chudobě?

     h) Doložte Františkův vztah k živým tvorům:

    ch)  Vyhledejte Františkovy zázraky, proč byl tento fenomén ve středověku tak ceněný?

    i) V čem František napodoboval Ježíše (princip imitatio Christi)?

    j)  V čem najdete korespondenci mezi Písní bratra slunce a touto františkánskou legendou?

Sv. Frantisek 1
PDF to download


Sv. Frantisek 2
PDF to download