Specifika výuky světové literatury na střední škole

Týden 8

William Shakespeare: Hamlet

Ukázka 1 (3.2: s. 92-96)

Úkoly k práci s textem

1.  Do jaké míry je Hamletova replika k Ofélii projevem jeho žárlivosti?

2.  Vysvětlete funkci označení postav jako Divadelní král a Divadelní královna.

3.  Jak je v replikách označován panovník, který se dostane k moci naváděním k vraždě svého předchůdce?

4. Jak rozumíte Královnině replice, že "Ta dáma příliš proklamuje"? Co může tato replika dosvědčovat o Královniných skrytých  myšlenkách?

5. Na jakou funkci chóru (známou už z antiky) naráží Ofélie?

6. V čem je scénická poznámka na s. 96 u Luciana na Shakespearovy hry výjimečná?

7. Vysvětlete využití kontrastu krátkých a dlouhých replik v průběhu ukázky.

Hamlet I 1
PDF to download
Hamlet I 2
PDF to download
Hamlet I 3
PDF to download

Ukázka 2 (3.4: s. 106-112)

Úkoly k práci s textem

1.  Jak hodnotí Hamletovo předchozí chování Polonius?

2.  Vysvětlete, v čem je působivost kopírování struktury matčiných vět Hamletem?

3. Co bylo příčinou zavraždění Polonia? Je v daný okamžik Hamletův vztah k němu stejný jako vztah k matce?

4. Jakými slovy mluví Hamlet o hanebnosti královraždy?

5. Našli byste vysvětlení, jakou strategii sleduje Královna svojí replikou na s. 109? V čem je to geniální Shakespearův kompoziční tah?

6. Ve své poslední replice na s. 110 Hamlet zásadním způsobem proměňuje slovník. Čím si to vykládáte?

7. O jaké své vlastnosti mluví Hamlet tehdy, když spatří Ducha?

9. Z čeho všeho Královna usuzuje, že je Hamlet šílený?

Hamlet II 1
PDF to download
Hamlet II 2
PDF to download
Hamlet II 3
PDF to download
Hamlet II 4
PDF to download

Willam Shakespeare: Sonety