Týden 10
Jean Racin: Faidra
Ukázka 1
Úkoly k práci s textem
1. Proč je podle vás text dramatu veršovaný?
2. Proč podle Vás začíná Faidra rozmluvu s Hippolitem výčtem svých nedostatků v chování vůči němu?
3. Jakými slovy dává Faidra najevo svoji zamilovanost?
4. Čím Faidra morálně ospravedlňuje svoji lásku?
Ukázka 2
Úkoly k práci s textem
1. Jak dává Théseus najevo, že si je svým podezřením jist?
2. Jaký nejzásadnější argument přináší Hyppolitos k podpoře své neviny?
3. Jaký trest stanovuje Théseus svému synovi (porovnejte ho s trestem pro Oidipa)?
4. Jak je v tomto vášnivém dialogu vášnivost vyvažována racionalitou?
Denis Diderot: Jeptiška
Úkoly k práci s textem
1. V čem vnímá vypravěčka zvony jako obecně záporný symbol?
2. Z čeho je patrné, že během slavnostního obřadu neprobíhá vše jako obvykle?
3. Doložte matčin chlad k dceři. Čím si ho vypravěčka vysvětluje?
4. Proč vypravěčka mluví o dvou vězeních?
Charles-Louis de Montesquieu: Perské listy
Ukázka 1
Úkoly k práci s textem
1. K čemu podle vypravěče vedou zákazy požitků ze strany státu?
2. Jaký má podle mluvčího význam pití povznášejících a rozveselujících nápojů?
3. Proč nám mluvčí radí, bychom brali člověka primárně jako bytost smyslovou, ne rozumovou?
Ukázka 2
Úkoly k práci s textem
1. Jaké Rizovy postřehy svědčí o ztrátě autority církve v tehdejší společnosti?
2. Kdo jsou podle mluvčího kacíři?
3. Koho Rizá zřejmě označuje jako derviše?
4. V čem Rizá vidí pokrytectví církevních soudů?
5. Vyznívá pointa textu proticírkevně? Vysvětlete svoje chápání.
Ukázka 3
Úkoly k práci s textem
1. Komentujte jednotlivé příklady koloniálního chování.
2. Proč podle Uzbeka koloniální expanze vždy musí nakonec selhat (uvědomte si to třebas na příkladu říše Alexandra Makedonského)?