MUNI 2020-2 ARLEN, HAROLD Nejmladší ze skladatelů Velké šestky Broadwaye, narozený právě dvacet let po stařešinovi této nóbl společnosti, Harold Arlen (rodným jménem Hyman Arluck), přišel na svět 15. 2. 1905 ve městě Buffalo, stát New York a v této světové metropoli hudby zesnul 23. 4. 1986. Jeho otec Samuel Arluck byl židovský kantor, matka Celia hrála na klavír. Už jen při pohledu na Top Five jeho nejúspěšnějších písniček můžeme potvrdit zvláštní pověst, jíž se mezi autory standardů těší: byl skladatelem se zálibou v meteorologii či pozorování jevů nadpozemských a pátou melodií naopak podmořských: Come Rain or Come Shine, Over the Rainbow, Stormy Weather (Keeps Rainin’ All the Time), It’s Only a Paper Moon, Between the Devil and the Deep Blue Sea. I mezi níže umístěnými songy najdeme odkazy na speciální tématiku, která není materiální ani milostná: Blues in the Night, Ill Wind, Out of This World, When the Sun Comes Out a částečně i Last Night When We Were Young. To je ovšem pouze povrchní zkoumání a nás zajímá hlubší pohled dovnitř jeho odkazu. Také víme, že v mnoha písních dojde i na tu lásku: I’m gonna love you, like nobody’s loved you, Come rain or come shine… Druhým primátem Harolda Arlena mezi broadwayskými skladateli je jeho raná jazzová praxe, a to v centru toho nejlepšího z oboru, v harlemském Cotton Clubu, kde hudební stránku obstarávaly orchestry Duka Ellingtona a Caba Callowaye. V letech 1931 až 1934 napsal hudbu pro 7 představení, ale už o rok dříve poprvé přispěl 4 písněmi broadwayské hudební revui Earl Carroll’s Vanities (1930), a těmto divadlům zůstal věrný až do roku 1959. Celkový počet písní se odhaduje na více než 500 a kromě umístění v hitparádách se Arlen může pochlubit i Oscarem za filmový song „Over the Rainbow“ (1939. Svůj nejúspěšnější hit - Come Rain or Come Shine – vytvořil pro broadwayský muzikál St. Louis Woman, na scéně Martin Bock Theatre paradoxně spíš neúspěšný: od 30. 3. 1946 dosáhl jen 113 provedení. Můžeme se domýšlet, zda tomu nepřispělo kompletní afro-americké obsazení, které bylo běžné v Cotton Clubu, ale nikoli na oficiálních scénách Broadwaye? Zato písnička se v tom roce stala třetí nejhranější. Jejími prvními interprety na divadelních prknech byli Ruby Hill a Harold Nicholas, mladší ze dvou bratrů, skvělých akrobatických tanečníků a stepařů. Ti byli vítaným zpestřením ve 46 hollywoodských filmech, nicméně pro uvádění v jižních státech Unie, známých přetrvávajícím rasismem, byly tyto scény vystřiženy. Gramofonová nahrávka vznikla brzy po premiéře, avšak už dva měsíce před ní píseň nazpíval Sy Oliver s orchestrem Tommyho Dorseye. Už při letmém pohledu na notový záznam Come Rain or Come Shine si nemůžeme nevšimnout, že píseň nemá melodii. Jako opovážlivost, výsměch až drzost je někdy hodnocena Arlenova odvaha setrvat celých 13 úvodních slabik na jednom tónu, aby pak třikrát opakoval tón o tercii nižší. A navíc, co proběhne v prvním čtyřtaktí, opakuje se téměř doslova (s jediným vybočením) i ve druhých čtyřech taktech! Vyjádřeno názvy tónů je to opravdu hodně fádní osmitaktí: a-a-a-a-a-a-a-a-a-a-a-a-a-f-f-f │ a-a-a-a-a-a-c-a-a-a-a-a-a-f-f-f Protože jde o formu 2 x 16 taktů, můžeme ji označit velmi zhruba jako A – B, podrobněji pak poněkud nesymetricky jako A – B – A – C, přičemž opakovaný úsek A má jen 4 takty a na ně navazuje poprvé (od 5. taktu) část B, při opakování (od 21. taktu) pak C, oba oddíly po 12 taktech. Když se tedy znovu objeví těch 13 „áček“ za sebou, Arlen postoupí o tón výš a pak dílo korunuje 17 (sedmnácti!) „déčky“, byť s oktávovým skokem, tedy takto: a-a-a-a-a-a-a-a-a-a-a-a-a-f-f-f│h-h-h-h-h-h-h-h-h-h-h-h-cis-a-a-a│d-d-d-d-d-d-d-d-d-d-d-d-d-d-d-d-d -e Odpovězme si upřímně: Je tohle ještě melodie? Nejde spíš o melodram? Nebo rytmizované skandování? Harold Arlen bývá také označován jako „nejjazovější skladatel Broadwaye“, k čemuž přispěla jednak již zmíněná příslušnost k harlemským show, kde hudba doprovázela jak písně, tak sled vystoupení artistů a tanečníků; také však jeho mládí (byl narozen o dvě dekády později než Jerome Kern a také natočil řadu gramofonových snímků jako jazzový zpěvák) a právě námi poznaná odvaha dělat věci jinak než ostatní. Prohlédněme si tedy první píseň v notách. Verze s textem Johnnyho Mercera je poněkud méně ostrá a nepoužívá po prvních 16 taktech repetici. Melodie je vypsána celá, bez opakování. Z fake booku, určeného pro jazzové hudebníky, je na první pohled jasné, co bylo popsáno výše: když se hraje po repetici od začátku podruhé, již po úvodních 4 taktech skáčeme na sekundu voltu, v níž je všech 12 zbývajících taktů. Víceméně autentické znění jako na divadle, s původními interprety https://secondhandsongs.com/performance/6031 Come Rain or Come Shine by Ruby Hill, Harold Nicholas April 1946 Nejstarší zjištěná nahrávka, již dva měsíce před premiérou muzikálu https://secondhandsongs.com/performance/151604 Come Rain or Come Shine by Tommy Dorsey and His Orchestra - Vocal Refrain by Sy Oliver January 31, 1946 Komorní verze od hlavní rivalky královny jazzového vokálu, Elly Fitzgerald https://secondhandsongs.com/performance/288063 Come Rain or Come Shine by Sarah Vaughan with George Treadwell and His All Stars May 19, 1950 Také první nechvalně proslulá narkomanka mezi jazzovými zpěvačkami měla píseň v repertoáru https://secondhandsongs.com/performance/151834 Come Rain or Come Shine by Billie Holiday August 24, 1955 Muzikálová a filmová superhvězda, nositelka trofeje Oscar, v pohyblivých obrázcích https://secondhandsongs.com/performance/125339 V I D E O Come Rain or Come Shine by Judy Garland - Orchestra conducted by Nelson Riddle March 31, 1956 Legendární swingový big band a jeho objev 50. let – bluesový bard Joe Williams https://secondhandsongs.com/performance/957851 Come Rain or Come Shine by Count Basie with Joe Williams, Buddy Bregman-arranger May 1, 1956 Jedna ze zajímavých vokálních skupin 50. let - Cahti Hayes, Ruth Alcivar, Lee Humes, Jerry Hayes a Bob Alcivar https://secondhandsongs.com/performance/900148 Come Rain or Come Shine by The Signatures Released anuary 1959 Slavný nevidomý Afro-Američan Ray Charles, na pístový trombon přizvukuje Bob Brookmeyer https://secondhandsongs.com/performance/91804 Come Rain or Come Shine by Ray Charles – Ralph Burns-arranger May 6, 1959 Basklarinet, flétna, komorní doprovod pro zpěvačku, které napsal aranžmá saxofonista Jimmy Giuffre https://secondhandsongs.com/performance/152835 Come Rain or Come Shine by Anita O'Day, Jimmy Giuffre April 6, 1959 Ellingtonova zpěvačka, Jack McDuff-Hammondovy varhany, Jimmy Forrest-tenor saxophone https://secondhandsongs.com/performance/153592 Come Rain or Come Shine by Betty Roché June 3, 1960 Shirley Horn (1934-2005)-zpívající klavíristka s rytmikou na svém debutovém albu https://secondhandsongs.com/performance/544772 Come Rain or Come Shine by Shirley Horn 1960 Nestor populárních zpěváků (*1926) na svém arlenovském albu https://secondhandsongs.com/performance/11832 Come Rain or Come Shine by Tony Bennett August 15, 1960 Královna jazzového vokálu z jejího Zpěvníku Harolda Arlena https://secondhandsongs.com/performance/89065 Come Rain or Come Shine by Ella Fitzgerald – Billy May-arranger January 16, 1961 Zpěvák všech zpěváků, Frankie Boy, konečně na vlastním labelu Reprise Records https://secondhandsongs.com/performance/38532 Come Rain or Come Shine by Frank Sinatra – Don Costa-arranger November 22, 1961 Známý trumpetista, komediální zpěvák a bavič ve střídavých tempech a rytmu trochu do latiny https://secondhandsongs.com/performance/460870 Come Rain or Come Shine by Louis Prima with Sam Butera and The Witnesses Live at Harrah’s Club, Lake Tahoe, California, August 31, 1962 Švédská zpěvačka se špičkovým americkým jazzovým triem, zde krásně improvizujícím https://secondhandsongs.com/performance/329974 Come Rain or Come Shine by Monica Zetterlund - Bill Evans August 29, 1964 Poklidné začátky budoucího hlasového akrobata číslo jedna, dosud s neznámými spoluhráči https://secondhandsongs.com/performance/151848 Come Rain or Come Shine by Al Jarreau June 1965 Nevidomá „běloška s černým srdcem“ v péči vzorných producentů Larryho Rosena a Dava Grusina https://secondhandsongs.com/performance/41409 Come Rain or Come Shine by Diane Schuur October 12, 1986 Z alba Duet Franka Sinatry s podstatně mladšími protějšky – porovnej se Sinatrou sólo z roku 1961 https://secondhandsongs.com/performance/38421 Come Rain or Come Shine by Frank Sinatra with Gloria Estefan Released November 2, 1993 Alespoň něco z našeho tisíciletí – současná vokální hvězda Lizz Wright s belgickým veteránem foukací harmoniky, Jean „Toots“ Thielemansem (1922-2016) https://secondhandsongs.com/performance/247292 Come Rain or Come Shine by Toots Thielemans with Lizz Wright Hilversum & Brussels, 2006 Jako stálý obdivovatel superhvězdy Broadwaye a Hollywoodu – Barbry Streisand (*1942) – nemohu minout ani její duetové album, zde s podstatně mladším partnerem (*1977) https://secondhandsongs.com/performance/338027 Come Rain or Come Shine by Streisand with John Mayer Released September 16, 2014 Zpěváckou přehlídku uzavírá české želízko v ohni, původním jménem Jan Šmikmátor z Jihlavy https://secondhandsongs.com/performance/998879 Come Rain or Come Shine by Jan Smigmator (*1986) Released December 4, 2015 ________________________________________________________________________________ Přímočarý neselhávající hard bop těch nejlepších newyorských hráčů https://secondhandsongs.com/performance/151399 Come Rain or Come Shine by Art Blakey and The Jazz Messengers October 30, 1958 Kalifornská skupina tenorsaxofonisty Harolda Landa pohostinsky v kanadském Vancouveru https://secondhandsongs.com/performance/355514 Come Rain or Come Shine by The Harold Land Quartet Live at „The Cellar“, Vancouver, November 1958 Kvarteto tenorsaxofonů jednoho muže, nahrané postupně Jimmym Giuffrem v jeho úpravě https://secondhandsongs.com/performance/481380 Come Rain or Come Shine by The Jimmy Giuffre 3 August 6 – 7, 1959 Bílý altsaxofonista, pokračovatel Charlieho Parkera; kabinetní ukázka kalifornského jazzu https://secondhandsongs.com/performance/152922 Come Rain or Come Shine by Art Pepper November 23 / 25, 1960 Jak písničku převedli do zvuku velkého orchestru Britové pod taktovkou Teda Heatha; Edmundo Ros je syn skotského otce a venezuelské matky, plný rytmu a pozor na jeho životní data: 1910 - 2011 https://secondhandsongs.com/performance/408102 Come Rain or Come Shine by Ted Heath and His Music, Edmundo Ros and His Orchestra London, 1963 Ani jazzman ani popíkář, ale obojí docela vážně a hlavně úspěšně – krásné klavírní sólo https://secondhandsongs.com/performance/154063 Come Rain or Come Shine by Dr. John (aka Mac Rebennack) November 1982 Nejčistší cool jazz od světoběžníka trumpetisty Cheta Bakera s italským klavírním triem https://secondhandsongs.com/performance/1101128 Come Rain or Come Shine by Chet Baker meets Space Jazz Trio Italy, March 1 – 2, 1988 Ve svěřím tempu od big bandu z německého Dortmundu a zpěvačky Silvie Droste https://www.discogs.com/Thilo-Berg-Big-Band-Footing/release/11302100 Come Rain or Come Shine by Thilo Berg Big Band Released 1990 Chytře napsané aranžmá pro úhledně znějící kalifornský big band https://secondhandsongs.com/performance/595488 Come Rain or Come Shine by The Bob Florence Limited Edition Live at Moonlight Tango Cafe, Sherman Oaks, California, 1993 Ke 40. výročí založení Modern Jazz Quartetu setkání legendární skupiny se současnými hudebníky https://secondhandsongs.com/submission/104225 Come Rain or Come Shine by The Modern Jazz Quartet with Branford Marsalis-soprano sax April 27, 1993 Klavírní trio z Oregonu pod vedením basisty Davida Friesena; opravdu zajímavé moderní aranžmá https://secondhandsongs.com/performance/590595 Come Rain or Come Shine by David Friesen Trio May 3, 1994 Obrazový záznam vystoupení jednoho z největších trumpetových tahounů; původ videa nejasný https://secondhandsongs.com/performance/445250 V I D E O Come Rain or Come Shine by Lew Soloff Quartet Released 1998 (CD With a Song in My Heart) Tenorový a altový saxofon s rytmikou v záznamu z koncertu – pro toho, kdo má čas a nespěchá https://secondhandsongs.com/performance/1051900 Come Rain or Come Shine by Mark Turner meets Gary Foster Live 2003 Významný sólový trombonista posledního půlstoletí v duu s německým klavíristou https://secondhandsongs.com/performance/812923 Come Rain or Come Shine by Jiggs Whigham and Wolfgang Köhler ‎ Released 2006 Trio norského kytaristy s americkou rytmikou v poněkud kanadském stylu – pěkně internacionální https://secondhandsongs.com/performance/791630 Come Rain or Come Shine by Lage Lund November 6, 2014 Dle příjmení možná potomek Čechů, v každém případě profesor na Arizona State University https://secondhandsongs.com/performance/799206 Come Rain or Come Shine by Michael Kocour Released January 2019 Americký kytarista a kanadský basista v komorním duu https://secondhandsongs.com/performance/1059657 Come Rain or Come Shine by John Abercrombie, Don Thompson Released September 2019 Over the Rainbow je sice ve statistice jazzstandards.com „až“ na druhém místě, avšak nahlížena jako populární píseň výrazně vítězí a počet jejích výskytů v SecondHandSongs.com dosahuje dvojnásobku počtu Come Rain… – přes 1.200 různých nahraných podob! Vznikla pro film The Wizard of Oz (u nás jako Čaroděj ze země Oz), premiérovaný 10. 8. 1939. V něm ji zpívá postava jménem Dorothy Gale, kterou nezapomenutelně ztvárnila Judy Garland. Brzy po sobě vznikly čtyři gramofonové nahrávky, které zamířily do Top Ten hitparády: 1. místo dobyl Orchestr Glenna Millera a jeho zpěvák Ray Eberle, na 2. místě skončil kapelník Bob Crosby se zpěvačkou Teddy Grace, 5. místo si pojistila filmová představitelka Judy Garland s filmovým orchestrem Victora Younga a 10. příčka patřila Orchestru Larryho Clintona, jehož zpěvačkou byla Bea Wain. Oba Oscary dostali tvůrci hudební stránky filmu: skladatel Harold Arlen a textař Edgar „Yip“ Harburg za píseň „Over the Rainbow“ a aranžér kompletní hudební stopy Herbert Stothart. Píseň však neztratili ze svého hledáčku vlivní lidé ani po více než 60 letech. Roku 2001 byla prohlášena nejlepší písní 20. století v hlasování Recording Industry of America Association (RIIA) a National Endowment for the Arts (NEA). O tři léta později ji American Film Institute (AFI) vyhlásil nejlepší filmovou písní všech dob. Přitom v době zrodu jí hrozilo vystřižení z filmu, neboť tvůrcům připadala příliš dlouhá. Také místo, kde ji Judy Garland zpívala – na dvoře u stodoly, považovali za příliš obyčejné. Už brzy po premiéře se však ukázalo, že v době natáčení teprve sedmnáctiletá herečka je velkým příslibem do budoucna a byla jí udělena speciální trofej - Oscar pro mladistvé. Jak víme, toto očekávání Judy naplnila. A nejen to, stala se příslušnicí rodiny, v níž si každý sám za sebe vydobyl Oscara, jak její manžel Vincente Minnelli, divadelní a filmový režisér, tak jejich dcera, herečka a zpěvačka Liza Minnelli získali tuto vzácnou cenu. S nahrávkou oné vítězné písně je to trochu složitější. Poprvé ji Judy Garland natočila už 7. 10. 1938, deset měsíců před premiérou filmu. V září 1939 vyšla druhá deska a ani ta není shodná se zvukovou stopou, jak ji slyší návštěvníci filmu. Judy Garland ji povýšila na svoji znělku a zpívala ji víceméně očekávaně na každém svém koncertním nebo televizním vystoupení. Je možné, že se tato scéna z filmu natáčela už v říjnu 1938? V každém případě Judy Garland živě https://secondhandsongs.com/performance/5316 V I D E O Over the Rainbow by Judy Garland October 7, 1938 10. místo v hitparádě. Patrně první dáma, která to zkusila po Judy Garland https://secondhandsongs.com/performance/50177 Over the Rainbow by Larry Clinton & His Orchestra – Vocal by Bea Wain December 8, 1938 1. místo v hitparádě https://secondhandsongs.com/performance/192842 Over the Rainbow by Glenn Miller and His Orchestra – Vocal by Ray Eberle July 12, 1939 2. místo v hitparádě https://secondhandsongs.com/performance/192835 Over the Rainbow by Bob Crosby and His Orchestra - Vocal s by Teddy Grace July 24, 1939 5. místo a druhá nahrávka Judy, tentokrát s Orcherstrem filmového dirigenta Victora Younga https://secondhandsongs.com/performance/192836 Over the Rainbow by Judy Garland with Victor Young and His Orchestra July 28, 1939 Po přehlídce nejstarších desek a pohledu na notaci tohoto standardu přijdou už novější nahrávky. Forma písně je klasická, ze čtyř osmitaktí v pořadí A – A – B – A a bez jakýchkoliv zvláštností nebo schválností. Jen úvodní oktávový skok může méně zkušené zpěváky zaskočit. Musí si proto dobře zvolit tóninu. Pokud melodii hrají instrumentalisté, například trumpetisté, obvykle se drží nejčastější - Es-dur. Poněvadž všechny tři oddíly A začínají stejným veršem, Somewhere over the rainbow, můžeme se setkat i s touto rozšířenou podobou názvu, avšak stačí ta, kterou vidíme zde na tištěném vydání: Jak by si písně nevšiml nejslavnější ze slavných? https://secondhandsongs.com/performance/38474 Over the Rainbow by Frank Sinatra May 1, 1945 Další z potomků italských přistěhovalců a představitel bel canta; stará deska pěkně chroustá https://secondhandsongs.com/performance/7861 Over the Rainbow by Perry Como with Mitchell Ayres and His Orchestra Released March 1952 Božská Sarah v komorním duchu – doprovází klavírista Jimmy Jones https://secondhandsongs.com/performance/314954 V I D E O Over the Rainbow by Sarah Vaughan October 25 - 27, 1955 Jedna ze slavných evropských zpěvaček minulosti (*1931), ovládající mnoho jazyků https://secondhandsongs.com/performance/406299 Over the Rainbow by Caterina Valente May 2, 1958 Konečně někdo, kdo zpívá i málo slýchanou verzi, předcházející refrénu; nestor zpěváků (*1926) https://secondhandsongs.com/performance/11829 V I D E O Over the Rainbow by Tony Bennett August 15, 1960 Legenda mezi vokálními skupinami https://secondhandsongs.com/performance/32620 Over the Rainbow by The Marcels Released April 1961 Jako náš častý etalon – podání Elly Fitzgerald z jejího arlenovského zpěvníku https://secondhandsongs.com/performance/65302 Over the Rainbow by Ella Fitzgerald January 14, 1961 Hodně početný, Církví Ježíše Krista posledních dnů už v 19. století založený sbor – to se moc neslyší https://secondhandsongs.com/performance/170358 Over the Rainbow by The Mormon Tabernacle Choir Released February 1971 Na začátku melodie v tubě, pak velkolepý orchestr ve francouzském stylu Michela Legranda https://secondhandsongs.com/performance/139036 Over the Rainbow by Michel Legrand February – March 1974 Superhvězda Broadwaye a Hollywoodu, osobní přítelkyně skladatele https://secondhandsongs.com/performance/30255 Over the Rainbow by Barbra Streisand Released April 20, 1987 A tady naše hvězdička s rozšířeným titulem https://secondhandsongs.com/performance/676739 Somewhere over the Rainbow by Helena Vondráčková Released 1993 O dost větší hvězda z Manhattanu https://secondhandsongs.com/performance/20009 V I D E O Over the Rainbow by Jane Monheit Released May 22, 2001 Sinatrův epigon s mohutnou zvukomalbou na začátku, než bouře ustane a objeví se duha https://secondhandsongs.com/performance/44581 Over the Rainbow by Harry Connick Jr Released 2001 Dcera slavného Oscarového otce, Henryho Manciniho https://secondhandsongs.com/performance/67172 Over the Rainbow by Monica Mancini Released November 5, 2002 Vzácná příležitost navštívít koncert tohoto velkého muže populární hudby https://secondhandsongs.com/performance/28755 V I D E O Over the Rainbow by Eric Clapton Released 2002 Vzácné setkání dvou velikánů https://secondhandsongs.com/performance/28756 Over the Rainbow by Ray Charles with Johnny Mathis Released August 31, 2004 Ještě jedna malá domů – jak by ne https://secondhandsongs.com/submission/65340 Over the Rainbow by Karel Gott & Věra Gondolánová Released 2015 Nejnovější nahrávkou přehlídku zpěváků zakončíme https://secondhandsongs.com/performance/1097024 Over the Rainbow by James Taylor Released November 20, 2020 ________________________________________________________________________________ Nejstarší nalezená orchestrální deska https://secondhandsongs.com/performance/939691 Over the Rainbow by David Rose and His Orchestra Released 1942 Kanadský specialista na výšky se svojí zlatou trumpetou https://secondhandsongs.com/performance/208248 Somewhere over the Rainbow by Maynard Ferguson February 19, 1954 Téměř nevidomý mistr kláves jako básníék klavíru https://secondhandsongs.com/performance/590316 Over the Rainbow by Art Tatum December 28, 1953 Delikátní provedení: John Lewis-klavír, Milt Jackson-vibrafon, Percy Heath-bass, Connie Kay-bicí https://secondhandsongs.com/performance/121006 Over the Rainbow by The Modern Jazz Quartet January 22, 1956 Osobnosti newyorského hard bopu v akci: trubka, altsaxofon a rytmika https://secondhandsongs.com/performance/553924 Over the Rainbow by Don Byrd - Gigi Gryce February 5, 1957 Původce kalifornského jazzu po roce 1950 se svým arlenovským albem, až nezvyklá sweet music https://secondhandsongs.com/performance/487143 Over the Rainbow by Shorty Rogers and His Orchestra featuring The Giants February 10, 1959 Bizarní figura jazzu od 30. do 60. let, vynálezce věcí elektrických, zejména klávesových https://secondhandsongs.com/performance/307287 Over the Rainbow by Raymond Scott January 21 – 25, 1960 Kytarista mimořádně dlouhých prstů v elegantní úpravě https://secondhandsongs.com/performance/805676 Over the Rainbow by Johnny Smith early 1960 Ve Španělsku narozený americký kapelník se zálibou v karibských rytmech https://secondhandsongs.com/performance/447870 Over the Rainbow by Xavier Cugat and His Orchestra Released 1962 Cool jazz amerického trumpetisty v Itálii https://secondhandsongs.com/performance/157504 Over the Rainbow by Chet Baker Sextet January 5, 1962 Velká postava nashvillských country studií ráda překračuje hranice žánru… https://secondhandsongs.com/performance/606781 Over the Rainbow by Chet Atkins Released January 1975 …A tentýž se známým experimentátorem a vynálezcem v oboru elektrické kytary https://secondhandsongs.com/performance/744587 Over the Rainbow by Chet Atkins & Les Paul November 1977 Tato hvězda Nashvillu zvolila tempo cajdáku https://secondhandsongs.com/performance/1058290 Over the Rainbow by Mark O'Connor August 1979 Tajemný hudebník, narozený údajně na Saturnu, s meziplanetárním souborem https://secondhandsongs.com/performance/832630 Over the Rainbow by Sun Ra December 26, 1980 Countryoví a bluegrassoví houslisté hrají pěkně s odvazem (ten druhý umí také na kytaru) https://secondhandsongs.com/performance/946011 Over the Rainbow by Buddy Spicher & Benny Martin Released 1980 Britští tradicionalisté se také nebrání té věčné melodii https://secondhandsongs.com/performance/1068887 Over the Rainbow by Chris Barber Jazz and Blues Band Monster, Holland, May 16, 1988 Takový orchestr foukacích harmonik se hned tak nevidí; v tomto případě z Brazílie https://secondhandsongs.com/performance/884357 Over the Rainbow by Orquestra Harmônicas de Curitiba Released 1988 Mandolinu s kytarou jsme tu ještě neměli https://secondhandsongs.com/performance/807263 Over the Rainbow by David Grisman & Martin Taylor ‎ January 1995 Jeden z kytarových samorostů stále překvapuje https://secondhandsongs.com/performance/28754 Over the Rainbow by Bill Frisell Released December 26, 2000 (live) Slovenský pianista se neztratí https://secondhandsongs.com/performance/934993 Over the Rainbow by Matej Benko Quintet Released April 12, 2009 Sedmistrunný kytarista Bucky Pizzarelli, jeho dva synové (kytara a basa) a houslista Aaron Weinstein https://secondhandsongs.com/performance/814381 Over the Rainbow by The Pizzarelli Boys Released September 14, 2010 Na závěr přece jen živější tempo a více jazzu – méně sentimentu = dánské trio bicí-basa-klavír https://secondhandsongs.com/performance/1083861 Somewhere over the Rainbow by Lennart Ginman-Thomas Blachman-Carsten Dahl Released April 17, 2020 A C O D O M A ? Text: Miloň Čepelka https://secondhandsongs.com/performance/639084 S nádhernou duhou by Eva Pilarová Released 1988 Text: Eduard Krečmar https://secondhandsongs.com/performance/688143 Tou modrou klenbou by Helena Vondráčková Released 1993 A N E J V Ě T Š Í Š P E K - V K L I N G O N Š T I N Ě * Text: Chris Lipscombe https://secondhandsongs.com/performance/799003 V I D E O Har'ey DungDaq vogh 'oH by Klingon Pop Warrior Released April 17, 2017 * Klingonština (klingonsky: tlhIngan Hol) je umělý jazyk vymyšlený herci ze Star Treku, Jamesem Doohanem a Markem Okrandem,(ve spolupráci s různými lingvisty) v roce 1984. Tento jazyk je mateřský pro rasu Klingonů, ale ve světě Star Treku ho ovládají i ne-Klingoni. Roku 1933 psal Harold Arlen s textařem Tedem Koehlerem hudbu pro dvě harlemské show. Ta Cotton Club Parade s pořadovým číslem 22 obsahovala mimo jiné i velmi trvanlivou a často frekventovanou píseň Stormy Weather (Keeps Rainin’ All the Time) a vykonavatelem veškeré hudby byl slavný Orchestr Dukea Ellingtona. Zahajovací představení této pestré revue bylo 6. 4. 1933. s Ellingtonovým souborem zpívala Ethel Waters, ale už 28. 2. 1933 tento song za doprovodu Leo Reisman Orchestra nazpíval sám autor, Harold Arlen. A ještě o 12 dní dříve vznikla deska zpěvačky Frances Langford s menšímansámblem. Oba nejstarší snímky jsou k poslechu zde: https://www.youtube.com/watch?v=g_p-N-Ni6HE&list=PLy_o9tOA1LMhcWANN9RDpH8wJfFMvWM1B&index=22&t=0s Stormy Weather - Frances Langford February 16, 1933 Pozor, zpívá autor hudby! https://www.youtube.com/watch?v=RmSqzQt05A8 Stormy Weather - Leo Reisman Orchestra, Harold Arlen-vocal February 28, 1933 Píseň Stormy Weather napsali Harold Arlen a Ted Koehler původně pro zpěváka a kapelníka Caba Callowaye, jehož orchestr působil v harlemském Cotton Clubu. Převzal tuto funkci po Ellingtonovi v únoru 1931. Jenže než došlo k uvedení nové revue v dubnu 1933, Calloway opět přenechal povinnost zajišťovat hudbu Ellingtonovi. Ten však nebyl zpívající kapelník, pouze hrající na klavír a producenti potřebovali na sólový zpěv známé jméno. Podařilo se jim získat Ethel Waters hned po jejím návratu ze Chicaga do New Yorku. S odstupem času můžeme potvrdit, že to byla dobrá volba. Písnička o Bouřlivém počasí (jak se jí říká u nás) dopadla snad vůbec nejlépe i v hitparádě. Na vítěznou příčku vystoupaly desky Harolda Arlena i Ethel Waters, druhé patřilo Carmen Lombardo, čtvrté Ellingtonovu orchestru s jeho regulérní zpěvačkou Ivie Anderson a na šesté se dostala Shirley Jay s orchestrem Teda Lewise. Nevídaná úroda! Po hudební stránce je nápaditá melodie, nevyhýbající se nejmenším intervalům, malým sekundám, neboli chromatickým tónům. Akordická stavba není ničím nápadná, najdeme zde jen jednu mimotonální dominantu v posledním, osmém taktu středního dílu (bridge). Zato forma má jedno vybočení, na které musíme být připraveni. Je to schéma A – A – B – A, ale po odeznění obou dílů A jsou vsunuty dva takty navíc, víceméně opakování 7. a 8. taktu této části. Kdyby byl tento přívěsek až na konci celé skladby, nazvali bychom jej tag. Legendární kanadská kapela, kterou roku 1924 založil Guy a zpěvákem byl jeho bratr Carmen https://www.youtube.com/watch?v=4sD-_4Lp5ro Stormy Weather - Guy Lombardo and His Royal Canadians, Carmen Lombardo-vocal April 12, 1933 Ethel Waters, původní divadelní interpretka, zde ale s orchestrem bratří Jimmyho a Tommyho Dorsey https://www.youtube.com/watch?v=gLwff_iXjMk&list=PL1CSmehkkfwuolTCOfB5YY6oumS49dIMx&index=71 Stormy Weather – Ethel Waters & Dorsey Bros Orchestra May 3, 1933 Kdo má rád velké scénické provedení, je zde filmový orchestr Victora Younga https://secondhandsongs.com/performance/110965 V I D E O Stormy Weather by Connie Boswell with Orchestra under direction of Victor Young July 8, 1941 Jedna z nejtrvanlivějších vokálních skupin – existuje od roku 1948 dodnes, už v několikáté generaci https://secondhandsongs.com/performance/403023 Stormy Weather by The Four Freshmen Released November 1952 O 5 let později vzniklo jiné pánské kvarteto, The Hi-Lo’s, harmonicky vůbec nejrafinovanější https://secondhandsongs.com/performance/196678 Stormy Weather by The Hi-Lo's, Orchestra under the Direction of Frank Comstock December 19, 1956 Ze známého Zpěvníku Harolda Arlena takto zpívá Ella https://secondhandsongs.com/performance/65303 Stormy Weather by Ella Fitzgerald January 14, 1961 O tři měsíce velký koncert Judy Garland v Carnegie Hall – zpívala tehdy přes 30 písní! https://www.discogs.com/Judy-Garland-Judy-At-Carnegie-Hall-Judy-In-Person/release/8577091 Stormy Weather by Judy Garland April 23, 1961 Johnny Cash uvádí její dceru – pozor, je to směs dvou melodií, ta naše začíná na čase 2:40 https://secondhandsongs.com/performance/161769 Stormy Weather by Liza Minnelli V I D E O Released September 1970 Když pěveckou dokonalost a ušlechtilost, tak od britských King’s Singers https://secondhandsongs.com/performance/732888 Stormy Weather by The King's Singers Released 1985 Losangeleský, pěkně swingující band si vyhrál s desítkami fotografií na téma písně https://secondhandsongs.com/performance/495488 Stormy Weather by Royal Crown Revue Released 1991 Mnohem méně dryáčnické, navýsost poetické podání, s hýbacími obrázky krajiny v bouřlivém počasi https://secondhandsongs.com/performance/75721 Stormy Weather by Joni Mitchell Released February 1999 ________________________________________________________________________________ Jeden z velkých básníků klavíru https://secondhandsongs.com/performance/140813 Stormy Weather by Erroll Garner June 20, 1949 Kanadský šampión za mlada, s neselhávajícím rytmem a optimismem https://secondhandsongs.com/performance/65649 Stormy Weather by Oscar Peterson November 15, 1954 Dva skvělí Afro-Američané, mající dost času a nápadů pro trombon a klavír https://secondhandsongs.com/performance/199365 Stormy Weather by Curtis Fuller with Red Garland May 14, 1957 A tuhle Hammondovou varhanici znáte? https://secondhandsongs.com/performance/688739 Stormy Weather by Rhoda Scott Released 1975 Na závěr specialitu ve švédštině, ani ne rok po premiéře; autor textu Gösta Stevens https://secondhandsongs.com/performance/558489 Om Lindberg kommer by Edvard Persson & Arvid Richter February 6, 1934 It’s Only a Paper Moon je téměř stejného stáří jako předešlá, z úrody roku 1932, avšak píseň poprvé zazněla na Broadwayi, nikoli však v muzikálu, nýbrž dramatu The Great Magoo. Po premiéře v Selwyn Theatre 2. 12. 1932 proběhlo jen 10 repríz a hra byla stažena. Mezi gramodeskami z následujícího roku jen dvě bodovaly v hitparádě: Peggy Healy s Orchestrem Paula Whitemana vyzpívala písni 9. místo, o čtyři příčky níž skončil populární Cliff Edwards přezdívaný Ukulele Ike. Její popularita narostla až s nahrávkou Nata Kinga Colea (1943), Elly Fitzgerald (1945), Orchestru Bennyho Goodmana a dalších známých umělců. Můžeme se dočíst, že původní název, shodný s jiným veršem písně, byl If You Believed in Me a tak ji jako jedinou hudbu večera na jevišti broadwayského divadla Apollo zpívala Claire Carleton v oněch jedenácti provedeních hry The Great Magoo. S definitivním názvem It's Only a Paper Moon byla už o týden dříve zařazena do muzikálu Take a Chance (hrán od 26. 11. 1932 celkem 243krát), pro který většinu hudby složili Nacio Herb Brown a Richard Whiting. Nakonec byla písnička použita i ve filmové verzi posledně jmenovaného muzikálu, k jehož premiéře došlo shodou okolností přesně o jeden rok mínus jeden den, 25. 11. 1933 a jejími interprety byli June Knight a Buddy Rogers. Můžeme-li věřit internetovým zdrojům, z dramatu The Great Magoo udělali v Hollywoodu hudební komedii Shoot the Works, ta však již Arlenovu hudbu neobsahuje. Premiéra byla 18. 7. 1934. Někdy je to spletitá historie. Forma je tentokrát dodržena nejpřesněji jak možno: A – A – B – A, přičemž díly A jsou ve všech třech případech naprosto totožné (liší se jen textem) a díl B nevybočuje z tóniny (zde G-dur). Jediným zpestřením je tedy mimotonální dominanta E7 v předposledním taktu dílu B (bridge). V notové ukázce níže si tedy musíme označení C na začátku předposledního řádku vyložit jako závěrečný oddíl A, protože skutečně zůstává beze změny, tedy bez indexu. Máme tu pro začátek mužské a ženské provedení, zachycené téhož dne ve dvou různých studiích https://secondhandsongs.com/performance/862914 It's Only a Paper Moon by Henry King and His Hotel Pierre Orchestra - Vocal by Dick Robertson September 11, 1933 Přesně stejný den přišel se stejnou písní do studia i Král jazzu, Paul Whiteman https://secondhandsongs.com/performance/63599 It's Only a Paper Moon by Paul Whiteman and His Orchestra - Vocal by Peggy Healy September 11, 1933 Ukulele Ike, jak se říkalo Cliffu Edwardsovi, se svým drnkacím nástrojem vždy potěší https://secondhandsongs.com/performance/63600 It's Only a Paper Moon by Cliff Edwards October 24/26, 1933 Jedna z nejpopulárnějších desek, které se svým triem nahrál a nazpíval Nat King Cole https://secondhandsongs.com/performance/63103 It's Only a Paper Moon by The King Cole Trio December 15, 1943 Ještě mladistvý hlas Elly Fitzgerald, podpořený pánským vokálním kvintetem Afro-Američanů https://secondhandsongs.com/performance/63105 It's Only a Paper Moon by Ella Fitzgerald and Delta Rhythm Boys March 27 or April 25, 1945 Ella ve zralém období ze svého Zpěvníku Harolda Arlena, v mnohem větším klidu a pohodě https://secondhandsongs.com/performance/63106 It's Only a Paper Moon by Ella Fitzgerald August 1, 1960 Jablko, které nepadlo daleko od stromu – dcera Nata Kinga Colea ze vzpomínkového alba na něj https://secondhandsongs.com/performance/70893 Paper Moon by Natalie Cole 1991 Zajímavá dvojice – zpívající sedmistrunný kytarista a matka pěti dětí ve své druhé kariéře https://secondhandsongs.com/performance/488791 It's Only a Paper Moon by Rosemary Clooney & John Pizzarelli September 14 – 17, 1992 Inspirace starým dobrým triem Nata Kinga Colea se povoluje (z roku 1943 – viz výše) https://secondhandsongs.com/performance/520317 It's Only a Paper Moon by John Pizzarelli Trio September 25 – 28, 2002 Tomuto stylu, založeném na country, se prý říká western swing a je to zase jinak https://secondhandsongs.com/performance/756100 Paper Moon by Hot Club of Cowtown - Vocal & Violin by Elana James Released July 1, 2010 Paulovy vzpomínky na tatínkovu zálibu v populární hudbě té doby https://secondhandsongs.com/performance/188448 It's Only a Paper Moon by Paul McCartney Released February 7, 2012 (Recorded 2011) Polský zpěvák a trumpetista v nejnovější nahrávce https://secondhandsongs.com/performance/869028 It's Only a Paper Moon by Sergiej Kriuczkow Released April 2019 _________________________________________________________________________________ Swingová legenda s tenorsaxofonem… https://secondhandsongs.com/performance/63601 It's Only a Paper Moon by Coleman Hawkins and His Orchestra December 21, 1949 …a nejčelnější představitel poválečného moderního jazzu https://secondhandsongs.com/performance/63108 It's Only a Paper Moon by Miles Davis October 5, 1951 Velká dáma jazzového klavíru a vášnivá šiřitelka jazzu po rozhlasových vlnách https://secondhandsongs.com/performance/63107 Paper Moon by Marian McPartland December 12, 1952 Kanadský zázrak ze svého Arlenova zpěvníku… https://secondhandsongs.com/performance/63113 It's Only a Paper Moon by Oscar Peterson November 15, 1954 …ale teprve když Peterson usedl do Hamptonova kvinteta, Buddy DeFranco na klarinet, to bylo ono https://secondhandsongs.com/performance/63114 It's Only a Paper Moon by The Lionel Hampton Quintet April 13, 1954 Absolutní král klaviatury, téměř slepý Art Tatum, génius https://secondhandsongs.com/performance/63112 It's Only a Paper Moon by Art Tatum January 19, 1955 Další setkání swingového houslisty Smitha a bebopového trumpetisty Gillespieho přineslo jiskření https://secondhandsongs.com/performance/63115 It's Only a Paper Moon by Dizzy Gillespie and Stuff Smith April 17, 1957 Prvotřídní newyorský hard bop: Lee Morgan-trubka, Wayne Shorter-tenorsax, Art Blakey-bicí https://secondhandsongs.com/performance/63109 It's Only a Paper Moon by Art Blakey & The Jazz Messengers March 6, 1960 Krásná hudební pocta z alba An Orchestral Portrait of Nat King Cole https://secondhandsongs.com/performance/84256 It's Only a Paper Moon by Nelson Riddle & His Orchestra Released 1965 Slavný swingový kapelník bez kapely, jen u klavíru, s mocným tenorsaxofonistou https://secondhandsongs.com/performance/91501 It's Only a Paper Moon by Count Basie and Zoot Sims April 9, 1975 Legendární Dave-klavír, jeho syn Chris-kontrabas/basový trombon, J.Bergonzi-tenorsax, R.Jones-bicí https://secondhandsongs.com/performance/63110 It's Only a Paper Moon by The Dave Brubeck Quartet September 1981 Dva veteráni jazzového trombonu https://secondhandsongs.com/performance/112158 It's Only a Paper Moon by J.J. Johnson + Al Grey November 28 – 29, 1983 Krásná komořina: Herbie Hancock-klavír, Bobby Hutcherson-vibrafon a rytmika, ta hravost! https://secondhandsongs.com/performance/1060930 It's Only a Paper Moon by Dexter Gordon [pozor, zde bez Gordona!] July 1985 Z jiné krásné pocty Natu Kingu Coleovi od nevidomého Anglo-Američana https://secondhandsongs.com/performance/641016 It's Only a Paper Moon by George Shearing Trio March 1 – 3, 1995 A opět Hommage to Nat King Cole, od nevidomého Afro-Američana https://secondhandsongs.com/performance/308069 It's Only a Paper Moon by Marcus Roberts Trio 2001 Zase jeden vidoucí a bílý Američan, jeden z nejinteligentnějších pianistů, nejpomaleji jak možno https://secondhandsongs.com/performance/86650 It's Only a Paper Moon by The Bill Charlap Trio September 2003 Půvabné rozloučení s písničkou zpravidla radostnou, veselou, zde v tempu balady. Déšť, slunce, duha, bouřlivé počasí, papírový měsíc – co chybí? Přece podmořské hlubiny. I tam se Harold Arlen s textařem Tedem Koehlerem vypravili a písničku Between the Devil and the Deep Blue Sea napsali do harlemské Cotton Club Parade s názvem Rhyth-Mania, a to roku 1931. Toto slovní spojení nemáme brát doslova, ale znamená bezvýchodnou situaci, kdy je jedna možnost horší než druhá a nemáme na vybranou. Něco jako novější Sophiina volba. Bylo to v době, kdy hudební doprovod v klubu obstarával Cab Calloway se svým orchestrem, premiéra byla v březnu 1931 a první interpretkou nového standardu byla Aida Ward (1903-1984). Rhyth-Mania zahájila spolupráci textaře se skladatelem celkem devíti písněmi do této revue, z nichž čtyři bodovaly v hitparádě, byť ne tak skvěle jako Stormy Weather nebo Over the Rainbow. Poté oba vybavili další tři harlemské revue a spolupráce trvala i po ukončení tohoto angažmá. Smíšené pocity, to bude asi nejblíže významu názvu této písně, jak to vyjadřuje úryvek textu: I should hate you But I guess I love you You’ve got me in between The devil and the deep blue sea Po hudební stránce jde o přesné dodržení formy A – A – B – A. Úvodní díl A je třikrát stejný, liší se jen textem. Melodie ovšem nebere ohled na méně erudované zpěváky, používá velkých intervalových kroků a na pohled ani na poslech není ani trochu líbivá. Harmonický průběh bridge je nepředvídatelný a věru moc nepomůže správnému intonování melodie. Snadnější to budou mít instrumentalisté. Máme zde na výběr notaci ve dvou tóninách, při poslechu ale patrně narazíme i na další. „I don’t want you, but I hate to lose you” … „I forgive you, ‘cause I can’t forget you“ Můžeme si při poslechu zpívaných ukázek všimnout, že ne všichni dělají ten první intervalový krok – velkou sextu dolů. Buď kvůli hlasovému rozsahu nebo z pohodlnosti setrvávají na stejném tónu, takže první dvoutaktí tvoří tóny c-c-c-es a podobně je tomu i ve druhém dvoutaktí. Také v 5. taktu si někteří ten krok dolů a zase zpátky raději odpustí. Co kdyby se netrefili, že? Na rozdíl od živého uvádění v Cotton Clubu se zpěvačkou Aidou Ward se v nahrávacím studiu partu sólisty ujal pan kapelník, známý to bavič – Cab Calloway https://secondhandsongs.com/performance/65382 Between the Devil and the Deep Blue Sea by Cab Calloway and His Orchestra October 21, 1931 Popularitě písně rozhodně pomohla tato deska zpívajícího trumpetisty Louise Armstronga https://secondhandsongs.com/performance/65392 Between the Devil and the Deep Blue Sea by Louis Armstrong & His Orchestra January 25, 1932 Takto se písně zmocnila prvotřídní bílá kapela v New Yorku, zpívali LeRoy Buck & Frank Trumbauer https://secondhandsongs.com/performance/140166 Between the Devil and the Deep Blue Sea by Frankie Trumbauer & His Orchestra August 17 (or October 17?), 1932 Vzorná sourozenecká spolupráce: Martha, Connee a Vet Boswellovy, Jimmy a Tommy Dorseyovi https://secondhandsongs.com/performance/65393 Between the Devil and the Deep Blue Sea by The Boswell Sisters & The Dorsey Brothers March 21, 1932 Klasická ukázka sweet music z období vrcholícího swingu, zpívá Frances Langford (1913-2005) https://secondhandsongs.com/performance/226036 Between the Devil and the Deep Blue Sea by Frances Langford with Harry Sosnik Orchestra July 3, 1939 Count Basie, pro mnohé synonymum pro černošský orchestrální swing, zpívá Helen Humes https://secondhandsongs.com/submission/98282 Between the Devil and the Deep Blue Sea by Count Basie Orchestra November 7, 1939 Orchestr, který si před válkou říkal The Band That Plays the Blues rozšířil svůj záběr, zpívá kapelník https://secondhandsongs.com/performance/463001 Between the Devil and the Deep Blue Sea by Woody Herman May 7, 1947 Vždycky rád zařazuji „tetu Elišku“, jak jsem říkali soukromě První dámě jazzového vokálu https://secondhandsongs.com/performance/65384 Between the Devil and the Deep Blue Sea by Ella Fitzgerald April 27, 1955 Ten slavnější z bratří Crosbyových https://secondhandsongs.com/performance/338175 Between the Devil and the Deep Blue Sea by Bing Crosby with Buddy Cole and His Trio Released 1957 Můj idol se nedá zahanbit ani v nejsilnější konkurenci https://secondhandsongs.com/performance/65386 Between the Devil and the Deep Blue Sea by Carmen McRae April 18, 1957 Zase jedno bílé pojetí od zpívající klavíristky s neuvěřitelným jménem https://secondhandsongs.com/performance/118605 Between the Devil and the Deep Blue Sea by Blossom Dearie September 12 – 13, 1957 Služebně nejvytrvalejší populární zpěvák (*1926) nikam nespěchá, asi ví, že ho čeká dlouhatánská trať https://secondhandsongs.com/performance/444562 Between the Devil and the Deep Blue Sea by Tony Bennett September 4, 1964 Pro zpestření jeden známý hlas odjinud – Beatles přece v začátcích hráli a zpívali hity 20. a 30. let https://secondhandsongs.com/performance/65389 Between the Devil and the Deep Blue Sea by George Harrison Released November 19, 2002 Jeden šikovný hollywoodský orchestr s nezjištěnou zpěvačkou https://secondhandsongs.com/performance/768201 Between the Devil and the Deep Blue Sea by Ladd McIntosh Swing Orchestra Released June 1, 2012 A ještě šikovnější jsou tito Španělé https://secondhandsongs.com/performance/738512 V I D E O Between the Devil and the Deep Blue Sea by Joan Chamorro & Andrea Motis Released October 15, 2012 Ve stopách Cliffa Edwardse jde se svým ukulele tato italská zpěvačka https://secondhandsongs.com/performance/744912 Between the Devil and the Deep Blue Sea by Laura Perilli Released July 14, 2018 Zatím neznámý hlas z Rakouska, svěží a neoposlouchaný (*1969) z Pocty Elle Fitzgerald https://secondhandsongs.com/performance/874132 Between the Devil and the Deep Blue Sea by Karin Bachner & The Pocket Big Band Released April 2019 _______________________________________________________________________________ Swing zůstal zachován i v replice legendárního sexteta Krále swingu, jen přišli jiní hudebníci https://secondhandsongs.com/performance/411509 Between the Devil and the Deep Blue Sea by The New Benny Goodman Sextet July 29, 1952 Jak se hrál dixieland v 50. letech, s poctivou tubou místo baskytary – šťastná přímočará muzika https://secondhandsongs.com/performance/1114955 Between the Devil and the Deep Blue Sea by Firehouse Five Plus Two September 30, 1957 O kus modernější a dosud radostně znějící je parta „generalissima“ DeFranka na klarinet; dlouhá sóla! https://secondhandsongs.com/performance/305304 Between the Devil and the Deep Blue Sea by The Buddy DeFranco Men April 2, 1958 Navštivme newyorský jazz klub Half Note, dnes hraje přední černý trumpetista hard bopu; dlouhá sóla! https://secondhandsongs.com/performance/327332 Between the Devil and the Deep Blue Sea by Donald Byrd Live at The Half Note, New York, November 11, 1960 Meditativní náladu má toto dlouhé klavírní sólo velekněze moderního jazzu – bebopu https://secondhandsongs.com/performance/764573 Between the Devil and the Deep Blue Sea by Thelonious Monk January 10, 1967 Královna vokálu pro 3. tisíciletí není jen další unylou blondýnou a umí to i u klavíru https://secondhandsongs.com/performance/65390 Between the Devil and the Deep Blue Sea by Diana Krall 1993 Delikátní hra pianisty, přezdívaného Quiet Man in the Background v jeho triu 90. let https://secondhandsongs.com/performance/409154 Between the Devil and the Deep Blue Sea by Tommy Flanagan Trio March 11 – 12, 1996 Již skoro 40 let standardy pěstující a všelijak je zvelebující mág černobílých kláves https://www.youtube.com/watch?v=G8alWNiWdB8 Between The Devil And The Deep Blue Sea by Keith Jarrett Solo piano Live in Copenhagen, July 2, 1999