Syntax CJJ006 Pavel Caha (1) Povinnosti a. na každou hodinu vypracovat zadané úkoly b. účast (povolena 1 absence bez udání důvodu + více absencí s omluvenkou od lékaře) c. v týdnech 28.10 a 17.11 není výuka 1 Uvod k úkolům V tomto týdnu se budeme zabývat dvojznačností. Vaším úkolem je přečíst z učebnice Thinking syntactically první část první kapitoly (po stranu 19). V učebnici používá Haegemanová závorky jako způsob značení, jak jsou dvojznačné řetězce interpretovány. Např.: black cab drivers je dvojznačná fráze, kterou lze interpretovat buď jako (2-a) nebo (2-b). (2) a. [2 [1 black cab ] drivers ] b. [2 black [1 cab drivers ] ] Já po Vás budu chtít, abyste taková schémata zachycovali nikoli závorkami, ale jiným — ekvivalentním — způsobem, a sice takto: (3) a. 2 b. 2 black cab drivers black cab drivers (2) a (3) jsou ekvivalentní způsoby reprezentace jazykové struktury. To, co v (2) patří spolu do jedné závorky, se v (3) nachází tzv. pod jednou střechou (pod jedním uzlem/bodem). Např. v závorce 1 jsou vždy obsažena dvě slova [viz (2)], a ta stejná slova jsou rovněžo bsažena i v uzlu 1 [viz (3)]. Slova se nacházejí na koncích čar, tzv. hran. V závorce 2 je vždy obsažena závorka 1 a ještě jedno slovo navíc; stejně tak v uzlu 2 je obsažen uzel 1 a dané slovo navíc. ? _ 2 Ukol 1: Předložkové fráze Předložkové fráze mohou být dvojznačné. Najděte dvojznačnost v následující větě a nakreslete strukturu pro každý z významů. V grafu můžete ignorovat podmět Marek. Předložkovou frázi (s Evou) považujte za jedno nerozdělitelné slovo (s-Evou). (4) Marek řešil vztah s Evou Následující dvojice vět vám může napovědět, čeho se dvojznačnost týká. Nakreslete strukturu pro věty (5) podle pragmaticky preferovaného významu. Kreslete struturu pouze pro ty části vět, které jsou kurzívou. (5) Z internetu a. Chtěla jsem se zeptat, jestli jste někdo řešil vztah s tchýní - špatný vztah, pomocí psychologa. b. Už se nadechuju, abych se ho na to zeptala, ale pak si uvědomím, že bych řešila vztah s jedenáctiletým klukem! A to přece nejde. 1 3 Ukol 2: Vztažné věty Vztažné (relativní) věty jsou věty, které modifikují substantiva: (6) pes, který štěká, ... Vztažné věty mnohdy vedou ke dvojznačnosti. Najděte dvojznačnost v následujícím příkladu a nakreslete strukturu pro každý z významů. Vztažnou větu považujte za nerozdělitelné slovo. (7) kamarádka herečky, která stála na balkóně Následující dvojice vět vám může napovědět, čeho se dvojznačnost týká. Nakreslete strukturu pro věty (8) podle pragmaticky preferovaného významu. Strukturu kreslete pouze pro ty části, které jsou kurzívou. Vztažnou větu považujte za jedno slovo (terminálni uzel) (8) Z internetu a. Při výběru je třeba si dát pozor na kódy předmětů, které indikují ročník, tzn. i obtížnost. b. Je důležité znát kódy předmětů, které můžete studovat v tomto semestru a zaujaly vás. 4 Úkol 3: Předložkové fráze (zas a znova) (9) vyhnání podvodníků z Brna Jmenná fráze (9) je dvojznačná v závislosti na tom, co je modifikováno frází z Brna. Nakreslete frázové stromové diagramy pro tyto dva různé významy. Považujete frázi z-Brna za slovo. Následující dvojice příkladů v (10) vám může napovědět, čeho se dvojznačnost týká. Nakreslete strukturu pro každý příklad výrazy (10) (10) Z internetu a. Vedení ČSSD bude jednat o odvolání Babiše z vlády b. ... k papeži Bonifáci IX., u nějž se zřejmě pokoušeli docílit odvolání Jana z Moravy z úřadu. 5 Ukol 4: struktura slova (11) americký fotbal-ista Otázka. Řetězec (11) jedvojznačný. V jednom významu modifikuje adjektivum americký substantivum fotbal, ve druhém významu substantivum fotbalista. Nakreslete frázovou strukturu pro každý z významů. Předpokládejte, že -ista je samostatné slovo (v každém z významů). Podobně nakreslete dvě struktury pro: (12) barokní flétn-ista 6 Ukol 5: Matematika (13) a. 5x2-1 b. 10 - 6 x 3 Tyto příklady jsou (v zásadě) dvojznačné (x označuje násobení). Pokud nevíme, že násobení má přednost před odčítáním, existují dva způsoby, jak je počítat. Pokuste se tuto dvojznačnost zachytit závorkami a stromovým diagramem. 2