Otázky k zápočtu předmětu Literatura pro děti a mládež II, PS 2021 · 1. okruh: Vývoj LPDM v první polovině století a) Krátce popište situaci naší literatury pro děti v první polovině 20. století (před r. 1945) – její postavení, co se dělo v kritice, nakladatelské praxi atd. b) Vysvětlete pojem „boj o pohádku“. c) Uveďte příklady osobností literární vědy a kritiky, které vstoupily v první polovině století do debat o literatuře pro děti, nebo se jí jinak odborně věnovaly. d) Který specializovaný časopis se věnoval v daném období literatuře pro děti a kdo byl s jeho vydáváním spojen (uveďte aspoň jedno jméno). · 2. okruh: Pohádka a) Uveďte základní typologii pohádky, vysvětlete jednotlivé termíny blíže. b) Uveďte cesty, jimiž se ubírala česká pohádková produkce – a autorská tvorba – v první polovině 20. století. c) Uveďte příklady autorů, kteří se zabývali adaptaci lidové pohádky. O jednom, Vámi vybraném, napište více. d) Uveďte příklady autorů, kteří se zabývali pohádkou autorskou. O jednom, Vámi vybraném, napište více. · 3. okruh: Příběhová próza ze života dětí · Vysvětlete pojem příběhová próza ze života dětí a pojem referenční hrdina. · Uveďte příklady autorů, kteří se zabývali příběhovou prózou ze života dětí před rokem 1918 (aspoň 4 jména), o jednom, Vámi vybraném, napište trochu více. · Ve kterých oblastech (typech, subžánrech) se rozvíjela příběhová próza ze života dětí mezi lety 1918-1945)? Vyjmenujte. · Uveďte příklady autorů, kteří se v období 1918-1945 zabývali příběhovou prózou ze života dětí, ke každému typu alespoň 1 jméno, o jednom, Vámi vybraném, napište více. · 4. okruh: Poezie a) Jmenujte tvůrce, kteří se zabývali v období 1918-1945 tvorbou poezie pro děti (aspoň 6 jmen), o jednom z nich (mimo F. Hrubína a F. Halase) napište více. b) Jmenujte tvůrce, kteří se poezií pro děti zabývali po roce 1945 (do poloviny let 50.), aspoň 5 jmen, o jednom, Vámi zvoleném, napište více c) Krátce charakterizujte tvorbu, zvláště básnickou, F. Hrubína pro děti ve 40. (případně i dalších) letech, jmenujte příklady děl, o jednom, Vámi zvoleném, napište trochu více. d) Krátce charakterizujte poezii Františka Halase pro děti a uveďte název knihy, v níž se objevila. · 5. okruh: Dobrodružná próza a) Uveďte příklady autorů, kteří se v první polovině 20. století zabývali dobrodružnou prózou pro mládež (aspoň 5 jmen). O jednom, Vámi zvoleném, napište více. b) Napište, jaká témata se profilovala v dobrodružné próze první poloviny 20. století (aspoň 3 příklady). Přidejte ke každému alespoň jeden titul (včetně jména jeho autora). · 6. okruh: Adaptace a) Uveďte příklady autorů, kteří se ve 30. a 40. letech 20. století zabývali adaptacemi jiných než pohádkových látek pro děti, ke každému uveďte příklad díla z této oblasti. b) Blíže představte jeden, Vámi zvolený, titul, který v 30. nebo 40. letech 20. století přinesl dětem adaptaci (jiné látky než lidové pohádky). · 7. okruh: Literatura pro děti a únor 1948 a) Uveďte příklady, jak zasáhl politický vývoj po únoru 1948 do vývoje literatury pro děti. b) Uveďte příklady časopisů pro děti, které musely po únoru 1948 ukončit činnost, jeden, podle Vaší volby, krátce charakterizujte. c) Uveďte příklady časopisů pro děti, které postupně po únoru 1948 nově vznikají, jeden, podle Vaší volby, krátce charakterizujte.