K textům v každém semináři jsou zde uloženy orientační otázky. Připravte si odpovědi, budou vám k užitku i při závěrečné zkoušce. Nezachycují samozřejmě téma v celé šířce, vedou spíš k úvaze nad ukázkou z textu. Odpovědi pak společně shrneme, popř. doplním/e o další relevantní informace. 1. Kosmova kronika – otázky k ukázce: - Význam biblického úvodního zakotvení. - Antické odkazy? - Vysvětlete Kosmovo tvrzení „slouží Bohu a sv. Václavu“. - Vysvětlete hodnocení J. Koláře: Kosmas „vzývá Múzu a píše s pomocí Boží“. - Další topické motivy úvodu: poloha země, odkud dostala jméno, kořeny kmene/rodu – zdroje a vzory. - Nejstarší, mýtické počátky: vyložte, odkud čerpal – doložte odkazy v textu. - 3 Krokovy dcery a jejich schopnosti. - Libuše a její charakterové proměny - důvod autorské manipulace. - Příběh o holubech a jestřábu – funkce v narativu kroniky. 2. Alexandreida ilustrace z Velislavovy bible – analog. příklad tzv. akulturace K ukázce: - Verš, rým skladby. - K tzv. topice úvodu: o kom autor hovoří v úvod. verších? Odhalte, doložte („jenž ze jmene byl věhlasný…..“). - Jakou umělec. ozdobu tu autor namísto uvedení jména užil? - Jak se autor vyrovnává s kritiky svého textu. - Gnómické trojverší – příklad, účel. - Alexandrovi rodiče – ideál urozeného muže a ženy (charakterizujte). - Tzv. částečná alegorie? - Rady Aristotelovy – najděte základ. rysy dobrého panovníka. - Výměna listů a darů mezi Dareem a Alex: dehonestující interpretace z úst dárce a nová interpretace z úst obdarovaného. 3. Legenda o sv. Kateřině K ukázce: - Forma – verš, rým, lomený verš, přesah. - Legendě o sv. K. bývá připisována vypjatá emocionalita (pozitivní i negativní) – nalezněte příklady. - Postava císaře Maxencia - způsob charakterizace, typ. - Upálení 50 učených pohanských učenců, kteří podlehli v disputaci s Kateřinou a stali se křesťany – zázrak a jeho význam v legendě. - Kateřinino mučení – význam popisu mučicích nástrojů, emocionalita, Kateřina vs. sluhové-mučitelé – jaký princip zde autor použil? - Symbolika barvy, ne však v tradičním dvorském využití (dále téma dvorská lyrika), ale její specifické uplatnění v legendě – vyložte význam barev. - Legenda a světská epika – Tristram, Izalda, nápoj lásky v nové interpretaci. - Estetizace krutosti a utrpení – o čem svědčí v lit. vývoji? 4. Středověká duchovní lyrika K ukázkám: Hospodine, pomiluj ny: - Charakterizujte stavbu písně. - Charakterizujte základní prosby, s nimiž se mluvčí obrací k Bohu. - K úvaze: jaké funkce měla píseň v českých dějinách? Svatý Václave - Jaká pozice je tu připisována knížeti Václavu (co je to tzv. svatý panovník?) - Další svatí přímluvci – Panna Maria, svatí andělé – význam? - Skupina dalších přímluvců (od Víta po Lidmilu) – jak je charakterizovat? - Jak byste charakterizovali stavbu strof i závěr (poslední strofu) skladby? Ostrovská píseň /Slovo do světa stvořenie - Proč dvojí název některých skladeb? (Co je tzv. incipit?) - Stavba strofy, verš a rým. - Zkuste vyložit, jaké základní náboženské téma píseň předkládá. Kocovník - Stavba strofy, verš, rým. - Složitá symbolika; vyjděte z toho, že kocovník (kožišník) je symbol Boha, který vytvořil dva symbolické „kožichy“ (symbol oděvu je oblíbený – např. „byl oděn do cti a slávy“), kožichy lze interpretovat např. jako svatební roucho nevěsty – církve či jako Kristovo vtělení. - Zkuste vyložit význam sdělení, že svůj kožich oblékl na lva, orla, člověka, vola – koho tím myslí? - Jak dál se tu pracuje s těmito 4 symboly ve vztahu ke Kristovu životu? - Jak rozumíte poslední strofě? 5. Středověká světská (dvorská, kurtoazní) lyrika K ukázkám: Barvy všecky - Zvažte význam jednotlivých barev. - Která barva má ve skladbě nejvyšší hodnotu? Slunce stkvúcé - Forma: verš, rým. - Najděte typické kurtoazní motivy (láska jako služba, hyperbolizace lásky i opěvované ženy, barevná symbolika, láska jako utrpení, tajnost lásky, nepřátelé lásky, rámec jarní přírody atd. atd.). Andělíku rozkochaný - Najděte příklady motivů světských a duchovních – specif. motivické prostupnosti duchovní a světské poezie. Dřevo se listem odievá - Najděte typické kurtoazní motivy. - Ve skladbě jsou přítomny i motivy, které ironicky zlehčují „vážnost“ kurtoazie - najděte je. Přečekaje všie zlé stráže - Co je to alba (aneb svítáníčko)? - Najděte charakteristické rysy dvorské poezie i specifičnost žánru. Slóvce M - Příklad motivické prostupnosti duchovní a světské lyriky; najděte typické kurtoazní motivy. - Kdo se skrývá za písmenem /slóvcem „M“? (Společně odhalíme 😊) 6. Mastičkář K textu: - Postupujme společně textem: najdete příklady ironizace postav – mastičkáře, sluhů? - Najdete příklad využití tzv. makarónské poezie? K jakému typu světské poezie odkazuje? - Podívejte se na Rubínovu „propagační píseň“ – „poslúchajte, dobří l´udie…“, v. 35n.: jakou metodu používá? - Najděte příklady i v dalším textu. - Možná jste zaznamenali, že humor dramatu je velmi hrubý – např. M. Bachtin (F. Rabelais a lidová kultura středověku a renesance) uvažuje o podobě tzv. smíchového světa zejména lid. vrstev – k tomu se společně vrátíme. - Jeho součástí je i ironizování žen či společ. minorit – najdete příklady? - Kdo a jakými prostředky signalizuje vstup tzv. sakrálního světa do textu? - Naleznete v postavách Abrahama a Izáka i (poněkud překvapivý) odkaz na Kristův život? – Jak si lze tuto paralelu vyložit? - V Abrahamově promluvě o ctnostech zemřelého Izáka můžete najít parodický odkaz na jeden topický motiv spjatý s legendou. Je to puer-senex, chlapec-stařec (budoucí světec prokazuje už od dětství vlastnosti typické až pro moudré stáří). Najděte ho. - V závěru ukázky se hádají mastičkářovi sluhové o urozenost svého rodu. Hádka je parodická. Ke kterému žánru odkazuje? Uveďte příklad známých středověkých textů neparodických (a jistě znáte i další parodický). 7. Tomáš Štítný K ukázkám: Knížky o hře šachové (J. de Cessolis) Hned od začátku: Š. rád pracuje s exemply: najděte příklad, vysvětlete smysl. - Jaké vlastnosti požaduje autor od panovníka? - Co je tzv. panovnické zrcadlo, znáte i jiné texty takto zaměřené? - Jaké vlastnosti má mít královna? - Na s. 374 a 375 uvádí autor řadu exempel - s jakým cílem? O světském milování a milování bydla nebeského (D. Augšpurský) - Povšimněte si, jakými prostředky líčí autor krásy tohoto světa. - Co je to „milovánie bydla nebeského“? Jakými prostředky tematizuje jeho krásu a význam? 8. Tkadleček K textu: - Kap. III. V úvodní promluvě se Tkadleček představuje v rozsáhlém alegorickém obrazu – jak mu rozumíte? Jaké je T. povolání? - Tkadleček také v kryptogramu skrývá své vlastní jméno (enigmatika náležela k oblíbeným uměleckým prostředkům i zábavám - Umberto Eco o středověku: „Luštěte znamení!“) a v kap. IV. na s. 35, od ř. 47, i jméno své milé. Rozluštíte je? Jaký typ abecedy musíte použít? - Próza využívá mnoho uměleckých prostředků – tropů i figur; najděte a charakterizujte aspoň 5 z nich. 9. Literatura doby husitské K textům: Václav, Havel a Tábor - Určete žánr ukázky; na jakých ideových pozicích stojí autor (do kterého „tábora“ jej zařadíte?) - Zjistěte z textu dataci; jak rozumíte dvojverší, které začíná slovy: „avšak na pamět…“? - Jak autor charakterizuje situaci v zemi? - 2. odst.: jak autor charakterizuje čas a prostor rozmluvy? Proč? - Jak charakterizuje jednotlivé rozmlouvající subjekty? – Sledujte zejména promluvu „Tábora“. - Jak se k situaci staví „Havel Vrtoch“? A co Václav? Nuž, vy ševci viery nové - Skladba vznikla jako parodie na píseň husitského kněze Jana Čapka ze Sán „Nuž, křesťané viery pravé“, v níž vykládá jednotlivá přikázání Desatera. - Jak je tu představeno husitství? Musí býti ohlášeno - Rukopis písně – zkuste ji přečíst a charakterizovat žánr. 10. Petr Chelčický K ukázkám ze Sítě víry: O šlechtě V čem podle PCH spočívá urozenost šlechty? Jak rozumíte formulacím: „By pak najhuoře činil, erb jemu nedá zlým býti“? „Nesměl by hanbú oči zvésti, kdyby hanbu za hanbu měl“? „Protož veliké slávy jest puol koně malovaného, a ktož od něho rod vládyčí má, též slávy jest jako puol koně malovaného“? Jak tu pracuje s metaforou psa, psí hlavy? O měšťanech (Mistrem Protivou míní Johna Viklefa) V čem spočívá základ měst? Jako hodnotí vznik a existenci města? 11. Jan Blahoslav: K textu Filipiky: - Filipika proti misomusům - objasněte oba pojmy. - Proč je právě toto téma pro jednotu aktuální? - Jakou strategii užívá JB na obhajobu svého stanoviska? - Jak argumentuje? - Lze tu uvažovat o intertextuálním charakteru textu? 12. Jan Amos Komenský K textu Labyrintu světa a Ráje srdce: - Kdo je onen „vůdce“ – tedy kdo provází Poutníka městem-světem a jak ho (je) lze charakterizovat? - Jakými prostředky zobrazuje autor „ryňk světa“ – s jakým cílem? - Co jsou ony „larvy“ na tváři a jakou tu mají funkci? - Jak tu charakterizuje autor lidskou činnost a s jakým cílem? - Co soudíte o jeho líčení „stavu učených“? - Které umělecké prostředky v úryvku z LS nacházíte? Uveďte aspoň 5. 13. Fridrich Bridel Co Bůh? Člověk? (Ukázka je příliš krátká na postižení kompozice rozsáhlé a důmyslně stavěné skladby; dynamika nakládání se základní antitezí Člověk – Bůh tu připomíná i dynamiku uplatňovanou ve výtvarném umění či architektuře; doporučuji ji Vaší pozornosti.) Zde pouze: jak je v úryvku zachycena antiteze Bůh – Člověk? Lze v ní nalézt odkaz k barokní senzibilitě?