1 Co vlastně jazyk je? Používají i jiné živočišné druhy jazyk?  jazyk jako předmět jazykovědného zkoumání  vlastnosti jazyka  rozdíl mezi jazykem a zvířecí komunikací Aleš Bičan 2 1) Jazyk jako sociální jev  Ferdinand de Saussure (1857–1913)  Evropský strukturalismus  Jazyk je sociální jev nebo společenská instituce stejně jako právní systém nebo způsob oblékání („dress code“)  Nadindividuální, kolektivně sdílený langue „jazyk“ parole „mluva“ jazykový systém konkrétní užití jazyka přímo nepozorovatelný přímo pozorovatelný  Úkolem jazykovědy je odhalit jazykový systém (langue) zkoumáním konkrétních mluvních projevů (parole) 3 2) Jazyk jako chování  Američtí strukturalisté/deskriptivisté  Jazyk je způsob, jakým se lidé chovají v reakci na nějaký podnět  Behaviorismus: popis a vysvětlení jevů jako reakce na nějaký podnět (stimul)  Leonard Bloomfield (1887–1949): „Jazyk je soubor promluv, které může jazyková komunita vytvořit.“  Zkoumá se jen to, co je přímo pozorovatelné (řečové jevy)  Význam zkoumán není (není přímo pozorovatelný) 4 3) Jazyk jako mentální orgán  Noam Chomsky (1928–)  Generativní lingvistika  Jazyková schopnost je mentální schopnost stejně jako např. schopnost počítat  Vrozená a geneticky podmíněná  Avšak ovlivněna i okolím (výchovou, prostředím)  Jazykověda jako součást psychologie  Jazyk je „konečný systém interagujících pravidel a principů, které určují (‚generují‘) nekonečné množství promluv“ i-jazyk (interní jazyk) e-jazyk (externí jazyk) část mysli konkrétní podoba i-jazyka předmět zkoumání lingvistiky 5 4) Jazyk jako abstraktní objekt  Jerrold Katz (1932–2002)  Reakce na Chomského a na nedostatek důkazů, že jazyk je mentální orgán  Jazyk je abstraktní objekt stejně jako pojem čísla  Existuje nezávisle na mysli  Nezabírá místo v čase a prostoru  Nutno rozlišovat znalost něčeho od znalosti samotné → znalost jazyka je něco jiného než jazyk samotný  I konkrétní jazyky by měly být předmětem výzkumu jazykovědy 6 JAKÉ JSOU VLASTNOSTI JAZYKA A ČÍM SE LIŠÍ OD ZVÍŘECÍ KOMUNIKACE?  Charles Hockett (1916–2000): 13–16 charakteristických vlastností jazyka (design features of language)  hlasově-sluchový kanál  diskrétnost  přenos na všechny strany a zaměřené přejímání  posunutí  rychlé mizení  produktivita  zaměnitelnost  tradice  úplná zpětná vazba  dvojí členění  specializace  prevarikace  sémanticita  reflexivnost  arbitrárnost  naučitelnost 7 Jak ale odlišit? Vlastnosti vyplývající z fyziologické a genetické podstaty člověka (nebo jiného živého tvora) Vlastnosti vyplývající ze společného původu jazyků Vlastnosti specifické pro jazyk Vlastnosti samotné komunikace Vlastnosti konkrétních jazyků nebo jazykových projevů Vlastnosti abstraktního jazykového systému 8  „Jazyk je čistě lidský a neinstinktivní způsob komunikování, myšlenek, emocí a přání, a to prostřednictvím systému volně [= vůlí kontrolovaných] produkovaných symbolů.“  „Jazyk je systém arbitrárních zvukových symbolů, pomocí kterých sociální skupina spolupracuje.“  „Jazyk je symbolický systém téměř zcela založený na čisté arbitrární konvenci, který je nekonečně rozšiřitelný a modifikovatelný podle měnících se potřeb a podmínek mluvčích.“  „Jazyk je lidský verbální systematický symbolismus, prostředek pro předávání informací, podoba společenského chování a vyznačuje se vysokou mírou konvenčnosti.“  „Lidský jazyk je neomezená množina diskrétních signálů, má velkou strukturní komplexitu, je strukturován aspoň na dvou úrovních, je otevřený a umožňuje přenos informací.“ 9 VLASTNOSTI JAZYKA 1) Používaný lidmi  Příliš omezující a antropocentrické  Předem vylučujeme, že jiné živé bytosti mohou užívat jazyk 10 2) Neinstinktivní, přenášen tradicí a kulturou  Jazyk je předávaný z generace na generaci  Není to instinktivní, tedy vrozený způsob reakce na nějaký podnět  Je naučený, je přenášen tradicí a interakcí s ostatními členy komunity  Oproti tomu je zvířecí komunikace dána instinktivně, je geneticky přenášená, tj. vrozená  Existují však výzkumy ukazující na to, že učení hraje roli při vývoji vokalizace u některých druhů ptáků (např. papoušků) a některých savců (např. kočkodanů) 11 3) Převážně arbitrární, nemotivovaný, konvenční  Mezi podobou signálu a tím, co vyjadřuje, není téměř žádná motivace  Konkrétně: podoba slova není zpravidla motivována jeho významem; vztah mezi nimi je konvenční dej mi jídlo dej mi více jídla dej mi ještě více jídla dej mi jííídlo dej mi jíííííííííííídlo  Chybí přesvědčivé důkazy, že by zvířecí komunikace byla nezávislá na kontextu užití  Snad opět kočkodani a jejich zvukové signály označující různé druhy nebezpečí 12 Arbitrárnost jazykového znaku  Výjimkami jsou zvukomalebná slova, která imitují význam ťuk ťuk, kykyryký, bečet  Další výjimka: zvukový symbolismus přední vysoké vokály (např. [ i ]) × nízké vokály (např. [ a ]) – často označují malé věci – často označují velké věci mil × mal 13 Tolkien: „Když tvoříte jazyk, máte volnost, příliš velkou volnost. Je těžké vhodně přiřadit významu jakýkoliv daný zvukový vzorec a ještě těžší vhodně přiřadit zvukový vzorec jakémukoliv danému významu. Říkám vhodně přiřadit. Nemyslím tím, že nemůžete tvary nebo významy libovolně přiřadit. Dejme tomu, že chcete slovo pro nebe. Nuže, nazvěte ho jibberjabber nebo jakkoliv jinak, jak jen vás napadne, bez toho, abyste uplatnili jakýkoliv jazykový vkus nebo umění. Ale to je kódování, to není tvorba jazyka. Něco úplně jiného je najít vztah zvuku a významu, který uspokojuje, který, jakmile vytvořen, bude mít trvání.“ 14 Které slovo znamená „motýl“? wilwarin ráka Které slovo znamená „démon“? tuilindo malarauko Které slovo znamená „vločka“? lumbule nieninque Které slovo znamená „červený“? karne laiqua 15 Které slovo znamená „motýl“? wilwarin ráka 90,14 % 9,86 % Které slovo znamená „démon“? tuilindo malarauko 21,13 % 78,87 % Které slovo znamená „vločka“? lumbule nieninque 42,25 % 57,75 % Které slovo znamená „červený“? karne laiqua 95,77 % 4,23 % 16 4) Slouží pro komunikaci, pro přenášení informací, vyjadřování myšlenek, pocitů a přání 5) Společenský, slouží ke kooperaci a interakci  Komunikace = předávání informací od jedné entity na druhou.  Primární funkce jazyka –nástroj komunikace? –vyjádření myšlení? –prostředek pro vyjádření a udržování sociálních vztahů? 17 6) Má systematický charakter  Jazyk není náhodný soubor prvků  Jeho podoba, fungování a užití se řídí pravidly  Není to pouze vlastnost jazyka, ale komunikace jako takové 18 Pravidla v jazyce  Pravidla nejspíš nemají povahu přírodních zákonů  Často jsou to tendence spíše než striktní pravidla  Není jasné, na jaké úrovni pravidla platí Univerzalismus Partikularismus / jazyková specifičnost pravidla univerzálně platná pro všechny jazyky pravidla specifická pro konkrétní jazyk univerzální gramatika, která je základem všech konkrétních jazyků pouze nejobecnější pravidla a principy, gramatika každého jazyka je jiná 19 7) Soubor symbolů/znaků  Znak: něco, co zastupuje něco jiného; co označuje něco jiného (lat. aliquid stat pro aliquo)  Není to pouze vlastnost jazyka, ale komunikace obecně 20 8) Otevřený, produktivní, nekonečně rozšiřitelný a modifikovatelný  Jazyk není uzavřený, ale je otevřený změnám: –lze tvořit nové jazykové prvky –lze jazykové prvky odstranit –lze jazykové prvky změnit  Počet promluv je potenciálně neomezený/neohraničený  Reálně je ohraničen mozkovou kapacitou, délkou života, trváním světa (vesmíru)  Uživatel jazyka může vytvořit zcela nové jazykové signály, a to i takové, které dosud vytvořeny nebyly  Příjemce, pro kterého jsou určeny, je schopen nově vytvořeným signálům rozumět, aniž by je předtím znal 21  Zvířata nejspíše užívají uzavřený inventář komunikačních prostředků  Nejsou nejspíše schopny vytvářet nové komunikační prostředky šimpanzice Washoe (1965–2007)  Naučila se cca 350 znaků (slov) amerického znakového jazyka  Některé znaky naučila i svou dceru  Vytvořila nové promluvy, např. zkombinovala ROCK „kámen“ a BERRY „bobule, plod“ pro označení para ořechu 22 9) Verbální, zvukový Verbální komunikace Neverbální komunikace Složena ze základních jednotek, které můžeme nazvat slova (popř. znaky) a které jsou realizovány pomocí zvuků, popř. písma. Komunikace pomocí jiných prostředků než verbálních (slovních) a zvukových. Např. gesta, tzv. řeč těla, doteky, oční kontakt atd. 23 Jazyk primárně zvukový a verbální? mluvený jazyk × psaný jazyk × znakový jazyk × jazyk s jinou podobou 24 10) S dvojí strukturací / dvojí artikulací (členěním)  Jazykové projevy lze rozdělit na: 1) soubory významových jednotek (jednotek nesoucích význam) – např. věty, slova, morfémy 2) soubory formálních jednotek (jednotek, které samy o sobě význam nemají) – např. slabiky, hlásky  Zvířecí komunikace tuto vlastnost nejspíše postrádá 25 11) Posunutí  Schopnost referovat o věcech vzdálených v prostoru a čase  Zvířecí komunikace se týká pouze bezprostředních událostí a nepřesahuje hranice teď a tady  Výjimka: tanec včely medonosné. –Informuje ostatní včely o poloze potravy a její vzdálenosti od hnízda