Johann Christoph GOTTSCHED Sterbender Cato – Umírající Kato Klára Škrobánková, 19.3.2018 J. Ch. Gottsched •1700 – 1766 •Především univerzitní profesor, dlouho dobu působí na univerzitě v Lipsku •Studuje v Královci (Königsberg) •1727 – seniorem v Německé společnosti – reforma jazyka a literatury •1725, 1727-29 – časopisy Die vernünftigen Tadlerinnen („Rozumné pokárání“ a Der Biedermann) •1727 – setkává se s F. C. Neuber a jejím manželem • •Vliv antiky a francouzského klasicismu (Corneille, Racine, Voltaire..) •1737 píše pro společnost hru, ve které je vyhnán Hanswurst •Teoretik literatury – respektování formy, racionalismu, klasické rétoriky •Gramatika němčiny: 1748 (Grundlegung einer deutschen Sprachkunst) •Sterbender Cato je jeho jediným uměleckým dílem • Sterbender Cato, 1731/2 •První německé „Originaldrama“ ve smyslu pravidelné poetiky osvícenství •Premiéra v Lipsku velmi úspěšná •Vliv soudobých francouzských her, které vycházejí z Aristotela a „pravidelného dramatu“ •Přepracování hry Cato Josepha Addisona z roku 1713 a stejnojmenné hry Francois-Michela Deschampse z roku 1716 •1749 vidí Marie Terezie Cata v Burgtheatru, úspěch •Později kritizováno pro přílišné následování pravidel a fakt, že jen cca 10% pochází opravdu od Gottscheda (1648 veršů, z toho 174 JChG), jinak doslovné překlady – „mit Kleister und Schere verfertigt“ •Přesto je hra úspěchem a následujících 10 let se hraje po celém Německu •G. nechtěl vytvořit svébytné dílo, ale položit základ psaní německých tragédií •3 jednoty, 5 aktů: poslední hodiny na svém sídle, protivník Caesara •Žánr truchlohry – především jazykově, důraz na to jak a co je řečeno •Námět je historický, ne vždy se drží teze přirozenosti a pravděpodobnosti – řeč před smrtí •Alexandrín – nepříliš vhodný pro němčinu a vůbec ne pro divadlo •Kritika titulu • • • •Další G. dramatické postupy: •Zakončování scén – vždy s poučením nebo návrhem, často se objeví nová postava, která poté vystupuje v další scéně – provázanost •Protikladné postavy, jednání – počestnost vs. neřest, republika vs. Absolutismus •Charakter hrdiny dle klasicismu – hrdinská, trpitelská smrt, starost o zemi a ne o rodinu, role otce vs. osobní zájmy apod.