Adobe Systems Zápatí prezentace 1 Proměna českého divadla ve druhé polovině 20. století Revoluční rok 1848 a osobnost Josefa Jiřího Kolára Adobe Systems Zápatí prezentace 2 Přehled témat kurzu •Individualista Josef Jiří Kolár – nové pojetí herectví v návaznosti na novou dramatiku a překlady Shakespeara •Česko-německé vztahy na příkladu hereček Julie Šamberkové a Marie Pospíšilové •Typy komediálního herectví – na příkladu Jindřicha Mošny a Františka Ferdinanda Šamberka •Ferdinand Břetislav Mikovec a Jan Neruda – soudobé divadlo očima divadelní kritiky •Od Prozatímního divadla k divadlu národnímu •Instituce Národního divadla – pražského a brněnského •Smetana – Dvořák – Fibich •Dramatici pozdního romantismu Jaroslav Vrchlický a Julius Zeyer •Pavel Švanda ze Semčic a nástup naturalismu •Dramatici českého realismu a naturalismu: bratři Mrštíkové, Alois Jirásek, Gabriela Preissová, Ladislav Stroupežnický •Cestující divadelní společnosti •Fenomén pražských divadelních arén Adobe Systems Zápatí prezentace 3 Kontexty českého divadla kolem r. 1848 •Divadlo předbřeznového typu realizované J. K. Tylem ØJ. K. Tyl jako osobnost českého divadla •Revoluční rok 1848 -Český repeal -Shromáždění ve Svatováclavských lázních -Pražské červnové povstání •7. září 1848: Zrušení poddanství •Únor 1850: zavedení divadelní cenzury •Listopad 1850: vstoupil v platnost nový divadelní zákon •Leden 1851: zrušena oktrojovaná ústava •1851: silvestrovské patenty – bachovský neobsolutismus (neústavní moc za vlády císaře Františka Josefa I.) • - • Adobe Systems Zápatí prezentace 4 Ve Vídni při povstání 13. 3. 1848 nařídil arcivévoda Albrecht střelbu do lidí. Nepokoje se stupňovaly, císař Ferdinand V. se 15. 3. pod tlakem stupňujících se nepokojů zřekl ‚neobmezené vlády vlastní osoby‘ a přiklonil se k parlamentní soustavě zástupů všech národů v konstituční demokracii, slíbil konstituci (ústavu), zrušil cenzuru a povolil národní obranu. Propustil kancléře Metternicha ze svých služeb. Zvěst o tom ještě téhož dne došla do Prahy a po 7. hodině objevil se nejvyšší purkrabí hrabě Stadion v divadle ve královské loži a nahnuv se k obecenstvu, německy prohlásil: »Jeho Milost dle právě došlé mne telegrafické zprávy slibil všem svým národům konstituci, svobodu tisku a nejmilostivěji povolil zřízení občanské gardy. Sláva našemu císaři a králi Ferdinandovi! Bůh ochraňuj vysoký císařský dům a naši milou vlasť Čechy!« V divadle potom nastalo bouřlivě radostné pohnutí, dámy v ložích mávaly šátky a volání „Vivat Ferdinand“ nebralo konce. Z divadla ihned dostala se zpráva ta do svatováclavského výboru a v krátkosti naplnily se Staroměstský rynk a Ovocný trh zástupy lidstva. »Osvítitl Osvítit!« volali lidé z ulic do oken domů, aniž se kdo nadál na všech stranách zaplály pochodně a v krátkosti potom za vedení prince Kamila Rohana bral se pěkně seřaděný pochodňový průvod osvětlenými ulicemi ze Staroměstského rynku Železnou ulicí ke sv. Havlu, kde první ovace složena Svatováclavskému výboru. Průvod ten, rozmnožený setninou měšťanské pěchoty, odtud bral se na Koňský trh, k hospodě „u zlaté husy“, kde provolána „sláva Fasterovi“ a dále u bytu předsedy Svatováclavského výboru voIána „sláva Deymovi“. Vojsko na novoměstské strážnici „u Vunšviců“ vstoupilo do zbraně, vzdávalo průvodu čest a bubnován „jenerálmarš“, když táhl k bytu arcivévody Karla Ferdinanda, který tehdy zastával místo komandujícího jenerála, jemuž voláno ke cti „vivat arcivévoda“. Adobe Systems Zápatí prezentace 5 Divadelní kontexty roku 1848 •Dominantní pozice Stavovského divadla (založeno 1783) •1834: vznik Kajetánského divadla, existovalo do r. 1837 (více viz: http://encyklopedie.idu.cz/index.php/%C4%8Cesk%C3%A9_divadlo_v_Kajet%C3%A1nsk%C3%A9m_dom%C4%9B) •1842: Nové divadlo v Růžové ulici (J. A. Stöger) (http://encyklopedie.idu.cz/index.php/Nov%C3%A9_divadlo_v_R%C5%AF%C5%BEov%C3%A9_ulici) •1845: založení Měšťanské besedy •1849: založena Aréna ve Pštrosce (až tři tisíce diváků) •1851: J. K. Tyl opouští Prahu, 1856 umírá •1854: začátek vydávání překladů spisů W. Shakespeara (1864: 300. výročí narození) • • Adobe Systems Zápatí prezentace 6 Střetnutí koncepcí dvou osobností: Tyla a Kolára J. K. Tyl •Lidové prostředí •Ansámblové herectví •Směřoval k lidovému publiku •Hrozila izolace od zahraničního vývoje J. J. Kolár •Měšťanské prostředí •Individualistický přístup •Nároky na divadlo vycházející z divadelního provozu středoevropských divadel Společné: vědomí společenské zodpovědnosti Obě tendence se doplňovaly a měly ve své době smysl Adobe Systems Zápatí prezentace 7 1841: spor mezi Tylem a Kolárem ohledně obsazení role Wernera ve stejnojmenné Gutzkowově hře 1845: ke kritice Tyla se přidává Havlíček Borovský: https://cs.wikisource.org/wiki/Posledn%C3%AD_%C4%8Cech_(Havl%C3%AD%C4%8Dek) Adobe Systems Zápatí prezentace 8 Josef Jiří Kolár (1812–1896) Adobe Systems Zápatí prezentace 9 Osvícenský vzdělanec a renesanční muž •Univerzitní vzdělání •Literát •Překladatel •Dramatik •Herec •Režisér • O slávě herecké, s. 7. Adobe Systems Zápatí prezentace 10 Kolár překladatel •Začíná překlady Shakespeara (Macbeth, Kupec benátský), dále Zkrocení zlé ženy a Hamlet (1853) •Schiller (Loupežníci, 1940) a poprvé Valdštýnova smrt, později Viléma Tella a Goethova Fausta (1. díl, 1863) •V té době J. Malý překládá Othella a Romea a Julii ØPřeklady pro účely jevištního ztvárnění – překládal pro konkrétní herce, často ztvárnit hlavní úlohu (Mefistofeles ve Faustovi, Kolorianus), překlady také pro Anne Manetínskou Adobe Systems Zápatí prezentace 11 Kolár dramatik Autor historických her, tragédií a veseloher •Monika (1846) – tragédie ve 3 jednáních (Čechy za třicetileté války) •Žižkova smrt (1850) – historická tragédie (Čechy a Brno 1420-1424) •Magelona (pův. Don César a spanilá Magelóna, 1852) – tragédie ve 4 jednáních, Praha 1598 •Tři faraonové – veselohra v jednom jednání •Věštba Libušina – slavnostní předehra, Vyšehrad 16. 5. 1868, provedeno v Novoměstském divadle k příležitosti položení základního kamene k Národnímu divadlu •Mravenci (pův. Číslo 76 aneb Praha před 100 lety, 1869) – veselohra o 3 odděleních, Praha •Dejte mi čamaru! – veselohra o třech jednáních •Pražský žid (1871) – historické drama v šesteru jednání • Adobe Systems Zápatí prezentace 12 Adobe Systems Zápatí prezentace 13 Kolár herec •1842 – stává se profesionálním hercem •Proměna romantického herectví •Individualismus •Hrdinské postavy, ironické a sarkastické pojetí •Role despotů, tyranů, vykořisťovatelů •Př. Mefistofeles – zcivilnění •Koriolan (1857) – odpoutání od deklamační manýry Adobe Systems Zápatí prezentace 14 Anna Kolárová-Manetínská •Herecká rodina •1834: profesionální herečka ve Stavovském divadle •Ideály ženské krásy – role sentimentálních milovnic •Koncem 50. let: matky a stárnoucí ženy •Univerzální herečka •Založila obor hrdinský a tragický •Obrovský záběr rolí – velký rejstřík Adobe Systems Zápatí prezentace 15 Doporučená literatura •Drábek, Pavel. České pokusy o Shakespeara. Brno: Větrné mlýny, 2012, kapitola 4 (Muzejní Shakespeare). •Engelmüller, Karel. O slávě herecké. Praha: Vilímek, 1947, s. 7-28. •Klosová, Ljuba. Josef Jiří Kolár. Praha: Divadelní ústav, 1962. •Klosová, Ljuba. Kolárové. Praha: Orbis, 1969. •Teichman, Josef. J. J. Kolár. Praha: Orbis, 1947.