ÚVOD DO STUDIA DĚJIN ARCHITEKTURY (IV) Jiří Kroupa 2021 Základy architektonické terminologie A) Sakrální architektura Dispozice a půdorys Sálové (síňové) dispozice - v češtině je možné užívat oba termíny jako synonyma: Sálový kostel – jednolodí (něm. Saalkirche; fr. église-salle; angl. single-space type church) Sálová dispozice s přístavbami, sál s bočními prostorami Oratorium – např. kostely kartuziánského řádu Sálový kostel na způsob pasáže– románské kopulové chrámy v Akvitánii Kostel s přízedními pilíři (často užíván něm. termín: Wandpfeilerkirche, případně odvozený termín Wandpfeilerhalle) Bazilika, bazilikální dispozice: Bazilika pilířová, sloupová + v liturgickém významu se používá termín rovněž jako čestné označení pro kostel vybavený svatým oficiem zvláštním privilegiem (basilica minor), v takovém případě se ani nemusí jednat o „baziliku v architektonickém smyslu“ Halová dispozice: Hala, halový kostel (něm. Hallenkirche; fr. église-halle; angl. hall-type church) Pseudohala, pseudohalová (rovněž pseudobazilikální) dispozice (něm. Stufenhalle) Centrální dispozice: Rotunda – stavba na kruhovém půdorysu Centrála kvadratická (na čtvercovém půdorysu) Centrála polygonální (na polygonálním půdorysu) Oktogon (centrála na osmiúhelném půdorysu Centrála na oválném půdorysu Centrála ve tvaru kříže (řeckého kříže) Kaple: a) malá sakrální stavba bez farních práv – křesty, pohřby b) v chrámu prostor pro boční oltáře c) domácí kaple na hradech, v zámcích a palácích Dvoupatrová kaple (capella privata, capella publica) Relikviářová kaple Axiální (osová) kaple – mariánská kaple (angl. Lady chapel; něm. Scheitelkapelle) Baptisterium - křestní kaple Arkýřová kaple (něm. das Chörlein) - např. oltářní prostor hradních kaplí nebo paláců, který vystupuje v patře z hmoty stavby Části půdorysu: Presbytář - chór: (původně pro chórový zpěv před oltářem, od poloviny 14. stol. název pro celý prostor presbytáře) Chór a závěr kostela Trojdílný chór: - původně k chóru byl na severu připojen prostor prothesis (příprava mše), na jihu diakonikon (liturgické předměty, relikvie) - románský trojdílný chór (typ Cluny II.) - italská renesance - na boku kapitulní sál a sakristie (mauzoleum) Kvadratický chór, cisterciácký chór Polygonální chór Trojapsidový chór Stupňovitý chór – románský (něm. Staffelchor) Chór s ochozem a radiálními kaplemi (chór poutních chrámů doby románské) Chór s ochozem a věncem kaplí (katedrálový chór klasické gotiky) Chór s ochozem, ale bez kaplí v závěru - nepravý katedrálový chór (např. městský farní kostel sv. Jakuba v Brně) Trojkonchový chór, chór v půdorysné formě jetelového listu Transept - příčná loď umístěná mezi chórem a lodí Křížení – místo, kde se kříží příčná loď s hlavní lodí Věž nad křížením Západní část chrámu: Atrium Předsíň (nartex) Západní chór (Westchor) u kostelů s dvojím chórem tzv. Westwerk - pevnostně upravené průčelí (karolinsko-otonská doba) tzv. Vorkirche - průčelí s pravoúhlou halou v přízemí a sálem s tribunou v patře (Cluny, Hirsau) Věž: Chrámová věž (resp. dvojice věží v průčelí) Chórová věž (nad chórovým čtvercem) Věž nad křížením Sanktusník Věže při chóru (něm. Chorflankenturm, např. Mainz; Chorwinkelturm, v nároží mezi chorem a transeptem) Kampanila – samostatně stojící zvonice Krypta: tzv. „Stollenkrypta“ – zaklenutá chodba v podzemí Confessio (něm. Ringkrypta) krytá chodba na půlkruhovém půdorysu pod apsidou kolem hrobu světce – je možné se k hrobu dívat Halová krypta Členění vnitřní stěny: Dvojzónové: arkáda, okenní zóna Trojzónové: arkáda, empora/triforium, okno (s triforiem v klasické gotice) čtyřzónové: arkáda, empora, triforium, okno (raná gotika, 1140-1190) Empora, tribuna, galerie: (fr. tribune-galerie-haute; angl. gallery) Vnitřní galerie (něm. der Laufgang) - horizontální středověký prvek v horní části zdiva Triforium Vnější galerie: a) vnější příčná galerie - trpasličí galerie (něm. die Zwerggalerie) - s arkádami, případně kolonádou na malých sloupcích b) královská galerie - galerie judských králů Lectorium, Lettner – chórová přepážka, oddělující chór mnichů od chóru laiků Edikula – „aedicula – domeček“ – architektonický prvek (může být i samostatný) ve formě krytého otvoru s římsou a stříškou Vnější gotické stavební prvky: Vimperk – vysoký trojúhelný štít nad portálem nebo okny (s kružbou a fiálami) Fiála – štíhlý (konstrukční i dekorativní) jehlan nad opěrným pilířem; je zakončený křížovou kytkou Krab (něm. die Kraben, Kriechblume) – dekorativní gotický prvek ve formě svinutého listu (mimo jiné i na bocích fiály) B) Světská architektura Zámek: tzv. „palazzo in fortezza“ – staročesky „stavení ve tvrzi“, opevněný palác tzv. „palazzo in villa“ – „palác na venkově“, v našem prostředí „zámek“ Vila - toskánská (předměstský letohrádek se zahradou a dvorem) - římská (zahrada, park s budovou „casina, casiny, belvederu, apod.“) - benátská (venkovská budova jako centrum hospodářského statku) Půdorysná dispozice: Zámek na půdorysu obdélníka Zámek čtyřkřídlý (s vnitřním nádvořím) Zámek trojkřídlý (na půdorysu obráceného písmene U) Dílčí části zámeckého souboru: Hlavní zámecké těleso – „corps de logis“ + boční křídla Boční pavilon, pavilony Zámecký dvůr vnitřní, často nazývaný také „čestný“ dvůr (fr. cour d’honneur; něm. das Ehrenhof ) – vymezený hlavní průjezdní, čestnou bránou tzv. „communes“ – nízké stavby kolem dvora s úřednickým či hospodářským účelem Menší dvůr, hospodářský - vstupní nebo vedlejší dvůr, zejména častý ve francouzském prostředí jako tzv. „dolní“ dvůr (fr. cour-bas) Předdvoří – „avant-cour“ Předzámčí, podzámčí Vnějšek zámecké/palácové stavby: Rizalit – část vystupující z půdorysu v plné výšce se střechou - ústřední rizalit, boční rizalit, nárožní rivalit, polygonální rivalit, apod. Nepravý rizalit, tzv. „Utlucht“, „Auslucht“ - nižší, neuzavřená forma rizalitu v 16. - 18. stol. (od země, ale ne až ke střeše: např. Hannover, Leibnitzův dům) Arkýř - krytá vystupující forma, krytý balkón či krytý chór vystupující kaple Vikýř – střešní otvor ve formě edikuly, okna apod. (slouží k odvětrávání podstřešních prostorů) Piano nobile – hlavní, vznešené patro zámeckých a palácových staveb podle italského způsobu (1. patro) Rez de chaussée – hlavní přízemí, společenské patro staveb podle francouzského způsobu Vnitřek: Enfiláda – jediná komunikační osa s průhledem otevřenými dveřmi Antecamera – antichambre: předpokoj Camera – sala – sal a l´italienne: názvy zámeckých a palácových místností; „italský sál“ přes dvě poschodí Galerie – podélný sál či chodba, otevřené po jedné straně okny Sala terrena – sál „podzemní“, obrácený do uzavřeného nádvoří, zámeckého příkopu nebo zahrady (se symbolikou přírodních a podzemních božstev) Grotta – umělá jeskyně (někdy připojená k sala terreně, její „ikonologická“ předchůdkyně) Salet, „salatrine“ – v 18. století malý letohrádek v zahradě („ikonologický“ nástupce dřívější sala terreny) C) Pevnostní, vojenská architektura Pevnost (něm. die Festung; fr. forteresse; it. fortezza) – systém obranných zařízení - k obraně významných a bohatých měst - k obraně řek a pohoří - k zajištění dosud neobsazené provincie - k zajištění strategicky významných míst proti možnému útoku nepřítele Pevnostní systémy (fr. manière de fortification) Bašty, rondely (něm. die Basteien; fr. tours rondelles) – v pozdním středověku a raném novověku: půdorysně půlkruhové či kruhové stavby vystupující z hradebních zdí ve tvaru nízkých věží Bastionový systém (fr. tracé en bastion) a) Italský systém (Leonardo da Vinci, Francesco di Giorgio, Michele Sanmicheli) – nejstarší obranný systém raného novověku: srdcovité nebo pětiúhelné bastiony v příkopu. b) Nizozemský systém (Johann Wilhelm Dilich, Menno von Coehoorn) – pro nížinné oblasti s množstvím vody: špičaté užší bastiony, široké vodní příkopy, před kurtinami raveliny, před bastiony šance-zašpičatělé půlměsíce. c) Francouzský systém (Sebastien le Prestre de Vauban) – různé systémy podle přirozenosti krajiny: (i) široké bastiony (s ušima), na nich vyvýšené posty; před kurtinami tzv. předsunuté raveliny; (ii) ve svých pozdějších pracích Vauban oddělil bastiony od ostatní pevnosti dalším příkopem. (iii) tzv. Tenaille (das Tenaillensystem; fr. manière tenaillée) - polygonální, hvězdicový systém. Systém opevněného pásu z menších pevnůstek (jeden z jeho tvůrců byl mohučský architekt a vojenský inženýr Maximilian von Welsch) – Mohuč, Schweidnitz, u nás Olomouc. Jednotlivé části opevnění: Tracé – půdorys pevnostní soustavy (průběh valů, příkopů – znázornění pevnostního systému) Bašta, rondel Bastion - polygonální Ravelin – vystupuje z příkopu před přímou zdí mezi bastiony (kurtinou) Kurtina; kurtinová - (přímá) zeď mezi dvěma bastiony Kasematy (něm. die Kasematte; it. casemate) – zaklenuté prostory (i několikapatrové) v opevnění Koliště (něm. das Glacis) - plochá, zkosená plocha vně pevnostního systému (je zkosena na straně možného útoku) Citadela – opevněná pevnost nad městem (případně před městem) D) Zahradní architektura Zahradní systém - italský – ohrazený, s pravoúhlými partery kolem centra / „teatro“, různými drobnými letohrádky a technickými hříčkami, s galeriemi, apod. (srov. Lustgarten v Kroměříži) - francouzský - klasický: tvůrce André Le Nôtre (konec 17. století), s boskety a hlavní pohledovou osou - rokokový: tvůrce Ange-Jacques Gabriel, Jacques-Fr. Blondel (od 30. let 18. stol.), s trávníkovými partery a různě se křížícími se pohledovými osami - holandský – menší pravoúhlé partery se seskupují do jednotlivých oddělení zahrady, ta jsou oddělena vodními kanály (kanály rovněž zahradu mohou rámovat) - „anglo-chinoise“ - sentimentální, „anglo-čínská“, často osvícenská zahrada s různými stavbičkami (fabriques): od 60. let 18. století do konce 18. stoletív Evropě - anglická neformální zahrada – objevuje se na přelomu 17. a 18. století v Anglii, její první etapa kulminuje v anglickém neopalladianismu počátku 18. století (tzv. Augustovská zahrada podle císaře Augusta + recepce malířských děl italských francouzských krajinářů); - později se v krajině neformálních parků objevují stavby nejen antikizující, ale také čínské, gotické, turecké, perské (tzv. pitoresní, malebná, krajinářská zahrada); - ve druhé polovině 18. stol. se prosazuje přírodně-krajinářský park velkých rozměrů. Ten se šíří kolem roku 1800 po celé Evropě a během 19. století nabývá různých podob – všechny se odvíjejí od přírodního utváření krajiny. Části zahradní architektury: Partere – rovinná část zahrady s trávníkem, nebo vysypaným barevným pískem - de broderie: „výšivkovitý“ - ornamenty z barevného písku - de compartiment: květinový - symetricky tvarované sousední partery na nepravidelném půdorysu - a l´angloise: trávnikový, zelený parter Boskett – část v zahradě vytvořená ze zastřižených keřů nebo malých stromků Treillage – mřížová stěna z latí; dřevěné loubí v zahradě Berceaux – altánek (většinou z dřevěných latí, pokrytý popínavými rostlinami) Boulingrine - bowling green – trávníkový partere s prohlubní v zemi (původně: trávník pro hru v kuželky, často však v zahradě tuto funkci neměl/ byl módním projevem) Giardino segreto / secreto: oddělená, menší část zahrady pro soukromé užívání majitele / někdy se zdůrazňuje její „tajný“ charakter. Oranžérie – skleník pro pěstování pomerančovníků a jiných exotických stromů. Trianon – původně letohrádek na místě stejnojmenné vesničky u Versailles, později ve francouzské rokokové zahradě menší přízemní letohrádková budova na konci zahrady. Eremitage – poustevna; Belvedere – letohrádek s „krásnou vyhlídkou“; Belaria – letohrádek s otevřeným horním patrem; Galerie – dlouhá otevřená stavba, často se sochařskou výzdobou interiéru. Fabriques – drobné stavby v neformálních zahradách „anglo-čínských“, s různým účelem a vybudované v různém stylu. Ha-Ha – způsob ohrazení bez ohradní zdi u neformálních zahrad. Zahrada končí hlubokým příkopem, který se záhy zvedá do původní výše, takže se zdálky zdá, jakoby zahrada přecházela bez přerušení do širší krajiny. E) Konstrukce, klenby a fasáda Stavební způsoby Tektonický způsob (modus)- sestavení podpěry a břemena; sloupový řád: - řád jako styl-genus (vedle sebe): např. v Řecku uplatnění řádu dórského, iónského, korintského na různých stavbách - řád jako pořadí, styl-ordo (pořadí od nižšího k vyššímu): např. v Římě toskánský, nad ním iónský, nad ním korintský apod. - řád vysoký a nízký: např. ve středověku, případně u Filippo Brunellesca v první pol. 15. století (iónský a kompozitní) Stereotomní způsob (modus) - sřetězení horizontálních ploch ve vertikálních osách: - výstavba podlaží prostřednictvím bosovaných kvádrů - výstavba a odlišení pater odstupněným způsobem bosáže (např. Michelozzo: Palazzo Medici-Riccardi ve Florencii) - výstavba podlaží prostřednictvím různě řezaných kamenných desek - okenní řád: sřetězení pomocí různé velikosti okenních otvorů v patrech nad sebou Travée (něm. das Joch) – základní jednotka architektonického učlenění: sestává z páru stavebních článků, intervalu mezi nimi, nesených části a zastropení. Z hlediska řádu existují jeho dvě základní formy: Kolonáda – sloupořadí; sestavené ze sloupů, spjatých horizontálním kladím: architrávový systém. Arkáda – oblouk; svislé podpěry nesou půlkruhové (případně hrotité) oblouky: arkádový systém. Podpěry Pilíř je sestaven z článků: baze-basis, dřík, krycí deska (může být profilovaná) Pilíř s příporami (sloupkovými) – k pilířovému jádru jsou připojeny drobné sloupkové přípory (klasická gotika) Pilíř svazkový – jádro je organicky propojeno s lineárními příporami do jediného celku (poklasická gotika) Lizéna, lezéna; lizénový rám Sloup je sestaven z článků: patka, dřík, krček a hlavice Polosloup; třičtvrtěsloup; čtvrtsloup – sloupy zapuštěné do zdi Pilastr – plochý, do zdi zapuštěný sloup Lizéna s patkou (případně naznačeným krčkem): Dom. Martinelli: „fasce che serváno come pilastri“ (lezény, které slouží jako pilastry) Řády (něm. die Ordnung; fr. ordonance): a) řecké Dórský: kanelovaný dřík bez patky, hlavice (echinus-polštářek, abakus-krycí deska), kladí (architráv, triglyfy + metópy, římsa) Iónský: patka, štíhlý dřík s řídkými kanelami, hlavice s volutami, kladí (trojdílný architráv, reliéfní vlys, dekorativní římsa) Korintský: patka, štíhlý dřík s kanelami, hlavice (koš s akantovými listy), kladí (jako iónské, ale vyšší architráv a zubořez nad vlysem); b) římské Toskánský: patka, hladký dřík, výrazný krček, profilovaný abakus, kladí (dvojdílný architráv, hladký vlys, profilovaná římsa) Kompozitní: kanelování ve spodní části dříku, hlavice vzniklá propojením korintského koše a z něj vyrůstajících iónských volut, několikadílný architráv. c) „Ordre absent“ V akademické teorii Jacquese Fr. Blondela je termínem „chybějící řád“ označen tzv. „6. řád“ – tj. použití lizén na místě nejnižšího sloupového řádu (většinou na bočních nárožích zámeckých fasád). Tento druh architektonického řádu byl užíván již v římské akademické teorii kolem roku 1700: „fasce che servono come pilastri“ – pásy, které slouží jako pilastry (srov. Domenico Martinelli, Carlo Fontana a Francesco Fontana). d) Kolosální, monumentální řád Sloupový řád, jehož sloupy (případně pilastry a lizény) spojují dvě podlaží. Používán Palladiem a pozdním Michelngelem, později byl často součástí akademické římské výuky v době barokní. Členění přízemí (resp. fasády) Bosáž, rustika, armování Konstrukční systémy středověké Obloučkový vlys – motiv drobných arkád pod románskou římsou, nesený po stranách zapuštěnými pilíři, příp. lizénami Přípora (něm. der Dienst) - původně sloupová příložka u pilíře - v gotice značně důležitý prvek, postupně ztrácí hlavici Opěrný systém středověkých chrámových staveb: Opěrný pilíř, opěrák Opěrný oblouk Oblouky (lat. arcus) - půlkruhový, plný - segmentový, plochý - podkovový, podkovový hrotitý - trojlistový, jetelový list - hrotitý, hrotitý-lancetový - závěsový, draperiový - oslí hřbet, kýlovitý, tudorský - prampouch (něm. Schwibbogen): zděný rozpěrný oblouk mezi dvěma domy v úzké středověké uličce Portály Pravoúhle završený (s architrávem) Půlkruhově završený (s archivoltou) Cvikl – plocha vymezená archivoltou a jejím pravoúhlým orámováním Hrotitý portál gotický Odstupňovaný portál ve špaletě Portikus: sloupová otevřená hala, resp. sloupová předsíň před hlavním portálem Okna, okenní otvory Formy oken: Půlkruhově završené Biforium (sdružené po dvou) Triforium (združené po třech) Hrotité – gotické Rozeta Okulus, kruhové okno, oválné okno Bramantovské okno Serliána, Palladiovský motiv Kazulové okno Francouzské (balkónové) okno Rámování a výplně oken: Kamenné ostění Šambrána (něm. die Fenstereinfassung) Okenní kružba (něm. Masswerk) Slepé okno, slepý oblouk (něm. die Blende) Výklenky Edikula – může být i samostatně (viz výše) Nika Exedra Sedile Římsy a štíty Římsy - soklová - patrová - kordonová, pásová - parapetní - korunní, hlavní Římsy nadokenní Štít (fronton, frontispitz) - volutový štít - trojúhelný - segmentový - rozeklaný, prolomený - roztržený Klenby Valená - s průřezem půlkruhovým, segmentovým, hrotitým, parabolickým Valená klenba na pasech Valená klenba se spuštěnými pasy (a biforiem) Klenba klášterní - domikální Křížová klenba - hřebínková Křížová klenba - žebrová - klenák Klenba šestidílná, osmidílná - žebrová Klenba síťová - paralelní žebra (nejstarší síť, 1385) Klenba hvězdicová Klenba kroužená Klenby sklípková Klenba klášterní s výsečemi Klenba valená s výsečemi, lunetami Klenba zrcadlová Klenba s vykláněnými pasy Části klenby Náběhy klenby – u tzv. uzavřených kleneb (kupole, valená klenba) Patky klenby, koutové výběhy – u tzv. otevřených kleneb (křížová, placková) Čelo klenby – křivka, kterou se otevřená klenba opírá o zeď Kápě klenby – plocha klenby Žebra a ztužení kleneb - pravoúhlého profilu, klínové - hruškového profilu Klenební pas Ztužení klenby na rubu Klenák Kopule - s tamburem - na trompech - na pendentivech - kopule plochá - placková klenba (mezi jednotlivými poli jsou nosné pasy) - česká placka - pruská klenba (kopule je menší než základna) - skořepina (železobetonová), v poválečné moderní architektuře. Střechy Pultová Sedlová Valbová, zvalbená Stanová, pyramidová Mansardová Plochá Cibulová, cibulová s lucernou