Umění současného světa - orientační literatura: Moderní svět a moderní umění. Modernost, inovace a tradice, návraty k minulosti Charles Baudelaire, Úvahy o některých současnících, Praha 1968 (výběr) Jean Clair, Úvahy o stavu výtvarného umění / Odpovědnost umělce, Brno 2006 (příslušné kapitoly) Taťána Petrasová, Roman Prahl, Mnichov-Praha : výtvarné umění mezi tradicí a modernou, Praha 2012 Ivo Habán (ed.), Nové realismy, NPÚ 2019 (úvodní studie) Pavla Machalíková, Tomáš Winter(eds.), Umění a tradice, Artefactum 2017 (výběr) Prostory obrazu: čím a jak se nahrazoval systém renesanční perspektivy Petr Ingerle, Perspectiva artificialis, MG Brno 2007 Petr Ingerle, Plocha, hloubka, prostor: perspektivní motivy a principy v umění, MG Brno 2011 Ladislav Kvasz, Prostor mezi geometrií a malířstvím, Slovart 202 K Baru ve FB.: Thierry de Duve, Intentionality and Art Historical Methodology: A Case Study, 2012, viz: https://nonsite.org/intentionality-and-art-historical-methodology-a-case-study/ nebo ještě: https://www.slideshare.net/manerbio/bar-illustrations Jaroslav Sedlář, Proměny znázornění prostoru v novověkém malířství, viz: https://digilib.phil.muni.cz/bitstream/handle/11222.digilib/110843/F_HistoriaeArtium_32-1988-1_5.pd f?sequence=1 Odklon od mimetické tvorby. Podoby primitivismu v moderním umění Primitivism in 20th Century Art, MoMA 1984 (výběr) Tomáš Winter, Palmy na Vltavě. Primitivismus, mimoevropské kultury a české výtvarné umění 1850–1950, Řevnice – Plzeň – Praha 2013. Charles Harrison, Francis Frascina, Gillian Perry, Primitivism, cubism, abstraction : the early twentieth century, New Haven 1993 (příslušná kap.) Abstrakce a figurace jako protiklady i jako propojování a vrstvení těchto „jazyků“ John Golding, Cesty k abstraktnímu umění, Brno 2003 Magdalena Krejčí, Hranice abstrakce a figurace: estetické problémy (mgr.dipl.pr.na kat.estetiky), Brno 2017,viz: https://www.google.com/search?q=abstrakce+a+figurace+knihy&client=firefox-b-d&ei=Bl5TYdHfGYmUsAeI16 ewBQ&oq=abstrakce+a+figurace+knihy&gs_lcp=Cgdnd3Mtd2l6EAM6BwgAEEcQsAM6BQgAEJECOgsILhDHARDRAxCRAjoLC C4QgAQQxwEQ0QM6CwguEIAEEMcBEKMCOgUIABCABDoFCC4QgAQ6BQguEJECOggILhCRAhCTAjoECAAQQzoECAAQHjoGCAAQFhAe OgUIIRCgAToICCEQFhAdEB46BwghEAoQoAFKBAhBGABQpSBY_mRg1GdoAXACeACAAaIBiAGcGJIBBDUuMjGYAQCgAQHIAQbAAQE &sclient=gws-wiz&ved=0ahUKEwjR-tWrpaLzAhUJCuwKHYjrCVYQ4dUDCA0&uact=5 Od koláže k asambláži a objektu. Obraz a realita Harriet Janis, Rudi Blesh, 1899-1985.Collage : personalities, concepts, techniques, Philadelphia 1962 Brandon Taylor, Collage: The Making of Modern Art, Thames Hudson 2006 Diane Waldman, Collage, Assemblage, and the Found Object, 1992 Perceptuální a konceptuální Karel Srp (ed), Minimal & Earth & Concept Art, JAzzpetit 1982 Tomáš Pospiszyl, Asociativní dějepis umění, tranzit 2014 Štěpán Grygar, Konceptuální umění a fotografie, AMU 2004 Mimoumělecká realita: reklama a komerce jako kýč nebo inspirace? Gillo Dorfles, Kitsch : the world of bad taste, New York, 1969 Umbero Eco, Skeptikové a těšitelé, Praha 2006 Lada Hubatová-Vacková (ed.), Divadlo ulice, Praha 2021 Socha a objekt. Sochařství v rozšířeném poli Rosalind Krauss, Passages in modern sculpture, Cambridge 1981 Alex Potts, The Sculptural Imagination: Figurative, Modernist, Minimalist, New Haven 2000 Andrew Causey, Sculpture Since 1945, Oxford 1998 Rosalind Krauss, Sochařství v rozšířeném poli, in: Karel Císař (ed.). Stav věcí – Sochy v ulicích, DUMB 2011, viz: http://intermedia.ffa.vutbr.cz/files/Rossalind_Krauss_SOCHARSTVI-V-ROZSIRENEM-POLI.pdf Jak překonat statičnost obrazu a sochy: otázky dynamiky, pohybu, času Jeoraldean McClain, Time in the Visual Arts: Lessing and Modern Criticism, viz: https://www.jstor.org/stable/430538 Philip McCouat, Art in a Speeded Up World: Overview; Part 1: Changing concepts of time; Part 2: The 'new' time in literature; Part 3:The 'new' time in painting, viz: http://www.artinsociety.com/pt-1-changing-concepts-of-time.html Výstava Le Temps, vite! Centre Pompidou, Paris 2000, viz: https://www.centrepompidou.fr/media/document/58/7c/587ca889592fa3652d0317083c0be5e7/normal.pdf Zdeněk Pešánek, Kinetismus, 1941, reedice s textem T. Pospiszyla, Praha 2013 Umění a politika; utopie avantgardy, sociální aspekty umění, mimoestetické funkce Murray J. Edelman, From art to politics : how artistic creations shape political conceptions, Chicago 1995 Petr Bürger, Teorie avantgardy. Stárnutí moderny. Stati o výtvarném umění, AVU 2015 Barron, Stephanie, ed. 'Degenerate Art': The Fate of the Avant-Garde in Nazi Germany. New York 1991 Boris Groys, Gesamtkunstwerk Stalin / Komunistické postskriptum, AVU 2011 Germano Celant (ed.), Post Zang Tumb Tuuum: Art Life Politics: Italia 1918–1943, Fondazione Prada 2018 Výstavy a prezentace moderního umění David Carrier, Museum skepticism : a history of the display of art in public galleries, Durham 2006 Salon to Biennial I (1863-1959), II (1962-2002), Phaidon 2008, 2018 Pavlína Morganová, Terezie Nekvindová, Dagmar Svatošová, Výstava jako médium. České umění 1957-1999, AVU, 2020