ŽIVOT FLORENTSKÉHO MALÍŘE PA OLA U C C E L L A PAOLO XJettlh -T*»oto dí Dono, srvanv Ucccllo, naroiený r. 1597, jo',. vyplývá s urwilcovíTh ulUjjů v nřfcoUJt* Juňrivýdi prizn.knJdi (ťjayc I. 1 začínal vlnatnč jako zkuifc v dílní Ijyrera* Gliilieriiho 1 účastnil -strádá lehkost a půvab, s nimiž pracuji přirozené ti, kdo přikládají ruku k dílu s mírou, rozvahou a rozumem a přitom sc vyhýbají přílišným jemnůstkám, jež vnášejí do díla vchce rychle jakousi nucenost, strohost, těžkopádnost a špatný styl, který v divákovi vzbuzuje spíš útrpnost než obdiv; duch sc má totiž namáhat, jen když má rozum chuť tvořit a když se rozhoří nadšeni, neboř teprve pak vznikají skvelé, božské věci a podivuhodné myšlenky. Vuaart tndl PaoU Uccclta \.t avých Zimttrh před GUltrrtího, l>on»tel!a a BruntllcKllíllO jako umčtce itarii Kuicnicc ■ lUl ho jak n objevitele ptrspi-liiívy, V tůni duchu je psin i celý jeho íivotopli. Doplňky, jimiž jc| Vasari v t. vydái d Ž uviti ro/ííři! vití nrí dvojnátobní, tuto gal; tad.nl, 1 ne xcela nnrJWnnu předlilw u Uccdlovc objrvitdítvl (cíle ;tdůr»saiily. Přitom jc ai "fen t data jeho nmozcnl itcjnic, íc nemohl b?t předchůdcem uvedených umrlců, ale íe hyl podle vlcho jako jeho wttcvlllk Maascclo [ejšch íjkim, 1 ie «e tedv ion musil utii i-.lkMira perspektivy 11 itarilho Brunelkscbíbo, GiUKiiia VASAHi Pé*k tt tttfr %tbft«! - celý odatavec o ItcctUovc íljafnrm objevu ptropektivy byt st po anekdotu » UaMiatťJTrrn doplnili v l. vydáni mts^xr/ji - podlolky Aon.-nukých čapek i kápí, kruhy * hroty nebo bac hrutů, Itavené nad erby. hbíi tifi st iwM - ton odpovedi avŕJU »píí o Vasarilii podcenivém postoji k prid imaniňtri nci c ninottch D Že se po něm ptají mniši, vždycky se doma zapřel; a pokud náhodou někde vc Florencii potkal některou dvojici z toho řádu, dal se vší silou do běhu a mnichům utekl. Jednou ho však dva řcholnlci, zvědavější než ostatní a mladši než on, dohonili a zeptali se ho. proč nepřijde dokončit, co začal, a proč utíká, jakmile vidi nějakého mnicha. A tu Paolo odpověděl; „Vy jste mě zničili takovým způsobem, že utíkám nejen před vámi, ale že se ui nemohu přiblížit ani k žádnému truhláři; a to všechno ten váš nerozumný opat, který mě těmi sýrovými koláči a polévkami celého tak nacpal sýrem, že jsem už celý sýrový a mám strach, aby ze mne neudělali tmel. Kdyby to tak šlo dál, nebyl bych snad už ani Paolo, ale Sýrccl" Mniši se s ním za velikého smíchu rozloučili a pověděli všechno opatovi, který Paola znovu přiměl k práci, ale k jídlu mu už poručil dávat něco lepšího než sýr. *J7 Pw\»v! tatí r kidltth Salt Afmioto ~ i tetmkf tmlijvanách kolem t. 1440, byly íkJiÍtiio odkryty pouze ilomky. 2}8 GWRGIO VASAHt oftiř tt ít, Kosman a Dominium - dílu ac nedochovala V Ámt MtiUrrlI - (Hipis UcítJluvych prací v Mcdiccjikím pnUd byl připojen teprve v i. vydáni Žimtťi \ i. dčl. o tíitbl je fot, *c zachovaly tři pmatulú itbcazy /lift? n Aiffl Ramano z r, I4j6 [dnn v paíiiakim l-ouvfu, londýnské NiitHinal Gal hry ■ fWtiiakych Ulfi/ilch), o LtcrOuh tc Vasari nnljVujť liz v yivřra ■ velmi smiiiié- JaLíi o „daUIch plitnecb", tut nichž Paulo „namaloval ní kolik uIhIl-išuU or|-iro]cnců ri» koních". ■ lín.i.-y byly výtlilmi uvedeny t ínventifi McdLcrJBkiMm paUcc poimni Ij-trnzj MajtnLlicii r. 1494. mil i farní ffttt p/ne utrrayi ptdkA -ilnckdratickĚ v ys v í den! nulito v v přezdívky bylo doplněno V i. vydáni Ztrátu, podobné jako nAsIcdujEd pupil ji.hu prací & zmínka o jeho krahárh, jci irnjl Vasaií vc ívé íblrcc. f amhifit kJáittvx \atita Maria \'trrlU -z maleb v ambitu zvaném Chioatru Vtrdc §ť Ucccllovi připisují frei ky Stvnjtaif nvčla a itvnřtnt Adama a StviKiní Lvy 1 první břich, m niebi amřlcc pracoval kotem f. rijo, a Potopa a Obe/ a opilství Nocmovo, pritcz let 144(1—1448. IJertky byly r. 1940 afekty a vystaveny v sousedním rifcktiři; při (iiLninJ byly odkryty illiopk, Za povodní r. byly malby vllni poSkuwny. v mulitu pracovní mj. i Dtllo I> lli ^04—asi i471), jemuž VasAti vřtmvul krátil samintuný iivutopii) (Zj Optrt II, t47). Poté namaloval Paolo v kostele Cľarmine pro kapli sv. Jeronýma, jež patřila Puglijskýra, oltář se sv. Kosmou a Damianem. V dome Mediecú udělal temperou na plátně několik výjevů sc zvířaty, jež mčl vždy v oblibě, a vynaložil veliké úsilf, aby jc udělal co nejlépe; kromě toho mil i doma vždy plno obrazů ptáků, koček, psů a všemocných zvláštních zvířat, jež nemohl mit živá, pr»tože byl chudý, a tak si j c aspoň nakreslil, Ncj raději ze vřeho mil však ptáky, a proto sc mu říkalo Paolo Uccello, Paolo Ptáček. V připomenutím domě Mediceu namaloval kromč jiných zvířecích výjevů také několik lvů, jak mezi sebou zápasí s tak děsivou hbitosti a zuřivosti, že vypadali jako živí. Zvláätt vzácný vsak byl výjev s hadem, který boj ovil se lvem a přitom prozrazoval nezkrotným pohybem svou zuřivost a dštil z chřtánu a očí jed, zatímco opodál bylo vidět venkovské děvče, které hlídalo vola, namalovaného v překrásné perspektivní zkratce; Paolovu vlastnoruční kresbu k němu mám ve své knize kreseb zároveň s kresbou k té venkovance, jez sc plná strachu dává před tčmi zvířaty na útěk. Bylo tam také několik velmi přirozeně namalovaných pastevců a krajina, jež sc tenkrát pokládala za velice pěknou; a na dalších plátnech namaloval Paolo tehdejší ozbrojence na koních, s řadou podobizen podle skutečnosti. Potě mu bylo zadáno několik výjevů v ambitu kláštera Santa Maria Novella; první, hned u vchodu do ambitu, představuje stvořeni zvjřat s nekonečným množstvím různých vodních, suchozemských í letujících živočichů. A poněvadž Ucccllo byl velice nápaditý a matoval, jak už jsme řekíi, 5 velikou zálibou zvířata, vyjádřil vc lvech, kteří se užuž na sebe sápají, veškerou jejich nezkrotnost a v jelenech i daňcích zase hbitost a bázlivost, nemluvě o nesmírně živých ptácích a rybách sc vsím jejich peřím a šupinami. S velikou snahou a péči tam udělal v pěkném stylu také stvoření muže a zeny. Na tomto obraze maloval s velkým zaujetím barevné stromy, jež sc tenkrát nemalovaly příliš dobře; a tak byl první, kdo si ze starých malířů získal jméno tím, žc dělal krajiny a ic je maloval doku nakji než kdokoli před ním, i když po něm přišli malíři, kteří je zpodobili ještě dokonaleji, protože on jim přes veškerou námahu nemohl nikdy dát tu měkkost a jcdnotu> kterou dostaly v naší doho tím, že se malují olejem. Ale velice dobré bylo už to, že jc pomocí