7. 19.11. Kubismus v užitém umění, Pražské umělecké dílny, teorie kubismu LHV Výsledek obrázku pro Hofman Vlastislav 225 gutfreund - úzkost 258 filla - hlava, 1912 320 Gočár - hodiny, 1913 330 janák - židle, 1911 331 janák, 1911 322 Gočár - věšák, 1913 Výsledek obrázku pro Chochol Výsledek obrázku pro Dům u černé matky boží C:\Users\hubatova\Pictures\Lada 31072013\VŠUP\Antologie design\obrázky text antologie\Obrázky def\01.JPG Pražské umělecké dílny, výstava Werkbundu v Kolíně nad Rýnem, V. V. Štech: Čechische Bestrebungen, 1914 Český kubismus - Expozice kubismu – Dům U Černé Matky Boží Grand Cafe Orient - Historické foto. Dům U Černé Matky Boží House of Black Madonna | Facebook Stavbaweb.cz – V New Yorku se představuje rarita: český architektonický kubismus Dům U Černé Matky Boží v padesátých letech. Všimněte si, že před domem jsou tramvajové koleje, které vedou do Celetné ulice. V roce 1960 zmizely tramvaje z ulic Celetná, Pařížská a Staroměstského náměstí. - Foto: archiv • Dům U Černé Matky Boží | Rádio DAB Praha Kam zajít na hranatý věneček? Grand Café Orient, Dům u Černé matky Boží Skupina výtvarných umělců SVU – umělecké sdružení založené v roce 1911 a působící do roku 1914. Představovala širokou základnu moderní tvorby, protože se v ní setkali nejen malíři a sochaři, ale také architekti, spisovatelé, hudebníci a výtvarní teoretici. Vedle bývalých členů Osmy Emila Filly, Antonína Procházky a Vincence Beneše přibyli Otto Gutfreund, Pavel Janák, Josef Gočár, Josef Chochol, Vlastislav Hofman, Václav Špála, Josef a Karel Čapkové, František Langer, Vincenc Kramář, V. V. Štech ad. Skupina směřovala ke kubismu, který se stal jejím hlavním programem. Vytvořily se v ní dva tábory, přistupující ke kubismu různým způsobem. První, vedený E. Fillou, hájil podobu kubismu v jeho původní podobě, druhý, reprezentovaný bratry Čapkovými, razil jeho volnější formu, v níž se mohly uplatňovat další vlivy nejen evropské (italský futurismus), ale i domácí (barevně a dekorativně bohatší pojetí). Skupina vydávala časopis Umělecký měsíčník. Výsledek obrázku pro skupina výtvarných umÄ›lců Mánes kysela Výsledek obrázku pro UmÄ›lecký mÄ›sÃÄ�nÃk In_margine (nejen ke konci roku) - Artalk.cz Výstava Skupiny výtvarných umělců v Obecním domě Výsledek obrázku pro skupina výtvarných umÄ›lců Mánes kysela Pražské umělecké dílny (PUD) – založeny 1912 v Praze Pavlem Janákem a Josefem Gočárem za finanční pomoci majitele papírny Odolena Grégra jako výrobní podnik, zaměřený především na nábytek. PUD měly přispět k prosazení nového, kubistického pojetí nábytkového umění, tak aby se stalo „vážným uměním podstatného obsahu“. V dílnách se v letech 1912–1913 vyráběla většina kubistického bytového vybavení (včetně kovových doplňků), nejčastěji podle návrhů P. Janáka. J. Gočára, F. Kysely, nebo J. Chochola. K dalšimu vývoji designu nábytku významně napomohla snaha dílen o typizaci nábytku a zřízeni jeho sériove výroby. Dílny zanikly kolem roku 1930. L: Jiří Švestka – Tomáš Vlček (eds.), Český kubismus 1909–1925: malířství, sochařství, architektura, design (kat. vyst.), Kunstverein Düsseldorf – Národni galerie v Praze 1991. Kubistický stolek - Pražské umělecké dílny / Estarozitnosti.cz - internetová aukční síň OBYČEJNÁ ŽIDLE, NEBO VZÁCNÝ EXPONÁT? skenovat0020 Jana Claverie – Hélène Seckel-Klein (eds.), Vincenc Kramář, Paris 2002 Vincenc Kramář (1877-1960) Vojtěch Lahoda – Olga Uhrová (eds.), Vincenc Kramář. Od starých mistrů k Picassovi, Praha 2000 foto Vincenc Kramář - od starých mistrů k Picassovi Jak (ne)koupit Rembrandta | ART ANTIQUES - měsíčník o umění, architektuře, designu a starožitnostech skenovat0010.jpg skenovat0018 skenovat0019 Pablo Picasso, Portrét a Hlava ženy, 1907, sbírka Vincence Kramáře skenovat0015 https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6c/Raymond_Duchamp-Villon%2C_1912%2C_La_Mais on_Cubiste_%28Cubist_House%29_at_the_Salon_d%27Automne%2C_1912%2C_detail_of_the_entrance._Photograp h_by_Duchamp-Villon.jpg/800px-Raymond_Duchamp-Villon%2C_1912%2C_La_Maison_Cubiste_%28Cubist_House%2 9_at_the_Salon_d%27Automne%2C_1912%2C_detail_of_the_entrance._Photograph_by_Duchamp-Villon.jpg Raymond Duchamp-Villon, 1912, La Maison Cubiste (Salon d'Automne, 1912 https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1b/Raymond_Duchamp-Villon%2C_1912%2C_Projet_ d%27h%C3%B4tel%2C_Maquette_de_la_fa%C3%A7ade_de_la_Maison_Cubiste%2C_published_in_Les_Peintres_Cubi stes%2C_1913.jpg/800px-Raymond_Duchamp-Villon%2C_1912%2C_Projet_d%27h%C3%B4tel%2C_Maquette_de_la_fa %C3%A7ade_de_la_Maison_Cubiste%2C_published_in_Les_Peintres_Cubistes%2C_1913.jpg • P1110916 skenovat0017 Pablo Picasso - Housle, sklenice, dýmka a kotva ( Vzpomínka na Le Havre) C:\Users\hubatova\Pictures\Lada15042011\VŠUP\Přednášky VŠUP\Design 20. století\II\kubismus\276 procházka - koncert, 1912.jpg Antonín Procházka Koncert 1912 Pavel Janák, Ornamentální studie, 1912 Pavel Janák, Signifikatní tvarosloví na kubistických obrazech Pavel Janák, Hranol a pyramida, Umělecký měsíčník I, 1911/12, s. 162-170 Ještě jednou však v dějinách byla hmota duchem obrácena a zmáhána k abstrakci: když pozemskost - v baroku -, kterou přinesla renesance do umění a reformace do náboženství, byla katolicismem znovu překonávána; tehdy materiální klid antických forem (sloupů a kladí) byl oživován myšlenými a hmotu oduševňujícími pohyby. (…) Upoutávají naši pozornost živostí ducha, kterým hmota jest u nich pronikána, a pak dramatičností výrazových prostředků, jimiž vytvořeny jsou jejich tvary; obé, co nás zde udivuje, stalo se patrně zatím novou podstatnou součástí, o niž naše cítění bylo rozšířeno: zároveň shledáváme, že hranolová soustava a její prostředky plnému vyjádření toho již nevystačují a připadají nám chudými: zdá se, že hlásí se v nás těmito úsudky o materialistické soustavě opětně - duch a vůle k abstrakci, pro niž jsme měli na severu vždy tolik základu a smyslu. V tomto uvažování, kde umělecký tvar hmoty a umělecké tvoření jest pokládáno za klad, musí nás zajímati a musí se objevovati jeho protiklad: přírodní stavební tvar hmoty a přírodní tvoření, existuje-li nebo možno-li je myšlenkově zkonstruovati. Pohled na plochu roviny, na hladinu moře nebo kolmé stěny skal vyvolávají - výtvarně - představy nulového, mrtvého klidu a trvání, kdežto šikmé útvary v přírodě, srázy, zříceniny, propasti, sopky vyvolávají pocity dramatické, směrově hnuté, zostřené a zahrocené; povahy obou skupin pocitových pak jsou vlastně jen úměrné a souřadé dějům, které jim předcházely a které je stvořily. Tímto poměrem mezi přírodním pratvarem klidu a tvarem zdramatizovaným jsou dány prostředky, jimiž hmota výtvarně se zmáhá; neboť umělecké úmysly, ač jde v nich o složitější psychické sestavy, v zásadě jsou tímtéž, čím je do přírodní hmoty a jejího přírodního útvaru se mísící a do ní vnikající, jí hýbající síla. Vyplývá z toho konečně tento závěr o prostředcích uměleckého vytváření: má-li býti mrtvá hmota výtvarně překonána, tj. oduševněna, aby se v ní cosi dělo, stává se to soustavou třetí plochy, která k přírodnímu dvojploší přistupuje. Zde naskýtá se krásná paralela mezi prostředky lidského konání a prostředky uměleckého tvoření: klíny, šípy, kůly, nože, páky, které hmotu fyzicky přemáhají, jsou vesměs šikmými plochami. Příčinou prvních počinů lidských staveb a krytů byl úmysl člověka vzdorovati jistým přírodním silám, dešti, sněhu, slunci, všeobecně shůry přicházejícím; jest tedy tato činnost směřující svisle vzhůru od povrchu zemského opačna působení tíže, a je tedy skutečně jedinou úlohou této počáteční stavební soustavy řešiti u hmoty otázku tíže a překonati tuto; aby hmota nebyla uvedena tíží v pád, třeba postaviti proti ní ložnou plochu, hmotnou podporu - tedy útvar, který opětně vykazuje ukázněně již přírodní soustavu kolmého dvojploší. Pavel Janák Snaha o převedení lineárních dynamických sil kubismu do prostoru Foto_08 Dóza ve tvaru krystalu Pavel Janák, 1911 Graniton, Rydl & Thon Svijany-Podolí měkká kamenina Uměleckoprůmyslové museum v Praze Výsledek obrázku pro Hofman Vlastislav • • Pavel Janák, Užitečnost uměleckého průmyslu Umělecký měsíčník I, 1911-1912 • • Pavel Janák, Užitečnost uměleckého průmyslu Umělecký měsíčník I, 1911-1912 Výsledek obrázku pro Vlastislav Hofman Výsledek obrázku pro GoÄ�ár kubismus Vlastislav Hofman Josef Gočár Výsledek obrázku pro Pavel Janák kubismus Pavel Janák, foto Josef Svoboda OBYČEJNÁ ŽIDLE, NEBO VZÁCNÝ EXPONÁT? Výsledek obrázku pro Vlastislav Hofman Výsledek obrázku pro Vlastislav Hofman SouvisejÃcà obrázek Vlastislav Hofman Výsledek obrázku pro Vlastislav Hofman Výsledek obrázku pro dům u Ä�erné matky božà Výsledek obrázku pro dům u Ä�erné matky božà Josef Gočár, Dům U Černé Matky Boží, 1911-1912 Výsledek obrázku pro Pavel Janák PelhÅ™imov Pavel Janák Dům dr. Fáry, Pelhřimov 1913-1914 Josef Chochol Dům Neklanova ul. Kovařovičova vila pod Vyšehradem 1913-1914 Fotogalerie: Chochol - Vyšehrad | Neviditelny pes • archiweb.cz - Vila Kovařovic C:\Users\hubatova\Pictures\Lada 31072013\VŠUP\Antologie design\obrázky text antologie\Obrázky def\01.JPG Pražské umělecké dílny, výstava Werkbundu v Kolíně nad Rýnem, Štech: Čechische Bestrebungen, 1914 Meaning and Value : Deutsche Werkbund Václav Vilém Štech ČESKÉ CESTY K MODERNÍMU INTERIÉRU 1915 (Čechische Bestrebungen um ein modernes Interieur/ České cesty k modernímu interiéru, Prag 1915) Architektura odvážila se potom snadněji zformovati pronikavěji nehybnost bloku plastikou, zasáhnouti hlouběji do jeho fysikálního ústrojenství a porušiti přírodní seskupenství částí. Stáhla v jednotu články, zničila jejich samosprávnost, podřídila tektonické funkce sloupu, pilířů, římsy, střechy formální myšlence. Proti konstrukci, účelu, materiálu postavila ideu tvaru, postavila se k hmotě v poměr činný, u v e d l a j i v p o h y b . Pohyb pojímán byl jako aktivita ducha měnícího látku, jako uplatnění tvůrčí vůle proti pouhému bytí, jako důkladnější přisvojování anorganického světa a jeho podrobení výrazem. Architekt vnikal do hmoty, kdežto dříve zastavoval se u jejich hranic, u povrchu, obdobně jako malířství, které současně stavělo si nový prostor, také objevoval znovu sílu třetího rozměru, docilovaného pohybem. Staré hranice hmoty byly prolomeny, blok oživen nejprve ústupky, jako náznakem plastiky, potom porušen vědomě a soustavně používanou šikmou plochou, jakožto smyslným a názorným prostředkem výrazu tvůrčího dění. považovali svoji architektonickou práci jenom za zjevování latentního vnitřního pohybu hmoty, který se projevoval na vnějšku plastikou, to jest jakousi vlastní krystalisací a věřili, že látka sama má svou vlastní vůli ke tvaru, skončili posléze jejím skutečným odhmotněním Přisvojili si látku úplně; tím zmizela jejich představě organická tvárná síla hmoty ze sebe samé rostoucí a tvoření stalo se absolutním stavěním nových nepřírodních organismů, tedy nové přírody, kterou člověk přidává k stávající. Werkbund henry_van_de_velde.jpg herrmann_muthesius Henry van de Velde 1863 – 1957 Hermann Muthesius 1861 – 1927 Henry van de Velde versus Hermann Muthesius Předmět jako umělecký objekt versus typizovaný sériový produkt C:\Users\hubatova\Desktop\Open Sandwich\d8e8136592d542b8ee263ae003689f62.jpg C:\Users\hubatova\Desktop\$_57.JPG Tschechischer Kubismus: Architektur und Design 1910-1925. VEGESACK, Alexander von. Published by Weil am Rhein: Vitra Design Museum, (1991)., 1991 C:\Users\hubatova\Pictures\Lada 31072013\VŠUP\Antologie design\obrázky text antologie\Obrázky def\01.JPG C:\Users\hubatova\Desktop\c4b053430ff9ca117323e0d64af79879--vitra-museum-vitra-design-museum.jpg Frank O. Gehry, Weil am Rhein, Vitra Design Museum, 1989 C:\Users\hubatova\Desktop\59937_2.jpg C:\Users\hubatova\Desktop\59937.jpg Alessandro Mendini, redesign of Pavel Janák´s chair, 1991 C:\Users\hubatova\Desktop\Telátka 2017\59937_3.jpg 330 janák - židle, 1911 C:\Users\hubatova\Desktop\06_07_92_13C_ML.jpg Alessandro Mendini, Kandissi sofa (1978), ‘redesigns furniture’ C:\Users\hubatova\Desktop\Telátka 2017\4c603308eaa1ce15114f55112a12421f.jpg C:\Users\hubatova\Pictures\Lada 31072013\MG\OLGOJ CHORCHOJ\Kubismus Weil am Rhein\TSCHECH3.jpg C:\Users\hubatova\Pictures\Lada 31072013\MG\OLGOJ CHORCHOJ\Kubismus Weil am Rhein\TSCHECH4.jpg C:\Users\hubatova\Pictures\Lada 31072013\MG\OLGOJ CHORCHOJ\Kubismus Weil am Rhein\Tschech6.jpg C:\Users\hubatova\Pictures\Lada 31072013\MG\OLGOJ CHORCHOJ\Kubismus Weil am Rhein\Tschech7.jpg • C:\Users\hubatova\Pictures\Lada 31072013\MG\OLGOJ CHORCHOJ\Kubismus Weil am Rhein\Tschech8.jpg