274 Kino quinová stažena, zatímco Světci ajejich blázen mohli před třemi týdny běžet ve vyprodaném sále. Tady je něco v nepořádku, každopádně míru stávajícího citového zmatku a ireality nelze pochopit ani z nejhoršího industrialismu. Jak daleko zmatek jde, se projevuje na těch filmech, které chtěly profitovat z úspěchu ruských filmových dokumentů. Jejich význam spočívá jen v nepatrné části na jejich propagandistických záměrech. Podstatnější je, že Ejzenštejn a Pudovkin, třeba na rozdíl od pouhého karikaturisty, jako je George Grosz, aby se vyznali v lidských věcech, oni i všichni představitelé museli skutečně zakusit chudobu, hlad, nespravedlnost a štěstí a byli schopni ocenit zkušenosti v jejich dosahu. Proto a jen proto nacházejí výřezy a perspektivy, v nichž ulice, dvory, náměstí a sloupové architektury získávají moc řeči. Pár německých režisérů, kteří se učili od Rusů, bylo špatnými žáky. Převzali klam, aniž by dbali na jeho smysl. Ve zmíněném filmu Útočiště se podle ruské manýry použily obrazy z proletářských čtvrtí Berlína, vynikající obrazy,jimž však chyběl jakýkoli vnitřní vztah k jednání. U Rusů se filmovým poukazem na okolí odhalujejádro fabule. Zde, v německém filmu, je prostředí více či méně nadbytečnou okrasou maloměšťáckého průběhu. Tak málo si svět uvědomuje jen zatvrzelec. Mají být ukázány cesty? Očekává se recept? Není žádný recept. Upřímnost, pozorovací talent, humanita - něco takového se nelze naučit. Dost na tom, že situace je přístupně vy- světlena. KULT ROZPTÝLENÍ O berlínských filmových palácích Velké filmové paláce v Berlíně slouží k r~.~pJÝJ@í. Označovat ~ je za kina by znamenalo mluvit o nich s despektem. Kina jsou r už jen ve starém Berlíně a venkovních městech, kde obstará- ~~ vají malé publikum. Jejich počet se snižuje. Více než ona nebo vůbec mluvená divadla určují tvář Berlína ony optické zábavní lokály. Ufa paláce - především ten u zoo - Poelzigem zřízený Capitol, Mramorový dům a jak se všechny jmenují, jsou den za dnem vyprodány. Že vývoj jde dále v jimi raženém směru, dokazuje novostavba paláce Gloria:. Příznakem těchto masových divadel je pěstěná náefhera. p<>,yr:_qh!f:;_··Jsou-Jako ·h(,tefovf..haly. kůitčivriíriii····mrney -zábavy; ·· jejich lesk je pro povznesení. Otevírá-li se však divákům architektura kanonád nálady, neupadá ale vůbec do barbarského lesku vilémovských·profánních chrámů, třeba chrámu Zlato Rýna, který chce vzbudit víru, že skrývá hordy wagnerovských Nibelungů. Zábavní architektura spíše vyzrála k formě, která se vyhýbá stylistickým výstřednostem..Vkus převážil n_ad - dimenzemi a ve spojení s vysoce pěstěnou umělecko-řemeslnou fantazií vytváří nákladnou výpravu. Palác Gloria se představuje jako barokní divadlo. Obecenstvo, jež se počítá na tisíce, může být spokoieJ:!o,jejich shromaždiště zaručují důstoj, obyt Cfeated w1tnnyp . nitroPoF·professionaI downlai9d the free tria! onlíne et nitrcpdf.com/profesiionaI 276 Kino I představení mají dobře vypočítanou velkolepost. Pryč je l doba, kdy se nechal běžet jeden film za druhým s odpovídaijícím hudebním doprovodem. Přinejmenším hlavní divadla :převzala americký princip uzavřených představení, do nichž se ;film zasazuje jako část většího celku. Jak se programy šíří do magazínů, tak se rozšiřují i představení na členitou hojnost produkcí. Z kina se vyklubal blyštivý revuální útvar: soubo,1:._11.~ umělecké dílo efektů. -···-··„_.. '--·-·spoúsff'še-předVšéini smysly všemi prostředky. Světlomety vrhají svá světla do prostoru posetého slavnostními závěsy nebo zamlženého pestrými skly. Orchestr se potvrzuje jako samostatná moc, jeho výkony jsou podporovány responzorii osvětlení. Každý vjem získává svůj znělý výraz, svou barevnou hodnotu ve spektru. Optický a akustický kaleidoskop, k němuž se druží tělesná scénická hra: pantomima, balet. Až nakonec bílá plocha klesne a události prostorového jeviště ne". znatelně přejdou do dvourozměrných iluzí. 1 Předvádění jako tatojsou dnes v Berlíně vedle pravověrných J ;_ revuí rozhodující atrakcí. R~.E!í!.~~-_;: nich dosahuje své kul~ tury. Platí mase. . . I vprovincii se shromažďují masy, ale zde jsou drženy pod tlakem, kterýjim nedovoluje, duchovně se uplatnit v míře, jak by to odpovídalo jejich kvantitě a reálnému sociálnímu významu. iV průmyslových centrech, kde vystupují uzavřeně, jsou jako ' dělníci příliš silně nárokováni, aby uskutečňovali vlastní formu : života. Dopřává se jim odpad a zastaralá zábava horní třídy, · která sama,jakkolije zainteresována i na potvrzení své vysoké hodnoty, májen nepatrné vzdělanostní nároky. Ve větších provinčních městech, jež nejsou převážně ovládána průmyslem, jsou zase tradiční poměry příliš mocné, aby masy byly s to ze sebe razit duchovní strukturu. Buržoazní střední vrstvy setrvávají odděleně od nich,jako by vyplnění lidského rezervoáru nic neříkalo, aještě stále se mohou domnívat, žejsou ochránci vyššího vzdělání. Jejich pýcha, která si vytváří oázu zdání, tlačí masy dolů a kazí jim zábavu. Kult rozptýlení 277 . -~tyři. miliony Berl~~a~ů v~elze ~řehlé~o~t:. Sama.,~utnost";1f-; JeJtch cirkulace promenuje z1vot uhce v uhc1 z1vota, JlZ nelze -~\'-· ~iknout, vyvolává stafáže, které pronikají až do čtyř stěn;_gJ_m___J _yí~.'?..~-~J~ci§__~íti.jii~iQYQd..š~!?n~~:i.o~Í}rj:~!.YY~s!~J~.11J~ko_9~p_c;>VěQ~.n:a~há:. zí.rozv9j č_is.té. Vl).ějšRpy9sti_,J>rffi.:vě proto.jso:u.v Berlíně nevy~ hnutéfó'ě·'snahy vybavit.všechna představení jako revue, proto _)e··-pru:ale~n~~ jč~e!f«~t~m~9ě.~fil~stračního materiálu v den~ ,:'( nhnt1skti a penott1c~y~ pubhkac1ch. . . <' . nitroPoF·professional download the free trlal online at nitropdf.com/professionaI 278 Kino \ Toto zvnějšnění má upřímnost pro sebe. Pravda jím.není ,ohrožena:1e. ofířožena jen naivním tvrzením ireálních kulturlních hodnot, neuváženým zneužíváním pojmů jako osobnost, !niternost, tragika atd., které o sobě jistě označují vznešené ob- 1sahy, v důsledku sociálních změn však ve značném rozsahu ztratily svéiiosiie"'iákladf·a'.:\iě'\1ětšině případů dnes přijaly špatnou příchuť, protože odvádějí pozornost od vnějších škod _společnosti, více než náleží, na privátní osobu.Takovéjevy vytěsnění jsou dosti časté v oblasti literatury, divadla, hudby.". Předstírají vážnost vznešeného umění a fakticky jsou přežitými útvary, které pošilhávají po aktuálních potřebách doby. Tento fakt se zprostředkovaně potvrzuje tím, že zmíněná produkce je i vnitřně umělecky epigonská. - ~~~~Í11~-~~_publikum jedná v hlubokém smyslu přiměřeně pravdě, když se víc a·víc.vyhf···· bá těmto uměleckým událostem, které z dobrých důvodů zů- . stávají vězet v pouhémnároku, a přednost uděluje povrchnímu .. · lesku hvězd, filmů, revuí, výprawých kusů. Zd~, v čistém vněj_::-~ škU dochází k tomu, že rozkouskovan§. sled nádherných smyslovyČhdoJmů YYP..~se na.denní světlo svou vlastnJ._~~tečngst' Kdýbfinu shitečnost zůstaia-skfYti.-řieiříóhihY:J1 bráťútokem „ „ a měnit; její zjevování v rozptýlení má jistý morální význam. . .„.„Ovšemjeiúehdy;když rozptýforií riěii:Csebeóčélein. Přáveto~-­ že produkce příslušné jeho sférám jsou tak vnější směsí jako svět velkoměstské masy, že se obejdou bez jakékoli věcné souvislosti, ať už tmelu sentimentality, který zakrývá nedostatek jen ·proto, aby ho zviditelnil, že přesně a nepokrytě zprostředkují tisícům očí a uší neřád společnosti, právě to je uschopňuje k tomu, aby vyvolávaly a udržovaly ono napětí, jež musí předcházet nutnému převratu. V berlínských ulicích člověka nezřídka na pár okamžiků přepadá poznání, jež najednou všechny věci jednoho dne rozdvojuje. Takby měly působit i zábavy, na něž se publikum tlačí. V tomto účinku většinou chybují: exemplárně to dokazují představy velkých filmových paláců. Neboť i když vyvolávají rozptýlení, ihned je olupují o smysl tírn,.že..rozmanitost.efek:.. -. l i; I 1· . i Kult rozptýlení 279 __tg, .k!er~. svou. p9dstatou..vyžadují.být. izolované, sléyají .do~J1 ..,)_,UJ11ělecké" jednoty, pestrou řadu vnějšností chtějí stlačit do v tv~rovatelného celku. Ji~ ~.2hit~k~~J!~()ký rámec má sklon k po- · tvrzování důstojnosti, která byla vlastní vyšším uměleckým in-- ..štitutům. Má__y C>QU])ě VZ_!.l~~yQé -~ sakrální, jako by výtvorům . oávalo věčné trvání; ještě krok dál a rozsvítí se svěcené svíč„ ky.·samo přegy:~~fonlusiluje-o stejně.:vznešen_QµJJJQY~ň.má být .. dobře sladěným organismem, estetickou totalitou, jakou je -···jen umělecké ff~~_9:ya1?-__riějaké ·doplněnC -Přidruží-li se však ke scénám ·· --·reálné tělesnosti hra ..se světlem, klesne vše zpět do plochy ·-a.kíirii"Je"o(fhii.len.-·sousědsi:ví Událostí, jež mají prostorovo\l -ii'ioubkii, niči"prosiorovosttolio, co se ukazuje na plátně. Film .. 'šárří..od sebe vy:láduje·,-abyjím odrážený svět byl jediný, měl · by„být odtržen odg'akeWokoli trojrozměrného okolí, jinak jako ·il lv 1 Cr ata wiffi kd " . , v duze se ze. ma1 a z ac1 svou moPl ~z se Jev1 uprostře nitro 0 professional download the free trlal online at nitropdf.com/professionaI 280 Kino živých obrazů. Vůbec už nemluvě o tom, že umělecké ambice, jež vedou ke vkládání filmu do zdánlivé totality, jsou na špatném místě, a proto musí zůstat nenaplněné. Co vzniká, je kaž- · dopádně umělecké řemeslo. r Ale filmová diva4!~ Ulají naléhavější úkoly k vyřízení než se !starat o'iilněiečké.řěmeslo. Své poslání:- estetické je jen potud, )pokud je v souladu se sociálním- naplní teprve tehdy, když už lnebudou koketovat s divadlem a úzkostlivě . se snažit minulou .. G l1éullurucťěš'tiruovat, ň§brž C>svobod(.svrI>ř~dstaveíifod'přídav:· ·· -·pru: ibavtiJíCích ·film.práv, a radikálně se zaměří na rozptýlení, f jež obnaží ~ ne zahalí rozpad~ To bymohl~_dělatV.B.édíně; kde f;~í_"i?,~~Y.!-~~eré s_e nechají tak snadno ohlušit jen proto, že jsou Lmíž~°. pravdě. · DOZVUK: K ÚBĚŽNÍKU Created with nitroPoF·professional download the free trlal online at nitropdf.com/professionaI