Adobe Systems Melodrama: žánr, styl, emoce FAVh037 Mgr. Šárka Gmiterková, Ph. D. 13.10. 2021 Adobe Systems 2 Její oběť (1944, r. Veit Harlan) 1.Jak film vnímá rodinu (všechny možné podoby)? 2. 2.Jak film staví romantické vztahy a lásku? Jaký vztah vládne mezi Octavií a Äels? 3. 3.Čí oběť ve filmu sledujeme? A kdo se obětuje pro koho? Obsah obrázku text, zelená, staré Popis byl vytvořen automaticky zápatí prezentace Adobe Systems zápatí prezentace 3 Obsah obrázku voda, exteriér, obloha, pláž Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku hudba, klavír Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, osoba, muž, interiér Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 4 Obsah obrázku exteriér, osoba, muž, stojící Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku exteriér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, exteriér, dav Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 5 Obsah obrázku dveře Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, interiér, vlasy, spodní prádlo Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, muž, nošení, oblek Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 6 Obsah obrázku osoba, interiér, černá, tmavé Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 7 Melodrama a nacismus ̶Pokud nacismus jako totalitní režim chtěl ze svých občanů vytvořit disciplinované jednotky, proč se přitom opřel o žánr, postavený na obtížně kontrolovatelných prvcích jako sexuální tenzi, erotice a emocích? 1.Melodrama má spoustu rysů společných s propagandou >> obojí taví ekonomické a společenské problémy do personalizovaných konfliktů; apel na emoce (+ sexuální náboj), nikoliv na racio 2.Nacismus jako revolučně-utopické hnutí, které si klade za cíl obrodu Evropy a vyvázání se z dědictví buržoazní morálky 19. století. 3.Sami nacističtí představitelé preferovali sexuální a erotickou svobodu na úkor konzervativních, nukleárních rodinných vazeb Adobe Systems zápatí prezentace 8 Melodrama v kinematografii třetí říše ̶Asi 30% celkového objemu produkce ̶Není označení „ženský film“ ani „melodrama“, ale „dramatický příběh“ nebo „tragédie“ ̶Americké ženské filmy jako důležité vzory (x italské melodrama) ̶Chybí řada důležitých podkategorií >> gotické, medicinské či dokonce rodinné melodrama ̶ ̶Snaha kombinovat melodramatický patos s komediálními prvky (Koncert na přání, 1940, r. Eduard von Borsody) ̶Klíčovou jednotkou nacistických melodramat je pár, a nikoliv rodina! Obsah obrázku text, osoba, interiér, vlasy Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, krab, lidé Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 9 Styl a prvky ̶Podobně jako v Hollywoodu převaha interiérových filmů ̶Méně výrazné pohyby kamery a preference fixních záběrových kompozic na úkor pravidelného přestříhávání ̶Preference divadelního hereckého stylu >> minimum nájezdů na detail tváře ̶Emoce nezprostředkovávají tolik tváře a gesta jako hlas ̶Ženská nahota a “zdravý“ (tzn.uvolněný) přístup k tělesné lásce ̶Pověst „risqué“ filmů >> důležité pro exportní potenciál filmů ̶ Obsah obrázku osoba, nošení, čepice, černá Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, zeď, černá, pózování Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 10 Anna Karenina (USA 1935, r. Clarence Brown) Srovnání Der Postmeister (Německo 1940, r. Gustav Ucicky) Obsah obrázku text, kniha Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 11 Anna Karenina (USA 1935, r. Clarence Brown) Srovnání Der Postmeister (Německo 1940, r. Gustav Ucicky) ̶Zdůrazňuje ženskou zkušenost ̶ ̶Hlavní atrakcí trpící hrdinka v hereckém ztvárnění Grety Garbo ̶ ̶Světlejší a výpravnější ̶ ̶Řada odlehčených momentů ̶ ̶Estetika masochismu ̶Prioritou mužské hledisko ̶ ̶Heinrich George jako otec hlavní hrdinky, který přepíná mezi sentimentalitou a násilím ̶ ̶Temný a klaustrofobický ̶ ̶Erotická tenze ̶ ̶Divácký sadismus Adobe Systems zápatí prezentace 12 Hvězdy a hrdinky ̶Nacistická melodramata preferují příběhy z dalekých (nebo alespoň blíže neurčených) krajů ̶Zatímco hrdina neměnný (starší, zámožný, sexuálně zdrženlivý, v souladu s rasově-eugenickou logikou), ženské stars a jimi ztvárněné hrdinky exotické (tmavovlasé, jiného než německého původu – Lil Dagover, Marika Rökk, Zarah Leander) ̶Angažmá na základě sex-appealu a dojmu aristokratické sofistikovanosti spíš než lidového (Volk), tradičního půvabu ̶ Typická hrdinka není ctnostná matka a manželka! Svůdkyně, nadstandardní životní styl i cesty ̶Genderová fluidita (jezdecké obleky!) a lesbické konotace (nikdy ne homosexuální!) ̶ Obsah obrázku text, zeď, osoba, interiér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, kniha Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 13 Obraz rodiny? ̶Otevřená tematizace a valorizace svobodných matek (x zákonným bezdětným manželkám) ̶Rozvod není v případě bezdětných manželství nepřípustný ̶Manželství jako instituce vyžadující značné oběti ̶Obrazy svatby téměř absentují, stejně jako postavy dětí ̶Ideální hrdinkou je svobodná matka, která děti vychovává bez přítomnosti partnera ̶Romance v moll (1943, Helmut Käutner) ̶Manželský trojúhelník (žena mezi dvěma muži) ̶Žena jako oběť přežitých morálních standardů ̶Domácnost manželů potemnělá a tísnivá ̶Mimomanželský vztah se odehrává v přírodě >> přirozené pouto ̶ Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 14 Literatura: L4 ̶HEINS, Laura. Nazi Film Melodrama. Urbana, Chicago and Springfield: University of Illinois Press, 2013, s. 13–94. Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, kniha Popis byl vytvořen automaticky