Jan Amos Komenský jako literární autor Podklady k práci s texty (na hodinu 25. 10.) Ve Studijních materiálech v ISu je vloženo několik typů dokumentů, předně: - Ukázky z Komenského tvorby - Studie D. Hodrové - Vybrané kapitoly z monografie Jana Hábla Učit (se) příběhem Prosím prostudujte si několik textů – dle svých preferencí – a zaměřte se na tyto aspekty: - Přínos textů pro Vaše poznání osobnosti J. A. Komenského - Zásadní myšlenky textů dle jejich autorů (Vaše reflexe) - Váš názor na obsah textů - Které ukázky Vás zaujaly, překvapily a proč - Kterému textu z ukázek nerozumíte Otázky k literárně vědným a informačně vědným aspektům práce s Komenského texty i se sekundární literaturou – budou součástí rozpravy v hodině, prosím zamyslete se nad nimi a hledejte odpovědi: - Je možné označit dílo J. A. Komenského za dobové, nebo nadčasové? Zkuste pro svůj názor najít argumenty v ukázkách či poskytnuté sekundární literatuře. - J. A. Komenský ve svém díle odkazuje na jiné autory jako na autority, na kanonické osobnosti literatury. Narazili jste při četbě na některé z těchto autorů? Pokud ano, o koho se jedná? Dokázali byste ho zařadit do historického období a krátce ho představit? - Co je dle Vás stěžejním sdělením dopisu, který je ukázkou Komenského epistolární tvorby? - Objevuje se v úryvku z Labyrintu (cesta za učenými) alegorie, nebo satira? Nebo obojí? Kde a čeho se týká? - Jaký význam byste připsali Komenského úvodu Ke čtenáři (v Labyrintu)? - Které zajímavé informace můžeme z hlediska oboru ISK nalézt ve vydání Komenského Labyrintu z r. 1923? Najděte konkrétní příklady a zdůvodněte jejich výběr. - Lišila se jednotlivá vydání Labyrintu? Ve kterých aspektech a z jakého důvodu? Pro výuku Transdisciplinárního komeniologického semináře zpracovala dr. Pavlína Mazáčová