1 Řízení vzdělávací soustavy Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 529/5, Malá Strana, 118 12 Praha 1 • tel.: +420 234 811 111 msmt@msmt.cz • www.msmt.cz 2 Kdo jsme a co děláme? • Odbor řízení regionálního školství – 20 – Oddělení metodického řízení a podpory PŘO – 200 – Oddělení dlouhodobého záměru ve vzdělávání a školského rejstříku – 201 – Oddělení podpory pracovníků v regionálním školství – 202 – Mgr. Jan Mušuta, ředitel odboru 20 • Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy – Zákon č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky – Organizační struktura a organizační řád: https://www.msmt.cz/ministerstvo/organizacni-struktura 3 O čem chceme mluvit: • Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ – https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030 • Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky na období 2019 – 2023 – https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/dz-cr-2019-2023 • Školský rejstřík – https://rejstriky.msmt.cz/rejskol/ 4 5387 4263 1303 18 172 502 61 0 1000 2000 3000 4000 5000 6000 Školy celkem (podle druhu) 5 Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ • Směr rozvoje regionálního školství – Strategie byla schválena Vládou ČR dne 19. 10. 2020 • Strategické cíle: – Zaměřit vzdělávání více na získávání kompetencí potřebných pro aktivní občanský, profesní a osobní život. – Snížit nerovnosti v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání a umožnit maximální rozvoj potenciálu dětí, žáků a studentů. • Implementace – Karty klíčových opatření pro období 2020 – 2023: • Podpora předškolního vzdělávání • Revize RVP ZV a systém metodické podpory pro školy a pedagogy • Podpora a řízení škol • Inovace oborové soustavy • Zvyšování kvality vzdělávání ve strukturálně postižených regionech 6 Vybraná implementační karta Zvýšení kvality vzdělávání ve strukturálně postižených krajích – Nerovné šance – silná závislost mezi socioekonomickým zázemím dítěte a vzdělávacími výsledky – Týká se především Ústeckého a Karlovarského kraje • Jak z toho ven? – Komplexní podpora pro školy v obcích s vyšším podílem dětí a žáků ohrožených sociálním vyloučením – Omezení segregačních tendencí v základním školství – Zvýšení účasti dětí na předškolním vzdělávání – Cílená finanční podpora nástupu čerstvých absolventů do pedagogické praxe 7 Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy • Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky 2019 – 2023 – Vytvořen podle Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2020 – Schválila Vláda ČR dne 8. 7. 2019, projednán v Poslanecké sněmovně a Senátu Parlamentu ČR • Dlouhodobé záměry krajů a hlavního města Prahy 2020 – 2024 – V souladu s Dlouhodobým záměrem ČR – Schvaluje zastupitelstvo kraje (část) – Zohledňuje demografický vývoj a vývoj na trhu práce – Další strategické materiály: KAP, ŠIKK 8 Dlouhodobý záměr ČR • Strategie dalšího rozvoje sítě škol a školských zařízení – V Dlouhodobém záměru jsou stanoveny podmínky pro: • Vznik nové školy a školského zařízení • Rozšiřování kapacity školy a školského zařízení – Dlouhodobý záměr kraje může obsahovat další podmínky, pokud to Dlouhodobý záměr ČR umožňuje. – Podmínky se uplatní v řízení o zápis do školského rejstříku. Bez zápisu školy nebo školského zařízení do školského rejstříku nelze činnost vykonávat. 9 Další celostátní strategické materiály v oblasti školství • Různí autoři: MŠMT, jiné orgány státní správy – MŠMT - sjednocení struktury, přesto: • Samostatná úprava pro vysoké školy a specificky pro fakulty připravující učitele zde a zde • Samostatná úprava vědy • Separátní plány pro potřeby čerpání ESIF – Další aktéři • Úkoly pro vzdělávání z jiných rezortů (např. Národní akční plán pro duševní zdraví, Strategie rovnosti žen a mužů na léta 2021-2030, Státní politika životního prostředí České republiky 2030 s výhledem do 2050 – Čím více strategií, tím lépe? 10 Školský rejstřík • Veřejný seznam v elektronické podobě • V praxi 2 oddělené rejstříky – Rejstřík škol a školských zařízení – Rejstřík školských právnických osob • Rejstřík škol a školských zařízení – Všechny školy a školská zařízení – Zápisem vzniká právo • poskytovat vzdělávání a školské služby • vydávat doklady o vzdělání • na přidělování finančních prostředků – Vede krajský úřad a ministerstvo 11 Školský rejstřík • Rejstřík školských právnických osob – https://rejstriky.msmt.cz/rejspo/ – Vede ministerstvo – Školská právnická osoba je právnická osoba, jejíž hlavní činností je poskytování vzdělávání. – Školská právnická osoba musí mít současně zapsanou školu nebo školské zařízení v rejstříku škol a školských zařízení. – Využívají především registrované církve a náboženské společnosti, ostatní zřizovatelé volí většinou jinou právní formu (příspěvková organizace, s.r.o., z.s., z.ú.). 12 0% 20% 40% 60% 80% 100% Druhy škol podle zřizovatelů Obecní Krajské Soukromé Církevní MŠMT Ostatní 13 4907 3944 959 13 115 440 34 10412 429 270 301 3 47 58 27 1135 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% MŠ ZŠ SŠ Konzervatoře VOŠ ZUŠ Jazyk. školy (SJZ) Dohromady Poměr soukromých a veřejných škol Školy veřejné Školy soukromé 14 Adresář škol a školských zařízení • http://stistko.uiv.cz/registr/vybskolrn.asp • Vychází z údajů v rejstříku škol a školských zařízení – Umožňuje jednoduše vyhledat školy nebo školská zařízení podle zvolených kritérií. – Výsledek lze otevřít v tabulkovém editoru. 15 Děkujeme za Vaši pozornost. Odbor řízení regionálního školství – 20