REALISMUS •Od 60. letech 19. století se začíná měnit kulturní klima v Brazílii, kdy si po období národního sebeuvědomění osvícenější část místní inteligence začíná klást sociální otázky, které se promítají veškerého kulturního i politického dění. • Dochází i k proměně čtenářského publika – brazilskou aristokracii spjatou s cukrem a kávou nahradila vysoká a střední městská vrstva vzešlá z průmyslu a obchodu. •Do Brazílie přicházejí myšlenky spojené s vědeckým materialismem, darwinistický evolucionismem a filozofický pozitivismem (Comte, Spencer, Taine). •Mezi autory je patrný vliv hlavně francouzské literatury (Stendhal, Flaubert, Balzac, později představitel naturalismu Zola – vševládnoucí dědičnost a fyziologie), z portugalské literatury potom Eça de Queiroz – přestože i on se nechá inspirovat francouzskými romanopisci, obohatí portugalskou literaturu o nová témata i jazykové prostředky. •„Realita“, kterou romantický idealismus představoval ve vzorcích, znovu vstupuje do literárních děl v co nejvěrnější podobě. •Charakteristika realismu: •Autoři nového stylu odmítají hrdinu a místo toho zachycují výjevy z každodenního života; již nestylizují a nestaví do protikladu zlo a dobro, krásné a ošklivé, ale nechají je prolínat. -Cílem je pravdivost výrazu a věrné líčení konkrétních situací a postav, objektivní popis, u nějž se autor zdržuje vlastního názoru. -Důraz se klade na prostředí, rasu a dobu, tzn. na kontext, ve kterém es příběhy odehrávají. -Vzory z minulých časů tak drahé romantikům jsou nahrazeny fakty a osobami ze současného života, zkoumaného do detailu. -Rytmus vyprávění je zpomalován podrobnými popisy. -Po jazykové stránce – příklon ke každodenním a prostým slovům. •Realismus není v Brazílii jednolitý stylistický proud, ale historické období, které trvá od sedmdesátých let 19. století až do počátků století 20. • - Jeho součástí jsou realismus v úzkém slova smyslu, naturalismus, parnasismus, a regionalismus s prvky pre-modernismu. •Politické myšlenky přicházejí především z Francie - v brazilském kontextu se prosazují jako ideje protiotrokářské, protiklerikální a republikánské. •Uvnitř Brazílie se pak nový pohled na svět se šíří z univerzit, a to především z právnických fakult v São Paulu a Recife – evropský realismus sem přichází z Portugalska, Francie a Německa. • Cearská akademie a Recifská škola •Revoluce v brazilském myšlení samotném však přišla ze Severovýchodu, přesněji z Ceará. • Mezi lety 1872-1875, Cearská francouzská akademie založená v hlavním městě oblasti, Fortaleza, shromáždila mladé intelektuály, kteří se filozoficky a literárně angažovaly ve jménu myšlenek Hippolyta Taina, Augusta Comta a Herberta Spencera. Nejvýznamnějšími osobnostmi byly Capistrano de Abreu a Araripe Júnior. •Literární a intelektuální hnutí se formuje také v Recife, kolem ústřední postavy Tobiase Barreta •– ten se přestal se věnovat romantické poezii a přešel k vědecké a filozofické próze a k řečnictví; do brazilské kultury uvedl mýtus velké německé filozofie •– kolem něj se ustavila tzv. recifská škola. • •Objevuje se i literární separatismus, který věří, že přírodní a společenské podmínky zásadním způsobem oddělují literaturu Severu a Jihu Brazílie a tím udržují regionalistický a romantický mýtus prapůvodního a autentického národa s kořeny na Severovýchodě, v kraji svatých mužů (beatos) a pistolníků, kteří budou v každé době přitahovat zájem sociologů, folkloristů i spisovatelů. •Hlavním představitelem separatistů je Franklin Távora (1842-1888) • uvedl do brazilské literatury zálibu ve folklórně laděné rozprávce s lidovým nádechem – stylizuje Severovýchod do polohy mezi magickým a groteskním • • napsal indianisticý román Indiáni od Jaguaribe (1862) a další regionalistické romány: např. Sňatek na předměstí (1869), Vlasáč (1876) – v jeho dílech je ještě patrný silný vliv romantismu. • Dějepisci a politici, kritikové a řečníci • Joaquim Nabuco (1849-1910) •Narodil se v Recife jako potomek bohatých plantážníků a politiků •Byl aktivním politikem, stoupencem liberálního monarchismu, výborný diplomat a řečník, zanícený bojovník za zrušení otroctví – katolicko-romantické vidění světa odlehčené racionalismem, nativistické cítění usměrňované kosmopolitním rozhledem. •Nelze oddělovat Nabuca politika od Nabuca literáta – psal především politická a dějepisná díla •Státník doby císařství (Um estadista do Império, 1899) • jedná se o životopis jeho otce, který byl senátorem; ve výsledku ale vytvořil velkolepou fresku Brazílie za doby císaře Pedra II. • • •Aureliano Tavares Bastos (1839-1875) • Politik, zastánce abolicionismu, republikanismu a demokracie, obhajoval oddělení církve od státu. • Amazonská pánev / O vale do Amazonas: a livre navegação do Amazonas, estatística, produções, comércio, questões fiscais do vale do Amazonas, 1866 • – střízlivá zpráva o Amazonii. • •Eduardo Prado (1860-1901) • Politik, umírněný liberální reformista, dandy se světáckými sklony, světoběžník ctící monarchistické ideály – stal se inspirací Eçy de Queiroz pro Hyacinta z knihy Kráčej a čti. • Politická krize, která nastala s nástupem republiky jej nechala procitnout k existenciálním otázkám, požaduje korigovat přehmaty vojenské diktatury v prvních letech republiky a hájí návrat monarchie. • Kromě cestopisných fejetonů psal i sarkastické pamflety, které publikoval ve sbírce Velebnost vojenské diktatury (Fastos da ditadura militar, 1890) • Americká iluze (A ilusão americana, 1893) – esej, v níž demystifikuje USA, které jsou uznávány jako zářný vzor demokracie a ukazuje je v jejich imperialistické a kořistnické podobě. • •Capistrano de Abreu (1853-1927) • Rodák z Ceará, jeden z nejvýznamnějších brazilských historiků Brazílie, který je protipólem Varnhagena. • Zamýšlel sepsat dějiny Brazílie, ale nakonec zůstal u jednotlivých esejů a studií – byl nejen vědecky přesný, ale měl i obrovský intelektuální přesah – dokázal nastínit historická fakta v jejich hospodářském, společenském, mravním a politickém rozměru, hledal „klíče“, které by tyto jevy vysvětlovaly. • Psal i jazykovědné a literární eseje (je autorem označení „kondorská škola“), studie historické a etnologické: Objevení Brazílie a její rozvoj v 16. století; Kapitoly z koloniálních dějin; Jazyk Kašinahuů. • Byl prvním, kdo dokázal do brazilského dějepisectví vnést také zeměpis, národopis a dějiny v sociologickém i etnologickém pojetí – dokázal odhalit jejich vnitřní sepětí • Vytvořil teorii koloniální literatury, která se zakládá na pojmech klima, země, rasa; odvrátil se od mýtu dobrého divocha. Realistický román •Předchůdcem realistického románu jsou Paměti policejního seržanta od Manuela Antônia de Almeidy, napsaný ještě v době romantismu. •Vikomt Taunay (1843-1899) • Vstoupil do literatury vybaven evropskou vzdělaností a karteziánským duchem ještě posíleným studiem fyziky, matematiky, mineralogie, botaniky, zálibou v analýze… to vše se projevuje v jeho díle. •Napsal román na pomezí romantismu a realismu. • Inocência (RJ, 1872) • Jeho nejproslulejší román – obrovský úspěch doma i v zahraničí, kde byl ctěn jako typický příklad nové americké literatury, která slaďovala romantický základ postav s barvitým realismem zachycující scény a zvyky sertãa. • Histórias brasileiras (Brazilské příběhy, 1874) •Raul Pompéia (1863, Angra dos Reis, RJ – 1895 Rio de Janeiro) • Byl zapáleným stoupencem republikanismu a zrušení otroctví. •O Ateneu -stylisticky obtížně uchopitelný román – realistický, impresionistický svou nervózní plasticitou některých portrétů a popisů prostředí, expresionistický svou zálibou v morbidním a groteskním, jejichž prostřednictvím bezlítostně deformuje svět dospívajícího -vychází ze svých vzpomínek a zkušeností – Sérgio, dosívající chlapec tváří tvář kruté lhostejnosti školy a tváří tvář společnosti, kde vítězí ten silnější; hlavní hrdina onemocní, aby se pak jeho uzdravení proměnilo v požár školy, který způsobí. -Škola jako mikrokosmos společnosti – zákon silnějšího, darwinismus, který vládne všemu. •Podívejme se na krátkou ukázku, ve které je škola popisována jako mikrokosmos světa dospělých, ovládána penězi a ekonomickými zájmy, jejichž síť vytvářejí samotní studenti: • As especulações moviam-se como o bem conhecido ofício das corretagens. Havia capitalistas e usurários, finórios e papalvos… A principal moeda era o selo. No comércio do selo é que fervia a agitação de empório, contratos de cobiça, de agiotagem, de esperteza, de fraude. Acumulavam-se valores, circulavam, frutificavam: conspiravam os sindicatos, arfava o fluxo, o refluxo das altas e das depreciações; os inexpertos arruinavam-se, e havia banqueiros atilados, espapando banhas de prosperidade. • •Samotný autor, Raul Pompéia, spáchal ve 32 letech sebevraždu. • Literární kritika •Vychází z pozitivismu a evolucionismu, které zkoumají společnost i lidové zvyky a snaží se určit „vztahy vládnoucí mezi intelektuálním životem a politickými, společenskými a hospodářskými dějinami příslušné země“, jak definoval funkci literárního kritika Sílvio Romero. •Sílvio Romero (1851-1914) -Narodil se v Sergipe a ze všech jeho aktivit vyzařuje „duch Severovýchodu“ . -Dal jméno „recifské škole“ – velcí intelektuálové s filozofickým a sociologickým germanofilstvím (oproti intelektuálům z Ria de Janeira, kteří byli ve své většině frankofilní) – za největšího brazilského spisovatele své doby považoval Tobiase Barreta. -Věnoval se filozofii, sociologii, folklóru, politice a literatuře – napsal: Filosofie v Brazílii; Brazilská literatura a moderní kritika; Brazilský národopis (Etnografia brasileira); Parlamentní a prezidentský systém v Brazílii; Eseje z filozofie práva; Brazílie sociální. • •Jeho nejdůležitějším dílem jsou Dějiny brazilské literatury (1888) -jsou zahájením moderní brazilské literární historiografie -vnímá brazilskou literaturu jako výraz národního ducha, povahy a sklonů -došel k pojmu brazilské „kulturní míšenectví“ (mestiçagem cultural) – je vepsáno do veškerých společenských projevů země, včetně literárního a má původ v rasovém míšení černochů, Evropanů a domorodců ve velmi svébytném prostředí a souvislostech -věnuje se určujícím činitelům brazilské literatury: prostředí, rasa, lidové tradice, politické a společenské instituce, cizí vlivy -projevuje se v nich však krátkozraký pohled na některé jeho vrstevníky – např. Machado de Assis a symbolisté, které nedokázal docenit. • •Araripe Júnior (1848-1911) • Soudní úředník a politik z významné rodiny ze severovýchodu, z Ceará. • Byl na jedné straně kosmopolitnější než Romero nebo Barreto, na druhé straně se vracel k romanticky národnostně orientovanému myšlení (vyzdvihuje mýtus indiána a vyváří kult Alencara). • •José Veríssimo (1857-1916) • Od svých dvou kolegů se liší jemnějším estetickým cítěním a vyhraněnějším pojetí literatury • Dějiny brazilské literatury od Benta Teixeiry (1601) po Machada de Assis (1908) – vyšly v Riu de Janeiru v roce 1916 • Na rozdíl od Romera podléhá kouzlu svých současníků, jejichž hodnotu dokáže ocenit na jejich estetickém vkusu a neohlíží se na jejich dosavadní úspěchy – dokáže tak rozpoznat výjimečnost Machada de Assis, vůči kterému byl například Romero až nepřátelský. Regionalismus •Na počátku XX. století začíná být regionální tématika brána velice vážně -kromě důrazu na lokální krajinu a zvyky je zde zřetelná silná sociální dimenze -úzce souvisel s rozvojem naturalismu -revoluce formy psaní (někteří z autorů jsou považování již za pre-modernisty) -co nejvěrnější popis (na rozdíl od romantického idealizování; snaha zachytit regionální mluvený jazyk i v jeho struktuře – s tím souvisí formální inovace děl) -zkoumání folklóru a regionálních nářečí – národnostní cítění, které sdíleli s modernisty 20. let XX. století -snaha o postižení lidské dimenze a vlastní pravdy lidí z vnitrozemí -studium poetiky mluvené formy jazyka -regionalisté z této doby ovlivnili autory jako Graciliano Ramos a Guimarães Rosa. • •Simões Lopes Neto (Rio Grande do Sul, 1865-1916) •Lendas do Sul •Contos Gauchescos / Povídky jižanských honáků •Spontánní rytmus, nářečí, hledání sociální a psychologické pravdy postav. •„E logo passou-me pelos olhos um clarão de cegar, depois uns coriscos, tirante a roxo… depois tudo me ficou cinzento, para escuro…“ •„A estrada estendia-se deserta; à esquerda, os campos desdobravam-se a perder da vista, serenos, verdes, clareados pela luz macia do sol morrente, machucados de pontas de gado que iam-se arrolhando nos paradouros da noite; à direita, o sol, muito baixo, vermelho, dourado, entrando em massa de nuvens de beiradas luminosas.“ • •